Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 28 jan 2020, 06:27 Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.
Interessant!
Jeg har også alltid sett på den type lim som "husmorlim" og totalt ubrukelig til alle praktiske formål. :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 28 jan 2020, 13:04
Bjerknez skrev: 28 jan 2020, 06:27 Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.
Interessant!
Jeg har også alltid sett på den type lim som "husmorlim" og totalt ubrukelig til alle praktiske formål. :thumleft
Ja, så feil kan man altså ta...

Er nok trolig store forskjeller på billigpistolene med lim tilegnet hobbybruk og dyrere pistoler og bedre lim. Jeg fikk vertfall bakoversveis med den kombinasjonen jeg kjøpte.

Ett av de bedre kjøpene jeg har gjort.... faktisk... :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer vel litt ann på applikasjonen her.

Det jeg liker med smeltelim, er at jeg etter en tid, bare kan knekke av hele biten jeg har limt fast. Og flaten det ble limt fast til er like fin.
Veldig kjekt når man driver med delefiltre og den slags i høyttalere.

Jeg er glad i god gammeldags 18timers Araldit som bakes i ovnen. Ellers er super-epoxyen til Biltema skrekkelig god til sitt bruk!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 jan 2020, 14:24 Kommer vel litt ann på applikasjonen her.

Det jeg liker med smeltelim, er at jeg etter en tid, bare kan knekke av hele biten jeg har limt fast. Og flaten det ble limt fast til er like fin.
Veldig kjekt når man driver med delefiltre og den slags i høyttalere.

Jeg er glad i god gammeldags 18timers Araldit som bakes i ovnen. Ellers er super-epoxyen til Biltema skrekkelig god til sitt bruk!
Joda, det er klart, men smeltelim er uansett det mest allsidige limet jeg har prøvd. Epoxy er bra det, til sitt bruk, men det må som oftest blandes riktig og er mer vanskelig å bruke. Dessuten er epoxy dyrere å bruke. Men selvsagt skjønner jeg også at smeltelim ikke er noen erstatning for epoxy.

Superlim ser jeg mest på som en gimmick. Superlim blir veldig hardt etter herding og jeg har opplevd at bruddstyrken er liten grunnet dette. Superlim egner seg best til å lime små ting, ala modellfly og små plastdeler.

Smeltelim fungerer mer som en slags flytende epoxy uten like mange skadleige stoffer og i de fleste tillfeller minst like god virkning.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Enig med deg der. Superlim er som oftest ikke så super. Til alt.

Jeg har imidlertid prøvd ulike superlim fra Loctite. Da laget for ulike applikasjoner(lær, gummi, plast, metall osv.). De har fungert upåklagelig til hver sine ting.

Til typ feste ting i et kabilett, eller til en "fjøl" for prototyping er uansett smeltelim greia.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser dor meg at på motorsykler vedrørende kåpedeler som er sprukket, kontaktpunkter som bør beskyttes, sprukne lykteglass, holde sammen ledninger etc. Er en din greie for smeltelim feks. Det eneste er at smeltelimet ikke bør utsettes for kjemikalier eller veldig høy varme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Ankom en ny venning pakker i dag fra AliExpress.

En bunke capasitorer, to fluxpenner og 10x ESP32. Nå holder jeg på med organiseringen av komponenter...
cap.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Nå må jeg bare manne meg opp snart til å organisere resistorene også. 75 verdier som skal klippes opp og legges i egne hyller samt merkes. Siden ikke verdien står trykket på komponentene så blir jeg nok ganske snart en kløpper på og lese fargekoder :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av oivindg »

Morsomt å følge med på prosjektene dine!

Kan jeg få være så frekk å komme med et lite tips? Hvis du vil bruke norsk i stedet for engelsk, så heter det motstand(er) og kondensator(er). Og så er det veldig stas at du sier kretskort. Mange gjør-det-selvere sier "brett" fordi de ser på engelske videoer på YouTube der folk prater om "circuit boards".

Og så har jeg ett spørsmål om displayet ditt. Har du sjekket at det ikke har noen utganger som gir 5V inn til ESP32? eller tåler ESP32 5V selv om det går på 3.3V?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Nå mangler du bare fluxcapacitorer :crazy:

Motstander og kondensatorer ja!

Skal si du fyller opp komponentskuffene fort :prf

Burde sitte en 3v3-regulator på ESP32?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, ja jeg blander en del engelske uttrykk da jeg stort sett leser meg opp på dette via utenlandske fora. Jeg er enig at det det blir litt klabb og babb. Skal prøve å skjerpe meg :)

Angående 5v inn på displayet. Litt usikker på hva du mener her. Utganger som tåler 5v inn?

Displayene er av typen i2c som har en modul med potentiometer bakpå som gjør t man kan koble sisse med færre kabler. Disse displayene trenger 5v for å fungere skikkelig. Jeg har bestillt meg 3.3v displayer også som kan brukes med ESP32 som er på vei. Jeg kan bruke 5v displayene på ESP32, men da må jeg koble dem til VIN Pin som gor den samme mengde volt ut som man forer brettet med. VIN pinnen er dog ikke beskyttet av den innebyggede voltregulatoren så dette er ingen optimal løsning.

ESP32 er en 3.3v mikrokontroller, ja, men den kan hvis jeg husker riktig fores med opp til 9v via USB pluggen da den har en innebygget regulator som justerer med til 3.3v.

Motstander er vel kanskje den absolutt mest nødvendige komponenten, spesielt i sammens med bruk av LED dioder. Har testet en del og LED dioder tåler IKKE mer volt enn dem er ratet for. Når man driver med 3.3v til 5v mikrokontrollere får man oftest bruk for 15/75/100/120/150/220 ohm motstander.

Kondensatorer er vel kanskje ikke like nødvendig til hobbybruk, men har sett fordelen med å bruke disse i kombinasjon med LED dioder for å gi en smooothere av/på effekt. Jeg vet jo at hovedpoenget med kondensator er også å fjerne støy, men siden jeg (ennå) ikke har noe osciloskop så får jeg ikke målt støyen. I en DC krets etter en mikronkontroller er det vel kanskje heller ikke det største problemet tror jeg.

Derimot er kondensatorer fine å bruke før sensorer for å feks. Slå av/på rele ets. Da slipper man at det blir trukket for mye strøm med en gang etc.

Menneh.... Fluxcapacitorer....? Forklar :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Fluxcapacitor det er noe de har i «Tilbake til fremtiden» filmene. Bare tull :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 jan 2020, 22:57 Fluxcapacitor det er noe de har i «Tilbake til fremtiden» filmene. Bare tull :redface
Ahaa :lol

Altså det samme som sidevindslager som man får kjøpt til motorsykkel? :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

I dag dukket forøvrig enda flere pakker opp i postkassen fra Aliexpress. Led dioder i forskjellige farger med flatt hode, og noen RGB dioder. Jeg fikk også et av flere lass av resistorene jeg har bestillt.
9E6D45CD-66B0-4102-9E81-B355952AB9FE.jpeg
9F2B5C73-E0F2-479B-88C4-05935F01F166.jpeg
B4EE80C9-D8FF-4220-8E4C-0D4BC05A97B7.jpeg
Så et bitte lite eksempel på hva man kan bruke hot glue gun til. Beina på disse led diodene kan være ganske sjøre, så da er det greit å kunne lime dem sammen så dem holder seg samlet. Disse blir uansett bare brukt i testøyemed. Er derfor jeg har loddet resistorer på selve beina for lettere og bruke dem med arduino.
F8B10AA7-254B-461C-99FF-CB098ACD2423.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 29 jan 2020, 22:42 Angående 5v inn på displayet. Litt usikker på hva du mener her. Utganger som tåler 5v inn?
Det jeg sier er 5V utgang fra displayet som er koblet inn på en 3V3 inngang på ESP32. Og når du sier at de er koblet med I2C-buss, så er dette et kjent problem fordi da vil du få 5V fra displayet koblet sammen med 3V3 på ESP32 på I2C-bussen. Ofte gjør dette at 3V3 enheten tar kvelden umiddelbart eller holder en stund før den går i stykker. Jeg vet ikke om ESP32 er laget for å tåle det eller ikke, men da vet du hva som trolig er årsaken hvis den slutter å virke.

Alternativet er å koble en 5V til 3V3 Level Shifter på I2C-bussen. Kan googles.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar