Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 16 des 2019, 08:49 Hadde nesten glemt at du målte verdien av mat i hvor mett du blir :lol
Haha, for meg er mat noe jeg spiser for å overleve. Selvsagt kan jeg ta den litt ut for ikke å virke så alt for sær en sjelden gang, men jeg må ærlig inrømme at 345 kroner for ett kjøttstykke, en god posjon salat og 10-12 biter med "chips" er ran på høylys dag. Når det skal sies så brant jeg med full viten av 2.300 kroner på drikke... Vi var 14 kompiser rundt bordet og når gildet skulle gjøres opp havnet sluttsummen på 23.000 kroner!

Selvsagt tilbød jeg meg å ta meg av betalingen. Jeg trakk bort driksen som lå igjen på litt over 2.000 kroner og satt igjen med en regning på litt i overkant av 400 kroner. Så kvelden ble ikke så dyr allikevel for min del. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt... skal du bli mest mulig mett for billigst mulig penge, så kjøper jeg den største risgrøten til Fjorlands. 23 spenn og den blir du jævlig mett av! Sukker og smør stjeler jeg fra fruen. :twothumbs:

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 des 2019, 11:11
Stian87 skrev: 16 des 2019, 08:49 Hadde nesten glemt at du målte verdien av mat i hvor mett du blir :lol
Haha, for meg er mat noe jeg spiser for å overleve. Selvsagt kan jeg ta den litt ut for ikke å virke så alt for sær en sjelden gang, men jeg må ærlig inrømme at 345 kroner for ett kjøttstykke, en god posjon salat og 10-12 biter med "chips" er ran på høylys dag. Når det skal sies så brant jeg med full viten av 2.300 kroner på drikke... Vi var 14 kompiser rundt bordet og når gildet skulle gjøres opp havnet sluttsummen på 23.000 kroner!

Selvsagt tilbød jeg meg å ta meg av betalingen. Jeg trakk bort driksen som lå igjen på litt over 2.000 kroner og satt igjen med en regning på litt i overkant av 400 kroner. Så kvelden ble ikke så dyr allikevel for min del. :lol

Tok du driksen de andre hadde lagt igjen? Eller misforstår jeg regnestykket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 16 des 2019, 11:48
Bjerknez skrev: 16 des 2019, 11:11
Stian87 skrev: 16 des 2019, 08:49 Hadde nesten glemt at du målte verdien av mat i hvor mett du blir :lol
Haha, for meg er mat noe jeg spiser for å overleve. Selvsagt kan jeg ta den litt ut for ikke å virke så alt for sær en sjelden gang, men jeg må ærlig inrømme at 345 kroner for ett kjøttstykke, en god posjon salat og 10-12 biter med "chips" er ran på høylys dag. Når det skal sies så brant jeg med full viten av 2.300 kroner på drikke... Vi var 14 kompiser rundt bordet og når gildet skulle gjøres opp havnet sluttsummen på 23.000 kroner!

Selvsagt tilbød jeg meg å ta meg av betalingen. Jeg trakk bort driksen som lå igjen på litt over 2.000 kroner og satt igjen med en regning på litt i overkant av 400 kroner. Så kvelden ble ikke så dyr allikevel for min del. :lol

Tok du driksen de andre hadde lagt igjen? Eller misforstår jeg regnestykket.
Jeg bare dro ideen som kjellv hadde tidligere i denne tråden som en spøk. Ting har jo en tendens til å bli missforstått her inne så jeg hadde håpet på noen saftige reaksjoner på denne, men ja, det var det jeg mente, og nei, det er selvsagt ikke sant :knegg

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 16 des 2019, 12:17
Rune75 skrev: 16 des 2019, 11:48
Bjerknez skrev: 16 des 2019, 11:11
Selvsagt tilbød jeg meg å ta meg av betalingen. Jeg trakk bort driksen som lå igjen på litt over 2.000 kroner og satt igjen med en regning på litt i overkant av 400 kroner. Så kvelden ble ikke så dyr allikevel for min del. :lol

Tok du driksen de andre hadde lagt igjen? Eller misforstår jeg regnestykket.
Jeg bare dro ideen som kjellv hadde tidligere i denne tråden som en spøk. Ting har jo en tendens til å bli missforstått her inne så jeg hadde håpet på noen saftige reaksjoner på denne, men ja, det var det jeg mente, og nei, det er selvsagt ikke sant :knegg
Artig - hvis jeg hadde forstått det med en gang :redface Nå sabba jeg hele provokasjonsopplegget ditt istedenfor. Jaja, kanskje du får en ny anledning senere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

I går ble jeg sittende og knote i kjellern for vedrørende det å få et rele til å slå inn når en viss temperatur ble oppnådd fra en DHT11 sensor. Med andre ord ganske basic stuff dette for de som kan dette. Koblingene er ikke så vanskelig, men koden tar litt tid å lære seg.

Jeg skal ikke si jeg har lårt C++ programmering ennå, men jeg forstår mer og mer av hvordan det henger sammen.

Jeg fikk lett liv i termostaten og den leste korrekte verdier, men jeg sleit litt med å programmere slik at releet slo ut når satt temperatur ble nådd. Etter en god stund med feilsøking vedrørende selve koblingene fant jeg ut at det MÅTTE være kodingen. Det tok meg vel nesten en time med feilsøking og googling før jeg til slutt fikk liv i releet.

Nå når jeg har en kode som funker, kan jeg bygge videre på denne og jeg slipper å finne opp kruttet på nytt ved neste korsvei. Planen er at jeg skal lage mitt eget kretskort som festes til Arduino som et "shield" som jeg kan bruke i diverse scenarioer. Som feks. å slå av/på vifteovnen i kjelleren når temperaturen går under en viss temperatur etc.

Snart får jeg også ESP32 i posten med innebygget wifi. Da kan jeg begynne med appstyring etc. Nå er dte uansett svært lite som ikke finnes fra før som hyllevare som er langt enklere og sette opp enn å knote med dette selv, men det er mye morsommere og gjøre dette selv. :)
IMG_2230.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av FredrikE24 »

Tenker at jeg først hadde prøvd å lage noen satte tempgrenser med en hysterese. If, sånn og slik større/mindre enn ditt og daten. Så setter du en bool som du bruker for å kjøre en while-løkke. I while-løkka settes utgangen. Under, og utenfor while-løkka skrives utgangen til 0. Er det noe i den duren du har løst det på?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 des 2019, 07:56 Tenker at jeg først hadde prøvd å lage noen satte tempgrenser med en hysterese. If, sånn og slik større/mindre enn ditt og daten. Så setter du en bool som du bruker for å kjøre en while-løkke. I while-løkka settes utgangen. Under, og utenfor while-løkka skrives utgangen til 0. Er det noe i den duren du har løst det på?
Ja, jeg har laget en "if statement" for temperaturen.

if (temp<15)
digital.Write(relayPin, HIGH);

else
digital.Write(relayPin, LOW);

Med slike statements kan man jo ta den helt ut hvis man vil samt bygge videre, men tiden strakk ikke til i går :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg merker jeg tenker litt for mye PLS etter 4 år med dette og lite Arduino.

Men det funker det der, neste blir vel å kjøre en on/off regulering vha. En PID.

Men må få på en hysterese her, så blir det ikke slik at relleet brenner opp og styr når du brått ligger og vaker rundt 15 grader

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 des 2019, 16:10 Jeg merker jeg tenker litt for mye PLS etter 4 år med dette og lite Arduino.

Men det funker det der, neste blir vel å kjøre en on/off regulering vha. En PID.

Men må få på en hysterese her, så blir det ikke slik at relleet brenner opp og styr når du brått ligger og vaker rundt 15 grader
Dette fikser man enkelt ved å legge inn en delay på feks. 10min. Det er den lette metoden. Men man kan også legge inn en "else if" og kontrollere det på den måten. Akkurat den biten er easy peasy :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 16 des 2019, 11:11
Stian87 skrev: 16 des 2019, 08:49 Hadde nesten glemt at du målte verdien av mat i hvor mett du blir :lol
Haha, for meg er mat noe jeg spiser for å overleve. Selvsagt kan jeg ta den litt ut for ikke å virke så alt for sær en sjelden gang, men jeg må ærlig inrømme at 345 kroner for ett kjøttstykke, en god posjon salat og 10-12 biter med "chips" er ran på høylys dag. Når det skal sies så brant jeg med full viten av 2.300 kroner på drikke... Vi var 14 kompiser rundt bordet og når gildet skulle gjøres opp havnet sluttsummen på 23.000 kroner!

Selvsagt tilbød jeg meg å ta meg av betalingen. Jeg trakk bort driksen som lå igjen på litt over 2.000 kroner og satt igjen med en regning på litt i overkant av 400 kroner. Så kvelden ble ikke så dyr allikevel for min del. :lol
For min del spørs det helt på hva man får igjen for pengene. Middelmådig mat til 345 kr er dyrt. Men har ikke noe problem med å blåse 2 løk på en skikkelig bra mat og drikkeopplevelse.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt så var maten faktisk god. Overraskende god faktisk. Så den biten var en opptur. Men jeg synes uansett at 345 kroner er mye penger når man ikke blir mett. Grunnen er selvsagt at kokkene som står på for å lage den gode maten samt at leieutgiftene til dyre lokaler midt i senteum skal betales. Skal servisen være god må man også ha proffe servitører som også skal ha lønnen sin.

Så selv om maten var god, så kommer jeg ikke til å brenne av den samme summen der en gang til. For meg er som nevnt mat noe jeg spiser for å overleve. Grovt sagt. Om det er en grandis, noen brødskiver med gjennomsiktig ost, eller en bøtte med Fjordlands grøt er meg klinkende likegyldig. Er man sulten nok er all mat god. Mer eller mindre.

Dessuten har jeg ikke noe stort behov for å sitte ved et bord og dele livshistorien min med venner og kjente mens jeg kaster i meg maten. Jeg spiser for å spise og for å bli ferdig. ØL derimot nyter jeg best i hyggelig lag. Jeg er langt mer villig til å betale for en god ØL. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Om natten senker roen seg, og da kan jeg snike meg ned i furteboden.

Da har jeg byttet ut led dioden med en RGB diode og fått den til å endre farge mellom rødt og grønt, avhengig av om releet blir aktivert av sensoren eller ikke. Jeg ser også nå hvor nyttig en slik laboratorie power supply er.

Fant en helt ny (men allikevel en en gammel en) PC vifte som har ligget i skuffen en stund. Denne koblet jeg til releet for å sjekke at alt funket og det gjorde det :)

Det fine med en slik justerbar power supply er at man kan fyre opp hva som helst av duppeditter man finner uten å måtte ha et tilhørende strømadapter. Bare å koble det inn i power supply'en og gi den den strømmen den skal ha :)
IMG_2231.JPG
IMG_2232.JPG
Koden jeg nå bruker ser slik ut:

Kode: Velg alt

#include <dht11.h>
dht11 DHT11;
#define dhtpin 2
#define relay 9
#define ledPin 3

int redPin = 10; // Red LED,  connected to digital pin 7
int bluPin = 6; // Blue LED, connected to digital pin 6
int grnPin = 5;  // Green LED, connected to digital pin 5

float temp;

void setup(){
pinMode(dhtpin,INPUT);
pinMode(relay,OUTPUT);
pinMode(ledPin, OUTPUT);
pinMode(redPin, OUTPUT);
pinMode(grnPin, OUTPUT);
pinMode(bluPin, OUTPUT); 
Serial.begin(9600);
}

void loop(){
delay(1000);
DHT11.read(dhtpin);
temp = DHT11.temperature;
Serial.print(temp);
Serial.println("C ");

if(temp<23) // Turn shit on and light up the fucking diode!
{
digitalWrite(relay,HIGH);
digitalWrite(redPin, HIGH);
digitalWrite(grnPin, LOW);
//Serial.println(relay);
}
else // Turn the shit off og show som green light!
{
digitalWrite(relay,LOW);
digitalWrite(grnPin, HIGH);
digitalWrite(redPin, LOW);
//Serial.println(relay);
}
}
Dette begnner så smått og bli litt artig faktisk. Nå må jeg bare på sikt få laget meg noe nyttig og satt ting litt i system, i steden for å fikle med breadboard og jumper wires. Planen er på sikt å få laget egne kretskort som jeg lager i et koblingsskjema og bestiller via nett hvor jeg bruker kretskortet som "shield" til Arduinoen. På den måten kan jeg plassere alt i en og samme boks som en slags sentral.

Å her kommer nok de andre maskinene jeg har til verks vil jeg tro. Med finerplater og planker kan man lage mye heftig man kan skjule elektronikk duppeditter i. :)

Eneste bakdelen med alt dette er at trearbeide og saging etc. ikke er forenerlig med elektronikk med tanke på støv etc. ......
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 18 des 2019, 03:56 Å her kommer nok de andre maskinene jeg har til verks vil jeg tro. Med finerplater og planker kan man lage mye heftig man kan skjule elektronikk duppeditter i. :)

Eneste ulempe med alt dette er at trearbeide og saging etc. ikke er forenerlig med elektronikk med tanke på støv etc. ......
3D-printer? Koster litt, har grei nerdefaktor og støver lite! :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 18 des 2019, 13:36
Bjerknez skrev: 18 des 2019, 03:56 Å her kommer nok de andre maskinene jeg har til verks vil jeg tro. Med finerplater og planker kan man lage mye heftig man kan skjule elektronikk duppeditter i. :)

Eneste ulempe med alt dette er at trearbeide og saging etc. ikke er forenerlig med elektronikk med tanke på støv etc. ......
3D-printer? Koster litt, har grei nerdefaktor og støver lite! :twothumbs:
Har tenkt tanken, men har for meg at det går kjappere og hogge ned ei bjørk, renkappe den, høvle den og bygge noe selv. En kompis av meg har en slik 3D printer og den er ikke akkurat rask for å si det pent, og ikke blir resultatet "perfekt" heller. Er nok ikke den dyreste han har, men mener han betalte rundt 15 laken for den.

For den summen kan jeg fint finne andre løsninger som er langt billigere. men nerdefaktor har den selvsagt :thumleft

Svar