Fine grusvei turer på østlandet.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Br3z
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2013, 14:06
Motorsykkelen din: Ktm 790 Adventure R

Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Br3z »

I de 13 åra jeg har kjørt mc har jeg alltid lett etter de beste asfalterte veiene på østlandet. :twothumbs: Men har nå fått opp øynene for gruskjøring.:prf Og der må jeg innrømme at jeg ikke har mye kunnskap om hvor di beste veiene går hen. Så lurte på om det er noen som har noen gode tips til grusveier/dags-todagers grus turer i østlands området. Jeg bor i Hamar området om noen lurte på det :vs

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av xyvind »

Burde jo være veldig mye i din landsdel :D

Trans Euro Trail

Ellers vet jeg ikke om andre grusveier enn Peer Gynt-vegen og Jotunheimvegen. Fine turer det, med Hamar som utgangspunkt.
Men disse veiene er vel ikke kjørbare enda, litt tidlig på året? Må sjekke føreforhold.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

Masse grusveier på Finnskogen, har jeg hørt folk fortelle :crazy: .

Selv greier jeg meg fint med de vi har her på Hadeland de få gangene jeg lar meg friste til gruskjøring.
Det er også en fin grusvei fra Nesbyen til Nes i Ådal.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av xyvind »

Kan også være lurt å følge denne tråden

Grus [Tips og Triks]

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Olav K »

Grusveier østpå...
Det er jo uendelig å ta av.
Trans Euro Trail ruta er jo en av de. Ganske variert.

Jotunheimsvegen, Peer Gyntvegen og Peer Gynt seterveg, med nyydelig utsikt.
Fanitullvegen mellom Hallingdal og Hemsedal er en av mine favoritter, på Golsfjellet er endel grusveier, og så etter min mening... juvelen, Grimsbuområdet.
Her går dessuten TET ruta forbi, men det er så mye å se. Lenger nordøst er Gråfjellsvegen mellom Røros og Tufsingdalen en fin opplevelse, og vil du ha max moro er vegen mellom Narbuvollen og Øversjødalen en nesten himmelsk opplevelse.
Lengre sør ligger Finnskogen, her kan man jo ha 14 dager ferie og bare kjøre kjøre kjøre. Men det er myye skog og lite utsikt.
Og blir du ferdig på norsk side i år, kan du ta for deg i Sverige etterpå. Når koronaen har lagt seg litt.

Hedmarksvidda er også en fin plass med varierte grusveger
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Br3z
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2013, 14:06
Motorsykkelen din: Ktm 790 Adventure R

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Br3z »

Ja det er mye grusveier i området her. Men jeg synes det er veldig mye av den godt preparerte, breie, rette, grusveien. Og da kan man jo NESTEN like godt kjøre E6 :crazy: Derfor jeg lurte på om det var noen som visste om noen gode veier i området.
Jeg fant den tråden du linka til rett etter jeg publiserte dette innlegget, så har nesten lest igjennom hele nå :twothumbs:

Peer Gynt-vegen visste jeg ikke att var grus der blir det nokk en tur igjennom til sommeren. Jotunheimvegen har jeg kjørt over før og var i planene mine i sommer også :twothumbs:
Hadde ingen planer om å kjøre over noen fjell overganger til helga nei :lol Men sitter å planlegger litt turer til sommeren nå.

Br3z
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2013, 14:06
Motorsykkelen din: Ktm 790 Adventure R

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Br3z »

Olav K skrev: 16 apr 2020, 19:24 Grusveier østpå...
Det er jo uendelig å ta av.
Trans Euro Trail ruta er jo en av de. Ganske variert.

Jotunheimsvegen, Peer Gyntvegen og Peer Gynt seterveg, med nyydelig utsikt.
Fanitullvegen mellom Hallingdal og Hemsedal er en av mine favoritter, på Golsfjellet er endel grusveier, og så etter min mening... juvelen, Grimsbuområdet.
Her går dessuten TET ruta forbi, men det er så mye å se. Lenger nordøst er Gråfjellsvegen mellom Røros og Tufsingdalen en fin opplevelse, og vil du ha max moro er vegen mellom Narbuvollen og Øversjødalen en nesten himmelsk opplevelse.
Lengre sør ligger Finnskogen, her kan man jo ha 14 dager ferie og bare kjøre kjøre kjøre. Men det er myye skog og lite utsikt.
Og blir du ferdig på norsk side i år, kan du ta for deg i Sverige etterpå. Når koronaen har lagt seg litt.

Hedmarksvidda er også en fin plass med varierte grusveger
Er fullstendig klar over att det er mye å ta av. For mye :P Tar tid å kjøre over alle for å finne ut hva som er bra å ikke. Men du hadde mange fine forslag. Takk.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 16 apr 2020, 18:03 Masse grusveier på Finnskogen, har jeg hørt folk fortelle :crazy: .
Har sett en del bilder på et annet forum hvor de som kjører på de avbildede veiene nærmest lovpriser nettopp disse veiene.
Det rare, synes jeg, er at de veistrekning bildene viser er så rette det lar seg gjøre å få dem...
Hvor artig er det da å kjøre på slike veier?
Gjelder spesielt på Finnskogen, hvor disse bildene er fra.
I mitt nærområde ser grusveiene ganske annerledes ut. Masse svinger og kupert terreng.

Sikkert fint på Finnskogen, men veiene der virker ikke spesielt spennende og utfordrende ut fra det jeg har sett.
Har for øvrig vært så vidt innom noen av disse veiene også. Og det frister strengt tatt ikke til gjentakelse...
Selv ikke for meg som ikke er noen utpreget gruskjører.
Men skulle jeg få lyst har jeg altså mer enn nok å ta av rett utafor stuedøra... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar