Første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Første sykkel

Legg inn av VindR »

Nå har ikke jeg så lang erfaring med sykler, men det kommer litt an på hva du har tenkt å bruke den til også. Hvis du plutselig har tenkt deg på en langtur, så er det ikke sikkert at en R sykkel er det beste valget. Spesielt i starten når kroppen din fortsatt venner seg til kjøringen. Men som simpson nevner ovenfor, så vil jo dette variere fra person til person. Men jeg kjenner en del personer som har kuttet kraftig ned på kjøringen står over turer, fordi de synes det ubehagelig å kjøre lengre enn en halvtime - time på R sykkelen sin. Andre kan gjøre i timesvis. Du kjenner ingen med en R sykkel du kan låne og teste? Evt. prøvekjøre hos en forhandler?

Hvis du er på budsjett, så husk også at så fort det er en 'R' i navnet på sykkelen, så har forsikringen lett for å gjør ett hopp ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp med hjertet mener nå jeg og bygg egne erfaringer. Spør man andre om råd så får man som oftest ikke det svaret man ønsker. Har man lyst på en R sykkel for å teste dette så kjør på. :)

ImpactedCandy
Innlegg: 6
Registrert: 30 okt 2019, 08:48
Motorsykkelen din: Leter etter første

Re: Første sykkel

Legg inn av ImpactedCandy »

Haha, du har så rett :lol Men nå har jeg jo selvfølgelig begynt å kikke på alt mulig, og kom over en forhandler i nærheten som forhandler KTM, og ser at 790 Duke kan være overkommelig på pris (hvis jeg legger inn en utrolig god søknad hos kona). Her kan jeg jo få helt ny sykkel til 130...
Når jeg ser på slike sykler så skjønner jeg jo at dette mest sannsynlig er mer behagelig å kjøre, spesielt om jeg skal kjøre småturer til jobb og lignende :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

Bra egnet på småturer, men ikke veldig egnet til langturer. Ikke mer behagelig i høy hastighet.
Heller langtur på R sykkel, du sitter ganske mye mer beskyttet for vær og vind.
Men skal du ha noe som er morsomt, behagelig på tur, sitter beskyttet, går virkelig fælt, så er det vel store ADV som er tingen, ikke BMW GS, de går ikke fælt, men Multistrada, KTM og den slags. :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

BlåBil skrev: 31 okt 2019, 18:20 R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
Totalt enig :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

cannon skrev: 31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Helt enig
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 31 okt 2019, 18:20 R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
Vi er forskjellige alle sammen. Med kjedelig så mener jeg motorkarakteristikken. Under 80km/t skjer det svært lite. Kjørte en R6 på motorvei hvor jeg fikk testet litt. Før jeg kom it på motorveien følte jeg ingen krefter overhodet. Det er først når turtallet nærmer seg 8.9.000 at det begynner å skje noe. Men da ligger man allerede i alt for høye hastigheter.

Jeg mener at en slik sykkel passer best på bane da man lovlig kan ha langt større fart. På landeveien har man som oftest hastigheter som tilsier at motorkarakteristikken blir kjedelig.

Det kommer vel også litt ann på hva man er vant til fra før. Jeg mener at man bør bygge seg egne erfaringer og kjøpe sykkelen man har lyst på. Spør man andre om råd, så får man som nevnt mange forskjellige svar. Å jeg er nok ikke en stor fan av Firesylindrede sykler i 600 klassen. :thumleft

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Ja, jeg er enig at slike sykler passer best på bane samt sportsbiler som feks Ferrari og Lamborghini. De er tross alt konstruert til slik kjøring. At du ikke er stor fan tviler jeg slett ikke på, men å gi en slik feilaktig beskrivelse blir bare tåpelig etter en motorveistur på en r6.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 31 okt 2019, 22:17
cannon skrev: 31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Helt enig
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen :thumleft
"Parkert" er et sterkt ord. Jeg tror man skulle hatt baller av stål hvis man skulle parkert en bil ala BMW M5 på Norske landeveier hvis fører av M5 også hadde baller av stål.

Man skal svinge også og der tror jeg nok M5 er mer egnet.

En M5 har over 600HK'er, klarer 0-100 på 3.2 sekunder og en toppfart på over 300 km/t. Prislapp: 1.6 mill.

Lykke til med å "parkere" denne med en R6 i en dragrace.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 nov 2019, 06:40 Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/

Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.

At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...

I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 06:57
cannon skrev: 01 nov 2019, 06:40 Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/

Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.

At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...

I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
Det svaret var nok til en annen. Jeg kommenterer bare din (feilaktige) beskrivelse av R600 som en "bananopplevelse", fordi det i virkeligheten er stikk motsatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 nov 2019, 07:20
Bjerknez skrev: 01 nov 2019, 06:57
cannon skrev: 01 nov 2019, 06:40 Bjerknez, det et jo stikk motsatt. På motorvei er en R600 "taperen" ift liter-sykler. Det er i lavere hastigheter og i svinger at R600 kommer til sin rett. Man må bare forstå hvordan redskapet skal brukes.
En bil kan ha høyere hastighet gjennom svinger enn enn en motosykkel i følge denne siden:
https://motorbikewriter.com/motorcycles ... tter-cars/

Du skriver også at en R600 "parkerer" biler i 2-3mill klassen. Jeg tror ikke at en fører på en R600 klarer å "parkere" en BMW M5. Det kommer selvsagt ann på hvor man kjører og hvor lang strekningen er etc.

At en R600 kjører fra en M5 i gitte scenarioer gjør den helt sikkert. Men "parkerer"? Neppe...

I følge denne siden så er feks. en M5 mer eller mindre like rask som en R600 på en quarter mile:
https://www.zeroto60times.com/vehicle-m ... mph-times/
Det svaret var nok til en annen. Jeg kommenterer bare din (feilaktige) beskrivelse av R600 som en "bananopplevelse".
Beklager. Dette svaret var selvsagt til simpson :redface

I forhold til andre sykler jeg har kjørt så er en R600 ikke blant dem som har overrasket meg mest i positiv grad. Sittestillingen på denne var faktisk mer komfortabel enn jeg først trodde, men motorkarakteristikken liker jeg ikke. På bane ser jeg nytten av en slik sykkel. På norske landeveier...not so much...

Ikke legg så alt for mye vekt på ordet "banan". :thumleft

Svar