Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 03 nov 2019, 14:33 Jøss.. Første og største feil allerede på første cm. 1,5 mm feil allerede der. Ved 50 cm er feilen blitt 2 mm.
Fort gjort å kappe feil med denne ja.
Et godt eksempel på at man bør velge sine varer med omhu på det blå byggvarehuset. :-k

I går brakk jeg to nedsenkingsbor fra samme varehus. Ikke overraskende, men verktøy som skal tåke mye friksjon er ikke noe tess derfra. Alt av bor og bits er bare søppel. Funker hvis man bruker det kun en sjelden gang, men nå har jeg holdt på en del i kjellern og ser nå hva de mer proffe som bruker verktøyet mye snakker om.

Det skal sies at mye derfra er bra også, men bor og bits, samt elektroverktøy er i beste fall kun brukanes hvis man bruker det sjelden.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Jeg har alltid sagt at alt de har på Biltema, kan du få i bedre kvalitet andre steder.
Ett annet problem med tommestokkene er at de løsner i leddene, så du kan måle fra 197cm til 204 cm bare ved å strekke og dytte de sammen.
Du har såpass god råd etter det andre verktøyet ditt å dømme at du absolutt ikke trenger å handle på Biltema.
Det er en grunn til at ting er billig der. Du får ikke bra produkter for en billig penge, sånn er det bare.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 03 nov 2019, 16:29 Jeg har alltid sagt at alt de har på Biltema, kan du få i bedre kvalitet andre steder.
Ett annet problem med tommestokkene er at de løsner i leddene, så du kan måle fra 197cm til 204 cm bare ved å strekke og dytte de sammen.
Du har såpass god råd etter det andre verktøyet ditt å dømme at du absolutt ikke trenger å handle på Biltema.
Det er en grunn til at ting er billig der. Du får ikke bra produkter for en billig penge, sånn er det bare.
Ingen hemmelighet det simpson. Altså at det er varierende kvalitet på Biltema. Kunsten er å finne det som faktisk funker. Som oftest gjelder dette ikke verktøy, bortsett fra fastnøkler og noe annet.

For å finne det som funker, må man prøve seg litt frem og selvsagt også gå på noen smeller på veien. Man vil jo ikke bruke unødig med penger heller. Det som ikke funker bytter man jo bare inn til noe annet.

Av det som faktisk funker på Biltema kan jeg nevne de dyreste HSS borene (de gullfargede), papir, noe av limet dems er bra, lakkpensler, det meste av skruer etc. Ting som fresestål og alt av bits som jeg har prøvd er elendige greier. Elektroverktøyet dems er også dårlig. Bortsett fra en bordslipemaskin som jeg har. Denne har fungert utmerket i 7 år. Kjøpte meg en ny slik nylig, men det var forsi den gamle ikke passet på bordet.

Så jeg ser ikke like svart/hvitt på det som deg.

Jeg vet ikke helt hvor du har fått for deg at jeg har god råd. Ikke for at jeg skal klage på økonomien, men jeg har ikke penger til bånn jeg heller. Invisteringene i kjellern er et resultat av en veldig lite aktiv MC sesong og en service som jeg slapp i pr som jeg hadde satt av penger til. Tipper jeg totalt har brukt rundt 30.000 kroner i kjellern inkludert verktøy, utstyr og materiale etc. Men nå er også verktøybua nærmest komplett. Jeg mangler fire ting for å få en fullstendig komplett snekkerbod og det er dreiebenk, båndsag, CNC fresemaskin og mye bedre plass.

Jeg kan til nød få inn en båndsag og det er vel det mest nærliggende, men da er det også propp fullt der, så da stopper det seg opp av seg selv.

Noen bruker 100.000 på høytalerkabler, mens andre buker penger på andre ting. Det betyr ikke at man har så god råd at man kan slenge penger rundt om seg. En god balansegang er nok det beste. Dessuten bor jeg kun 4km unna Biltema så veldig lettvint og dra innom der. For som nevnt. Noe av det man å på det blå varehuset er ganske bra og bra nok. :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt har jeg også opplevd det stikk motsatte. Altså at svindyrt verktøy ikke holder mål. Så er ikke alltid dyrest er best.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Biltema funker greit for et par gangers bruk. Er jo derfor så mange handler der. Handler der for den ene gangen man skal et eller annet. Jeg har mange pipesett og fastnøkler fra Biltema som har vært med meg i årevis. Den gang var det tengtools Biltema henta verktøy fra forøvrig.

Jeg er veldig fornøyd med Biltema jeg, men jeg vet samtidig enkelte av produktenes begrensninger, sitter ikke på Internett og syter av det av den grunn(som mange gjør).

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 nov 2019, 18:05 Biltema funker greit for et par gangers bruk. Er jo derfor så mange handler der. Handler der for den ene gangen man skal et eller annet. Jeg har mange pipesett og fastnøkler fra Biltema som har vært med meg i årevis. Den gang var det tengtools Biltema henta verktøy fra forøvrig.

Jeg er veldig fornøyd med Biltema jeg, men jeg vet samtidig enkelte av produktenes begrensninger, sitter ikke på Internett og syter av det av den grunn(som mange gjør).
Du kan ikke si "Biltema" som helhet når du skriver at det fungerer for to gangers bruk. Det er forskjeller på det som selges der. Noe er bra og en del er dårlig. Man må bare finne det som funker og holde seg til det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, jeg nevner vel også at det finnes ting som funker. Og det funker lenge. Andre ting er bygget billig, for 1-2 gangers bruk.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Flattop »

Sant nok så var det forskjeller i utmålt lengde mellom Hultafors og Biltema sin tommestokk.

Men hvis du bruker samme tommestokken til å måle begge plasser, f.eks lengden på hvor lang et emne skal være og deretter måle emnet, spiller det jo ingen rolle hvor unøyaktig tommestokken egentlig er.

Tror nok at ingen av de to tommestokkene er kalibrert mot siste bestemte meter.
Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 03 nov 2019, 18:10
FredrikE24 skrev: 03 nov 2019, 18:05 Biltema funker greit for et par gangers bruk. Er jo derfor så mange handler der. Handler der for den ene gangen man skal et eller annet. Jeg har mange pipesett og fastnøkler fra Biltema som har vært med meg i årevis. Den gang var det tengtools Biltema henta verktøy fra forøvrig.

Jeg er veldig fornøyd med Biltema jeg, men jeg vet samtidig enkelte av produktenes begrensninger, sitter ikke på Internett og syter av det av den grunn(som mange gjør).
Du kan ikke si "Biltema" som helhet når du skriver at det fungerer for to gangers bruk. Det er forskjeller på det som selges der. Noe er bra og en del er dårlig. Man må bare finne det som funker og holde seg til det.
Tiltredes.
Kvaliteten varierer, men en god del varer holder høy kvalitet, og mange produkter har gjort det godt i tester. Eksempler finnes her: https://www.biltema.no/testede-produkter/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Forbrukertest er akkurat hva det er, en forbrukertest. Ingen kvalitetstest.
I slike tester vektes lav pris veldig høyt, slik at billige produkter gjerne kommer bedre ut enn dyrere produkter av bedre kvalitet.
Jeg så det veldig tydelig på en test av snøfresere for noen år siden. Jonsered sin kom bedre ut enn Husqvarna sin, ennå det i utgangspunktet er samme fres bygget på samme fabrikk, men Jonsered er billigere. Biltema sin kom ennå bedre ut, men kostet bare halvparten av disse to. Det resultatet kan derfor ikke si stort om kvaliteten.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Dette gjelder da selvsagt også MC tester regner jeg med? :knegg

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 04 nov 2019, 09:20 Forbrukertest er akkurat hva det er, en forbrukertest. Ingen kvalitetstest.
I slike tester vektes lav pris veldig høyt, slik at billige produkter gjerne kommer bedre ut enn dyrere produkter av bedre kvalitet.
Jeg så det veldig tydelig på en test av snøfresere for noen år siden. Jonsered sin kom bedre ut enn Husqvarna sin, ennå det i utgangspunktet er samme fres bygget på samme fabrikk, men Jonsered er billigere. Biltema sin kom ennå bedre ut, men kostet bare halvparten av disse to. Det resultatet kan derfor ikke si stort om kvaliteten.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
I hvilken grad pris gjør utslag på testvurderinger varierer vel. Jeg regner i alle fall med at slike tester, i større grad en ren synsing fra enkeltpersoner, oftere tenderer mot objektivt riktige konklusjoner.
Du nevner en enkelt test, noe som gjør at jeg ikke finner grunnlag for noen generalisering mtp at pris skal ha nær sagt uforholdsmessig mye å si.
Det er jo mange dyre produkter som kommer dårlig ut i tester, som feks mange BMW og Ducati motorsykler. Ikke nødvendigvis slik at høy pris betyr høy kvalitet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Men å tro at Biltema sine produkter kan måle seg med vesentlig dyrere merker er jo ren idioti, selv om "tester" viser til det.
En vinkelsliper du bruker 3-4 ganger i året kan holde i mange år fra biltema, på ett mekanisk verksted kun dager.
En annen ting tester ikke vektlegger mye er ergonomi, vibrasjoner osv. Dette er direkte skadelig.
Bare se hvor mange håndverkere som bruker Biltemaverktøy. Det er en god indikasjon på hva som er bra.
Ang snøfresertester. Å teste Biltema og jula fresere mot eks Honda blir rått parti, så derfor dropper mange av testene nettopp Honda. Og det sier mye om seriøsiteten til forbrukertester og favoriserer billigmerker.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Når en kan få 5 fresere av andre merker kontra Honda så må en vurdere om prisforskjellen er verdt summene. At noe gjør jobben kontra ,hvor bra og hva det koster er en del av regnestykket.
Brodern har en Kinafreser og en Honda og jeg har et par Hondafresere og det er klart at det er «best» men kinafreseren flytter snø den også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Kina freser flytter også snø, men langt i fra som en Honda.
Spesielt under vanskelige forhold.
Har hatt litt av hvert av fresere, men til slutt kjøpte jeg en 970 på belter.
Kosta 45.000 men verdt hver krone. Den er så til de grader bedre enn alt annet jeg har testet.
Men at den er dyr er ingen grunn til å ikke ha den med i tester, Jula/Biltemafreser er jo ikke sammenlignbart selv om de koster 1/4 av en HONDA. Selv om testene sier at det gode produkter er de på ingen måte det.

Svar