Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?

Legg inn av PWL »

Jeg fikk lappen i september i fjor, så det var litt begrenset hvor mye trening jeg fikk før sesongen var over. De fleste turene mine denne sesongen har vært på landeveier og motorvei med lite trafikk. Det er vel på tide å trene på trafikk, kø og småkjøring igjen, men det sitter naturlig nok litt lenger inne å dra på tur i rushtiden for å trene :P Likevel synes jeg det føltes veldig naturlig å sette seg på sykkelen igjen etter vinteren, som aldri dukket ordentlig opp i min del av landet uansett.

Blir dere rustne eller kommer dere raskt opp på nivå igjen? Hvordan varmer dere opp etter den lange vinteren? Blir det noen test-runder?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av Dansekris »

Er på femte sesongen nå, så føler det meste sitter. MEN, det tar litt tid å komme inn i det likevel. Tar det alltid rolig de første turene. Prøver å repetere de vanlige tingene som sittestilling, plassering i veibanen og nødbrems for å nevne noen. Kjører ikke nevneverdig mye bil i vinterhalvåret, så har det i bakhodet.

Det er fortsatt en del grus i veien og veiene kan være våte og sleipe, så holder igjen grisekjøringa noen uker til.

Amerikaneren
Innlegg: 21
Registrert: 19 aug 2019, 08:26
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av Amerikaneren »

Det er lurt å ta det rolig og øve på basisferdigheter. Øving på bane kan også anbefales. Se https://smcn.no/produkt/rustloser-01-mai-2020/ og
http://www.nafmcoslo.no/index.php/kurs/ ... kningskurs

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av KåreDump »

Har hatt MC-lappen siden -96 og er stort sett like rusten hver vår.
Tror det er fornuftig å være obs på at man er det.
I tillegg er heller ikke bilistene vant til at vi fins langs veiene enda.

Så jeg tar det veldig rolig og forsiktig i begynnelsen av sesongen.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av Snekker.edvin »

Vi varmer sånn
1586797500_1586790667_podb_vecher_33.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av niko »

Godt spørsmål PWL. Min fjerde sesongstart nå og stor forskjell fra den andre. Da var jeg stiv som en stokk og nokså trafikkfarlig. Ta det med ro, begynn pent og forsiktig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av FredrikE24 »

Det man må få igang igjen er fartsavpasning og svingteknikk.
Bare å kjøre masse, og fokusere på rett teknikk.
Det jeg gjør desidert mest er kjøring i tett trafikk. Dette går helt på autopilot.. Er ikke det som er vanskelig synes jeg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av Jompa »

Finner meg en stor og tom parkeringsplass og gjør sånne kjøregårdgreier som nødbremsing, slalåm, krypkjøring mm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av AJ »

Ingen oppvarming, kun tut & kjør :crazy: !
Neida...
Rolig oppstart for å få go'føleslen med sykkelen igjen. Og ekstra fokus på grus, spesielt i kryss, og skader i veidekket på de "vedlikeholdsfrie" veiene vi har her i distriktet hvor jeg bor... :roll
Go'følelsen med sykkelen var der med en gang :D .

Meeeen... etter mange måneder i dvale greide jeg å forveksle bryterne til det nøkkelløse startsystemet og skjønt ikke bæret da sykkelen ikke ville starte... :redface .
Men straks ombytting ble oppklart fi\unket det som bare det :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av dypen »

Egentlig ikke noe jeg tenker på, vær forsiktig vis hensyn og kjør pent!
De første turene er både du, sykkel og vei ikke er helt optimale. La merke til feil sporvalg som må korrigeres underveis før jeg var ute av svingene, litt stiv selv kanskje samt viktig å ha alle betjeningshendler klare for aksjon og veier som kan være støvete møkkete sprekker vann grus. Det er ingen selvfølge at andre ser deg. Uansett morro er det :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av tormodg »

Tredje sesongstart for meg, opplever ikke noe spesielle problemer.

Men det jeg jobber mest med hver vår er: Opp. Med. Blikket.

Det flyter så mye bedre når jeg klarer å se mot horisonten enn å stirre ned i asfalten foran sykkelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av AJ »

tormodg skrev: 14 apr 2020, 21:18 Men det jeg jobber mest med hver vår er: Opp. Med. Blikket.

Det flyter så mye bedre når jeg klarer å se mot horisonten enn å stirre ned i asfalten foran sykkelen.
Å ha blikket rettet mot der veien slutter er det ideelle. Eller nesten der veien slutter, dvs. er synlig foran deg. Ikke hele tiden, men som hovedregel. Gjelder ikke minst i svinger hvor man altså må la blikket følge veien etter hvert som "der veien slutter" endrer seg fort gjennom kurven.
Krever trening, helt klart.
Men behersker man dette så godt det lar seg gjøre blir kjøringen langt tryggere, jevnere og med bedre sporvalg enn om man kikker ned på veidekket rett foran sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes ikke dette med å "varme opp" er noen big deal. Dette er så logisk som det kan få blitt. Ingen grunn til å fokusere på noe, eller gjøre spesielle øvelser mener jeg.

Sett deg på sykkelen å kjør slik du pleier. Ja, man vil merke at man er ute av trening men da vil de flest av oss også kjøre litt penere grunnet dette, frem til vi føler vi har mer kontroll.

Skal man bli god på noe så trenger man å repetere, hele tiden. Det er en grunn til at idrettsutøvere og andre trener hele året. man blir ikke god uten trening.

Å presse seg selv i fasen hvor man føler man er "rusten" i håp om at man blir fortere varm i trøya er bare dumt mener jeg. Jeg er ganske sikker på at idrettsutøvere ikke har som mål og slå verdensrekorder når dem varmer opp.

Derimot vil jeg fraråde ferske og eller rustne MC førere og ikke bli med på såkalte "fellesturer" med flere. Mange blir offer av et viss gruppepress og et higer om å holde følge med de andre. Ligger det ett par råkjørere i tet og leder gruppen kan det fort bli farlig. Jeg har selv opplevd dette.

Jeg skylder ikke på noen og jeg kan uten at jeg er klar over det bidratt til det samme for andre. Det at JEG mener jeg kjører i en fornuftig hastighet kan det hende at han/hun som er rusten/fersk som ligger bak meg gjør det han/hun kan for å holde følge. Slike ting er dte greit å være ærlige om når man stopper og tar en prat.

Jeg har til og med opplevd ganske frisk kjøring blandt noen som øvekjører. Jeg har selv øvekjørt, men dette hente ikke meg heldigvis. En av de som øvekjørte med meg var Tomb her inne (tidligere aktivt medlem). Han sa klart og tydelig fra at han enkelte steder ville dra på litt og "beordret" meg til å ikke henge meg på. Det gjorde jeg ikke heller. Hadde han ikke sagt noe kan det godt hende jeg hadde prøvd hardere og følge på.

SKulle jeg øvekjørt med noen i dag hadde jeg gjort det samme. Når man øvekjører ville jeg alltid hatt eleven foran meg og sett an situasjonen samt ferdighetene. Jeg kunne godt dratt på litt og kjørt forbi, men da hadde jeg i såfall gitt klar beskjed om at dette kunne komme til å skje og at elev ikke skulle henge seg på, selv om han/hun hadde hatt lyst.

Er dte noe jeg ikke ønsker så er dte å bidra til at andre i værste fall kjører seg ihjel av denne teite grunn at man ikke er tydelig nok eller ikke gidder og ta på seg oppgaven man har frivillig takket ja til på skikkelig måte. Nemlig å gjøre MC livet til en trivelig greie for den som øvekjører samt gi tydelige tilbakemeldinger.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av Audi Mannen »

For min del har jeg i 2 år sett nytten i dette : https://www.naf.no/her-finner-du-naf/mc ... lt-ii3223/ i mitt nærområde.

Vet ikke hvor mange NAF avdelinger rundt i Norge som tilbyr dette, men lokalt her så stiller NAF og NMCU opp med godt kvalifisert personell som gjennomfører øvelser i kjøreteknikk og kommer med tilbakemeldinger til hver enkelt underveis. Kaffe, vaffler og pølse selges i kiosk og det er riktig så god stemning.
Her er det fokus på svingteknikk og kjøring mellom kjegler, nødbrems og ellers kjøring på lukket go-kart bane som i seg selv gir god trening i sving uten at farten blir alt for høy.
Personlig har jeg hatt stort utbytte av dette som "fersk" og håper det passer for meg i år også på den aktuelle datoen.


Hva tror du Kjellv.... blir det gjennomført som planlagt eller klarer Covid-19 å sette en stopper?
Ducati Multistrada V4S - 2021

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?

Legg inn av BlåBil »

Etter vinteren pleier jeg å sjekke om dekkene er fine, misfarging på bremsevæskene, sprekk på slanger og vaier, kjedet og oljenivået. Ellers tar jeg det rolig de første 5 meterne og redliner etter det. Savner virkelig å gi gass etter vinteren! Men joda, tar det rolig den første turen, spesielt i svinger. Ting pleier å falle på plass den andre turen. Har ikke fått startet sesongen enda :ills

Svar