Ok. Da forstår jeg =) funderer litt på å lage løftebord med noe 2x4 jeg har liggende og en gammel jekk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hva med å bare kjøpe en sånn http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000036640/
Enkel å grei, skulle du finne ut etter en stund at du ikke har brukt for den mer er det bare å legge den ut på finn.no
Du får garantert en god pris for den
Da er MC-jekken som jeg har hatt stående i garasjen umontert i flere år endelig satt sammen. Fikk ånden over meg i dag og fikk altså montert ferdig den allerede delvis monterte jekken.
Og den funker som den skal ! Selv om det fortsatt er uprøvd å løfte MC'en med den... .
Men satser på at det også går greit:
MCjekk montert.JPG
Så et lite spørsmål:
Det fulgte med en tynn "R" formet greie som jeg ikke helt skjønner hva er for noe ("R" pin iflg. monteringsanvisningen) og to skruer som passet der jeg har montert denne tynne tingen...:
Jekk oljenål.JPG
Noen med lignende jekk som har peiling og erfaring med slik "R" pin?
Som når og hvordan den skal brukes?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
mekkern skrev: ↑05 mar 2020, 19:16
er ikke mulig at den skal sitte andre veien mot den sorte tværrgående stanga? uten at jeg vet hva den er til???
Hm...
Kan godt være mulig at den skal sitte andre veien, ja. Og at den store bøylen/loopen skal tres inn på den sorte tverrstanga som styrer to stag på hver side, som kan plasseres på høydenivåstopperne på løfterramma.
"R" bøylen vil da fungere som en fjær som holder det sorte staget med nivåhøydestagene oppe hele tiden slik at man må bruke tverrstaget til å styre nivåhøydestagene i det sporet på ramma man ønsker å justere jekkhøyden til.
For mørkt til å ta bilder som beskriver dette bedre, men jeg kan ta flere detaljbilder i morra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Jompa skrev: ↑05 mar 2020, 19:17
Den ser ut til å være til å henge fast låsebøyla når du senker jekken.
Ja, det tror jeg og. Monteres motsatt vei, så kan du "henge" av låsebøylen når du senker jekken?
Dere har nok helt rett .
Prøver i morra og legger ut bilder da.
Monteringsanvisningen er for øvrig så-som-så med små og utydelige illustrasjoner. Ikke utypisk for et "unbranded" kinesisk produkt som denne jekken... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
SprintS955 skrev: ↑05 mar 2020, 22:36
Nå når eg har byttet MC så lurer eg på mcløfter fra Biltema. Ser den skal klare 680kg. Bør være grei nok til det droget av en Mc eg har skaffet meg
Burde holde bra den, ja.
Samme som den jeg har: 1500 LBS (Pounds) = 680,4 kg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
"R" pin er en slags låsefjær som holder støttestaget oppe.
I andre enden av støttestaget er det to støttebein som kan låses i forskjellige jekkehøyder i låsesporene i jekkeramma på hver side.
Samme prinsipp som støttebukker til bil, som en nødvendig sikkerhet når bilen er jekket opp med hydrauliske garasjejekker.
Når MC-jekken jeg har ikke er i bruk kan man altså "låse" fast støttestaget, slik bildet viser.
Strengt tatt ingen livsviktig detalj, men det er nå så...
Viktig å huske på at man "låser opp" staget når jekken skal brukes slik at støttebukkfunksjonen er på plass.
Låsefjær2.JPG
Låsefjær.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
SprintS955 skrev: ↑05 mar 2020, 22:36
Nå når eg har byttet MC så lurer eg på mcløfter fra Biltema. Ser den skal klare 680kg. Bør være grei nok til det droget av en Mc eg har skaffet meg
Jeg løfter Electraen som veier nesten 400 kg med en Biltemajekk, null problem. :)
Jeg har samme "lift", men også snekret en "brakett" til den.
Noen sveiser en, men min har også funka i mer enn 10 år.
Den gir støtte til et tverrstag bak motoren , en bred flate til motorblokka og utskjæring til bunnplugg selvsagt.
Dette gir en enda stødigere sykkel/ jekk.
Når den er løftet, slår jeg en stramme-rem over sykkelen og til jekken på begge sider.
Da kan ett eller to hjul taes av osv uten at vektforskjellen spiller noen rolle.
Sykkelen veier 340 kg, og bakhjulet er ganske tungt;)