Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Rune75 »

Loddinga ser nais ut da - i den grad jeg er i stand til å bedømme det. Tok et tvungent loddekurs på videregående i 1992.

Edit: Har stort sett bare lodda stemning etter det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

Hva er temperaturen du har på jernet?

Er jo slettes ikke alle der som er bra ser jeg.
Et par hvor pinnen ikke er varmet godt nok opp, og en av de første fra høyre ser rimelig halvferdig ut.

Godt nok sikkert om man ikke utsetter det for mye stress.
60/40 tinn/bly ser det ut til at du bruker. Det er fint.

Jeg er helt uenig i at det er smått dog :redface

Er for all del ment konstruktivt. Det blir bare bedre etterhvert, og man må jo holde på litt for å bli bedre.
Jeg begynte og lodde velleman-kit da jeg var 12-13 år. Tok t-banen til Storo og besøkte Elfa som lå der. Brukte oppsparte midler til å kjøpe det aller meste av det de hadde. Senere gikk jeg elektro og data&elektronikk på videregående. Designet egne kretser, produserte kretskort(bestilte ikke fra en produsent, men begynte med hele kobberplater som jeg gikk gjennom hele prosessen med gjennomlysing, syre og boblebad) boret opp hull til komponentbein, plukket komponenter og fikk det i hop.

Siste jeg lagde var en diger forsterker som jeg lagde i 4-kanaler og dobbel strømforsyning(2 digre ringkjernetrafoer) og svære ladelytter 8stykker, 4 pr. Strømforsyning hvor hver ladelytt var på størrelse med brusbokser). I 4 kanaler. Lagde deretter en ren dual-mono integrert forsterker hvor to av kanalene ble bygget i inverterende utførelse mao. Brokoblet. Det ble et såpass kostbart prosjekt for skolen at jeg ikke fikk lov til å ta den med hjem da jeg var ferdig.

Så drevet mest med analogelektronikk egentlig. Har imidlertid også laget en DAC i nyere til for lyd. USB fra PC og analog ut til forforsterker i hjemmeanlegget. Laget kortutlegg, produsert kortet hivd på overflatekomponenter på begge sider av kortet for å spare plass. Alt basert på PCM2704 brikka fra Texas Instruments. De har i sitt datablad oppgitt anbefalt oppkobling med verdier på komponentene, så veldig overkommelig. Når alt kommer til alt får man den samme dacen ferdig på EBay for rundt 80kr. Så er jo ikke verdt å bruke tid på det om man ikke på død og liv skal snekre det sammen helt selv.

I digitalteknikken så er jeg litt bevandret med logiske kretser etc. Men nå har mikrokontrollere blitt så billig, at det å lage kretser med IC-pakker er treige greier. Særlig mtp. Alt arbeidet med boolsk algebra og Karnaugh-diagrammer og drit.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 22 des 2019, 23:41 Hva er temperaturen du har på jernet?

Er jo slettes ikke alle der som er bra ser jeg.
Et par hvor pinnen ikke er varmet godt nok opp, og en av de første fra høyre ser rimelig halvferdig ut.

Godt nok sikkert om man ikke utsetter det for mye stress.
60/40 tinn/bly ser det ut til at du bruker. Det er fint.

Jeg er helt uenig i at det er smått dog :redface

Er for all del ment konstruktivt. Det blir bare bedre etterhvert, og man må jo holde på litt for å bli bedre.
Jeg begynte og lodde velleman-kit da jeg var 12-13 år. Tok t-banen til Storo og besøkte Elfa som lå der. Brukte oppsparte midler til å kjøpe det aller meste av det de hadde. Senere gikk jeg elektro og data&elektronikk på videregående. Designet egne kretser, produserte kretskort(bestilte ikke fra en produsent, men begynte med hele kobberplater som jeg gikk gjennom hele prosessen med gjennomlysing, syre og boblebad) boret opp hull til komponentbein, plukket komponenter og fikk det i hop.

Siste jeg lagde var en diger forsterker som jeg lagde i 4-kanaler og dobbel strømforsyning(2 digre ringkjernetrafoer) og svære ladelytter 8stykker, 4 pr. Strømforsyning hvor hver ladelytt var på størrelse med brusbokser). I 4 kanaler. Lagde deretter en ren dual-mono integrert forsterker hvor to av kanalene ble bygget i inverterende utførelse mao. Brokoblet. Det ble et såpass kostbart prosjekt for skolen at jeg ikke fikk lov til å ta den med hjem da jeg var ferdig.
Konstruktiv kritikk er alltid bra :thumleft

Jeg prøvde å klippe av de to første pinnene for å få dem litt kortere, men da ødela jeg knipex tanga mi... så det kan nok se ut til at de to første ser litt mer chabby ut enn dem egentlig er. Jeg påstår selvsagt ikke at noe av dette er perfekt. Det er over 20 år siden jeg drev med lodding sist :)

Temperaturen jeg brukte var 400 grader.

Jeg har selv jobbet veldig mye med kretskort i form av batteriladere til Nokia mobiltelefoner, strømforsynere etc. Jeg var operatør på en SMD maskin som satte komponenter på disse kretskortene. Programmerte maskinene til hver ordre, tok stikkprøver etc. Før dem ble sendt videre til etterkontroll. Det var den tiden hvor Nokia hadde monopol på mobilmarkedet så kravene var høye.

Så jeg kjenner til hele prosessen fra PCB kortene kom inn til batteriladerne var ferdig produsert og testet. Hver eneste lader ble testet med ganske så imponerende maskiner. Jobbet 8 år med dette og drev veldig mye med lodding også hvor jeg faktisk fikk en sertifisering angående loddingen. Nå 20 år etter er jeg nok rusten, men det kommer tilbake :)

Vi pleide og ha litt gøy med når det kom nye folk som skulle powerteste alle enhetene. Dette er noe som gjøres like før de pakkes. Tre bord bortenfor sitter jeg og blandt annet skrur på lokkene. En dag tok jeg frem loddebolten og polvendte en "capacitor" før den gikk til test. Da var det bare å vente på smellet :lol

Å smellet kom! Det smeller ganske bra, og man blir sittende i en liten røyksky og det luktet helt jævlig! :lol

Har ennå ikke glemt annsiktsutrykket til de personene som har opplevd dette :lol :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv å sette temperatur på 316 grader, og prøv å varme opp beina litt mer. Litt tinn på bolten så du får en varmebro, deretter påføres tinnet mellom kortet og beinet og la det flyte pent utover. Fuge vil vi ikke ha!

Kan virke for meg som du har kjørt med litt for varm bolt som har gjort at tinnet har fått flyte utover kortet og nok varme er ikke overført til flere av pinnene.

Før du setter bolten i holdern, hiv på tinn. Når du skal til med bolten igjen, vask spissen ren på svampen og ha på bittelitt tinn for nevnte varmebro.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg regner dog med du har sett mange av videoene til eevblog på Youtube, siden du er såpass inne i dette? Han gjør ikke bare reviews av produkter, men han åpner dem opp og vurderer innmaten også. Han er jo elektroingeniør.

Har sett de fleste videoene hans, og det er derfra jeg har fått mye av interessen for dette tilbake. Noen ekspert er jeg selvsagt ikke og kommer heller aldri til å bli det. Målet mitt er å trives med det jeg driver med samt lære nye ting. Det er som nevnt svært sjelden man finner opp kruttet på nytt når man driver med elektronikk. Mye finnes fra før, men med arduino kan man lage ganske avanserte ting som løser spesifikke oppgaver for en veldig lav sum. Derimot hvis man ikke tar tiden i betrakning. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 des 2019, 00:19 Prøv å sette temperatur på 316 grader, og prøv å varme opp beina litt mer. Litt tinn på bolten så du får en varmebro, deretter påføres tinnet mellom kortet og beinet og la det flyte pent utover. Fuge vil vi ikke ha!

Kan virke for meg som du har kjørt med litt for varm bolt som har gjort at tinnet har fått flyte utover kortet og nok varme er ikke overført til flere av pinnene.

Før du setter bolten i holdern, hiv på tinn. Når du skal til med bolten igjen, vask spissen ren på svampen og ha på bittelitt tinn for nevnte varmebro.
Har prøvd flere temperaturer og det virker på meg som om loddebolten ikke avgir den varmen det står at den skal gjøre. Når jeg jobbet med dette for mange år siden så drev vi med sølvlodding husker jeg. Altså loddetinn med sølv, og ikke ren sølvlodding. Da kreves langt mer varme. Temperaturen vi brukte var 380 grader til de oppgavene jeg gjorde. Dette var forhåndsbestemt med spec, så dette kunne ikke endres.

Jeg loddet vel gud bedre meg flere hundre tusen enheter med flere loddepunkter i hver enhet. Hver eneste en gikk gjennom kontrollen og dem ble kontrollert både manuelt og elektronisk, gjennom flere ledd i forskjellige typer tester.

Så jeg er ganske trygg på at jeg kan dette med lodding. Bare det kommer tilbake igjen, for det er som kjent en stund siden. Jeg fikk også en sertifisering. Finnes det folk som er flinkere enn meg? Haha, selvsagt, veldig mange også. Inkludert deg. Men jeg er mer enn god nok til å lodde mine egne prosjekter hjemme i kjelleren. :)

Det på billdet er en LCD skjerm hvor jeg har loddet på en iC2 modul for å lettere kunne koble LCD skjerm til Arduino da man sparer en del ledninger. Er ingen belastning der overhodet og jeg kan uansett når som helst ta dette fra hverandre igjen da jeg har en tinnsuger som fikser den biffen. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Uansett, så er vel dette med loddetemperatur noe som ikke er like viktig som mange skal ha det til. Mer varme betyr bare at man bruker kortere tid på oppvarming og det går kjappere. Så sant ikke varmen er så høy at den ødelegger ting rundt. Poenget er som du sier å varme opp begge sider og få tinnet til å feste seg skikkelig til begge sider. Men hvis den ene siden er tynnere enn den andre så er det enklere og få til lodding med svakere varme.

Det gikk hele tiden kontrollører rundt å sjekket temperaturinnstillingen etc. På loddeboltene. Mange skrudde opp temperaturen når dem ikke var der. Dette var veldig vanlig og elektroingeniørene som jobbet på samme sted mente det samme, da det gikk kjappere og ble like bra med høyere varme. Men med kundens krav så følger det spesifikasjoner som man skal holde seg til og da krevde kunde at kontrollører skulle sjekke dette.

Fikk aldri noen klager rund dette. Faktisk har stedet jeg jobbet en veldig godt rykte i utlandet for det dem produserer. Her i Norge har ingen hørt om dem. Dem lager stort sett enheter på ordre og renam'er produktene. Blandt annet har jeg både loddet og skrudd sammen nødaggregater til norske sykehus. Blandt annet til respiratorer etc.

Det eneste jeg ikke kan er å bruke oscilloscop etc. Vi brukte det jo og lørte at hvis kurven så slik ut skal det i den boksen og ser den slik ut skal den godkjennes etc. Men jeg forsto den gang aldri hva det faktisk var jeg sjekket. I dag forstår jeg jo dette, men alt ble uansett testet i hue og ræva, så gjorde jeg en feil der, så ble den oppdaget lenge før pakken ble sendt.

Jeg har jo ingen utdannelse rundt dette overhodet. Learning by doing har vert min måte og overleve på og så langt har jeg da klart meg greit synes jeg :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

Om du ønsker deg ny bolt med mer stabil varme anbefaler jeg Weller. Triac-regulering av varmen, så den er mye jevnere enn reguleringa på clasern-bolten du har. Hadde en sånn før jeg også. Du finner de på Finn. Nye koster de altfor mye.

Jeg står ved 316 grader. Er ikke noe jeg tar ut av lufta.

Har ikke sett på han duden på YouTube du nevner. Jeg er elektroingeniør selv, så behøver jo ikke det :scratch Ser på Electroboom for underholdningen sin del. En hel del interessante prosjekter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 des 2019, 08:19 Om du ønsker deg ny bolt med mer stabil varme anbefaler jeg Weller. Triac-regulering av varmen, så den er mye jevnere enn reguleringa på clasern-bolten du har. Hadde en sånn før jeg også. Du finner de på Finn. Nye koster de altfor mye.

Jeg står ved 316 grader. Er ikke noe jeg tar ut av lufta.

Har ikke sett på han duden på YouTube du nevner. Jeg er elektroingeniør selv, så behøver jo ikke det :scratch Ser på Electroboom for underholdningen sin del. En hel del interessante prosjekter.
Jeg tror at man hele tiden må passe seg litt for å mene at man må ha Weller, eller Fluke for å få til noe som helst. Merk at jeg driver hjemme i kjelleren med egne småprosjekter. Jeg kommer aldri til å bli og har heller ingen fremtidige planer om å bli elektroingeniør. Det er ikke helt mitt felt.

Weller loddestasjonene er ikek så fantastiske som mange skal ha det til, i følge han på evvblog som har tatt fra hverandre og testet Weller opp mot flere andre. Weller er bra, men totalt overkill for hjemmebrukeren.

Den loddebolten jeg har har holdt til mine prosjekter og den er nå snart 8 år gammel og kostet meg ikke mer enn 4-5 grandiosa. Den fungerer fortsatt :)

Nå viste jeg heller ikke at du var elektroingeniør, bare så det er sagt :vs

Dog skal det sies at jeg synes det er artig med innspill fra noen som har litt snøring på dette :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har som nevnt hatt stasjonen du sitter med og den har en on/off reguleringen med en hysterese på 3-4 grader. Så opplevde at jeg hadde lyst til å skru opp temperaturen en hel del over 316 da temp falt raskt når man begynte å varme på noe. Det var irriterende. Weller og sikkert veldig mange andre alternativer har triac-regulering, så du regulerer temperaturen ved å skru av og på varmen med ulike pulslengder(PWM).

Jeg har bare brukt Weller stasjoner siden min clasern-stasjon gikk i stykker. Bolten ble over tid sprø i overgangen mellom varmen og håndtaket, så den separerte seg bare. Jeg hadde nok sikkert hatt noe annet om jeg ikke hadde kuppet en Weller på Finn. Hatt et par av de på jobben, og brukt «rød» Weller på videregående. Mener jeg gav 598,- for Clasern-bolten. Den var flittig i bruk.

Merk at jeg aldri ville kjøpt en loddestasjon til over 5-600kr. Helt uaktuelt. Jeg lodder bra med bare jernet også jeg. Har både 10, 20, 30 og 50watts jern å velge i og velger ofte å bruke det enn å dra frem stasjonen. Har også et par gassloddebolter. Fint å kunne sette på lite varmluftmunnstykke om man skal krympe noe veldig smått.
26BF2580-69D5-481B-99F4-7DE2BC053C54.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Artig å høre andres erfaringer, og spesielt artig er det når det ligger litt tyngde bak, siden du er elektroingeniør. Det liker jeg :)

Når det er sagt så har loddestasjonen min fra Clasern holdt nå i snart 8 år og jeg har enda ikke byttet spiss. Det skal dog sies at jeg har brukt den svært lite, men til mitt bruk er denne mer enn bra nok, selv om man tar i betrakning de negative egenskapene du nevner. Hadde jeg driti penger så hadde jeg selvsagt kjøpt både Weller og Fluke samt en drøss andre ting, men lommeboken har også en bunn hos meg. Jeg foretrekker heller og bruke pengene på og kjøpe noe som gir meg muligheter til å lære litt elektronikk. Så får heller en bedre loddestasjon komme senere hvis behovet skulle komme.

Jeg har også sett en loddebolt som heter TS100 som faktisk har fått mye skryt. Dette er en DC loddebolt som holder varmen bedre enn Weller og varmer seg opp vesentlig fortere også. Jeg sier ikke at den er bedre enn Weller totalt sett, men til rundt 500 kroner tror jeg denne er ganske bra. Spesielt fordi den er ganske liten og nett :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg en bunke led dioder i posten. Virket gjorde dem også :)
81E45C8C-4ABA-46A3-B7AA-EF153CDBC8DD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Den følelsen når man pakker opp denne gaven fra madammen.
B55A3F6F-F3E8-40DB-8562-C6E137BBE684.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Madammen skal man som sagt ikke kimse av. Hun har det med å komme med de beste julegavene :lol

Når det er sagt dukker det stadig opp julegaver til meg selv i posten om dagen også. Det drøsser nærmest ned i postkassa. Her er gårsdagens ladning:
IMG_2263.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Julen har så langt vært veldig fuktig for min del. Det ene kalaset etter det andre, men allikevel har jeg klart og få litt kvalitetstid i furtebua hvor jeg har testet ut ESP32 i kombinasjon med Blynk appen.

Jeg må si at jeg etter å ha testet ESP32 nesten ikke ser poenget med en Arduino. ESP32 er mindre, har innebyget wifi og bluetooth etc. og har rikelig med pinner man kan leke seg med.

Prøvde og sette opp samt "programmere" rele, temp sensor og vifte og det fungerte utmerket.
Bilde-1.jpg
Bilde-2.jpg
Bilde-3.jpg
Bilde-4.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar