Første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Første sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Om man ønsker seg en 600R, så blir det hvertfall feil å kjøpe noe annet som skal gi den opplevelsen «bare bedre». Personlig er ikke R-sykler noe for meg. For de som liker aktiv morokjøring finnes det ingenting bedre. Når man derimot ønsker en passasjer og litt bagasje i ny og ne, så er det fort mer upraktisk, men alt går jo.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 01 nov 2019, 13:27 Vi, eller jeg, har iallefall skjønt at det er dine meninger og du har full rett til å mene hva du vil. At du såvidt har kjørt en r6 og kaller det for erfaring er vell litt overdrevet. At du fraråder en annen uansett om det er en nybegynner eller en erfaren motorsyklist på bakgrunn av den lille kjøreturen din er også overdrevet og unødvendig. Ja det er et forum der vi prøver å hjelper hverandre, men man må nesten vite hva man snakker om også og ikke synse om alt og ingenting. Da er jeg ferdig
Alt gir en erfaring. Man kan ha liten erfaring eller mye erfaring... Hva skal grensen være for antall kjørte kilometer før man lovlig kan ytre sine meninger her inne?

Jeg fraråder basert på egne erfaringer. Jeg er ingen proff MC fører eller står bak noe magasin som ekspert på dette. Det er det nok ytterst få her inne som gjør.

Det er opp til TS og lese alle tilbakemeldingene han får i en tråd, for så og bygge seg en mening ut fra dette. Det er slik forum fungerer. Hadde jeg skrytt S1000R opp i skyene som jeg faktisk har ganske mye erfaringer med så har jeg erfart at dette er galt også. Man blir liksom aldri fornøyd.

Derfor la jeg til setningen "Kjøp den sykkelen som står ditt hjerte nærmest, og bygg dine egne erfaringer" Det kan godt være at TS blir fornøyd med n R sykkel i 600 segmentet, og det er jo bra.

Å synse er forøvrig noe man gjør når man feks. gir anbefalinger av sykler man ikke har kjørt eller sittet på. Når man har prøvekjørt en sykkel så synser man ikke. Man har bygget seg opp en bitteliten erfaring av sykkelen og det er den jeg formidler her. Så får det være opp til andre hvor mye man vil vektlegge det jeg sier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 nov 2019, 15:34 Om man ønsker seg en 600R, så blir det hvertfall feil å kjøpe noe annet som skal gi den opplevelsen «bare bedre». Personlig er ikke R-sykler noe for meg. For de som liker aktiv morokjøring finnes det ingenting bedre. Når man derimot ønsker en passasjer og litt bagasje i ny og ne, så er det fort mer upraktisk, men alt går jo.
Det er jeg enig i, og det er det jeg har forøkt og formidle hele veien, ved siden av mine personlige meninger om R6 som jo er en R-sykkel i det segmenetet TS sikter til. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 nov 2019, 11:24
Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 10:42 Men det er 600 jeg snakker om i denne tråden. Siden jeg har kjørt både R6 og S1000R så vet jeg hvor mye kjipere førstnevnte er i forhold. Til dagligdags kjører vel et fåtall av oss rundt på bane også.

Jeg vil tro at en Ducati 1098 har vesentlig mer punch enn en 600 med fire sylindre.
En 1098 er rett og slett brutal. Den har realt med punch fra 2000 omdr og oppover.
Ja, de færreste av oss kjører på bane, men følelsen av å eie en R sykkel, kjøre den og vite at du kjører det ultimate av en racemaskin er noe som bare må oppleves.
Har du er Ferrari så er det akkurat det samme, laget for å gå fort fra A til B, ingen ting annet.
Men det sitter nok langt inne å dra en bil til 3 mill på Rudskogen og virkelig trå til
Joda, da er vi enige. Jeg har aldri sagt at en R sykkel i 1000-klassen er kjedelig. Jeg har aldri kjørt Ducati 1098, men jeg tviler ikke et sekund på at dette er råskap hele veien. :thumleft

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 15:52
BlåBil skrev: 01 nov 2019, 13:27. Da er jeg ferdig
Alt gir en erfaring. Man kan ha liten erfaring eller mye erfaring... Hva skal grensen være for antall kjørte kilometer før man lovlig kan ytre sine meninger her inne?
Som jeg nevnte, jeg er egentlig ferdig, men(!) du må ikke blande erfaring med inntrykk. Det du har her kompis, det er et inntrykk av sykkelen og ikke erfaring. Langt ifra erfaring. Når man er og prøvekjører sykler så danner man et inntrykk om man liker den eller ikke. Det er jo ikke slik en anmeldelse for en mc-avis foregår heller, en timers prøvetur fra forhandleren. Det er som oftest en full dag med aktiv kjøring eller i flere dager for å bygge opp nok personlig kunnskap og erfaring med en gitt sykkel for å trygt kunne gi en verdig mening.

Igjen, du kan synse om hva du vil, men vit hva du sier og vær ydmyk. Man trenger ikke å vise at man har en mening om noe man ikke vet så mye om bare for å vise at man også har en mening rundt denne mc klassen. Men ja, gotta love the world wide web.

Da tror jeg at jeg har avsporet målet med tråden. Sorry.

TS: om du allerede tenker "hva om" så tror jeg ikke du vil bli misfornøyd uansett outcome. Jeg startet mitt mc-liv på en 600ccm r sykkel og hadde den i 3 sesonger. De skal være litt kompromissløse og er først og fremst bygget for bane. Dette må man vite før man kjøper en. Fantastisk mye morro jeg hadde med den. Lykke til!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Så hvis jeg bytter ut erfaring med inntrykk er alt i orden? Helt greit. For meg er betydningen uvesentlig. Jeg har heller ikke lagt skjul på at jeg har gjort noe annet enn å prøvekjøre sykkelen.

«Kompis» sjargongen kan du dog spare meg for. Det blir litt flaut.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Unødvendig.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Første sykkel

Legg inn av barske »

Men jeg derimot, damer og herrer, har en Ducati 1098 S :twothumbs:

Var selv litt "R-sykkel-motstander" før. Dvs etter å prøvd små korte turer når forhandlere har hatt demodager ect.
Det jeg kanskje ser i ettertid er at jeg ikke testet dem godt nok når jeg først prøvde dem. Det vil si prøve forskjellige sittestillinger slik som å sitte lang foran/bak på sete, ha fothvilere foran/bak på helen, krom/rett rygg osv.

Etter å ha blitt kjent med ducen kan jeg fint kjøre denne på lange turer uten å bli sliten. Det sies at denne er kanskje en av de mest aggressive sittestillingsmessig.

Så til trådstarter har jeg egentlig bare et råd; kjøp det du har lyst på :thumleft

De fleste flipper vel noen sykler ila noen år pga andre preferanser som er viktig der og da.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Første sykkel

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 17:23 «Kompis» sjargongen kan du dog spare meg for. Det blir litt flaut.
"Watch out, we got a badass over here”

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Tenker jeg takker for meg i denne tråden jeg :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

barske skrev: 01 nov 2019, 17:32 Men jeg derimot, damer og herrer, har en Ducati 1098 S :twothumbs:

Var selv litt "R-sykkel-motstander" før. Dvs etter å prøvd små korte turer når forhandlere har hatt demodager ect.
Det jeg kanskje ser i ettertid er at jeg ikke testet dem godt nok når jeg først prøvde dem. Det vil si prøve forskjellige sittestillinger slik som å sitte lang foran/bak på sete, ha fothvilere foran/bak på helen, krom/rett rygg osv.

Etter å ha blitt kjent med ducen kan jeg fint kjøre denne på lange turer uten å bli sliten. Det sies at denne er kanskje en av de mest aggressive sittestillingsmessig.

Så til trådstarter har jeg egentlig bare et råd; kjøp det du har lyst på :thumleft

De fleste flipper vel noen sykler ila noen år pga andre preferanser som er viktig der og da.
Jeg har kjørt over 70 mil på en etappe uten problem når jeg hadde 1098.
Eneste problemet med sykkelen var sete, det er stein hardt.
Satte på gel sete og etter det var ikke sittestillingen noe problem.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Første sykkel

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 01 nov 2019, 19:02 Satte på gel sete og etter det var ikke sittestillingen noe problem.
DET kan jeg love deg er individuelt... jeg får vondt i hofta etter 2 minutter på slike sykler (de jeg har prøvd i alle fall).
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første sykkel

Legg inn av mekkern »

Jeg har kropp som en sakkosekk og den sykkelen som passer meg best når det gjelder ergometri (alt på rett plass for å KJØRE) er 1299 paginale...
Men som brukssykkel næææææ.....litt for mye fokus på BANZAI......kjenner jeg meg rett... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Første sykkel

Legg inn av niko »

Og jeg, mine damer og herrer, har eid to sykler og har ingen råd å komme med. Men, jeg er veldig spent på hva trådstarter konkluderer med etter denne innholdsrike diskusjonen. :vin

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av AJ »

Selv har jeg aldri eid tung-MC med mindre kubikk enn TDM 900'en jeg hadde i fire gode år fra 2006. 897 kubikk om jeg ikke husker feil, fordelt på to sylindre.
Sprek som en fole, men ingen racer. Uansett mer enn kvikk nok for meg som hadde vært borte fra MC-livet i 14 år.

Den eneste firesylindringen jeg har eid var den jeg hadde i en sesong, i 1991, og det var en Suzuki GSX 1100 EF, som jeg ikke anbefaler til noen. Men nå er det antakelig ikke nødvendig å fraråde noen å skaffe seg en slik siden de aller fleste 1985 modellene, lik den jeg hadde, antakelig er avgått ved døden for lengst...
Brutal motor med voldsomt drag, spesielt et stykke opp på turtallskalaen var denne sykkelens fortrinn, mens resten ikke sto si stil når det gjaldt kjeøreegenskaper.

De andre syklene jeg har hatt siden jeg kvittet meg med TDM'en i 2010 har hatt maks tre sylindre fra 1050 til 1301 kubikk.

Så altså ingen erfaring og heller ingen kjøreinntrykk med "småkubikkere" i 600-klassen fra Japan med rekkefirere, siden jeg faktisk aldri har kjørt noen av disse.
Men jeg tviler likevel ikke på at disse kan være morsomme å kjøre. En turtallshungrig firesylindring må nok kjøres på disse premissene; godt med turtall for å vise seg fra sin beste side. Og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at slik kjøring har mange tilhengere. Dog neppe noe for meg, det skal innrømmes.
Etter 13 år med tosylindringer med unnntak av to sesonger med en tripleTriumph 1050, er jeg nok antakelig fanget i twintrøya... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar