Kopi / falsk eksos regler
Kopi / falsk eksos regler
Hei, prøvde å finne noen regler på dette men fant ingen, hva er reglene på falske / billige eksoser? Vet at det er noen regler på dette men kan ikke spesefikt reglene. Takk på forhånd.
- JanK
- Innlegg: 720
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Sted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Kopi / falsk eksos regler
Regler? Hva mener du??
For at en eksospotte skal være lovlig å bruke på norsk vei må den være E merket. Tviler på at fake anlegg er e-merket, er de det er antageligvis merket fake også
For at en eksospotte skal være lovlig å bruke på norsk vei må den være E merket. Tviler på at fake anlegg er e-merket, er de det er antageligvis merket fake også
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
Re: Kopi / falsk eksos regler
Motorsykkel ett stykke nede på siden ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24
Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940
Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24
Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940
Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 7614
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kopi / falsk eksos regler
Hjelper ikke med E merke - man må ha nødvendig dokumentasjon også..dypen skrev: ↑24 okt 2019, 20:55 Motorsykkel ett stykke nede på siden ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24
Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940
Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
OG få det innskrevet i vognkort.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kopi / falsk eksos regler
Det viktigste er å klare å skille mellom fin lyd og mye lyd. Blir du stoppet og sjekket er det sannsynligvis pga mye lyd.
Dårlige høyttalere gir heller ikke finere lyd om man skrur opp volumet.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Dårlige høyttalere gir heller ikke finere lyd om man skrur opp volumet.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Kopi / falsk eksos regler
Har hatt e-merka anlegg på mange sykler men aldri i vognkortet, regner med at det er en formalitet å få inn i vognkortet. Bestille time på trafikkstasjon, ta med vognkort del 1 og 2, sykkel med påmontert eksos sammen med dokumentasjon på eksos. Nytt vognkort utstedes. Tror ikke du må betale noe ...
Helt klart, det må være fin lyd og ikke bare støy
Helt klart, det må være fin lyd og ikke bare støy
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Kopi / falsk eksos regler
Dokumentasjon er viktig, der går produsenten god for at anlegget holder seg innenfor støykrav. Time på trafikkstasjon, og utstedelse av nytt vognkort koster penger, ingenting er gratis her i verden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Kopi / falsk eksos regler
I sommer var jeg på Jessheim trafikkstasjon etter å ha bestilt time for å endre farge på mc, oppmøte med sykkel, del 1 og 2 vognkort. Kontrollant sjekket rammenummer, tok bilde av sykkel. Midlertidig vognkort på stedet og nye vognkort del 1 og 2 i posten, kan ikke huske jeg betalte noe.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Kopi / falsk eksos regler
Interessant, artikkelen med Nordstrand, spesielt. Man kan lure på om Statens Vegvesen har fulgt reglene i forbindelse med kontroll på Verdal, nå i helga: https://www.t-a.no/nyheter/2019/10/27/F ... 254003.ecedypen skrev: ↑24 okt 2019, 20:55 Motorsykkel ett stykke nede på siden ...
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_24
Ikke avskiltinggrunn i følge denne ...
http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940
Som JanK skriver, E merka da er du sikker ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7614
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kopi / falsk eksos regler
Njaa.. nå gjelder vel dette en av de "vanlige" kontrollene de pleier å ha på skolene.. da er det mopeder og lett-sykler de går for.
her er det kontroll av "trimming" som gjelder..og da er det mulighet til å gi bruksforbud(avskilte)anmelde og gi bøter.
at de luker ut noen av 125ccm med minidempere med svært høl rett ut, som gasser og bråker max som gjengen i Drammen eksempelvis ser jeg ikke så vrangt på..
At jeg selv har måtte vise 450ccm guttungen kjørte da han hadde dratt ut demperene -ja det er en konsekvens en må leve med..
Nå har forøvrig ikke en av mine 6 sykler originalt eksosanlegg-et par har E-merket potte men det betyr ingen ting uten riktig papir(er heller ikke konstruert for aktuell sykkel )...men de bråker ikke ekstremt heller-og jeg gasser og bråker ikke for å lage max støy..
men blir jeg stoppet så må jeg nok innom SVV en tur..
her er det kontroll av "trimming" som gjelder..og da er det mulighet til å gi bruksforbud(avskilte)anmelde og gi bøter.
at de luker ut noen av 125ccm med minidempere med svært høl rett ut, som gasser og bråker max som gjengen i Drammen eksempelvis ser jeg ikke så vrangt på..
At jeg selv har måtte vise 450ccm guttungen kjørte da han hadde dratt ut demperene -ja det er en konsekvens en må leve med..
Nå har forøvrig ikke en av mine 6 sykler originalt eksosanlegg-et par har E-merket potte men det betyr ingen ting uten riktig papir(er heller ikke konstruert for aktuell sykkel )...men de bråker ikke ekstremt heller-og jeg gasser og bråker ikke for å lage max støy..
men blir jeg stoppet så må jeg nok innom SVV en tur..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Kopi / falsk eksos regler
Dette var en kontroll i går, da det nok var skolefri, og gjaldt også tyngre kjøretøy. I følge artikkelen Dypen henviste til var ikke bråkete eksosanlegg grunnlag for avskilting. I artikkelen publisert av Trønderavisa i dag (søndag) er det foto av to mc som kan se ut som Hondfa CBR 125, uten skilter.mekkern skrev: ↑27 okt 2019, 15:45 Njaa.. nå gjelder vel dette en av de "vanlige" kontrollene de pleier å ha på skolene.. da er det mopeder og lett-sykler de går for.
her er det kontroll av "trimming" som gjelder..og da er det mulighet til å gi bruksforbud(avskilte)anmelde og gi bøter.
at de luker ut noen av 125ccm med minidempere med svært høl rett ut, som gasser og bråker max som gjengen i Drammen eksempelvis ser jeg ikke så vrangt på..
At jeg selv har måtte vise 450ccm guttungen kjørte da han hadde dratt ut demperene -ja det er en konsekvens en må leve med..
Nå har forøvrig ikke en av mine 6 sykler originalt eksosanlegg-et par har E-merket potte men det betyr ingen ting uten riktig papir(er heller ikke konstruert for aktuell sykkel )...men de bråker ikke ekstremt heller-og jeg gasser og bråker ikke for å lage max støy..
men blir jeg stoppet så må jeg nok innom SVV en tur..
DERSOM Vegvesenet har nappet skiltene kun på basis av støy, kan artikkelen fra Bikerjournalen tyde på at de ikke hadde hjemmel for det.
Vegdirektoratet kom til den slutningen at avskilting pga støy var ulovlig; http://www.bikerjournalen.no/public.asp ... ewsid=2940
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7614
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kopi / falsk eksos regler
Kjøring med trimmet motorsykkel/moped Tre prikker..
slitt dekk: er jo en 1000lapp og avskilting hvis helt blankt.
defekt lys koster penger også..eller ikke kunne fremvise førerrett.
En trimsylinder eller ulovlig potte i følge typegodkjenning:
8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 5 500,-
at potta ikke øker farta har de fleste ikke dokumentasjon på hvis ikke dokumentasjon er i orden-og da er det heller ikke noe pes...
så det er masse å velge på...
slitt dekk: er jo en 1000lapp og avskilting hvis helt blankt.
defekt lys koster penger også..eller ikke kunne fremvise førerrett.
En trimsylinder eller ulovlig potte i følge typegodkjenning:
8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 5 500,-
at potta ikke øker farta har de fleste ikke dokumentasjon på hvis ikke dokumentasjon er i orden-og da er det heller ikke noe pes...
så det er masse å velge på...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6990
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Kopi / falsk eksos regler
Hvor stor er sjansen for å bli stoppet i teknisk kontroll på mc hvis man ser bort fra de årlige raidene utført av politi og statens vegvesen utenfor de videregående skolene ?
Jeg har aldri blitt stoppa langs veien, vært en gang inne til teknisk kontroll med min første sykkel.
Det må ha vært på slutten av 80-tallet, og da fikk man innkalling i posten.
Jeg har aldri blitt stoppa langs veien, vært en gang inne til teknisk kontroll med min første sykkel.
Det må ha vært på slutten av 80-tallet, og da fikk man innkalling i posten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Kopi / falsk eksos regler
Hvorfor skal man ha falsk? Spar pengene om budsjett er grunnen.
Man burde vel også skjønne at falske kopier ikke er lovlige
Man burde vel også skjønne at falske kopier ikke er lovlige