Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det er litt interessesant at jeg klarte å demontere hele delesykkelen ned til ramme, hjul og motor kun vha. En stjernetrekker, en flattrekker og et kvart-toms pipesett. Må finne frem litt grovere pipesett så løftes motoren ut ila. Uka. Så regner jeg med å legge motoren på benken ila. Desember. Bytter nok alle lagre og tetninger og muligens stempler og stempelfjærer. Håper veiva er i god stand..
tenningsanlegg og clutch er det bare å hive, det flytter man bare over fra den andre motoren ved behov.

Så får vi se når jeg går i gang med å skifte forstilling.

Nå har jeg jo også eksosanlegg med resonanskammer. Er jeg heldig får man litt mer futt litt lenger opp i registeret. Kanskje det går for hardt utover bunndraget..

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av mekkern »

Bunndrag :lol

Er jo ikke annet enn mellomregister på de motorene så......kan vel egentlig bare bli bedre... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, jeg ligger nå og kjører på 2-3000rpm i byen, synes den trekker fint. Kommer man opp i 90-100 så blir det jo fort 3-3500 rpm. På motorveien hjem er det imidlertid full fres. 4-5000rpm som er ganske nære maks.
Jeg kjører med størst mulig framdrev 19 tenner.
Den minner svært lite om en typisk totakter hvor man liker å ligge på et bestemt turtall for å ha krefter til rådighet etterfulgt av et kick. Turtallet jeg ligger på beror mer på hastigheten enn noe annet.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av mekkern »

Ja 3-5000 så funker det greit minns jeg.
Prøvde å kjøre litt aktivt på grus , men effektbåndet kombinert med ikke alt for smekker gearkasse gjorde at det ikke ble noen "høydare"... :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, det er ikke tight. Det er mer en gruscruiser. Vandringen på sjaltern gir behov for å bruke hælen for å skifte opp. Ikke akkurat egnet for raske skift.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

En kamerat har en noget trang oppkjørsel.
Jawaen går som bare det. Styrelageret begynner dog å bli et tiltakende problem. Her må det gjøres noen tiltak ganske snart..
96F0FCB7-2BA2-4534-BF35-8EF7DAC72B54.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

D5B0E093-BC25-4693-97B6-D42DE053CF27.jpeg
Kjørte ut på en vei av trevirke og knipsa et bilde utpå et jorde. Jawa’n er i toppform om dagen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Intet nytt å melde. Jawaen går fremdeles trofast. Skal en sette fingern på noe, så må det isåfall være at tenninga kanskje skulle vært justert ørlite grann.

Clutchen bør sees på, eventuelt er ren SAE 50 olje ikke helt heldig mtp. Friksjon mot lamellene. Det er imidlertid ikke noe stort problem. Er mest på kald olje det slurer litt. Får vurdere å bytte lameller til jul. Jeg hadde ut lamellene for ikke mange ukene siden, og de er jo godt synlig slitt..

Nå til helga skal BMWen klargjøres til å settes bort. Oljeskift, bremsevæskeskift, vask og ventilsjekk. Den har stått i varm garasje uvasket og fæl i ukesvis nå. Da jeg egentlig finner Jawaen ganske festlig å pendle med.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

7E8C69A0-B340-46C6-9F8A-5C9D73C3A2BA.jpeg
Tilbud på olje. Så kjøpte 30liter og en masse filtre. Kjekt med bagasjebærer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2019, 21:22 Nå til helga skal BMWen klargjøres til å settes bort. Oljeskift, bremsevæskeskift, vask og ventilsjekk. Den har stått i varm garasje uvasket og fæl i ukesvis nå.
Dro kjensel på den. Min sto uvasket noen uker etter forumtreffet, før samvittigheten tok overhånd og vask ble realisert :redface

Skulle gjerne ha tatt en sving til før vinteren, med litt Fuel Stabiliser i tanken, men nå tørker ikke veiene opp på noen korte soltimer, og jeg gidder ikke grise den til igjen. Så jeg nøyer meg med en varmkjøring i garasjen :twothumbs:

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt Lørdag og Søndag brukt på å skru motorsykkel.
Sykkel klar til våren!
A5546A05-7110-4701-A2DF-FB644D1E1C51.jpeg
0773DDCD-6266-4022-868B-12A0BB7BFC4D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av dypen »

Blir løftebordet ditt så lavt at du kan parker bil over det ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det går ikke, legger det opp mot veggen.
Nå er jeg ikke fan av SUVer. Liker BMW-sedaner. Så mulig en typisk SUV vil gå. Vet ikke.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Det gamle løftebordet jeg hadde var lavt nok til å parkere bil over. Problemet var at det rustet i stykker av salt som renner av bilen.

Godt å bli ferdig med service allerede tenker jeg. Noe å justere på ventilene?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Ingen markant endring siden ifjor. Det var som ifjor én ventil som utmerket seg som i det trangeste laget. Jeg velger derfor å kjøre med det et år til og se. Det har hvertfall ikke blitt noe mer slitasje på ventilsetet som jeg i utgangspunktet tenkte litt på.

Svar