MC Løfter/jekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Toalmar
Innlegg: 452
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: RE: Re: Mc Løfter

Legg inn av Toalmar »

cbr600f3NO skrev:
Spaghettiræser skrev:
Ok. Da forstår jeg =) funderer litt på å lage løftebord med noe 2x4 jeg har liggende og en gammel jekk

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hva med å bare kjøpe en sånn http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000036640/
Enkel å grei, skulle du finne ut etter en stund at du ikke har brukt for den mer er det bare å legge den ut på finn.no
Du får garantert en god pris for den

Brukeravatar
cbr600f3NO
Innlegg: 13
Registrert: 08 jun 2015, 22:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F3 1997
Kontakt:

Re: Mc Løfter

Legg inn av cbr600f3NO »

Ja det er sant

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

MC-jekk montert - spørsmål om "R" pin...?

Legg inn av AJ »

Da er MC-jekken som jeg har hatt stående i garasjen umontert i flere år endelig satt sammen. Fikk ånden over meg i dag og fikk altså montert ferdig den allerede delvis monterte jekken.
Og den funker som den skal :crazy: ! Selv om det fortsatt er uprøvd å løfte MC'en med den... :confused.
Men satser på at det også går greit:
MCjekk montert.JPG
Så et lite spørsmål:
Det fulgte med en tynn "R" formet greie som jeg ikke helt skjønner hva er for noe ("R" pin iflg. monteringsanvisningen) og to skruer som passet der jeg har montert denne tynne tingen...:
Jekk oljenål.JPG
Noen med lignende jekk som har peiling og erfaring med slik "R" pin?
Som når og hvordan den skal brukes?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7812
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av mekkern »

er ikke mulig at den skal sitte andre veien mot den sorte tværrgående stanga? uten at jeg vet hva den er til??? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av Jompa »

Den ser ut til å være til å henge fast låsebøyla når du senker jekken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 05 mar 2020, 19:16 er ikke mulig at den skal sitte andre veien mot den sorte tværrgående stanga? uten at jeg vet hva den er til??? :scratch
Hm...
Kan godt være mulig at den skal sitte andre veien, ja. Og at den store bøylen/loopen skal tres inn på den sorte tverrstanga som styrer to stag på hver side, som kan plasseres på høydenivåstopperne på løfterramma.
"R" bøylen vil da fungere som en fjær som holder det sorte staget med nivåhøydestagene oppe hele tiden slik at man må bruke tverrstaget til å styre nivåhøydestagene i det sporet på ramma man ønsker å justere jekkhøyden til.

For mørkt til å ta bilder som beskriver dette bedre, men jeg kan ta flere detaljbilder i morra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev: 05 mar 2020, 19:17 Den ser ut til å være til å henge fast låsebøyla når du senker jekken.
Ja, det tror jeg og. Monteres motsatt vei, så kan du "henge" av låsebøylen når du senker jekken?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av AJ »

KawaKjetil skrev: 05 mar 2020, 19:51
Jompa skrev: 05 mar 2020, 19:17 Den ser ut til å være til å henge fast låsebøyla når du senker jekken.
Ja, det tror jeg og. Monteres motsatt vei, så kan du "henge" av låsebøylen når du senker jekken?
Dere har nok helt rett :drg .
Prøver i morra og legger ut bilder da.

Monteringsanvisningen er for øvrig så-som-så med små og utydelige illustrasjoner. Ikke utypisk for et "unbranded" kinesisk produkt som denne jekken... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av SprintS955 »

Nå når eg har byttet MC så lurer eg på mcløfter fra Biltema. Ser den skal klare 680kg. Bør være grei nok til det droget av en Mc eg har skaffet meg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av AJ »

SprintS955 skrev: 05 mar 2020, 22:36 Nå når eg har byttet MC så lurer eg på mcløfter fra Biltema. Ser den skal klare 680kg. Bør være grei nok til det droget av en Mc eg har skaffet meg
Burde holde bra den, ja.
Samme som den jeg har: 1500 LBS (Pounds) = 680,4 kg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av AJ »

Da fant man ut av det :) .

"R" pin er en slags låsefjær som holder støttestaget oppe.
I andre enden av støttestaget er det to støttebein som kan låses i forskjellige jekkehøyder i låsesporene i jekkeramma på hver side.
Samme prinsipp som støttebukker til bil, som en nødvendig sikkerhet når bilen er jekket opp med hydrauliske garasjejekker.

Når MC-jekken jeg har ikke er i bruk kan man altså "låse" fast støttestaget, slik bildet viser.

Strengt tatt ingen livsviktig detalj, men det er nå så...
Viktig å huske på at man "låser opp" staget når jekken skal brukes slik at støttebukkfunksjonen er på plass.
Låsefjær2.JPG
Låsefjær.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av Jompa »

SprintS955 skrev: 05 mar 2020, 22:36 Nå når eg har byttet MC så lurer eg på mcløfter fra Biltema. Ser den skal klare 680kg. Bør være grei nok til det droget av en Mc eg har skaffet meg
Jeg løfter Electraen som veier nesten 400 kg med en Biltemajekk, null problem. :)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1442
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC Løfter/jekk

Legg inn av Relax »

https://images.app.goo.gl/QkyFNG3UPRCViWpWA

Jeg har samme "lift", men også snekret en "brakett" til den.
Noen sveiser en, men min har også funka i mer enn 10 år.
Den gir støtte til et tverrstag bak motoren , en bred flate til motorblokka og utskjæring til bunnplugg selvsagt.
Dette gir en enda stødigere sykkel/ jekk.
Når den er løftet, slår jeg en stramme-rem over sykkelen og til jekken på begge sider.
Da kan ett eller to hjul taes av osv uten at vektforskjellen spiller noen rolle.
Sykkelen veier 340 kg, og bakhjulet er ganske tungt;)
"Do the right thing"

Svar