Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Wiki....

Sitat: Hysteri (gresk: hystera, «livmor») beskriver i dagligdags bruk en sinnstilstand av uhåndterlig frykt eller følelsesmessige voldsomheter. Frykten er ofte sentrert ved en kroppsdel, ofte ved et innbilt problem med den kroppsdelen (sykdom er en vanlig klage). Folk som er «hysteriske» mister ofte selvkontrollen på grunn av en overvelmende frykt. ... Siat slutt.

Det finnes ikke noe hysterisk over det som skjer i Norge nå. Ikke heller panikk, med paniske irrasjonelle handlinger.

Det føres derimot en ansvarlig politikk hvor liv settes foran økonomi. Det fattes ekstremt vanskelig beslutninger, og det finnes ingen fasit. Det rammer heller ikke bare eldre, det ligger folk i respirator helt ned i 20-årene.

Jeg blir mildt sagt provosert av alle dere som slakter politikerne, og stempler hele prosessen som hysterisk.

Les deres Øverland, og mobiliser litt empati.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 20 mar 2020, 18:59
simpson skrev: 20 mar 2020, 07:50 Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.
Misforstår jeg deg eller mener du alvorlig talt at en 89 åring eller en med underliggende sykdom er verdt mindre enn en frisk 20 åring?

Er det ikke det samme hvem som dør av dette? Det å begrense antall dødsfall må da være MYE viktigere en eventuelle økonomiske konsekvenser?
tormodg skrev: 20 mar 2020, 14:03 Greit nok det, men som sagt: greia er at man forsøker strengt tatt ikke å redde alle. Man forsøker å hindre at alle blir sjuke samtidig. Da knekker systemet sammen. Nå dør det flere hundre mennesker hver dag bare i Italia og Spania, helsevesenet der kollapser.
Dette er også et viktig poeng mange går glipp av. Selv om det kanskje er primært gamle og syke som dør av dette, i den grad det er relevant, så vil vi vel unngå at helsevesenet blir fullstendig overbelastet. Jeg vil alle fall ikke havne i en situasjon der det er umulig å få hjelp om man knekker beinet fordi systemet har kollapset fullstendig.
Ærlig talt - unge sterke individer er mer verdt enn feks gamle og syke.
Man trenger vel ikke være fascist for å være av den oppfatning? Mener ikke de fleste av oss det, innerst inne?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 20:36
Sakkle skrev: 20 mar 2020, 18:59
simpson skrev: 20 mar 2020, 07:50 Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.
Misforstår jeg deg eller mener du alvorlig talt at en 89 åring eller en med underliggende sykdom er verdt mindre enn en frisk 20 åring?

Er det ikke det samme hvem som dør av dette? Det å begrense antall dødsfall må da være MYE viktigere en eventuelle økonomiske konsekvenser?
tormodg skrev: 20 mar 2020, 14:03 Greit nok det, men som sagt: greia er at man forsøker strengt tatt ikke å redde alle. Man forsøker å hindre at alle blir sjuke samtidig. Da knekker systemet sammen. Nå dør det flere hundre mennesker hver dag bare i Italia og Spania, helsevesenet der kollapser.
Dette er også et viktig poeng mange går glipp av. Selv om det kanskje er primært gamle og syke som dør av dette, i den grad det er relevant, så vil vi vel unngå at helsevesenet blir fullstendig overbelastet. Jeg vil alle fall ikke havne i en situasjon der det er umulig å få hjelp om man knekker beinet fordi systemet har kollapset fullstendig.
Ærlig talt - unge sterke individer er mer verdt enn feks gamle og syke.
Man trenger vel ikke være fascist for å være av den oppfatning? Mener ikke de fleste av oss det, innerst inne?
Svært få av oss mener det!
På et visst tidspunkt kan ethvert regime bli nødt til å gjøre slike vurderinger av kapasitetsårsaker, men vi er ikke i nærheten av dette ennå.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 20 mar 2020, 20:54
gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 20:36
Sakkle skrev: 20 mar 2020, 18:59
simpson skrev: 20 mar 2020, 07:50 Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.
Misforstår jeg deg eller mener du alvorlig talt at en 89 åring eller en med underliggende sykdom er verdt mindre enn en frisk 20 åring?

Er det ikke det samme hvem som dør av dette? Det å begrense antall dødsfall må da være MYE viktigere en eventuelle økonomiske konsekvenser?
tormodg skrev: 20 mar 2020, 14:03 Greit nok det, men som sagt: greia er at man forsøker strengt tatt ikke å redde alle. Man forsøker å hindre at alle blir sjuke samtidig. Da knekker systemet sammen. Nå dør det flere hundre mennesker hver dag bare i Italia og Spania, helsevesenet der kollapser.
Dette er også et viktig poeng mange går glipp av. Selv om det kanskje er primært gamle og syke som dør av dette, i den grad det er relevant, så vil vi vel unngå at helsevesenet blir fullstendig overbelastet. Jeg vil alle fall ikke havne i en situasjon der det er umulig å få hjelp om man knekker beinet fordi systemet har kollapset fullstendig.
Ærlig talt - unge sterke individer er mer verdt enn feks gamle og syke.
Man trenger vel ikke være fascist for å være av den oppfatning? Mener ikke de fleste av oss det, innerst inne?
Svært få av oss mener det!
På et visst tidspunkt kan ethvert regime bli nødt til å gjøre slike vurderinger av kapasitetsårsaker, men vi er ikke i nærheten av dette ennå.
Du har fasit, mener du. Jaja. Regime er litt spesiell ordbruk, og det er land som ikke passer til det begrepet som må gjøre slike prioriteringer.
Greit at du vil demonstrere dine politisk korrekte oppfatninger, men jeg tror ikke på deg. Det er det nok andre som heller ikke gjør, men de tier stille.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 21:00
kjellv skrev: 20 mar 2020, 20:54
gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 20:36
Sakkle skrev: 20 mar 2020, 18:59
simpson skrev: 20 mar 2020, 07:50 Ser at NRKk også ser på galskapen og hadde ett program som heter, hva koster ett liv. Ja det må en virkelig begynne å se på når snittalderen på døde i norge er 89😳 år.
Misforstår jeg deg eller mener du alvorlig talt at en 89 åring eller en med underliggende sykdom er verdt mindre enn en frisk 20 åring?

Er det ikke det samme hvem som dør av dette? Det å begrense antall dødsfall må da være MYE viktigere en eventuelle økonomiske konsekvenser?
tormodg skrev: 20 mar 2020, 14:03 Greit nok det, men som sagt: greia er at man forsøker strengt tatt ikke å redde alle. Man forsøker å hindre at alle blir sjuke samtidig. Da knekker systemet sammen. Nå dør det flere hundre mennesker hver dag bare i Italia og Spania, helsevesenet der kollapser.
Dette er også et viktig poeng mange går glipp av. Selv om det kanskje er primært gamle og syke som dør av dette, i den grad det er relevant, så vil vi vel unngå at helsevesenet blir fullstendig overbelastet. Jeg vil alle fall ikke havne i en situasjon der det er umulig å få hjelp om man knekker beinet fordi systemet har kollapset fullstendig.
Ærlig talt - unge sterke individer er mer verdt enn feks gamle og syke.
Man trenger vel ikke være fascist for å være av den oppfatning? Mener ikke de fleste av oss det, innerst inne?
Svært få av oss mener det!
På et visst tidspunkt kan ethvert regime bli nødt til å gjøre slike vurderinger av kapasitetsårsaker, men vi er ikke i nærheten av dette ennå.
Du har fasit, mener du. Jaja. Regime er litt spesiell ordbruk, og det er land som ikke passer til det begrepet som må gjøre slike prioriteringer.
Greit at du vil demonstrere dine politisk korrekte oppfatninger, men jeg tror ikke på deg. Det er det nok andre som heller ikke gjør, men de tier stille.
Jeg vet ikke hvem av oss som sterkest hevder å sitte med fasiten jeg. Det vil vel vise seg.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellv.

La oss ta følgende tankeeksperiment. Det er 10 personer som står i fare for å dø av corona-virus. Du kan velge hvilke.
Du vet kun dette om de.
Nr 1,2,...5 er 20 år gamle.
Nr. 6,7,...10 er 89 år gamle.
Hvem skal dø?
Jeg ville latt samtlige på 89 år dø.

Hvordan ville du gjøre dette? Velge en aldersblanding blant de døde? Spare alle 89-åringer. Eller?
Forøvrig burde du holde deg for god til å endre min tekst til rødt, som om det var så veldig viktig og graverende det som stod der. Du burde være i stand til å argumentere godt nok uten å ty til slike knep.

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Hvis en hadde kommet i den "umulige settingen" som vi ikke er i nå:
Jeg er ikke i tvil. Samme med familie. Hadde heller ofret oldemor enn sønnen min.
Hadde ofret meg selv i forhold til sønnen min også eller dattera mi.

Men det er meg da..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 20 mar 2020, 21:23 Hvis en hadde kommet i den "umulige settingen" som vi ikke er i nå:
Jeg er ikke i tvil. Samme med familie. Hadde heller ofret oldemor enn sønnen min.
Hadde ofret meg selv i forhold til sønnen min også..

Men det er meg da..
Fullstendig enig med deg. Ville forhåpentligvis ikke trenge mange millisekunder for å nå tilsvarende konklusjon, skulle det virkelig spisse seg til, for å si det slik.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 21:18 Kjellv.

La oss ta følgende tankeeksperiment. Det er 10 personer som står i fare for å dø av corona-virus. Du kan velge hvilke.
Du vet kun dette om de.
Nr 1,2,...5 er 20 år gamle.
Nr. 6,7,...10 er 89 år gamle.
Hvem skal dø?
Jeg ville latt samtlige på 89 år dø.

Hvordan ville du gjøre dette? Velge en aldersblanding blant de døde? Spare alle 89-åringer. Eller?
Forøvrig burde du holde deg for god til å endre min tekst til rødt, som om det var så veldig viktig og graverende det som stod der. Du burde være i stand til å argumentere godt nok uten å ty til slike knep.
Dette er en spørsmålsstilling jeg heldigvis aldri kommer til å måtte ta stilling til, og gjør det heller ikke i en hypotetisk sammenheng.
Men er det så enkelt som du framstiller det? Blant disse 20 åringene finnes det noen som er i gang med høyere utdanning, noen i fast arbeid, funksjonshemmede, noen narkomane /tunge kriminelle. Blant 89 åringene er det folk som har vært bærende elementer i samfunnet/næringslivet til langt over vanlig pensjonsalder og aldri har kostet felleskapet en eneste krone, der er krigsveteraner eller andre typer hverdagshelter som mer enn gjerne har med sitt liv som innsats bidratt til at du kan ha det så bra som du har det. En av dem er kanskje bestemora di også. Velge? Nei, det gjør jeg ikke.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 20 mar 2020, 21:36
gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 21:18 Kjellv.

La oss ta følgende tankeeksperiment. Det er 10 personer som står i fare for å dø av corona-virus. Du kan velge hvilke.
Du vet kun dette om de.
Nr 1,2,...5 er 20 år gamle.
Nr. 6,7,...10 er 89 år gamle.
Hvem skal dø?
Jeg ville latt samtlige på 89 år dø.

Hvordan ville du gjøre dette? Velge en aldersblanding blant de døde? Spare alle 89-åringer. Eller?
Forøvrig burde du holde deg for god til å endre min tekst til rødt, som om det var så veldig viktig og graverende det som stod der. Du burde være i stand til å argumentere godt nok uten å ty til slike knep.
Dette er en spørsmålsstilling jeg heldigvis aldri kommer til å måtte ta stilling til, og gjør det heller ikke i en hypotetisk sammenheng.
Men er det så enkelt som du framstiller det? Blant disse 20 åringene finnes det noen som er i gang med høyere utdanning, noen i fast arbeid, funksjonshemmede, noen narkomane /tunge kriminelle. Blant 89 åringene er det folk som har vært bærende elementer i samfunnet/næringslivet til langt over vanlig pensjonsalder og aldri har kostet felleskapet en eneste krone, der er krigsveteraner eller andre typer hverdagshelter som mer enn gjerne har med sitt liv som innsats bidratt til at du kan ha det så bra som du har det. En av dem er kanskje bestemora di også. Velge? Nei, det gjør jeg ikke.
Dette var daffe greier. Til tross for 2 glass vin, 1 Lagunitas IPA og en boks makrell i tomat, klarer jeg ikke annet enn å gjespe av dette.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 20 mar 2020, 21:36
gsx750_80 skrev: 20 mar 2020, 21:18 Kjellv.

La oss ta følgende tankeeksperiment. Det er 10 personer som står i fare for å dø av corona-virus. Du kan velge hvilke.
Du vet kun dette om de.
Nr 1,2,...5 er 20 år gamle.
Nr. 6,7,...10 er 89 år gamle.
Hvem skal dø?
Jeg ville latt samtlige på 89 år dø.

Hvordan ville du gjøre dette? Velge en aldersblanding blant de døde? Spare alle 89-åringer. Eller?
Forøvrig burde du holde deg for god til å endre min tekst til rødt, som om det var så veldig viktig og graverende det som stod der. Du burde være i stand til å argumentere godt nok uten å ty til slike knep.
Dette er en spørsmålsstilling jeg heldigvis aldri kommer til å måtte ta stilling til, og gjør det heller ikke i en hypotetisk sammenheng.
Men er det så enkelt som du framstiller det? Blant disse 20 åringene finnes det noen som er i gang med høyere utdanning, noen i fast arbeid, funksjonshemmede, noen narkomane /tunge kriminelle. Blant 89 åringene er det folk som har vært bærende elementer i samfunnet/næringslivet til langt over vanlig pensjonsalder og aldri har kostet felleskapet en eneste krone, der er krigsveteraner eller andre typer hverdagshelter som mer enn gjerne har med sitt liv som innsats bidratt til at du kan ha det så bra som du har det. En av dem er kanskje bestemora di også. Velge? Nei, det gjør jeg ikke.
Sånn sett så er muligens 2 89 åringer pleietrengende demente, 3 med kreft og par uker igjen-og et par tidligere yrkeskriminelle og pedofile...

Realitetene i et slikt tankeeksperiment er at de gamle sannsynligvis ikke har lenge igjen i forhold til de yngste.
De rent moralske aspektene opp mot de faktiske så velges nok de yngre.
Selv om det ideelle er at alle får maks hjelp.

Men selv i dag så er det satt en prislapp på behandling- koster det for mye så får du faktisk ikke nødvendig behandling.sist jeg hørte så lå det uoffisielle tallet på ca 2.1 mill i løpet av en viss periode-For en person i akseptabel alder.

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger ... 014623.ece
Selv i trafikken gjøres slike vurderinger med menneskelig verdi sett opp i mot økonomi.
https://www.ntnu.no/documents/126186027 ... ersion=1.0
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

Denne kom inn i newsfeeden min idag. Verdt å lese tenker jeg, for de som orker mere corona.
Også litt om å kvele viruset som Kina og noen land i Asia har gjort,eller forsøker. Eller å satse på sakte smittespredning og redusert trykk på helsevesenet som vi her i steinrøysa har som strategi.
At økonomien har gått til helvete allerede har vel de fleste fått med seg, men hvordan den europeiske eller den asiatiske strategien vil virke på lang sikt . Er kanskje noe å tenke på.


https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... 9337092b56


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pekle »

Som det kom fram på "Debatten" i går var et liv i Norge verdsatt til 34,65 millioner i 2019. Verdien er trolig på topp for en 20-25åring som akkurat er ferdig med skole. Så synker verdien. For noen når den 0 i dødsøyeblikket. For noen har den vært negativ en stund allerede da.

Og det offentlige regner faktisk på slike ting. For eksempel den samfunnøkonomiske nytten av midlertidige trafikksikkerhetstiltak. Et faktisk eksempel er bygging av midtdeler på E6 mellom Biri og Lillehammer. Det er vedtatt bygging av 4-felt, men i påvente av den ble det satt opp midtrekkverk på den gamle veien. I utredningen ble det gjort sannsynlighetsberegninger på hvor mange liv som vil spares på å unngå møteulykker satt opp mot hvor mange liv som vil gå tapt fordi ambulanser ikke kan kjøre forbi på ett-felts vei og hvilke av livene som er mest verdt.

Et annet eksempel er legemiddelverkets prioritering av kjøp av ekstremt dyre medisiner for sjeldne sykdommer som det har vært en del om i media i vinter.

Norge er trolig av de landene i verden det er enklest å si at vi trenger ikke prioritere, vi trenger ikke ta vanskelige valg, vi har råd til alt. Man kan gjerne sitte høyt på sin storvokste gullkalv og si sånt, men det er ikke realiteten. Noen gjør disse prioriteringene, også her. Vi har råd til mer enn mange andre land, men ikke alt.

Men det som har skjedd de to siste uke er jo faktisk nesten at politikerne (over store deler av verden) har sagt: vi har råd til alt, vi trenger ikke prioritere.

Når man først er inne på moralske valg - det pågår en del forskning nå for å finne ut hvilke valg vi kan akseptere at et autonomt kjøretøy gjør i en ekstremsituasjon. Skal kjøretøyet velge å kjøre på grandtante Grethe, Claus CEO, eller Morten minstemann? Se og prøv gjerne noen moralske dilemmaer selv på http://moralmachine.mit.edu/

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 189
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Erik_B70 »

Hadde ikke tenkt å rote meg inn i denne tråden, men :

At dere gidder ... Hadde håpet og trodd at dette var et MC forum, der diskusjoner rundt MC gjerne kan ta fokuset litt vekk fra den utfordrende situasjonen vi står midt oppe i ..
Det er tøffe tider, og vi må definitivt ta det på alvor , men denne tråden blir mer og mer lik kommentarfeltet i VG .

La oss dyrke vår felles interesse rundt MC , og følge myndighetenes anbefalinger , så går dette bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1606
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 19 mar 2020, 07:13 Litt slik generelt så synes jeg denne tråden er fin, interessant å høre forskjellige synspunkter og bra med litt temperatur ;) Det som er fint med å være i et MC miljø, enten det er forum eller i virkeligheten, er at det er mennesker med forskjellig bakgrunn uten annet felles enn at de liker å kjøre MC. På jobb og i vennekretsen (utenom MC-vennekretsen) har man en tendens til å omgås litt kloninger av seg selv med nokså lik bakgrunn og samme måte å tenke på. Godt med litt andre vinklinger :thumleft
Går tilbake på den uttalelsen og sletter fra originalposte...nå er diskusjonen endt på lavmål så slutter å følge tråden :-(
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar