Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av hakhap »

Kom over denne artikkelen fra Propublica
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av mekkern »

En annen ting som er litt interessant i disse tider er jo regjeringens beslutning om å støtte opp næringslivet og andre med over 100milliarder..
dette er midler som skal realiseres gjennom salg av aksjer i "pensjonsfond utland"aka Oljefondet.
når aksjene raser i verdi og "alle" flykter fra markedene -hvor mye må selges for å få inn tilstrekkelige midler? spesielt når krona går rett i dass?
200milliarder?400?1000? og hva har vi igjen når "støvet har lagt seg" når vi bedriver "Firesale"?
Mye av de norske husholdninger har jo lånt penger i bankene som er lånt av disse gjennom utlandet.. og dette vil vi nok også måtte "redde" med fellesskapets penger etterhvert når valutalånene blir dyre.
Tror nok vi også vil se at man nok heller skulle investert pensjonsmidlene i infrastruktur i landet-DET kan ikke bli borte i et krakk..
SV Kristin som finansminister solgte jo alt Norges gull også da Norge ikke skulle fremstå som en kolonimakt.. og gull har jo ikke akkurat tapt seg siden den gangen...

Skal bli interessant å se på tilgangen på mat og varer utover vinteren hvis dette ikke snart bedrer seg..vekstsesongen stopper ikke for virus..
Mc dekk er allerede et prob i enkelte typer/dim da de ikke vet når produksjonen starter opp igjen-dette var beskjeden fra tyskland om fredag.

Ja dette blir "spennende" på mange plan-helse-jobb-økonomi-matvarer-transport-fritid. :8-[
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Dette kommer nok til å gå helt strålende.... for dem som ikke allerede har mistet eller mister jobben og ikke har pådratt seg det grufulle Corona viruset, som i følge enkelte fremstillinger dreper deg på sekundet.

Vi som evt. står igjen med økonomien en behold eller anda bedre har skodd seg bra på dette viruset i form av brødsalg og dasspapir etc. vil gå en fremtid i møte med nedsatt rente etc.

Også mister vi jo enkelte av oss ganske effektivt noen konkurrenter i samme slengen. Så ja, jeg tror dette kommer til å gå seg til ganske kjapt for enkelte. Undertegnede inkuldert. (Men HELT bastant kan man jo ikke være selvsagt...)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

hakhap skrev: 22 mar 2020, 09:30 Kom over denne artikkelen fra Propublica
Interessant:
"..this is knocking out what should be perfectly fit, healthy people.

“I have patients in their early 40s and, yeah, I was kind of shocked. I’m seeing people who look relatively healthy with a minimal health history, and they are completely wiped out, like they’ve been hit by a truck. This is knocking out what should be perfectly fit, healthy people. Patients will be on minimal support, on a little bit of oxygen, and then all of a sudden, they go into complete respiratory arrest, shut down and can’t breathe at all.” ....."

Dette er en av flere artikler som nevner at et ikke ubetydelig antall relativt unge mennesker med minimal historikk hva angår
antatt relevante sykdommer, trenger intensivbehandling i forbindelse med "sin" variant av viruset. Ditt eksempel var fra USA. Har sett tilsvarende fra Hong Kong.

Fikk oversendt en lang artikkel jeg ikke har rukket å lese, men som også virker interessant: https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... 9337092b56.
På slutten av denne er det mulig å finne en oversettelse til norsk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 22 mar 2020, 12:00 Dette kommer nok til å gå helt strålende.... for dem som ikke allerede har mistet eller mister jobben og ikke har pådratt seg det grufulle Corona viruset, som i følge enkelte fremstillinger dreper deg på sekundet.

Vi som evt. står igjen med økonomien en behold eller anda bedre har skodd seg bra på dette viruset i form av brødsalg og dasspapir etc. vil gå en fremtid i møte med nedsatt rente etc.

Også mister vi jo enkelte av oss ganske effektivt noen konkurrenter i samme slengen. Så ja, jeg tror dette kommer til å gå seg til ganske kjapt for enkelte. Undertegnede inkuldert. (Men HELT bastant kan man jo ikke være selvsagt...)
Strålende, med økte skatter, høyere pensjonsalder med lavere utbetaling, kutt i sykepenger og trygder.
Vent å se, det kommer en tid da vi alle skal være med å betale.
Bare å håpe at staten setter i gang med større prosjekter som har vært vedtatt og planlagt for lenge siden og at ikke boligmarkedet kollapser fullstendig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 22 mar 2020, 13:27
Bjerknez skrev: 22 mar 2020, 12:00 Dette kommer nok til å gå helt strålende.... for dem som ikke allerede har mistet eller mister jobben og ikke har pådratt seg det grufulle Corona viruset, som i følge enkelte fremstillinger dreper deg på sekundet.

Vi som evt. står igjen med økonomien en behold eller anda bedre har skodd seg bra på dette viruset i form av brødsalg og dasspapir etc. vil gå en fremtid i møte med nedsatt rente etc.

Også mister vi jo enkelte av oss ganske effektivt noen konkurrenter i samme slengen. Så ja, jeg tror dette kommer til å gå seg til ganske kjapt for enkelte. Undertegnede inkuldert. (Men HELT bastant kan man jo ikke være selvsagt...)
Strålende, med økte skatter, høyere pensjonsalder med lavere utbetaling, kutt i sykepenger og trygder.
Vent å se, det kommer en tid da vi alle skal være med å betale.
Bare å håpe at staten setter i gang med større prosjekter som har vært vedtatt og planlagt for lenge siden og at ikke boligmarkedet kollapser fullstendig.
Slike oppturer og nedturer vil vi alltid møte med jevne mellomrom. Ikke noe nytt det. Så ja, jeg tror dette kommer til å gå het strålende.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av FreewheelBurning »

simpson skrev: 22 mar 2020, 08:35 Blir spennende om alle verdens miljøforkjempere kommer med påstander om at de ser forskjell på miljøet nå som nesten hele verden går på tomgang.
Vært veldig stille fra Greta Thunberg i den siste tiden.
Det er har vel vært synlige forskjeller flere steder allerede?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev: 22 mar 2020, 12:00 Dette kommer nok til å gå helt strålende.... for dem som ikke allerede har mistet eller mister jobben og ikke har pådratt seg det grufulle Corona viruset, som i følge enkelte fremstillinger dreper deg på sekundet.

Vi som evt. står igjen med økonomien en behold eller anda bedre har skodd seg bra på dette viruset i form av brødsalg og dasspapir etc. vil gå en fremtid i møte med nedsatt rente etc.

Også mister vi jo enkelte av oss ganske effektivt noen konkurrenter i samme slengen. Så ja, jeg tror dette kommer til å gå seg til ganske kjapt for enkelte. Undertegnede inkuldert. (Men HELT bastant kan man jo ikke være selvsagt...)

Dette er så gjennomtenkt og godt skrevet, at du burde virkelig få tankene dine publisert på et mye bredere fora enn her på MCsiden.
Virkelig!
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av simpson »

FreewheelBurning skrev: 22 mar 2020, 13:56
simpson skrev: 22 mar 2020, 08:35 Blir spennende om alle verdens miljøforkjempere kommer med påstander om at de ser forskjell på miljøet nå som nesten hele verden går på tomgang.
Vært veldig stille fra Greta Thunberg i den siste tiden.
Det er har vel vært synlige forskjeller flere steder allerede?
Har sett noen satelittbilder over lokal forurensing fra noen Kinesiske byer, men ikke hørt ett ord utover det, MDG, Greta Thunberg og likesinnede burde vel være i ekstase over dette og smi mens jernet er varmt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 22 mar 2020, 13:56
Bjerknez skrev: 22 mar 2020, 12:00 Dette kommer nok til å gå helt strålende.... for dem som ikke allerede har mistet eller mister jobben og ikke har pådratt seg det grufulle Corona viruset, som i følge enkelte fremstillinger dreper deg på sekundet.

Vi som evt. står igjen med økonomien en behold eller anda bedre har skodd seg bra på dette viruset i form av brødsalg og dasspapir etc. vil gå en fremtid i møte med nedsatt rente etc.

Også mister vi jo enkelte av oss ganske effektivt noen konkurrenter i samme slengen. Så ja, jeg tror dette kommer til å gå seg til ganske kjapt for enkelte. Undertegnede inkuldert. (Men HELT bastant kan man jo ikke være selvsagt...)

Dette er så gjennomtenkt og godt skrevet, at du burde virkelig få tankene dine publisert på et mye bredere fora enn her på MCsiden.
Virkelig!
Siden du ikke klarte å lese en viss ironi og sarkasme her, så kan jeg vel ikke annet si enn "Takk" .

Noen vil gå dundas på grunn av dette, mens noen få kanskje vil få seg en opptur økonomisk, mens de aller fleste mest trolig vil komme seg mer eller mindre helskinnet gjennom dette. Kontrastene er større nå en før dette viruset traff oss, og det vil skape noen debatter.

Jeg prøver ikke å vinne noen konkurranse vedrørende skrivefersigheter her. Jeg sier bare det jeg mener. Leser du også de andre innleggene mine i denne tråden, slår dem sammen og danner det et bilde vil du sikkert finne ut at jeg er rundere i kantene enn det ifte høres ut også. :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 22 mar 2020, 15:55 Noen vil gå dundas på grunn av dette, mens noen få kanskje vil få seg en opptur økonomisk, mens de aller fleste mest trolig vil komme seg mer eller mindre helskinnet gjennom dette. Kontrastene er større nå en før dette viruset traff oss, og det vil skape noen debatter.

Jeg prøver ikke å vinne noen konkurranse vedrørende skrivefersigheter her. Jeg sier bare det jeg mener. Leser du også de andre innleggene mine i denne tråden, slår dem sammen og danner det et bilde vil du sikkert finne ut at jeg er rundere i kantene enn det ifte høres ut også. :thumleft
De aller fleste vil vel ikke komme seg gjennom dette greit om hele økonomien får seg en alvorlig knekk. Krona er f.eks allerede ned omtrent 10% ift. dollar. Dette er ikke verdens undergang, selvfølgelig, men det er lett å se for seg en situasjon der renta skyter i været og kronekursen går til helvete. Det vil vel de fleste kjenne på kroppen?

Det spørs vel hva du legger i "hellskinnet" da. Jeg tenker at det, i denne sammenhengen, betyr at man ikke må kvitte seg med leilighet, bil etc. og at man kan leve videre omtrent som man gjorde før. Det er vel ingen som ønsker seg økonomiske nedgangstider går jeg ut ifra...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 22 mar 2020, 17:19
Bjerknez skrev: 22 mar 2020, 15:55 Noen vil gå dundas på grunn av dette, mens noen få kanskje vil få seg en opptur økonomisk, mens de aller fleste mest trolig vil komme seg mer eller mindre helskinnet gjennom dette. Kontrastene er større nå en før dette viruset traff oss, og det vil skape noen debatter.

Jeg prøver ikke å vinne noen konkurranse vedrørende skrivefersigheter her. Jeg sier bare det jeg mener. Leser du også de andre innleggene mine i denne tråden, slår dem sammen og danner det et bilde vil du sikkert finne ut at jeg er rundere i kantene enn det ifte høres ut også. :thumleft
De aller fleste vil vel ikke komme seg gjennom dette greit om hele økonomien får seg en alvorlig knekk. Krona er f.eks allerede ned omtrent 10% ift. dollar. Dette er ikke verdens undergang, selvfølgelig, men det er lett å se for seg en situasjon der renta skyter i været og kronekursen går til helvete. Det vil vel de fleste kjenne på kroppen?

Det spørs vel hva du legger i "hellskinnet" da. Jeg tenker at det, i denne sammenhengen, betyr at man ikke må kvitte seg med leilighet, bil etc. og at man kan leve videre omtrent som man gjorde før. Det er vel ingen som ønsker seg økonomiske nedgangstider går jeg ut ifra...
Definisjonen min på "helskinnet i gjennom" er rett og slett at livet går mer eller mindre som før hvor man kanskje var nødt til å tappe litt av sparekontoen for å hjulene gående.

Jeg har sagt tidligere at all min empati går til småbedrifter rundt om og de ansatte som jobber der (eller ikke....). Jeg håper virkelig disse får all den hjelpen dem trenger for å komme seg på beina igjen etter dette stuntet. Mest trolig får dem ikke det.

De pengene som som nå er delt ut føler jeg bare blir piss i havet. Det beste dem kan gjøre mener jeg er å utvide full lønnsorsningen til permiterte.

Alternativt kan man jo kjøpe seg fri fra denne coronakrisen relativt billig:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... eskyttelse

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av simpson »

Den enes død den andres brød.......
Nei religion er roten til alt vondt.
Det er penger og makt som rår der og de skyr ingen ting for å mere av begge deler

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av BlåBil »

Stuntet... :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Ingen kjempekrise for oss motorsyklister, men likevel litt trist at disse dagene hvor mange motorsyklister på Østlandet har møtt hverandre og fått mulighet til å prøvekjøre nye MC'er... :sorry :

http://www.mcmessen.no/mc-messen-varmon ... ai-avlyst/

Det som videre skjer denne sesongen er vel at disse RoadShow dagene også avlyses, vil jeg tro.
Dermed blir det heller ingenting av den gode tradisjonen med å møtes på den lokale motosykkelbutikken for prøvekjøring og hyggelig MC-prat...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar