Lekkasje

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Dekkmann
Innlegg: 6
Registrert: 17 nov 2019, 11:17
Motorsykkelen din: Yamaha MT125 2016

Lekkasje

Legg inn av Dekkmann »

received_407630800190447.jpeg
Min sønn skulle skifte motorolje/filter på sin Yamaha MT 125 og der knakk ein av 3 bolter på oljefilter dekselet, dermed måtte han ta av gearhusdekselet for å få ut den avbrotne bolten og det gjekk fint. Fekk ny pakning /bolter og O ring, monterte sammen og fyllte på ny olje og då ser eg at det lekker litt i underkant! Prøvde å dra til litt forsiktig på skruene nederst, men nei🙄Er det pakningsement som er løsningen, då på begge sider?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lekkasje

Legg inn av FredrikE24 »

Pakningen skal jo holde tett. Sikker på at du ikke har ødelagt den ved montering?
Har du dratt til i riktig rekkefølge og med korrekt moment?

I slike tilfeller har jeg litt pakningspapir og noen hullpiper, så banker man ut en pakning i litt tykkere materiale.

Eller kan du godt bare bruke vanlig pakningssilikon. Biltema har en helt fin en.

Ved montering kan det være greit å smøre litt fett på pakningen. Så klistrer den seg til flaten du skal tette. Så får du god tid og en enklere jobb ved montering.

Tilslutt, hvordan er det mulig å dra av boltene på disse dekslene?!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lekkasje

Legg inn av mekkern »

demonter deksel og gjør flatene rene-hvis pakningen er nogenlunde hel ennå så bruker du et lag med dette på begge sider av pakningen(tynt lag).dette gjør at du kan montere pakningen på ene flaten uten at den flytter seg.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000042268

bruk moment nøkkel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Dekkmann
Innlegg: 6
Registrert: 17 nov 2019, 11:17
Motorsykkelen din: Yamaha MT125 2016

Re: Lekkasje

Legg inn av Dekkmann »

FredrikE24 skrev: 17 nov 2019, 13:58 Pakningen skal jo holde tett. Sikker på at du ikke har ødelagt den ved montering?
Har du dratt til i riktig rekkefølge og med korrekt moment?

I slike tilfeller har jeg litt pakningspapir og noen hullpiper, så banker man ut en pakning i litt tykkere materiale.

Eller kan du godt bare bruke vanlig pakningssilikon. Biltema har en helt fin en.

Ved montering kan det være greit å smøre litt fett på pakningen. Så klistrer den seg til flaten du skal tette. Så får du god tid og en enklere jobb ved montering.

Tilslutt, hvordan er det mulig å dra av boltene på disse dekslene?!
Godt spørsmål,han skulle stramme seier han :eh Ellers nevner du rett rekkefølge vedr.stramming,korleis? Har ikkje momentnøkkel men må prøve å få lånt det

Dekkmann
Innlegg: 6
Registrert: 17 nov 2019, 11:17
Motorsykkelen din: Yamaha MT125 2016

Re: Lekkasje

Legg inn av Dekkmann »

FredrikE24 skrev: 17 nov 2019, 13:58 Pakningen skal jo holde tett. Sikker på at du ikke har ødelagt den ved montering?
Har du dratt til i riktig rekkefølge og med korrekt moment?

I slike tilfeller har jeg litt pakningspapir og noen hullpiper, så banker man ut en pakning i litt tykkere materiale.

Eller kan du godt bare bruke vanlig pakningssilikon. Biltema har en helt fin en.

Ved montering kan det være greit å smøre litt fett på pakningen. Så klistrer den seg til flaten du skal tette. Så får du god tid og en enklere jobb ved montering.

Tilslutt, hvordan er det mulig å dra av boltene på disse dekslene?!
Dekkmmann skrev:Godt spørsmål,han skulle stramme seier han :eh Ellers nevner du rett rekkefølge vedr.stramming,korleis? Har ikkje momentnøkkel men må prøve å få lånt det.
Ellers såg eg at en av dei nederste boltene ikkje hadde truffe hullet i pakninga korrekt,så kanskje det kunne være en grunn? Ellers er pakninga fin :roll

Dekkmann
Innlegg: 6
Registrert: 17 nov 2019, 11:17
Motorsykkelen din: Yamaha MT125 2016

Re: Lekkasje

Legg inn av Dekkmann »

mekkern skrev: 17 nov 2019, 15:37 demonter deksel og gjør flatene rene-hvis pakningen er nogenlunde hel ennå så bruker du et lag med dette på begge sider av pakningen(tynt lag).dette gjør at du kan montere pakningen på ene flaten uten at den flytter seg.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedl ... 2000042268

bruk moment nøkkel.
Pakninga er heil og fin,bortsett frå at ein av dei nederste skruene ikkje hadde truffe riktig i hullet i pakninga,så kanskje det er grunnen?? Ellers har eg gjort rein pakninga med rødsprit,så da er det å få fatt i tetningsmiddel og få lånt ein momentnøkkel,er visst 12 Nm.Hvilken rekkefølge må eg trekke til?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lekkasje

Legg inn av FredrikE24 »

Det er grunnen.

Om det er noen spesiell rekkefølge er denne breskrevet i verkstedmanualen.

Kommer langt med logisk sans. Stram ikke en bolt av gangen, dra jevnt over litt etter litt.

Dekkmann
Innlegg: 6
Registrert: 17 nov 2019, 11:17
Motorsykkelen din: Yamaha MT125 2016

Re: Lekkasje

Legg inn av Dekkmann »

FredrikE24 skrev: 17 nov 2019, 19:04 Det er grunnen.

Om det er noen spesiell rekkefølge er denne breskrevet i verkstedmanualen.

Kommer langt med logisk sans. Stram ikke en bolt av gangen, dra jevnt over litt etter litt.
Eg skrudde inn alle skruer veldig lett,og kryssteita deretter veldig forsiktig :roll

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lekkasje

Legg inn av kjellv »

Jeg antar det er den nederste skruen som ble brukket. Den er en del lengre enn de to andre, og går gjennom hele dekselet og inn i transmisjonshuset. Du er ikke den første som brekker denne om det er en trøst. Det skjer rett som det er blant de som bytter filter og olje hjemme og mangler erfaring og riktig verktøy og manualer. Skruene er M5, og du skal ikke trekke dem til med mer enn du klarer med en skrutrekker.
Noen har også klart å knekke tappepluggen. Denne tåler heller ikke veldig mye kraft. Når denne knekker så står gjengepartiet igjen under girkassa og resten faller av.

Dekkmann
Innlegg: 6
Registrert: 17 nov 2019, 11:17
Motorsykkelen din: Yamaha MT125 2016

Re: Lekkasje

Legg inn av Dekkmann »

kjellv skrev: 17 nov 2019, 19:35 Jeg antar det er den nederste skruen som ble brukket. Den er en del lengre enn de to andre, og går gjennom hele dekselet og inn i transmisjonshuset. Du er ikke den første som brekker denne om det er en trøst. Det skjer rett som det er blant de som bytter filter og olje hjemme og mangler erfaring og riktig verktøy og manualer. Skruene er M5, og du skal ikke trekke dem til med mer enn du klarer med en skrutrekker.
Noen har også klart å knekke tappepluggen. Denne tåler heller ikke veldig mye kraft. Når denne knekker så står gjengepartiet igjen under girkassa og resten faller av.
Var den bolten,del nr 11,en av dei som holdet dekselet over oljefilteret :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lekkasje

Legg inn av kjellv »

Ja, og den er lik pos 19 i det første bildet ditt. Går gjennom hele dekselet og inn i transmisjonshuset.
Det er denne skruen som pleier å brekke hvis man drar til for kraftig.

Svar