BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av The-Stig »

Esveen skrev: 18 mar 2020, 20:55
The-Stig skrev: 18 mar 2020, 20:49 Tør nesten garantere at du ryker på en smell, om du tester.
Får unngå prøvekjøring da skjønner jeg. Vi har nettopp bytta kjøkken, så sykkel får vente en stund. Bor du fortsatt i Trøndelag? Har faktisk alldri vært ut på Stokkøya, så det får bli ett mål i sommer.
Garantere var vel kanskje å ta litt hardt i. Men at du blir småforelsket er det vel en stor fare for. :sunny:

Bor ikke i trøndelag lenger nei. Flytta til Oslo i 2001, pga jobb og lengre motorsykkelsesong.

Stokkøya anbefales også! Tenk på meg når du kjører over brua ut dit. Den var jeg med og bygde \:D/
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Stemningsrapport:
20200329_153922_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 29 mar 2020, 15:54 Stemningsrapport:

Bilde
:knegg

Her sør:
:sunny:
men kaldt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: BMW R1200RS

Legg inn av xyvind »

Flott blogg! Og for en garasje #misunnelig
R1200RS’en tar seg veldig bra ut, må jeg si. Jeg er jo en relativt fersk boxer-pilot, men må si jeg liker karakter og lyd i den maskinen så langt.
Aldri prøvd RS, men regner med den er litt kvikkere enn GSA?
Vi har så vidt begynt å kjøre litt her nede på Østlandet. I hvert fall jeg, i Oslo. Får stadig noen veldig vinterlige snaps fra søstrene mine som bor i Trondheim. Ser skikkelig guffent ut
Hold ut, våren er like om hjørnet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke kjørt GSA, men RS'en er vel kvikk nok for dme fleste. Godt bunndrag etc. Men mister jo pusten fort og det bli mye giring etc. Men det har vel kanskje kommet en ny type etter dne jeg prøvde for ett par år siden...?

Boxer motoren ble jeg ikke helt fortrolig med. Spesielt ikke i en slik sykkel som RS som blir markedsført som en en av "sportssyklene" til BMW. Sport er i vertfall ikke det jeg forbinder med denne sykkelen. Men sykkelen i seg selv likte jeg veldig godt med tanke på sittestilling etc.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Rekkefirern i S1000-plattformen er et litt annet dyr enn både gamle K’ene og R’ene.
Er et litt smalere turtallsområde på sistnevnte, men absolutt sprekt, og skal ikke undervurderes. Det skuffer unna litt, selv om det ikke høres veldig voldsomt ut.

RS er ikke markedsført som en sportssykkel. Men en sportstourer. RS står for «Reise und Sport».
GS for Gelände und Strasse forøvrig.
Sist redigert av FredrikE24 den 29 mar 2020, 18:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Takk for det xyvind. Jeg liker boxeren bedre å bedre, særlig i kombinasjon med quickshiften. Jeg mener RS har annen utveksling i kardangen samt er tunet anderledes, jeg har ikke kjørt GS/GSA så usikker på hvor forskjellige de er.

Ja, været er til å bli sur av. 10 grader å sol på fredag, full vinter på søndag. Men sånn er det bare 👍👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av The-Stig »

Bjerknez skrev: 29 mar 2020, 18:24 Har ikke kjørt GSA, men RS'en er vel kvikk nok for dme fleste. Godt bunndrag etc. Men mister jo pusten fort og det bli mye giring etc. Men det har vel kanskje kommet en ny type etter dne jeg prøvde for ett par år siden...?

Boxer motoren ble jeg ikke helt fortrolig med. Spesielt ikke i en slik sykkel som RS som blir markedsført som en en av "sportssyklene" til BMW. Sport er i vertfall ikke det jeg forbinder med denne sykkelen. Men sykkelen i seg selv likte jeg veldig godt med tanke på sittestilling etc.

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg vet hva jeg snakker om. Har ei heller prøvd andre boxere enn min, men 1250'n mister i allefall ikke pusten. Der er det bunndrag! 40 km/t i 4. gir og 1600 rpm, for så å vri høyre holke helt rundt..... For en lyd og for et drag! :thumleft :D
Byttelånte med en kompis som har S1000R, bare for moro skyld. Kjørte Tyrigrava-drøbak, og må si jeg velger R1250RS anytime før S1000R i allefall.
Men hva vet vel jeg....
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

draget er bra, men som sagt så mister den pusten fort (synes jeg). Altså liten toppeffekt og gjør at man må gire mye under feks. Aksellerasjon etc.

At du liker din sykkel bedre enn s1000r skulle bare mangle. Da har du funnet den sykkelen med de egenskapene du ønsker til ditt bruk :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har kjørt mye tur i lag med en kollega som hadde R1200RS. Bra spark i den. Holder ikke mye tilbake for min egen K1200RS i normale hastigheter.

Største forskjellen mellom K1200RS og R1200RS er etter min mening kjøreopplevelsen. K1200RS har etter min mening en bedre balanse og lavere tyngdepunkt, den er imidlertid veldig mye mer overstyrt. Må holde litt igjen på K12RSen når det røyner på. R1200RS er nok sånn sett hakket enklere å kjøre aktivt med utover at det må gis mer kraft til styret. Den jeg prøvde kjørte på Michelin PR4. Ser litt for meg at Metzeler Roadtec01 er hakket bedre på den.

Boxeren har rødlinje på rundt 9k, moderne BMW firere har rødlinje på 14k? Sier seg selv at det blir mer giring, men på en annen side så funker den langt bedre på høye gir.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: BMW R1200RS

Legg inn av TGR »

Boxer er fine saker. Så lenge man bor i Norge, og kjører etter landeveien, så er det mye artigere med en kortpusta motor som byr på masse torque helt fra bånn, enn en hysterisk firer som må jages i gang og hyler og bærer seg før den leverer varene :lol :twothumbs:

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: BMW R1200RS

Legg inn av xyvind »

Mente ikke å kuppe denne gjennomførte tråden med en sånn diskusjon på siden :scratch
Men jeg synes nå dere overdriver veldig i begge retninger her :crazy:
Jeg har kjørt en del rekkefirere, og jeg synes ikke de må jages i toppen før de leverer varene. Spesielt ikke S1000R, som jeg kjørte i 4 sesonger, og var på flere turer med.
Jeg har derimot ikke kjørt så mange sykler med boxermotor, men jeg er ikke enig i at de mister pusten så voldsomt. Med quickshifter er det en utrolig leken motor, spør du meg. Momentet kommer tidlig i turtallsregisteret, som også går relativt høyt. Det tar litt tid å bli vant med kardang og motorbrems, etter min mening, hvis man ikke er vant med det, for det er en veldig direkte følelse kontra å kjøre rekkefirer meg kjede.

Det finnes sikkert bedre videoer på nettet av R1200GSA som kjøres litt friskt og med høyt turtall. Men man kan jo sjekke ut denne https://www.youtube.com/watch?v=xDQ1E_3CKeg
Tom i videoen her har vel kjørt mye "dirtbikes", i tillegg til sportssykler, og han eide en S1000RR på tidspunktet hvor han gjorde denne test-kjøringen. Han kjører med høyere turtall enn jeg som regel gjør med min boxermotor, men litt gøy å se noen "hoone" den rundt på denne måten. Det er en del pust og prust i toppen der også :twothumbs:
EDIT: Kan gjerne hoppe et drøyt minutt ut i videoen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: BMW R1200RS

Legg inn av TGR »

xyvind skrev: 29 mar 2020, 23:04 Men jeg synes nå dere overdriver veldig i begge retninger her :crazy:
Jeg har kjørt en del rekkefirere, og jeg synes ikke de må jages i toppen før de leverer varene......
Man må jo ha det litt moro, i disse tider .... :lol

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: BMW R1200RS

Legg inn av xyvind »

TGR skrev: 29 mar 2020, 23:12
xyvind skrev: 29 mar 2020, 23:04 Men jeg synes nå dere overdriver veldig i begge retninger her :crazy:
Jeg har kjørt en del rekkefirere, og jeg synes ikke de må jages i toppen før de leverer varene......
Man må jo ha det litt moro, i disse tider .... :lol
Ja, det er klart :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Men vi kan vel alle sammen uansett være enig o men ting:

Om man kjører en 125kubikk eller en S1000RR eller en nedlesset GSA på norske svingete landeveier så er det føreren som er begrensingen for hvor fort man kan kjøre og ikek sykkelen.

På bane derimot ville nok forskjellene blitt mer tydelige.

Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.

Men slik grisekjøring driver man jo selvsagt heller ikke med...

Svar