Valg av nye MC støvler

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Valg av nye MC støvler

Legg inn av ErikW »

Hei folkens
Litt spørsmål igjen.
Mc støvlene jeg har nå er gode men har ingen membran, så men kunne godt vært fornyet. Ønsker at nye som sagt er med membran, slik at de er ok i regnvær. (fungerer membran bra?)
Har et gavekort hos KUS MC og kunne vært kjekt å handlet der. Hva tror dere om disse? Noen som har slike.

https://www.kusmc.no/online-store/FORMA ... p158849524

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sverger til TCX. Sikkert mye annet bra også, men disse er jeg så fornøyd med at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet merke. Har hatt dem i fem år og dem ser nesten nye ut. Vanntette er dem også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av AJ »

Jeg slo til på disse i vinter:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=99461723

De virker solide og har samme løsning med to glidelåser, som gjør det lett å få foten på plass i støvelen, akkurat som mine snart 10 år gamle Held støvler, som fortsatt er hele og fine, men med kraftig slitt såle.

Kjøpte også et par Diadora Hurricane i fjor, som jeg slett ikke ble imponert over. Glideren på den ene glidelåsen røyk etter få gangers bruk. Deretter løsnet innerfóret på den andre støvelen.
Reklamert og fikk betydelig prisavslag etter at selger hadde vær ti kontakt med importør som tilbød seg å reparere støvlene. Å få nye erstatningsstøvler ville de ikke gå med før de fikk anledning til å gjøre et reparasjonsforsøk.
Jeg takket nei og takket heller ja til prisavslag mot at jeg selv fikset feilene. Det gjorde jeg og nå funker støvlene bra, enn så lenge...

Kjørte md disse i regn i fjor høst og kan si at vanntettmembranen ikke er god nok. Så i vinter har jeg smurt de inn med Heimer lærbalsam.
Hvordan membranen er på Prexportstøvelne vet jeg enda ikke siden jeg ikke har brukt disse enda.
Det jeg kan si om disse er at de er gode å ha på og at kvaliteten kjennes og ser god ut.

Mine gamle Held Shaku støvler har faktisk vært ganske motstandsdyktige mot vanninntrengning:
https://www.motardinn.com/motorsykkelut ... ku/59710/p

Kjøpte disse i Norge i sin tid, men tror ikke de er å få tak i her i landet lenger.

Generelt er jeg ganske skeptisk til disse vanntettmembranene i MC-støvlene, uansett merke, og har lave forventninger til disse.
Viktigere med god passform, sikkerhetsdetaljer og ikke minst glidelåser som funker og er holdbare.

Når det regner som verst bruker jeg slike overtrekksstøvler:
Held overtrekk.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av KawaKjetil »

ErikW skrev: 07 feb 2020, 09:12 Hei folkens
Litt spørsmål igjen.
Mc støvlene jeg har nå er gode men har ingen membran, så men kunne godt vært fornyet. Ønsker at nye som sagt er med membran, slik at de er ok i regnvær. (fungerer membran bra?)
For å svare på spørsmålet: membran fungerer når det er gjort skikkelig sveising av sømmene. Jeg har opplevd på ett par av siste 4 par med kjøresko med Gore Tex at det var lekkasje på membran. Fikk da nye sko på garanti.

Generelt, kjøp sko som passer din fot :thumleft Det er viktig i det lange løp.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 07 feb 2020, 10:33 Jeg slo til på disse i vinter:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=99461723

De virker solide og har samme løsning med to glidelåser, som gjør det lett å få foten på plass i støvelen, akkurat som mine snart 10 år gamle Held støvler, som fortsatt er hele og fine, men med kraftig slitt såle.

Kjøpte også et par Diadora Hurricane i fjor, som jeg slett ikke ble imponert over. Glideren på den ene glidelåsen røyk etter få gangers bruk. Deretter løsnet innerfóret på den andre støvelen.
Reklamert og fikk betydelig prisavslag etter at selger hadde vær ti kontakt med importør som tilbød seg å reparere støvlene. Å få nye erstatningsstøvler ville de ikke gå med før de fikk anledning til å gjøre et reparasjonsforsøk.
Jeg takket nei og takket heller ja til prisavslag mot at jeg selv fikset feilene. Det gjorde jeg og nå funker støvlene bra, enn så lenge...

Kjørte md disse i regn i fjor høst og kan si at vanntettmembranen ikke er god nok. Så i vinter har jeg smurt de inn med Heimer lærbalsam.
Hvordan membranen er på Prexportstøvelne vet jeg enda ikke siden jeg ikke har brukt disse enda.
Det jeg kan si om disse er at de er gode å ha på og at kvaliteten kjennes og ser god ut.

Mine gamle Held Shaku støvler har faktisk vært ganske motstandsdyktige mot vanninntrengning:
https://www.motardinn.com/motorsykkelut ... ku/59710/p

Kjøpte disse i Norge i sin tid, men tror ikke de er å få tak i her i landet lenger.

Generelt er jeg ganske skeptisk til disse vanntettmembranene i MC-støvlene, uansett merke, og har lave forventninger til disse.
Viktigere med god passform, sikkerhetsdetaljer og ikke minst glidelåser som funker og er holdbare.

Når det regner som verst bruker jeg slike overtrekksstøvler:
Held overtrekk.jpg
Takk for fin info AJ :thumleft Er vel kanskje lurest av meg å handle slikt som støvler lokalt. Blir enklere bytte/reklamasjon om det skulle være noe feil. Innbilt meg at slike overtrekk er noe herk, men du har jo lang fartstid og kjører mye, så da har du god erfaring også.

Jeg er også opptatt av gode legg beskyttelser, da min høyre legg er meget ømfindtlig som fortalt tidligere.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av ErikW »

KawaKjetil skrev: 07 feb 2020, 10:43
ErikW skrev: 07 feb 2020, 09:12 Hei folkens
Litt spørsmål igjen.
Mc støvlene jeg har nå er gode men har ingen membran, så men kunne godt vært fornyet. Ønsker at nye som sagt er med membran, slik at de er ok i regnvær. (fungerer membran bra?)
For å svare på spørsmålet: membran fungerer når det er gjort skikkelig sveising av sømmene. Jeg har opplevd på ett par av siste 4 par med kjøresko med Gore Tex at det var lekkasje på membran. Fikk da nye sko på garanti.

Generelt, kjøp sko som passer din fot :thumleft Det er viktig i det lange løp.
Ja viktig å prøve sikkert og ikke bar få tilsendt i post :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 07 feb 2020, 09:29 Jeg sverger til TCX. Sikkert mye annet bra også, men disse er jeg så fornøyd med at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet merke. Har hatt dem i fem år og dem ser nesten nye ut. Vanntette er dem også.
Hvilken type TCX er det du er fornøyd med? Det finnes jo ganske mange typer, til litt varierende pris.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror mine heter SP-Master. Det er flere typer av denne. Jeg har vertfall den med Gore-Tex.
https://www.xlmoto.no/mc-stovler-tcx-sp-master-gul#?p

EDIT:
Mine heter S-Speed. Men er helt like disse jeg linket til over. Er jo fem år gamle så mulig det har kommet noen nye modeller siden det.

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av THagen80 »

Alpinestars Web2 Gore-tex kan anbefales. Har hatt de nå i 2 år, og fortsatt tette og fine.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av Geiroe »

Jeg er litt på utkikk etter nye støvler. Har slitt høl på oversiden fremme etter girpedalen, så de er ihvertfall ikke vanntette lenger :lol siden jeg har et par litt tynnere støvler så haster det ikke.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 07 feb 2020, 11:33 Jeg er litt på utkikk etter nye støvler. Har slitt høl på oversiden fremme etter girpedalen, så de er ihvertfall ikke vanntette lenger :lol siden jeg har et par litt tynnere støvler så haster det ikke.
Hølet i støvelen fikser du lett med gaffateip. Gjerne signalgul, så blir du sett litt lettere i trafikken også. Vinn vinn :knegg

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av biker7 »

BMW Allround er mitt tips, hvis det er "touring-støvler" du er ute etter :thumleft
Gode støvler med ekte Goretex-membran, passe varme i både varmt og kaldt vær, og ikke så gæli pris (veil ca 2200,-)
Jeg sverger til GORETEX, og ikke andre "jalla-membraner" :-# :x ;)
Har brukt et par slike i mange år, og holdt tett lenge med greit vedlikehold. :D :thumleft


Bilde
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av Snekker.edvin »

Anbefaler disse. Har hørt kun glade skriker. Bestilte nå i 46 s.
Screenshot_20200207_200548_com.android.chrome.jpg
Nettopp på salg
Takk til biker7
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av ErikW »

biker7 skrev: 07 feb 2020, 14:05 BMW Allround er mitt tips, hvis det er "touring-støvler" du er ute etter :thumleft
Gode støvler med ekte Goretex-membran, passe varme i både varmt og kaldt vær, og ikke så gæli pris (veil ca 2200,-)
Jeg sverger til GORETEX, og ikke andre "jalla-membraner" :-# :x ;)
Har brukt et par slike i mange år, og holdt tett lenge med greit vedlikehold. :D :thumleft


Bilde
Takk for tips. Støvler fra BMW til en BMW fan blir ikke feil.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Valg av nye MC støvler

Legg inn av oivindg »

BMW Allround blir visst erstattet med BMW Cruise Comfort støvler, så etterhvert vil Allround bli vanskelige å få tak i. Har ikke klart å finne noen detaljer om forskjellene ennå. De ser forholdsvis like ut på bilder. Litt forskjell på glidelåsklaffen og noen designdetaljer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar