Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Noe av det jeg har bestillt er kan jeg jo nevne for å holde tråden aktiv, for dere som forstår seg på hva det er:
  • 6x ESP32 ESP-32 ESP32S ESP-32S CP2102 Wireless WiFi Bluetooth Development Board Micro USB Dual Core Power Amplifier Filter Module
  • 1x 250meter 820FT single conductor 30AWG 0.5mm PCB flying jumper wire OK line Wrapping Wrap Flexible insulation tin-plated 250meter
  • 800x 100pcs Zip Lock Ziplock Bags Clear Food Storage Package Small Jewelry Packing Reclosable Vacuum Storage Bag Thick Fresh bag i forskjellige størrelser.
  • 1x 200V 20A 150W adjustable Constant Current Electronic Load Battery Tester 12V24V48V Lead-acid lithium Discharge Capacity meter
  • 1x 50Pcs/Lot 14x14x6 mm Aluminum Radiator Heat Sink Extrusion Cooler With Thermal Tape For LM2596 LM2577 LM2576
  • 6x 3.3V 5V 12V 24V Low Level Trigger 1 Channel Relay Module Interface Board Shield for PIC AVR DSP ARM MCU Arduino
  • 1x 620pcs Dupont Connector 2.54mm, Dupont Cable Jumper Wire Pin Header Housing Kit, Male Crimp Pins+Female Pin Terminal Connector
  • 1x 10 Sets/Lot 26AWG JST XH2.54 2 Pin Connector Plug Wire Cable 100mm Length Male Female Plug Socket
  • 2x 22AWG 40 m/box UL 1007 Cable line PCB Wire Tinned copper 5 color Mix Solid Wires Kit Electrical Wire DIY
  • 10x Black ABS Plastic Case Shell Transparent Box Case Shell for arduino UNO R3 not Raspberry pi model b plus Good Quality
  • 4x HWAYEH high quality One set UNO R3 CH340G+MEGA328P Chip 16Mhz For Arduino UNO R3 Development board + USB CABLE
  • 5x ShengYang MC-38 MC38 Wired Door Window Sensor 30mm Wire Lengthen Randomly Magnetic Switch Home Alarm System for arduino
  • 5x 1pcs High Quality HC-SR501 HCSR501 Adjust Infrared PIR Motion Sensor Detector Module for Arduino UNO
  • 4x AC 100V-240V Converter Adapter DC 9V 1A Power Supply EU/US/UK Plug DC 5.5mm x 2.1mm 1000mA for Arduino UNO MEGA
  • 2x Free Shipping 10pcs DALLAS DS18B20 18B20 TO-92 IC CHIP Thermometer Temperature Sensor
  • 2x 1M Alligator Cilp to AV Banana Plug Test Cable Lead Connector Dual Tester Probe 35mm Crocodile Clip for Multimeter Measure Tool

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Ut å gjøre byen utrygg i dag på julebord. Da er dte bare å styrte maten ned, slik at man får kost seg med masse god ØL :knegg :thumleft

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av mekkern »

Skal du bygge alarmsystem i julebordfylla til natta? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 29 nov 2019, 17:40 Skal du bygge alarmsystem i julebordfylla til natta? :lol
Ja, det skal bli utrolig festlig! :lol

Ender vel med at jeg får meg en karamell og blir funnet av nærmeste familie med ølflaska i hånda, svart som en grillet toast og loddebolten i øret :lol

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 29 nov 2019, 17:43 svart som en grillet toast og loddebolten i øret :lol
Blanding av picering og branding... må da være skikkelig hipster... :twothumbs:

Ha en fin kveld. :thumleft :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 29 nov 2019, 17:43
mekkern skrev: 29 nov 2019, 17:40 Skal du bygge alarmsystem i julebordfylla til natta? :lol
Ja, det skal bli utrolig festlig! :lol

Ender vel med at jeg får meg en karamell og blir funnet av nærmeste familie med ølflaska i hånda, svart som en grillet toast og loddebolten i øret :lol
Bare du ikke slukkner under varmelampene og våkner utpå morrakvisten med perfekt svor i nakkeregionen :O

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Geiroe »

Se her er det en som har vært på Black Friday fangst ja. Kos deg på julebord.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Dagen derpå kom snikende denne gangen også. Gårsdagens iver og entuiasme er borte og alt som består er tom lommebok, kuppelhue og magasjau.

Gikk tur med bikkja når jeg kom hjem i natt klokken 04:00, og husker ikke en dritt. Men bikkja har det bra og liker meg fortsatt, så da tenker jeg at livet kan gå videre. 😂

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 30 nov 2019, 10:47 Dagen derpå kom snikende denne gangen også. Gårsdagens iver og entuiasme er borte og alt som består er tom lommebok, kuppelhue og magasjau.

Gikk tur med bikkja når jeg kom hjem i natt klokken 04:00, og husker ikke en dritt. Men bikkja har det bra og liker meg fortsatt, så da tenker jeg at livet kan gå videre. 😂
Kan ha vært bikkja som luftet deg :knegg

Eldre_nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 okt 2018, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Eldre_nybegynner »

Aldri kjedelig med førjulsmoro :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Formen er stigende og vil nok ikke nå et høydepunkt før neste helg, og da er det jo på han igjen...

Men i mellomtiden har jeg lekt meg litt med et program som kalles EasyEDA hvor man klan lage såkalte custom PCB (Printet Circuit Boards) eller kretskort som det heter på godt norsk.

Planen er at jeg skal lage et såkalt "shield" til Arduino Uno som skal ha en LED pære som lyser så fort jeg kobler den til Arduinoen og Arduinoen er koblet til strøm. Det sitter en temperatursensor der også som skal gi Arduinoen beskjed om hvilken temperatur det er.

Planen er at jeg også skal legge inn et rele som kobles til en vifteovn som skal slå seg på når temperaturen når et satt nivå, men releet er ikke satt inn ennå.

Finner dere noen åpenbare feil på skissen under?
Arduino.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Må legge til å si at kjellern er gjort klar for storinnrykk av varer i kategorien elektro fra AliExpress. Først pakke ankommer om få dager og deretter dukker dem vel opp i hopetall.
IMG_2182.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Multimeter nummer to er kjøpt, så nå kan jeg måle volt på flere områder samtidig. I dag fikk jeg også de to første pakkene av sikkert 40 stk. Som kommer på løpende bånd frem mot jul. Julegaver til seg selv gjennom hele julen er jo ikke feil :)

I dag kom i såfall "laboratorie" forsterkeren og startkitet til Arduino. Jeg har bestillt meg et startkit til og masse annet fra AliExpress, men kjøpte orginalsettet fra Kjell & Co da dette kom kjappere samt at jeg nok trenger den medfølgende "kom i gang" boken.

Strømforsterkeren overrasket meg positivt. Den virket tung og solid bygget. Egentlig langt bedre enn jeg antok. Den kostet tross alt kun 300 norske kroner inkludert frakt. I norge koster en slik fra 2.000 kroner. Når jeg testet den så stemte den veldig bra med multimeteret også. Jeg kunne ikke se noen avvik av betydning vertfall. :thumleft
C0B0486E-5F16-43ED-AF67-F84B3BEBE255.jpeg
3793FA15-E607-443B-9D83-974AD69BFF7C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Ser ut til at du har strømbegrenser også.
Det er jo kjekt å ha når man ønsker å teste en krets uten å la hele driten gå opp i røyk :)
Strømforsterker er det nok ikke, men en strømforsyning, men oftest kalt laboratorieaggregat i en slik form.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 des 2019, 16:16 Ser ut til at du har strømbegrenser også.
Det er jo kjekt å ha når man ønsker å teste en krets uten å la hele driten gå opp i røyk :)
Strømforsterker er det nok ikke, men en strømforsyning, men oftest kalt laboratorieaggregat i en slik form.
Jepp, det stemmer. Ja, er strømforsyner ja. Høres mer riktig ut det :thumleft

Det er faktisk første gang på veldig veldig lenge at jeg har kjøpt noe så billig og samtidig blitt så fornøyd. Jeg tror elektronikk i den sjangeren fra Kina er bra saker. Eller vertfall bra nok.

Tar man en titt bak på laptop batterier, strømforsynere etc. Som man har så kommer det trolig nettopp fra Kina. Samtidig er det nok også mye på Aliexpress som ikke er verdt titten, men folk der er flinke til å legge igjen tilbakemeldinger og man får en veldig god indikasjon på hva som funker og ikke.

Skulle strømforsyneren eller andre ting ryke så er det jo heller ingen krise. 300 spenn inkludert frakt er jo helt sinnsykt, selv om teknologien bak en slik er svært enkel. :thumleft

Svar