Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av Stigah »

Hei! Fikk påmontert noen sidevesker på min Kawasaki Vulcan S nå på fredag. Dette er de originale sideveskene, og passer utrolig godt til sykkelen. Lær er de av også, så det er skikkelig kvalitet. Eneste problemet med dem, som jeg ikke var klar over da jeg bestilte dem, er at de ikke kan låses. Jeg gjorde selger oppmerksom på dette. Det viktigste for han er at jeg blir fornøyd, så hvis jeg ville bytte dem så var ikke det noe problem. Jeg kunne i alle fall få bruke dem noen dager for å få tenke over saken.

Problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg vil gjøre. Dette er de originale til sykkelen, og passer veldig godt estetisk. Eneste ulempen er at de ikke er låsbare.
Jeg har mulighet til å bytte de ut med noen som er større, altså at jeg får plass til mer. Men utseendemessig så passer disse dårligere på sykkelen enn de originale. Disse er det mulig å låse.

Her er bilde av de originale: Bilde

Og her er bilde av noe lignende de jeg kan få montert om jeg ønsker det:
Bilde

Jeg klarer ikke å bestemme meg, og derfor har jeg kommet for å få råd fra dere. Hva ville dere gjort? Ville dere behold de originale, eller byttet de ut med noen kofferter som kan låses?

Jeg regner med at de fleste her har en eller annen form for lagring på sykkelen, enten det er sidevesker eller toppboks. Har dere mulighet til å låse dem?
Hvis du har vesker eller bokser som ikke kan låses: Angrer du på at du kjøpte uten mulighet for låsing? Har du noensinne blitt frastjålet noe?

Det er jo tyveri jeg er mest bekymret for. Men jeg tenker at hvis de absolutt vil ha tak i det som er oppi, så får de tak i det. Antar at det ikke skal mye til for å bryte de opp. Men det vil jo selvfølgelig virke litt "avskrekkende" hvis de ser at de er låst.

Så, en rask oppsummering på slutten. Hva er deres synspunkter? Ville dere beholdt de originale sideveskene, eller byttet dem ut med de andre?

Takker og bukker for svar på forhånd! :D

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av Stigah »

Bare for å legge til litt mer info. Så denne videoen nå: https://www.youtube.com/watch?v=5p-aDMfyhyQ og må si at det ikke så alt for gale ut. Vet ikke om de jeg kan få er helt like disse.

De er jo mer praktiske enn de originale. Du får mye mer plass oppi disse, og så kan de låses. De kan også lett tas av (Ser det ut som), noe som også kan være et stort pluss.

Det som er en liten "ulempe" (Kan vel ikke kalle det for ulempe i det hele tatt) er at de originale ser veldig fine ut på sykkelen.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er vel hvor mye de skal brukes med noe stjelbart oppi?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av Rune75 »

Går vel kanskje an å få en skomaker/skredder/låsesmed til å montere en låseanordning på de originale veskene. De originale ser jo overlegent finest ut.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av Geiroe »

De er vel litt til hvert sitt bruk. Givi veskene er for tur, de originale mest for å få med deg litt. Sånn designmessig er jo de originale lærveskene å foretrekke, praktisk bruk er det Givi.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Ringeklokke
Innlegg: 8
Registrert: 25 jul 2019, 20:53
Motorsykkelen din: Husqvarna - Svartpilen - 701 - 2019

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av Ringeklokke »

De originale var jo veldig flotte å se på! Spørsmålet er om funksjon er viktigere enn form for deg. Selv hadde jeg beholdt de originale veskene, og heller tatt med meg verdisaker på kropp.

Jeg bruker kun myke vesker festet med stropper når jeg er på tur, og i det daglige blir det sekk om jeg må ha med meg noe nettopp fordi at de fleste bagasjeløsningene på mc har en tendens til å se "gubbete" ut. Når det er sagt, så hadde jeg nok gått for låsbare kofferter i hardplast med innervesker dersom jeg ukentlig kjørte lengre turer i alt slags vær. -Da hadde jeg nok også valgt en annen type sykkel. :scratch

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av mekkern »

Har ikke hatt prob med softbags eller lignende.. eneste jeg har blitt frastjålet er en hjelm-så den tar jeg med hvis ikke mulig å låse fast.
kjørt rundt mye i Norge og utlandet de siste 40 år...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av LarsE »

Steelcore selger noen låsbare stropper som kan funke hvis du fester de over veskene dine.

Ellers ville jeg nok ikke gått for Givi veskene som er ment for Adventure-segmentet, men heller noe mindre som passer bedre til sykkelen din.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av rolf-arne »

Vanskelig spørsmål egentlig - jeg rigger jo sykkelen til langtur og lengre perioder . Og baserer meg på nærhet til sykkelen ( nærmere enn en eventuell kjæreste). Nå i sommer er erfaring (som bare er denne sommeren, men 3 mnd kjøring og 30000km) , blitt at lås på sidevesker mest er for sikkerhetsskyld - ikke mylig å glemme - slik at de kan gå opp under veis. Topboksen , jo den låses om jeg legger igjen hjelmen og går på kafe` ellers er den stort sett åpen. Verdifulle ting taes med - inn i telt inn på hotell - kamera 30`++ blir mye peng og erstatte...

Kjøpte også sykkellås - har ikke brukt den en eneste gang... kjører en 95 modell - skaper ingen interesse - hadde jeg vært deg så hadde jeg vel vært mer på hugget med å få tyverisikra sykkelen - bevegelses alarm vil vel også til en viss grad sikre veskene? O hjemme nå har sykkelen fått overta garagen - så der lukkes portn ferdig med den.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av JK95 »

Har selv kun tailbag på Ducatien, og siden den er festet der passasjersetet egentlig er så ser jeg ikke så mørkt på å kjøre uten lås, og bare ta med veskene når jeg stopper :thumleft Skulle jeg føle for å låse så blir det henglås på glidelåsene, utover det ser jeg ikke mye mer å gjøre :-k

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av mekkern »

skal vi være sånn cirka sikre så setter vi ut stålcontainere der vi har planer om å stoppe så vi kan låse inn hele sykkelen.. :lol

fra spøk til litt alvor-ta med større verdier når en forlater sykkelen..klær og ev telt er ikke attraktivt for tyver..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av kjellv »

Mulig du kan montere Hepco & Becker sin C-bow koffertholdere i stedet for de originale, og montere disse til de originale veskene..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av cannon »

De veskene kan du enkelt lage en grei låseanordning til, med feks hengelås. Den kan samtidig brukes som hjelmlås.
Alternativet som du viser bilde av vil "ødelegge" de fine linjene på sykkelen din.

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Kjøpte meg sidevesker, ikke mulig å låse. Trenger deres råd

Legg inn av Stigah »

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger!
Rune75 skrev: 20 okt 2019, 10:10 Går vel kanskje an å få en skomaker/skredder/låsesmed til å montere en låseanordning på de originale veskene.
Absolutt ikke et dumt forslag!
LarsE skrev: 20 okt 2019, 12:56 Steelcore selger noen låsbare stropper som kan funke hvis du fester de over veskene dine.
Heller ikke et dumt forslag! I de fleste tilfeller skal jeg bare ha ting oppi som ikke har særlig verdi, som f.eks. klær. De gangene jeg faktisk skal ha noe verdifullt med meg så kan jeg låse boksene med låsbare stropper. Dette er jo genialt!
rolf-arne skrev: 20 okt 2019, 15:11 hadde jeg vært deg så hadde jeg vel vært mer på hugget med å få tyverisikra sykkelen - bevegelses alarm vil vel også til en viss grad sikre veskene?
Jeg har vært litt inne på tanken, men det er vell ikke hverdags at sykler blir stjålet? Hjemme står den i garasjen :)
cannon skrev: 21 okt 2019, 14:20 De veskene kan du enkelt lage en grei låseanordning til, med feks hengelås. Den kan samtidig brukes som hjelmlås.
Alternativet som du viser bilde av vil "ødelegge" de fine linjene på sykkelen din.
Ikke dumt forslag!
Jeg har faktisk kjøpt meg en våpenlås som jeg skal bruke som hjelmlås (https://www.brownells.no/GUNLOCK-Gun-Lo ... -585000004). Problemet er at jeg må henge hjelmen enten på fothvilerne eller på holkene. Litt kjipt om det begynner å regne :P

Igjen, tusen takk for mange gode tilbakemeldinger!
Har bestemt meg for å beholde de originale :D De er ikke ekstremt store, men det holder i massevis i hverdagen. Skal jeg ut på langtur så tenker jeg å gå til innkjøp av disse: https://www.kawasaki.no/no/accessories/ ... 19ZDg1dDV8 og disse https://www.kawasaki.no/no/accessories/ ... VgOCw1fDAw

Svar