Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev:Klarer denne å lese gate threshold verdien på transistorer? I så tillfelle kan den være verdt en nærmere titt :thumleft
Ja, på FET-er leser den blant annet terskelspenning og indre motstand. På bipolare transistorer leser den base-emitterspenning og forsterkning.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 13 apr 2020, 06:19
Bjerknez skrev:Klarer denne å lese gate threshold verdien på transistorer? I så tillfelle kan den være verdt en nærmere titt :thumleft
Ja, på FET-er leser den blant annet terskelspenning og indre motstand. På bipolare transistorer leser den base-emitterspenning og forsterkning.
Tøft. Da skal du ikke se bort fra at jeg tester ut en slik :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Å der var dørsensoren også ferdig. Denne gir meg beskjed når kjellerdør åpnes og lager en logg over tidene den ble åpnet og hvor lenge den har vert åpen/stengt. Så da er de tre siste prosjektene mine omsider ferdig og koblet sammen samt montert der dem skal være. :)
0B6691AD-1D5F-4FB5-A85B-A4D7D3BEFFB0.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Kult! Gratulerer med gjennomført prosjekt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 13 apr 2020, 16:33 Kult! Gratulerer med gjennomført prosjekt.
Takk takk :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Da kan jeg omsider nevne at årets første tur er gjort med Bimmern. Ble en liten omvei på vei til jobb i dag. Rundt fem mil i fin morgentemperatur og bare veier :twothumbs:

Refleksene er der fortsatt og følte ikke at jeg var så rusten som jeg først trodde. Etter en mil eller to var det som om jeg hadde kjørt i hele vinter :)

Å selvsagt startet den å gikk som en klokke. Etter jobb skal jeg ned og sjekke lufttrykket. Er det noen her som kan spare meg for jobben og fortelle meg hva lufttrykket skal være på en BMW S1000R? Glemmer dette hvert år... :redface
BMW.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Glemte selvfølgelig helt og nevne at jeg i går skrev under kontrakten som setter huset litt på hodet fremover. Nytt kjøkken inkludert hvitevarer, samt elektrikker, snekkere etc. er bestillt.

Trikkern som var på befaring mente at en 25 ampers kurs til platetoppen er litt bobob, men innafor hos oss. Så kjøkkenet blir revet helt ned til stenderne og bygget opp på nytt. Totalsum på prosjektet blir vel rundt 250 laken tenker jeg. Kjøkkenet inkludert hvitevarer kom på 180.000,- Jeg har ikke så mye peil på kjøkken, men det er et Norema kjøkken som vi til slutt gikk for, med innebyggede spotter i skap (glassskap), og led list i fotlisten ved gulvet.

Så frem mot sommeren vil nok huset se ut som en byggeplass vil jeg tro...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Tenker kanskje jeg rett og slett tar den helt ut i dag og avgir Høk et lite besøk. Lenge siden nå :)

Shir0
Innlegg: 46
Registrert: 06 jan 2020, 07:37
Motorsykkelen din: BMW S1000R - 2019

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Shir0 »

2.5 bar foran-kaldt
2.9 bar bak-kaldt

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Shir0 skrev: 24 apr 2020, 15:09 2.5 bar foran-kaldt
2.9 bar bak-kaldt
Takker og bukker :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

I går fikk jeg ett par timer i furteboden til rådighet. Min mor har lenge klaget over lyset sitt som hun hele tiden må bytte batteri på. Dette er sa en lykt som skal gi effekten av levende lys med da med led.

Så da tenkte jeg at jeg like godt kunne erstatte batteriene med ledning, slik at denne bekymringen ble en saga blått. Lampen står uansett på samme sted hele tiden, så en ledning vill ikke være noen hinder i dette tillfellet.

Samtidig så gjorde jeg slik at hun kunne slå av og på lyset via en app.

Power inntaket er laget slik at man kan fore den med en hvilken som helst Power supply med DC jack plugg da det er montert en voltregulator. Enheten trekker totalt 80mA (0.08amp).
1B2EDA5E-EA0A-498D-B363-AB924725F718.jpeg
1B67830B-6D56-429E-A225-6A7BD8C0C7F7.jpeg
Her er en liten video av lampen i aksjon.
https://photos.app.goo.gl/JegrKRnJr4S7ga188
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering rundt min MC status må vel til etter så mange poster med elektronikk duppeditter og prosjekter.

Så langt kjenner jeg ikke noe voldsomt kjøresug. Jeg merker at jeg gleder meg til sommerferien og det blir nok en såkalt sommertur i år også, men før dette klarer jeg ikke se for meg de store utskeielsene. Sykkelen står i garasjen og jeg har kun kjørt EN tur i år og det var på jobben.

Derfor blir det definitivt ikke noe bytte av sykkel i år og trolig blir dette den siste sesongen med sykkelen jeg har hvis ikke noe skjer med kjørelysten i løpet av sommeren. Det blir for galt å ha en knapt innkjørt S1000R i garasjen som kun vil få luftet seg tre uker i året.

Kanskje jeg bare må ta meg selv litt i nakken og tvinge meg opp på sykkelen og kjøre meg en lenger tur, men jeg tror vel kanskje neppe dette er noen løsning. jeg skal gi det en sjanse ett år til, men de siste årene har kjøresuget dabbet fort av etter sommerferien og sykkelen blir stående.

Problemet er at når jeg først er på denne sommerturen stortrives jeg til de grader. Da føler jeg liksom at jeg er på tur og kan legge alt annet vekk. Jeg klarer ikke helt og få til dette i hverdagen. Når arbeidsdagen er over er ikke kjørelysten på topp og jeg vil egentlig bare rett hjem og slappe av. I helgene kunne jeg jo tatt noen turer og det kommer jeg kanskje også til å gjøre når været blir varmere og pilsen smaker bedre etc. men det føles rett og slett ikke som noen høydare lenger.

Så vi får se hva denne sesongen bringer. Det eneste positive er vel kanskje at man slipper mange av de utenlandske bobilturistene i år. Derimot er alle festivaler samt Jazzfestivelen i Molde som jeg er på årlig en saga blått i år vil jeg tro. Molde by uten Jazzfestival er like død som Svolvær midtvinters. Dette vet jeg fordi jeg har bodd i Molde i to år. På en vanlig lørdag finnes det ikke folk i gatene. De eldre dra hjem lenge før diskopop'en slås på og de aller yngste blir igjen, men jeg befinner meg nok et sted midt i mellom.

Skal man ha seg en Erdinger på byen i Molde vil jeg tro det er ganske umulig og skal man ha seg en drink med respekt for seg selv tror jeg også dette blir vanskelig da det er veldig langt mellom de utestedene som kan tilby en drink laget skikkelig. Føler jeg er litt ferdig med "Vodka og juice" perioden.

Eneste lyspunktet jeg kan skimte er at den ikke fullt så aktive Cutless her inne har slått p åstortromma og kjøpt seg seilbåt og han har invitert meg på en ankerdram i sommer. Så langt så ser jeg dette som det eneste høydepunktet vedrørende en slik sommertur. Såpass fristende at jeg nesten kan si at det kan bli en realitet.

Vi er vel også på omtrent samme nivå når det gjelder MC interesse for tiden vil jeg tro og selv om ikke båt er helt min greie lenger, så ser jeg så absolutt gleden med å være på sjøen da jeg nærmest har oppvokst på sjøen når jeg var liten.

Dessuten føler jeg at jeg må hjelpe Cutless litt, for jeg tror han trenger å få tømt seg ltt med tanke på selvskryt av denne båten. og med et par pils innabords er mine ører åpne :twothumbs: :knegg

Tomkrn
Innlegg: 38
Registrert: 16 jul 2017, 10:58
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 2018 + KTM SAS 1290 2023

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Tomkrn »

Jazzfestivalen er ikke kansellert ennå, de jobber med en løsning med kun norske artister og mindre scener, maks 500 personer.

Kan ikke gi opp ennå selv om verden er på snurr.
2023 KTM SAS 1290
2018 Husqvarna 701 Enduro
x2013 KTM 990 SMT
x2021 BMW R1250GS
x2016 BMW S1000XR
x2018 KTM 790 Duke
x2010 KTM 990 SMT
x2014 KTM 690 Duke
x1991 Yamaha TDM 850

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg gir ikke opp, jeg bare endrer «taktikk» ut fra hvordan ståa er :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - har børstet støvet av bimmer'n!

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 04 mai 2020, 07:07 Så langt kjenner jeg ikke noe voldsomt kjøresug. Jeg merker at jeg gleder meg til sommerferien og det blir nok en såkalt sommertur i år også, men før dette klarer jeg ikke se for meg de store utskeielsene. Sykkelen står i garasjen og jeg har kun kjørt EN tur i år og det var på jobben.

Derfor blir det definitivt ikke noe bytte av sykkel i år og trolig blir dette den siste sesongen med sykkelen jeg har hvis ikke noe skjer med kjørelysten i løpet av sommeren. Det blir for galt å ha en knapt innkjørt S1000R i garasjen som kun vil få luftet seg tre uker i året.
Jeg anbefaler deg å vurdere en budsjett-sykkel. Det krever litt ryggrad, men det er fullt mulig å ta seg i nakkeskinnet og snobbe ned. Så kan du ta de turene du koser deg med, og samtidig slippe å gremmes over at en svindyr sykkel står passiv i en krok i garasjen :twothumbs:

Svar