Mortens Honda Nighthawk!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

E84ACBA0-82FE-46A8-AF02-8724F768E959.jpeg
Ser jo også at ene gummiproppen sitter feil. Ikke rart denne går litt dårlig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 19 apr 2020, 18:25 Ser jo også at ene gummiproppen sitter feil. Ikke rart denne går litt dårlig.
Hahaha, takk for at du påpekte det! Jeg var for varm i toppen her ute til å legge merke til det mens jeg holdt på. Da skal den flyttes, og byttes ut når postbilen kommer. :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ser ut til at malingsflekkene på spjeldjusteringa ikke er brutt. Det er bra.

De proppene tar man ut når man skal koble til vakuminstrumentet når man synkroniserer. Ellers skal det sitte propper der.

På tomgang skal spjelda være stengt. Så er det et pilothøl rundt spjeldet. Åpningen på pilothølet justeres med skruen som skrår inn i hvert innsug.

Du bør lage deg noen gjennomsiktige slanger du kobler på innsugene og fyller med automatolje. Så justerer du. Sjekk YouTube for ideer. Det finnes løsninger uten å gå via Carbtuner.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Jo takk atter en gang du! :D Har sett en kar som lagde seg en manuell "carbtuner" med noen glassflasker og plastslanger, som så mye lettere ut å lese av enn en faktisk carbtuner. Jeg har det i bakhodet og tenker å gjøre det etter hvert, i tillegg til å sjekke ventilklaringer. Foreløpig så gjennomfører jeg det jeg er i gang med, og det som er nevnt i første post, og hvis sykkelen fungerer som den skal så tar jeg videre undersøkelser til høsten tenker jeg :twothumbs:

Bestilte forøvrig akkurat litt snacks på tills.de, blandt annet de gummihettene, diverse verktøy, og ikke minst Staburags smøringen du anbefalte. Nå mangler bare å få tak i litt elektronikkrens/kontaktspray og olje til girkasse og final drive.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Da har man fått unnagjort en god kjøretime i dag, og i etterkant fikk batteribrettet en overhaling mens vi venter på posten. :)

Bilde
Før. Våt av rustløser. Den ene tappen/vibrasjonsdemper-komboen bestemte seg for å være stasjonær, og det fikk den være.

Bilde
Etter flere runder med pussing, skrubbing og kjemi. Renere ble det ikke. Skulle gjerne sandblåst, men grensen gikk her.

Bilde
Grunning!

Bilde
Det får være godt nok for den gamle båten. Var såpass synlig det brettet at det var nesten synd å ikke pynte litt på det når det likevel var ute!
Flere som skrur i stedet for å kjøre i finværet? :sorry

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av AJ »

MortenL skrev: 20 apr 2020, 18:57
Bilde
Det får være godt nok for den gamle båten. Var såpass synlig det brettet at det var nesten synd å ikke pynte litt på det når det likevel var ute!
Ble skikkelig fint :) . Ser jo helt nytt ut :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes det er digg å sitte i finværet å skru jeg da! Litt kaffe og radio så kan jeg holde på i dagesvis!

Jeg hadde ut girkassa på K1200RSen fra midten av mai til begynnelsen av Juni ifjor og koste meg fært!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Takk for det AJ, og jo Fredrik, det er jo kos å kunne mekke litt, men kjenner at for øyeblikket ville jeg heller kjørt litt. Har nok å henge fingrene i hjemme. Rart hvordan "koronafri" setter ting i gang, nå i helga så ble terrassen slipt ned og beiset første av tre strøk. Eksamenstid nærmer seg også fælt for stakkars studenter som meg selv, så man har for tiden nok å gjøre. Litt utkopling trengs snart kjenner jeg. :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Skal sies at jeg kjørte mye første året med lappen selv. Så skrudde jeg hele vintern og kjørte masse året etter. Nå er det litt mer balansert. Motorsykkeltid er motorsykkeltid. Har vel egentlig kommet frem til at en to-tre timers tur en kveld innimellom er litt snaut.

Nå har imidlertid kjørekompis kjøpt ny bike som egner seg litt mer til langtur. Så nå blir det nok mer helgeturer!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Hadde egentlig ikke planlagt å gjøre noe særlig i dag, men været var fint og jeg kjeda meg inne. Da gikk jeg ut for å prøve å bøte på noe som irriterte meg: Det var fra før limt på en liten gummimatte i bakkant av tanken, mot salen. Denne var løsnet og limt om igjen kunne det virke som, og var løs igjen da jeg kjøpte sykkelen. Jeg rev den av, og under så det slik ut:

Bilde

Lurer på hva som er brukt som lim, tjære?! Jeg prøvde først med litt kjemi, deretter rimelig grov polering. Men dette var utrolig dypt. Freste bort på Thansen og fikk tak i fint pussepapir, og våtslipte en liten time i sola. Her en 50/50:

Bilde

Og til slutt, etter en kjapp polering av flaten det gjaldt, og ett lag med voks på all hvit lakk på sykkelen. :) Som bildet antyder så fant jeg både grunning og bar aluminium uten i det hele tatt å få vekk alt det brune greiene. Dette grunnet rare vinkler i konstruksjonen på tanken. Salen gjemmer til vanlig dette, men det blir nok å plukke med seg litt utbedringslakk en gang, eventuelt legge folie.

Bilde

Da jeg var ferdig med dette prosjektet, vibrerte det godt i buksa, hentemelding fra posten! Den første pakken med servicedeler var ankommet, og jeg kasta meg rundt.

Bilde

Noen som har nylig erfaring med å bestille fra Motobins.co.uk, eller utlandet forøvrig? Pakken betalte jeg omtrent 170 pund for, men da jeg kom på postkontoret måtte jeg betale ytterlige 700 kroner for å hente ut pakken? Det var sinnsyk tollavgift?

Bilde

Uansett, jeg måtte skru litt. Nå fikk jeg putta inn de nye "apeballene" i dynamoen, og monterte den igjen. Deretter følgte batteribrettet og batteri, over det ECU osv, sete, sidedeksel osv. Deretter tok jeg av litt andre deler, for å bytte luftfilter og tennplugger. Slike så de gamle pluggene ut. Jeg har ikke byttet tennplugger før, men etter hva jeg kan se så ser de ikke så aller verst ut? Klaringa på samtlige var mellom 0.7 og 0.8mm også. De nye mellom 0.6 og 0.7mm.

Bilde

Videre byttet jeg den lille snabelen her, som jeg ikke vet hva kalles på norsk. "Engine breather hose" på motobins' sider. Den gamle var morken og stygg, men så faktisk tett ut.

Bilde

Slik står den nå, og venter i all hovedsak bare på smøring til splines, gummihetter til gasspjeldene, og nye dekk. Dekkene er forventet den 29. April, resten har jeg foreløpig ingen ETA på.

Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av 45316 »

Ser ut til å stemme den momsreginga. 170 x 13 = 2210 NOK. 2210 x 0,25 = 552,50. 552,50 + 149 = 701,50 kr.

Variabelen her er kronekursen som brukes.



Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av oivindg »

Veldig fin sykkel!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

45316 skrev: 24 apr 2020, 08:01 Ser ut til å stemme den momsreginga. 170 x 13 = 2210 NOK. 2210 x 0,25 = 552,50. 552,50 + 149 = 701,50 kr.

Variabelen her er kronekursen som brukes.
Takk for oppklaring, da vet jeg hvordan dette beregnes. Var faktisk ikke klar over at momsen var avhenging av kjøpsprisen, gikk ut fra at det hadde med størrelse og vekt på pakken, og at momsen for en "simpel" pakke bestilt av en privatperson hadde en fornuftig øvre grense. Hjelper ikke at krona er usannsynlig svak heller. :knegg
oivindg skrev: 24 apr 2020, 08:06 Veldig fin sykkel!
Takk for komplimentet! Er godt fornøyd selv. Selv om jeg ikke får brukt den så mye for øyeblikket, så har jeg lett for å åpne ytterdøra bare for å se at den fremdeles står der, trygt og godt. :twothumbs:

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Fikk plutselig melding fra Postnord om å bekrefte leveringsmetode for dekkene, de var ankommet distriktet, og det fem dager før først anslått! Jeg bekreftet, og etter 3-4 timers venting var.. det ene dekket på døren. En telefon til sentralbordet sa at det andre lå igjen på terminalen. Heldigvis ikke langt unna, så jeg kasta meg i bilen og hentet det, og fikk atpåtil svingt innom omlegger for skifte og balansering! Spørs om jeg ihvertfall får på forhjulet i dag, bakdekket må vente til etter neste pakke med smøring til kardangen er på plass. :)

Bilde

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Da har man fått gjort litt i dag og! Sykkelen er skrudd sammen igjen, med nye gummihetter på gasspjeldene, nysmurt kardang og "final drive", sistnevnte har også fått ny olje. Nå gjenstår bare en liten prøvetur for å se at alt fungerer greit. Problemet med fjuskende tomgang ved kaldstart gjenstår ennå, så når det det passer så må jeg forske litt på dette.

Bilde
Bilde

Ser bedre ut med fersk gummi! Gleder meg til å finne ut om jeg merker forskjell på kjøreegenskapene.

Bilde

Midtsøtta fikk også nye fjærer. Bestilte i hovedsak nye fjærer for jeg har en mistanke om at de på sidestøtta er litt slakke, og at sidestøtta da hopper litt over fartshumper o.l, og slår i potta. Det jeg oppdaget var at sidestøtta bruker kortere fjærer, og disse ikke passet. Da får en bestille de riktige en annen gang.

Bilde
Bilde

Så har jeg også ført på handlelista diverse gummi. Det synes kanskje ikke så tydelig på det første bildet, men her mangler noen gummiforinger som oppbevaringsboksen/elektronikken(som regulerer alt med gass hvis jeg husker rett..?) skal klipses på. Uten gummien har denne anretningen fritt rom til å hoppe og riste på bare noen ståltapper. Nederste bilde viser fremste festet på sidepanelene. Tilstanden er den samme på begge sider.

Svar