El bike.. 1t å fylle tanken
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Hadde glatt kjøpt en LiveWire om kontoen var litt nærmere å flyte over. Men langtur-MC er nok av kjøretøygruppene som er lengst unna fullelektrisk da den er så vektsensitiv.
Men det er ikke så langt unna som noen eldre førtiplussere tror Dagens batteriteknologi forbedres med ca 5% per år (forholdet kapasitet/vekt) - da tar det ca 14 år før det er dobbelt så bra. Så innen jeg fyller femti (trettittolv nå) så er jeg nok ganske sikkert helelektrisk.
Joda, jeg liker lyden i Ducatien, men fravær av lyd er også nydelig.
Kjører ellers elektrisk Bosch gressklipper, elektrisk Stihl motorsag og Model 3 (som vitterlig gir veldig få begrensninger med mindre man insisterer på å dra med seg eget hus - jeg hopper stadig over superladere på tur)
At ikke alle kan kjøpe flett ny Tesla er nå greit, men at det ikke finnes fullverdige elbiler som dekker svært manges behov er en noe pessimistisk påstand.
"La de små elektronene komme til meg, og hindre dem ikke"
Men det er ikke så langt unna som noen eldre førtiplussere tror Dagens batteriteknologi forbedres med ca 5% per år (forholdet kapasitet/vekt) - da tar det ca 14 år før det er dobbelt så bra. Så innen jeg fyller femti (trettittolv nå) så er jeg nok ganske sikkert helelektrisk.
Joda, jeg liker lyden i Ducatien, men fravær av lyd er også nydelig.
Kjører ellers elektrisk Bosch gressklipper, elektrisk Stihl motorsag og Model 3 (som vitterlig gir veldig få begrensninger med mindre man insisterer på å dra med seg eget hus - jeg hopper stadig over superladere på tur)
At ikke alle kan kjøpe flett ny Tesla er nå greit, men at det ikke finnes fullverdige elbiler som dekker svært manges behov er en noe pessimistisk påstand.
"La de små elektronene komme til meg, og hindre dem ikke"
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 27 jul 2019, 16:38
- Motorsykkelen din: Enfield Machismo 2009
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
The correct way to fuel your bike, is to shove the nozzle down into the tank, not leave the tip near the top.
That way, the nozzle will shut off before the tank is full and near the fuel cap opening.
You then pull the nozzle back to the edge of the opening and slowly fill the tank by watching and listening.
Of course, you should first switch off the ignition, get off your bike and put it on the side stand or centre stand.
Royal Enfield Classic 350 Price in India
That way, the nozzle will shut off before the tank is full and near the fuel cap opening.
You then pull the nozzle back to the edge of the opening and slowly fill the tank by watching and listening.
Of course, you should first switch off the ignition, get off your bike and put it on the side stand or centre stand.
Royal Enfield Classic 350 Price in India
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Sted: Buskerud ;)
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Denne ser da ikke så aller verst ut:
https://www.erling-sande.no/2-hjul/Zero ... t=SR%2FF+2
259 km rekkevidde på bykjøring er kanskje ikke så galt heller?
...men hvorfor synker rekkevidden på blandet kjøring, 198 km
...langkjøring, 150 km da kanskje?
Dette henger ikke på greip i mitt hode. Det er energi som brukes selv om det er bensin, diesel eller el.
Med såkalt fossilt drivstoff så øker jo rekkevidden ved langkjøring.
Uansett, 20 mil, så lade en time. I tillegg må man sikkert ha en ladekabel i sekk på ryggen. Dette passer ikke meg.
Minimum 30 mils tur før en times pause, og ett smart lade-opplegg, så kanskje
https://www.erling-sande.no/2-hjul/Zero ... t=SR%2FF+2
259 km rekkevidde på bykjøring er kanskje ikke så galt heller?
...men hvorfor synker rekkevidden på blandet kjøring, 198 km
...langkjøring, 150 km da kanskje?
Dette henger ikke på greip i mitt hode. Det er energi som brukes selv om det er bensin, diesel eller el.
Med såkalt fossilt drivstoff så øker jo rekkevidden ved langkjøring.
Uansett, 20 mil, så lade en time. I tillegg må man sikkert ha en ladekabel i sekk på ryggen. Dette passer ikke meg.
Minimum 30 mils tur før en times pause, og ett smart lade-opplegg, så kanskje
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
En elmotor har høy virkningsgrad og veldig lite termisk tap fra batteri til hjul. Det meste av energien går til å overvinne luftmotstand, og ettersom den øker med kvadratet av farten går rekkevidden ned med høyere fart.
En forbrenningsmotor har veldig lav virkningsgrad, det meste av energien i drivstoffet forsvinner i bortkastet varme. Ved lav hastighet pusler fortsatt motoren og produserer masse overskuddsvarme uten å forflytte deg noe særlig. Når fart og turtall øker og nærmer seg optimal virkningsgrad synker forbruket opp til et visst punkt. Men om du fortsetter å dra på, vil forbruket også øke igjen på av høyere luftmotstand.
Bare for å illustrere så har standardmodellen av SR/F 14,4kWt batteri. Den går da kanskje 200km med pen kjøring. Eller 150km i praksis med litt inspirert kjøring. Energien i det batteriet tilsvarer 1,58 liter med bensin da 1 liter bensin inneholder 9,1 kWt energi. Hvor langt kommer du med SuperDuken på 1,58liter bensin? Neppe mer enn 40km. Derav forskjellen i forbruk som funksjon av fart.
Om vi ser på elbiler, så ligger også mye av forklaringen i at rekkevidden går ned på vinteren i at det da går med energi til oppvarming av kupe, som fossilbiler "får attpå" pga av dårlig virkningsgrad. Når da energilageret i elbilen inneholder mye mindre (det største Tesla-batteriet har kun energi tilsvarende ca 11 liter bensin), blir det en uforholdsmessig stor del spm går til oppvarming.
En forbrenningsmotor har veldig lav virkningsgrad, det meste av energien i drivstoffet forsvinner i bortkastet varme. Ved lav hastighet pusler fortsatt motoren og produserer masse overskuddsvarme uten å forflytte deg noe særlig. Når fart og turtall øker og nærmer seg optimal virkningsgrad synker forbruket opp til et visst punkt. Men om du fortsetter å dra på, vil forbruket også øke igjen på av høyere luftmotstand.
Bare for å illustrere så har standardmodellen av SR/F 14,4kWt batteri. Den går da kanskje 200km med pen kjøring. Eller 150km i praksis med litt inspirert kjøring. Energien i det batteriet tilsvarer 1,58 liter med bensin da 1 liter bensin inneholder 9,1 kWt energi. Hvor langt kommer du med SuperDuken på 1,58liter bensin? Neppe mer enn 40km. Derav forskjellen i forbruk som funksjon av fart.
Om vi ser på elbiler, så ligger også mye av forklaringen i at rekkevidden går ned på vinteren i at det da går med energi til oppvarming av kupe, som fossilbiler "får attpå" pga av dårlig virkningsgrad. Når da energilageret i elbilen inneholder mye mindre (det største Tesla-batteriet har kun energi tilsvarende ca 11 liter bensin), blir det en uforholdsmessig stor del spm går til oppvarming.
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Sted: Buskerud ;)
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Takk, dette ga faktisk mening
...men 1,58 l bensin og 40 km på SDR’en. Vel, skal ikke ha dårlig tid da Jeg er redd de siste kilometerne da måtte ha gått på eksosdamp, men derimot rundt ett leirbål på ett mc-reff, da er alt mulig
...men 1,58 l bensin og 40 km på SDR’en. Vel, skal ikke ha dårlig tid da Jeg er redd de siste kilometerne da måtte ha gått på eksosdamp, men derimot rundt ett leirbål på ett mc-reff, da er alt mulig
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
- prøvde å gi et snilt eksempel - mer 25-30 med litt inspirasjon på Duc'en iallfall
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Sted: Buskerud ;)
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
SDR’en ligger nok også der, men er man litt ivrig og vil utnytte noen av kreftene som bor i denne maskinen så går det ikke 30 mil mellom hver tannfylling
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
du kommer ikke langt med litt inspirert kjøring med EL heller..har kjørt en del EL bil/varebil og det suger rekkevidde som pokker når en gir litt amp..samme med 2hjulingene jeg har testet.
'ser en på forbruket pr km på kjøretøyet virker det som det ikke er noe vesentlig å spare på regenerering heller hvis en kjører litt friskt..
for min del er El kjøretøy "commuting".. samme om det er batteri eller hydrogen eller andre lagringsmedier.for meg er gleden med elektrokjøretøy i samme klasse som brødristere..og jo mer hjelpesystemer og autonomi man bygger inn jo mer "taxi" blir det..Men Elektro er fint for tvilsom/ulovlig kjøring i utmark da det støyer lite..
'For kjøreglede og kos er det bensin som gjelder for min del-uansett effekt ladetid og rekkevidde.
'ser en på forbruket pr km på kjøretøyet virker det som det ikke er noe vesentlig å spare på regenerering heller hvis en kjører litt friskt..
for min del er El kjøretøy "commuting".. samme om det er batteri eller hydrogen eller andre lagringsmedier.for meg er gleden med elektrokjøretøy i samme klasse som brødristere..og jo mer hjelpesystemer og autonomi man bygger inn jo mer "taxi" blir det..Men Elektro er fint for tvilsom/ulovlig kjøring i utmark da det støyer lite..
'For kjøreglede og kos er det bensin som gjelder for min del-uansett effekt ladetid og rekkevidde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6960
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Jeg er også veldig enig med dere to. Det eneste jeg ser som er tiltrekkende med en EL-MC er det hinsidige momentet den leverer. Ingenting av det andre tiltrekker meg. Men dette momentet hadde vel gjerne kostet meg lappen også går jeg ut fra..ZZR-Erling skrev: ↑27 jul 2019, 14:25Helt enig!simpson skrev: ↑26 jul 2019, 13:52Fortsatt helt uaktuelt med EL sykkel om den ladet fullt på 2 minutter.ZZR-Erling skrev: ↑26 jul 2019, 08:14 Jeg vil ikke ha en svært varierende rekkevidde, et tvilsomt utbygd ladenett eller 1t å fylle tanken... Er jo bare tull!
Blir mer stress en fryd!
Da tar jeg nok heller bensin : 35mils rekkevidde, 2mim å fylle, samt et meget godt utbygd tanknett!
Litt av meningen med sykkelkjøring er etter min mening lyd, lukt, vibrasjoner. Gire ned ett par tre hakk å fleske til.
Nei, når det blir slutt på bensin blir hjelmen lagt på hylla for godt.
Når fordelene med EL-kjøretøy nå er i ferd med å forsvinne og salget igjen er i ferd med å vris i retning bensin/diesel, vil vi nok se en kraftig økning i drivstoffavgiftene. Med Frp ute av regjering og stigende fare for regjeringsskifte i 2021 er det bare å forberede seg på dette. For meg blir det salg av MC i så fall. Ser ikke noe sted i krystallkula at en EL-MC kan bli en touringmaskin jeg vil ha. Kan den ikke benyttes til touring ser jeg heller ikke poenget med å ha MC.
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Boomers asså Ikke så ondskapsfullt ment, men tenker det delvis er en generasjonsgreie. En godt voksen nabo mente jeg hadde en tullebil, "det koster jo 30.000 å bytte den ipaden", sånt skulle aldri han ha. Han ble litt snurt da jeg bad han minne meg på hvor mye han betalte for turbobytte på diesel-Toyotaen sin...
Min kule er helt fri for eksos og krystallklar! Tipper det står en el-mc i garasjen i løpet av 2022 :)
Min kule er helt fri for eksos og krystallklar! Tipper det står en el-mc i garasjen i løpet av 2022 :)
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
mister liksom litt av opplevelsen hvis det hadde vært elektro...'
men hver sin smak.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
men hver sin smak.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Jeg håper og tror de færreste kjører slik til jobb...
Og EL er helt klart på vei inn i Racing også. At lyden ikke er den samme er det vel vanskelig å være uenig i, men det er vel ikke udelt negativt at det bråker mindre...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6960
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Meget mulig det er en generasjonsgreie. Men det har nok også noe med geografi å gjøre.pekle skrev: ↑16 feb 2020, 20:29 Boomers asså Ikke så ondskapsfullt ment, men tenker det delvis er en generasjonsgreie. En godt voksen nabo mente jeg hadde en tullebil, "det koster jo 30.000 å bytte den ipaden", sånt skulle aldri han ha. Han ble litt snurt da jeg bad han minne meg på hvor mye han betalte for turbobytte på diesel-Toyotaen sin...
Min kule er helt fri for eksos og krystallklar! Tipper det står en el-mc i garasjen i løpet av 2022 :)
Her jeg bor er det omtrent like langt mellom bomstasjonenene som det er mellom Teslaene.. Altså er ikke elbiler veldig utbredt her. Det er på en måte ikke nok som lokker til å kjøpe slikt. Den gamle dieselpurka mi duger godt i mange år ennå tror jeg, og når den skal byttes ut er det mye trolig at det blir en "ny" brukt dieselbil. El-mc er vel omtrent like aktuelt tenker jeg
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Joda... helt klart. Men rekkevidden blir jo bedre og bedre, så på sikt tror jeg nok EL kan fungere fint på landet også. EL-traktor anyone?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: El bike.. 1t å fylle tanken
Ingen jeg kjenner kjører el-bil pga miljø, kun pga økonomi. El-mc?? Uaktuelt
Gjorde et objektivt regnestykke på min 10 år gamle Golf diesel pendlebil. Jeg kan avskrive bilen til null på 6 år og allikevel gå i pluss vs en el-bil. Derfor er det minst 6 år til til jeg kjøper el-bil.
Gjorde et objektivt regnestykke på min 10 år gamle Golf diesel pendlebil. Jeg kan avskrive bilen til null på 6 år og allikevel gå i pluss vs en el-bil. Derfor er det minst 6 år til til jeg kjøper el-bil.