Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Ringeklokke
Innlegg: 8
Registrert: 25 jul 2019, 20:53
Motorsykkelen din: Husqvarna - Svartpilen - 701 - 2019

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ringeklokke »

Hadde selv en Husqvarna supermotard (en eldre 450) som første tunge mc, og bortsett fra at den ikke var optimal for motorveikjøring så vil jeg si at det var et ypperlig valg. Disse syklene leverer lynraske 0-100 tider, men allikevel innbyr de ikke til hastigheter noe særlig over 120km/t uten at det begynner å bli litt slitsomt i lengden (på grunn av luftmotstand og utveksling). -Noe som hjelper både med å beholde helsen og førerkortet selv om man har det morsomt. Det mange ikke er klar over er hvor ekstremt nedlegg man kan ha på en supermoto før ting begynner å skrape nedi asfalten, noe som bidrar til at den trives ekstremt godt i krappe svinger. Vekt og kjørestilling gjør at grus er enkel match selv med "slicks", men det er klart at enduro-felger med knastedekk tar terrengegenskapene til et nytt nivå.

Jeg har i dag en svartpilen 701 som nok har mye til felles med supermoto'en, og jeg er ihvertfall strålende fornøyd med den. Motoren er såpass sterk at den takler det meste, men det er stor forskjell mellom en røff "endunker" som dette og en sofistikert flersylindret motor når det gjelder jevn gange. -Her kommer det helt an på egne preferanser.

Angående høyden, så vil du nok få beina nærme nok bakken med din høyde. Etter hva jeg kunne finne ut av et raskt søk, så skal sykkelen sige cirka 5cm ("race sag" på 70-75mm bak minus "static sag") når du setter deg på dersom den er justert noenlunde riktig.

Jeg tror du vil trives godt med valget av sykkel dersom du går for denne, men min erfaring er at det alltid er lurt å prøvekjøre før kjøp. Du har jo også mange andre (690/701) modeller å velge mellom, som kanskje passer ditt behov ennå bedre.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Juicebox »

Sakkle skrev: 07 nov 2019, 23:01
Ariston skrev: 07 nov 2019, 20:18 Sakkle: Vil vel som oftest være noe vekt på sykkelen uansett som får føttene nærmere bakken. Skal nok klare meg med den høyden :)
Nja... ikke når du står stille. Antagelig må du gjøre som meg, å stå på ett ben med bare halve baken på setet. Da er det ikke mye vekt igjen på sykkelen. 701 Supermoto er ~89 cm fra bakken til setet.

Tror uansett, som du sier, at det går fint. Jeg er lavere enn deg og har kjørt sykler som er like høye. Det er som sagt bare en vanesak.
Hva er det med det konstante beskymringsmomentet til høyden til TS? :lol
Om han er 185 så er ikke sykkelen høy i det hele tatt, ikke er den spesiell tung heller. Den vil dog se liten ut med en kar på 185 på salen. Neida :prf kjør på!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 08 nov 2019, 00:37 Hva er det med det konstante beskymringsmomentet til høyden til TS? :lol
Om han er 185 så er ikke sykkelen høy i det hele tatt, ikke er den spesiell tung heller. Den vil dog se liten ut med en kar på 185 på salen. Neida :prf kjør på!
Er ikke bekymret i det hele tatt... bare prøvde å forsterke poenget mitt, da trådstarter virket å være av den oppfatning at han kunne flatfote begge føttene på denne sykkelen. Og det kan han altså ikke. Men der et ikke noe problem etter min mening, selv om det beviselig er enkelte som mener det (ref. en del andre tråder her på forumet).
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

Sakkle: Tror ikke jeg tenkte jeg hadde fått begge føttene ned, men jeg vet uansett ikke hva jeg snakker om. Er ikke et problem uansett, så kan nok gå videre :)

Har falt veldig for 701 Supermoto må jeg si, og den jeg snakket om i første post er spesielt interessant hovedsaklig på grunn av pris. Om noen har god erfaring med disse eller lignende sykler og vil bistå litt med akkurat den sykkelen kan de kanskje sende meg en PM?

Var litt rundt og sjekket forhandlere og slik i dag uten særlig hell. Vet ikke om jeg finner en mulighet til å få prøvekjørt noe med det første.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av pingvin »

Bare vær klar over at ingen kosesykkel, funker best med litt aktiv kjørestil, om du vil tusle rundt på kosetur ville jeg sett på andre sykler :twisted
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Fredrikasm
Innlegg: 1
Registrert: 12 nov 2019, 21:35
Motorsykkelen din: .

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Fredrikasm »

Hei! Vi på ASM i Stavanger har blitt Husqvarna forhandler og vil ha 701 Supermoto på gulvet i starten av neste år, ta gjerne en tur innom =)

Mer info på: https://asmshop.no

Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

For å oppdatere, så ble det en 701 til slutt!
Fikk den hjem i dag, men blir nok ikke kjørevær på en god stund.
Så får bruke noe tid på å finne ut hva som må gjøres med den. Noe som må byttes ut og ordnes.

Blir nok ASM i Stavanger for service og kanskje kjøp av deler :)

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av John92 »

Ariston skrev: 03 mar 2020, 22:28 For å oppdatere, så ble det en 701 til slutt!
Fikk den hjem i dag, men blir nok ikke kjørevær på en god stund.
Så får bruke noe tid på å finne ut hva som må gjøres med den. Noe som må byttes ut og ordnes.

Blir nok ASM i Stavanger for service og kanskje kjøp av deler :)
Gratulerer så mye😎 Ble det en enduro eller supermotard? Jeg klarer meg helt fint 170 over bakken på min originale 701 SM så jeg regner med høyden ikke ble et problem😏 Bare å smøre seg med tålmodighet mens vi venter på sesong da..
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Jona88 »

Gratulerer!! Hentet en 701 sm for noen uker siden, og i likhet med john92 så er jeg 170 og klarer fint å håndtere sykkelen

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av pingvin »

Grattis, den får du mye moro med :twisted
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

Takk!

Måtte nesten bli en SM ja.

Sliter litt med å finne norsk nettbutikk med deler. Noen som har tips?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av LarsE »

Hva slags deler er det du tenker på?

Ariston
Innlegg: 7
Registrert: 07 nov 2019, 17:23
Motorsykkelen din: Tempo Transport 1964

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av Ariston »

Bare generelt egentlig.
Håndtak/holker, plast/kåpe, sete..
Sykkelen har påmontert acrapovic, så vet ikke om det kanskje kunne vært lurt å få tak i en powercommander, eller i det minste en sånn Rottweiler "fueling dongle"?

Jeg kan lite om alt dette, så kan ikke alle tekniske navnene eller hvordan alt funker. Så har mye å lære.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Første sykkel, Husqvarna 701 Supermoto?

Legg inn av LarsE »

Ariston skrev: 08 mar 2020, 22:17 Bare generelt egentlig.
Håndtak/holker, plast/kåpe, sete..
Sykkelen har påmontert acrapovic, så vet ikke om det kanskje kunne vært lurt å få tak i en powercommander, eller i det minste en sånn Rottweiler "fueling dongle"?

Jeg kan lite om alt dette, så kan ikke alle tekniske navnene eller hvordan alt funker. Så har mye å lære.
Akrapovic-potta skal komme med programvare også, om den er kjøpt gjennom forhandler. Om ikke, så er det i følge Husqvarna ikke noe behov for det heller (tror dem i grunn slutta med det rundt 2012, og gikk over til å tilby tuning-kit med eksos, luftfilterlokk og programvare), men ønsker du å få den justert litt er Power Commander å anbefale.

Holker kommer vel an på hvilket merke du foretrekker, personlig likte jeg originalholkene til KTM, og følte aldri for å bytte. Plasten pleier vel folk å bytte ut med originalplast fra andre årsmod, er det som på 690en min så er også orignalplasten relativt billig. Ønsker du å endre på utseende på plasten så har jeg hørt mye bra om Motoproworks.com.

Sal kan jeg anbefale fra Seatconcepts, forvandlet 690en til kompisen min til en helt annen sykkel.

Generelt sett har XLmoto mye forskjellig, og Alf Graarud har også mye snacks. De er også norsk forhandler av SW-Motech som lager mye innenfor baggasje.

Svar