Valg av lett mc
Re: Valg av lett mc
Mange stilige lettsykler på markede nå!
Bare vær så snill å ikke sleng på en slip-on og ta ut dB-killeren. Det er så ufattelig mange som fiser rundt med nærmest frieksos på lettsykler, og det bråker noe så hinsides. Mer lyd enn fart
Bare vær så snill å ikke sleng på en slip-on og ta ut dB-killeren. Det er så ufattelig mange som fiser rundt med nærmest frieksos på lettsykler, og det bråker noe så hinsides. Mer lyd enn fart
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Valg av lett mc
Dette er et veldig godt råd!
Politi og biltilsynet har et voldsomt fokus på lettsykler. Blir du stoppet langs veien (sjansen for å bli stoppet er stor med åpne eksosanlegg) vil de se på flere ting på sykkelen din. De liker ikke små bar end speil, slitte dekk, uorginale bremsehendler. Finner de ett eller annet så får du beskjed om å bestille time hos bts for å vise sykkelen for godkjenning. De vet akkurat hva de skal se etter, og bryr seg ikke om å høre på hva du mener om dette. De har heller ingen interesse av å løse slike ting på en enkel måte på stedet, det er visning hos bts som er den og dyreste og mest tungvinte løsningen som benyttes. Der blir sykkelen enten godkjent siden du har satt på igjen originalt eksosanlegg før visning, eller ikke godkjent fordi de finner flere ting de ikke liker.
Re: Valg av lett mc
Kan utdype min kommentar litt I mine tanker var 100 kubikk fra -70 tallet sammenligningsgrunnlag CB100 LS2 RS100 med flere som vi var fantastisk fornøyde med når vi fikk ut blomberinga. Da er dagens 125 med 15hk som «mekkern» skriver en opptur
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Bjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av lett mc
Joda, jeg skjønte jo egentlig hva du mente, men det var litt artig at det ble fremstillt på den måten når man selv kjører en KTM1290 som kanskje er noe av det råeste man får i nakensykkel segmentet.
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Valg av lett mc
Jeg husker når vi var ung og kjørte lettsykkel Da var det aprilia rs125 med totakt som var det grommeste. Om jeg husker rett så fikk en 34hk om man fjernet plombering i eksos og klipte en liten sak i cdi boksen. Honda nsr og cagiva mito 125 var og vasse greier
Re: Valg av lett mc
Tok denBjerknez skrev: ↑13 apr 2020, 12:02Joda, jeg skjønte jo egentlig hva du mente, men det var litt artig at det ble fremstillt på den måten når man selv kjører en KTM1290 som kanskje er noe av det råeste man får i nakensykkel segmentet.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Valg av lett mc
Er litt uskikker men tror kanskje det blir yzfErik_B70 skrev: ↑13 apr 2020, 11:01 Guttungen kjøpte seg en YZF i fjor sommer da han fylte 15. Dette var en litt eldre modell , 2012 kjørt ca 27000 km.
Sykkelen bar preg av godt vedlikehold og ikke ihjelskrudd og herjet med.
Vi har vel snart et par tusen km. lærekjøring bak oss nå, og kan ikke si annet at han er kjempefornøyd med sykkelen .
Jeg har hatt et par prøveturer med den selv også, og den er slett ikke værst å kjøre. Er faktisk litt imponert av kjøreegenskapene , sammelignet med de lettsyklene vi hadde tilgjengelig på åttitallet .
Regelmessig vedlikehold med hyppige oljeskift er nøkkelen til et langt liv for disse maskinene så vidt jeg forstår.
Tror nok både KTM og Yamaha er sikre valg. Personlig ville jeg valgt Yamaha om jeg skulle kjøpe brukt , tror jeg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Valg av lett mc
YZF-R125 flott sykkel og mange å velge i hvis du skal ha brukt. Lykke til!
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Valg av lett mc
Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Valg av lett mc
Bor ikke så langt unna Motorspeed Lillestrøm, men det har ikke så mye å si hvilke forhandler jeg drar til.E-strom skrev: ↑13 apr 2020, 16:13 Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
De fleste andre der jeg bor kjører duke eller mt til og fra skolen.
Jeg er ikke så flink til å mekke men pappa kan.
Tror kanskje det blir yzf siden jeg ikke bor så veldig sentralt og det er en del motorvei hvis jeg skal noen steder. Hva tror du?
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Valg av lett mc
Først må du prøvesitte - lenge...Chr6575 skrev: ↑13 apr 2020, 16:32Bor ikke så langt unna Motorspeed Lillestrøm, men det har ikke så mye å si hvilke forhandler jeg drar til.E-strom skrev: ↑13 apr 2020, 16:13 Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
De fleste andre der jeg bor kjører duke eller mt til og fra skolen.
Jeg er ikke så flink til å mekke men pappa kan.
Tror kanskje det blir yzf siden jeg ikke bor så veldig sentralt og det er en del motorvei hvis jeg skal noen steder. Hva tror du?
- er det for langt fram til styret?
- får du for mye vekt på hendene?
- blir du sittende med "kink i nakken"?
- er det passe avstand fra setet til fotpinnene?
Har du sjansen til å prøvekjøre er det en stor fordel - da vil du skjønne forskjellen på å sitte "oppreist" og "framoverlent". Noen liker det ene, noen liker det andre, og ingen vil noen sinne bli helt enige om hva som er best...
Den lokale "Ræggen" kjører mye Duke, MT og YZF, og det ser ut til at kvaliteten på disse er god nok
(men, de må vedlikeholdes - de som bare kjører får problemer...)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Valg av lett mc
Tror jeg skal ta en tur til en mc forhandler om ikke alt for lenge.E-strom skrev: ↑13 apr 2020, 16:41Først må du prøvesitte - lenge...Chr6575 skrev: ↑13 apr 2020, 16:32Bor ikke så langt unna Motorspeed Lillestrøm, men det har ikke så mye å si hvilke forhandler jeg drar til.E-strom skrev: ↑13 apr 2020, 16:13 Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
De fleste andre der jeg bor kjører duke eller mt til og fra skolen.
Jeg er ikke så flink til å mekke men pappa kan.
Tror kanskje det blir yzf siden jeg ikke bor så veldig sentralt og det er en del motorvei hvis jeg skal noen steder. Hva tror du?
- er det for langt fram til styret?
- får du for mye vekt på hendene?
- blir du sittende med "kink i nakken"?
- er det passe avstand fra setet til fotpinnene?
Har du sjansen til å prøvekjøre er det en stor fordel - da vil du skjønne forskjellen på å sitte "oppreist" og "framoverlent". Noen liker det ene, noen liker det andre, og ingen vil noen sinne bli helt enige om hva som er best...
Den lokale "Ræggen" kjører mye Duke, MT og YZF, og det ser ut til at kvaliteten på disse er god nok
(men, de må vedlikeholdes - de som bare kjører får problemer...)
Re: Valg av lett mc
Har hatt mt 125 og bytta den i en Honda msx 125. Er mye bedre hvis du liker å kødde rundt å ta bakhjulet med våt vekt på 101kg. Men om du ikke er typen som liker å herje med sykkelen er mt det beste valget. Dem nye 2020 mod mt har fått ny motor, så det er den kjappeste lett sykkelen om du bryr deg om fart