Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Kjøkken er sykt dyrt. Vi kjøpte nybygd rekkehus, så standard kjøkken var med i prisen for huset. Så jeg så bare hva det kostet i tillegg for oppgraderinger. Skuffeseksjoner i stedet for skap, finere vask osv. Kona drømte om benkeplater i stein, men da hun fikk en pris på 120.000 bare for benkeplatene syntes til og med hun at laminat egentlig ikke var så verst. Nå skal det sies at 120.000 for benkeplatene var inkludert mobilkran for å heise dem på plass. :roll

Men det er moro med nytt kjøkken, da. Norema er bra saker, så det er bare å kjøre på.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 09 apr 2020, 16:30 Kjøkken er sykt dyrt. Vi kjøpte nybygd rekkehus, så standard kjøkken var med i prisen for huset. Så jeg så bare hva det kostet i tillegg for oppgraderinger. Skuffeseksjoner i stedet for skap, finere vask osv. Kona drømte om benkeplater i stein, men da hun fikk en pris på 120.000 bare for benkeplatene syntes til og med hun at laminat egentlig ikke var så verst. Nå skal det sies at 120.000 for benkeplatene var inkludert mobilkran for å heise dem på plass. :roll

Men det er moro med nytt kjøkken, da. Norema er bra saker, så det er bare å kjøre på.
Jada, blir nok bra dette. :thumleft

Hva som er bra eller ikke vedrørende kjøkkenmerker aner jeg ikke, men noen kjappe søk fortalte meg at mange er fornøyd med Norema. Det kjøkkenet vi har i dag var ikke noe dyrt kjøkken i det hele tatt og det er like fint i dag 8 år etter. Men man vil jo liksom ha litt forandring, og sådessuten må vi uansett snart ha ny stekeovn og oppvaskmaskin, så da kan vi like godt trå til. :redface

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av rolf-arne »

sier bare OIIII - tenker på nytt jeg også --- men da må noe annet forsakes, det blir å klø seg i hodet ei god stund-- i mellomtiden får man tegne og drømme
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 09 apr 2020, 17:32 sier bare OIIII - tenker på nytt jeg også --- men da må noe annet forsakes, det blir å klø seg i hodet ei god stund-- i mellomtiden får man tegne og drømme
Det skal sies man får rimeligere kjøkken enn dette altså. Husk at vi har tatt med alle hvitevarer. Hvitevarene alene koster 70.000. Skrur man opp kjøkkenet selv sparer man 20.000 til. Så er man nevenyttig og ikke trenger elektrikker etc. Så får man nok satt opp et flott kjøkken langt rimeligere.

Men med min rygg, så har jeg/vi valgt å leie inn hjelp. En bekjent skal skal legge gulv, nye vegger og tak samt liste. Kjøkken og det elektriske blir satt opp og fikset av fagfolk. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37926
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av AJ »

Et helt greit og ujålete ferdigmalt og ferdig oppsatt kjøkken med heltre fyllingdører og skuffer (uten lys...) med tinn dørknotter, Blum bestikkinnlegg og knivblokk, dør- og skapdempere, skjult ventilator i skap, Blanco Delta Antrasit Silgranit oppvaskkum, AEG oppvaksmaskin, AEG kombiskap.
Gorenje komfyren hadde vi fra før (byttet siden til nyere Gorenje med større kapasitet).

Hovedønsket fra husfruen var mest mulig benkeplass (oljing inkl. i prisen) og godt med skap- og skuffer og eget skap med dertil tilpasset hylle og heiseanordning til maskina hun bruker når det lages bakevarer... ;)

Levert og montert av Mjønvald Snekkerverksted våren 2015 til den nette sum av 136000,- :roll ...

Hadde Norema før. Fornøyd med det, forsåvidt, men siden vi har flere dyktige kjøkkenprodusenter i nærområdet var det ikke vanskelig å velge :) :
Kjökken1.JPG
Kjökken2.JPG
Kjökken3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Ser bra ut det AJ :)

Slik ser den første tegningen ut som vi fikk.
A9D441B3-6C15-484F-A4FC-4A5A936F6758.jpeg
F1EC5687-EE65-4B09-8D37-3D1D33F412CA.jpeg
Det skal legges til et underskap og overskap til helt til venstre på første bildet da det er plass til dette. Det vil også bli lagt inn 90 hjørne og 80cm. Platetopp i hjørnet og ikke 60 slik det er nå. Vi kommer også til å legge en slags murstein underskapene på veggen.

Så ikke helt spikret i stein ennå, men det er noe slikt det blir seende ut :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Husk på å få stor nok kurs til koketoppen. Det er nesten ikke grenser for hvor mye effekt disse induksjonstoppene drar. Hos oss var det som fulgte med pakka 1x20A på deling for stekeovn og koketopp. Endte opp med 1x16A til ovnen og 1x25A til toppen. Likevel måtte jeg stille ned makseffekt på toppen fordi den trekker mer enn 25A på fullt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 09 apr 2020, 18:17 Husk på å få stor nok kurs til koketoppen. Det er nesten ikke grenser for hvor mye effekt disse induksjonstoppene drar. Hos oss var det som fulgte med pakka 1x20A på deling for stekeovn og koketopp. Endte opp med 1x16A til ovnen og 1x25A til toppen. Likevel måtte jeg stille ned makseffekt på toppen fordi den trekker mer enn 25A på fullt.
Det var et nyttig tips! :)

Jeg tror maks er 16amp. Får høre med elektriker rundt dette :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37926
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 apr 2020, 18:12 Ser bra ut det AJ :)
Fornøyd så langt :) .

Har kun byttet kjøkken én gang siden vi bygde huset i 1988, kun "fornyet" det opprinnelige med maling.
Så vi har ikke akkurat vært påtrengende plaget med måtte bytte ut noe som har fungert helt greit.
Det vi har nå blir værende i vår levetid.
Så får våre etterkommere, som antakelig kommer til å dele på huset som en felles hytte, har vi hørt forlydende om, heller ta bryet med å hive det ut mot noe nytt :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Hva har du valgt av hvitevarer? Er fornøyd med Siemens sine stekeovner(toppmodellen med damp og mikro er helt rå i bruk..) og platetopper. Mer fornøyd med Miele og Geigenau oppvaskmaskin.

Foreldra mine kjøpte to digre kjøleskap fra Liebherr. De var utrolig fine. Ble jo 100kkr bare i kjøleskap, men for noen skap.. :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2020, 19:05 Hva har du valgt av hvitevarer? Er fornøyd med Siemens sine stekeovner og platetopper. Mer fornøyd med Miele og Geigenau oppvaskmaskin.

Foreldra mine kjøpte to digre kjøleskap fra Liebherr. De var utrolig fine. Ble jo 100kkr bare i kjøleskap, men for noen skap.. :prf
Det blir nok noen endringer der også vil jeg tro. I tilbudet ble det satt opp kun whirlpool hvitevarer. Da blir jeg automatisk litt skeptisk. Får selger provisjon av whirlpool, Sliter whirlpool med salget og må finne andre måter og selge på?

Jeg tipper en kombinasjon. Uansett mener jeg Miele er et robust (og dyrt) merke når det kommer til oppvaskmaskin og kanskje kjøleskap. Har lest meg til at AEG og Bosch javnt over kommer godt ut på tester etc.

Så det kan være det blir noen endringer der.

Har også sett noen slike Liebherr skap, og det blir ikke aktuelt vertfall. Trenger ikke et skap til 100 laken for å holde osten min kald. Det er galskap. :roll

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Drit i Whirlpool, amerikansk Philips. Håpløs kvalitet. Eneste de faktisk er best på er mikrobølgeovner.. De varer evig og er best i bruk. Merkelig det der.

Du trår nok ikke feil med Siemens, Miele og Bosch. Samtlige har et skille i pris på når de er produsert i Tyskland eller ei. Anbefaler selvfølgelig å kjøpe tysk.
Videre er prisen basert på funksjonalitet. Jeg synes det er topp å stå på butikken og fjernstarte stekovnen for at den skal være klar for å svi en grandis når jeg har kommet hjem.
Jeg holder en knapp på de dyrere fra Siemens. Bortsett fra oppvask. Der synes jeg Miele er romsligere, mer stillegående og vasker bedre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke så mye peiling på dette, men magefølelsen sier at jeg er enig med deg. Får se om jeg finner en Miele oppvaskmaskine og bosch kjøleskap platetopp eller noe.

Jeg ser forøvrig vi har en 20 amp trefas som går til ovnen i dag. I føge sikringsskapet er det en 4kvadrat kabel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

3x20A til koketopp, så kan du kjøre samme 16A på oppvask og stek.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22997
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2020, 20:12 3x20A til koketopp, så kan du kjøre samme 16A på oppvask og stek.
Du mener 3-fasen til platetopp. Og egen 16 amp til oppvask og stek?

Har lest at noen mener man bør ha 25 amp til platetopp for å få full effekt. Hørt noe om dette?

Svar