Altså... er det slik at folk lar være å kjøpe elbil når de i beskjeden grad må være med å betale for seg i bomringen, de også ?
Eller er det andre årsaker til at elbilsalget åpenbart stuper... ?
Ting som også kan påvirke:
- Det er mye nytt som kommer.
- Venter på 2020 modeller
- Produsenter holder igjen biler til 2020 for å få de med i det strenge CO2 regnskapet EU har satt i effekt
Altså... er det slik at folk lar være å kjøpe elbil når de i beskjeden grad må være med å betale for seg i bomringen, de også ?
Eller er det andre årsaker til at elbilsalget åpenbart stuper... ?
Ting som også kan påvirke:
- Det er mye nytt som kommer.
- Venter på 2020 modeller
- Produsenter holder igjen biler til 2020 for å få de med i det strenge CO2 regnskapet EU har satt i effekt
Gode og høyst relevante ting du peker på der, tror jeg.
Gjorde selv et kort intervju i går med en lokal nybilforhandler som den 30. okt. satte signaturen sin på en forhandlerkontrakt som gjør butikken til den første forhandlerne lokalt her jeg bor og en av de første landet for øvrig til forhandler av den første elpersonbilen fra Kina her i landet.
Spennede!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Er nok også et annet moment som har innvirkning: i 2019 har trolig salget av ladbare hybrider vært "kunstig" lavt, da det kom nye regler som gjorde at modellene med mindre enn 50km elektrisk rekkevidde ikke lenger fikk særlig avgiftslette. Men nå i høst har iallfall både Mercedes og VW kommet med flere oppdaterte modeller med mer enn 50km rekkevidde. Så tipper en del kjøpere har ventet på disse.
Altså... er det slik at folk lar være å kjøpe elbil når de i beskjeden grad må være med å betale for seg i bomringen, de også ?
Eller er det andre årsaker til at elbilsalget åpenbart stuper... ?
Ting som også kan påvirke:
- Det er mye nytt som kommer.
- Venter på 2020 modeller
- Produsenter holder igjen biler til 2020 for å få de med i det strenge CO2 regnskapet EU har satt i effekt
Ja, det er nok noen som sitter på gjerdet og venter på å oppgradere.
Jeg tror likevel vi må være ærlige når vi spør oss hvorfor folk kjøper elbil? Jeg er av den oppfatning at de færreste gjør det for å redde miljøet, eller av andre altruistiske grunner.
Ta Tesla folket i Oslo som et eksempel. For denne gruppen handler det nesten utelukkende om å dra nytte av de fordelene som elbiler fører med seg. Være seg lavere bompriser, kollektivfelt kjøring og gratis lading. Jeg tror fallet i salg av elbiler kan knyttes nesten ene og alene til det gradvise bortfallet av disse fordelene.
Altså... er det slik at folk lar være å kjøpe elbil når de i beskjeden grad må være med å betale for seg i bomringen, de også ?
Eller er det andre årsaker til at elbilsalget åpenbart stuper... ?
Ting som også kan påvirke:
- Det er mye nytt som kommer.
- Venter på 2020 modeller
- Produsenter holder igjen biler til 2020 for å få de med i det strenge CO2 regnskapet EU har satt i effekt
Ja, det er nok noen som sitter på gjerdet og venter på å oppgradere.
Jeg tror likevel vi må være ærlige når vi spør oss hvorfor folk kjøper elbil? Jeg er av den oppfatning at de færreste gjør det for å redde miljøet, eller av andre altruistiske grunner.
Ta Tesla folket i Oslo som et eksempel. For denne gruppen handler det nesten utelukkende om å dra nytte av de fordelene som elbiler fører med seg. Være seg lavere bompriser, kollektivfelt kjøring og gratis lading. Jeg tror fallet i salg av elbiler kan knyttes nesten ene og alene til det gradvise bortfallet av disse fordelene.
Selvfølgelig, det er derfor insentivene er der også for å stimulere til at flere bruker det, noe som trengs for å få fart på teknologi utviklingen. Selvom elbilene mister fordelene sine så vil det fortsatt være billigere å bruke enn tilsvarende fosil slik det er nå. Skal ikke se bortifra at det kommer en endring på det når alle inntektene fra fosil er borte.
Jeg har snart kjørt 100k km, brukt nærmere 20.000 kWh på dette.
I tilegg er de veldig deilige å kjøre, forbikjøringer går som en lek og bilen er alltid varm når man skal ut å kjøre.
Lading av elbiler nevnes som én av flere årsaker til dette...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Lading av elbiler nevnes som én av flere årsaker til dette...
Lenka virker ikke...
Ikke så rart siden jeg faktisk glemte å ta den med...
Men nå skal den virke .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Altså... er det slik at folk lar være å kjøpe elbil når de i beskjeden grad må være med å betale for seg i bomringen, de også ?
Eller er det andre årsaker til at elbilsalget åpenbart stuper... ?
Ting som også kan påvirke:
- Det er mye nytt som kommer.
- Venter på 2020 modeller
- Produsenter holder igjen biler til 2020 for å få de med i det strenge CO2 regnskapet EU har satt i effekt
Ja, det er nok noen som sitter på gjerdet og venter på å oppgradere.
Jeg tror likevel vi må være ærlige når vi spør oss hvorfor folk kjøper elbil? Jeg er av den oppfatning at de færreste gjør det for å redde miljøet, eller av andre altruistiske grunner.
Ta Tesla folket i Oslo som et eksempel. For denne gruppen handler det nesten utelukkende om å dra nytte av de fordelene som elbiler fører med seg. Være seg lavere bompriser, kollektivfelt kjøring og gratis lading. Jeg tror fallet i salg av elbiler kan knyttes nesten ene og alene til det gradvise bortfallet av disse fordelene.
Selvfølgelig, det er derfor insentivene er der også for å stimulere til at flere bruker det, noe som trengs for å få fart på teknologi utviklingen. Selvom elbilene mister fordelene sine så vil det fortsatt være billigere å bruke enn tilsvarende fosil slik det er nå. Skal ikke se bortifra at det kommer en endring på det når alle inntektene fra fosil er borte.
Jeg har snart kjørt 100k km, brukt nærmere 20.000 kWh på dette.
I tilegg er de veldig deilige å kjøre, forbikjøringer går som en lek og bilen er alltid varm når man skal ut å kjøre.
Hehe, ja. Jeg har hørt det samme fra andre, at de er utrolig fine å kjøre.
Saken er også omtalt i den kontroversielle nettavisen Resett.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Skulle svært gjerne sett AP ordførerne her i distriktet med millionlønn gjøre det samme.
Men holder ikke akkurat pusten for at det skjer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Er jo hyggelig at han gjør det når han kan. Hjelper sikkert en dråpe i en liten kommune også. Men har vel ikke noe inntrykk av at folk blir ordførere på grunn av den tunge lønningsposen. Men det er en balansegang. For lav kompensasjon så utelukker man kandidater som tjener mye bedre andre steder. For høy så koster det for mye på trange budsjetter. Og kompensasjon variert på personlige attributter (f.eks alternativ inntekt) istedet for rolle er litt umusikalsk (og trolig ulovlig)
Skulle svært gjerne sett AP ordførerne her i distriktet med millionlønn gjøre det samme.
Men holder ikke akkurat pusten for at det skjer...
PR-stunt kaller vi vel noe slikt. Ved å gi fra seg disse pengene "kjøper" han seg tillit hos sine velgere som også kan påvirke et valgresultat. Det at han står frem i media med dette er heller ikke positivt synes jeg. Se på meg hva jeg har gjort liksom...
Tanken er god... men ingen tanke uten baktanke. Han kunne jo bare tatt ut lønnen som vanlig og heller delt ut pengene selv i stillhet. Men da får han selvsagt ikke vist alle hvor god han er.
Står respekt av valget, men jeg vet ikke... jeg får en litt rar bismak allikevel...