En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Kjøretur til jobb på Helsfyr unnagjort, og da fikk jeg virkelig bekreftet en gang for alle at det å kjøre MC i mange tilfeller vil spare meg for veldig mye tid. Mellom avkjøringa til Frogner og Berger (E6 sydgående mot Oslo), så var det en bilist som fant ut at det å parkere oppå midtdeleren var en god ide :scratch

Dette førte naturligvis til lange køer innover, men forutseende som jeg er :roll , så hadde jeg bestemt meg for å ta sykkelen i dag. Både for å teste hanskene jeg kjøpte i går og også fordi jeg er sta som et esel og liksom ikke klarer å parkere sykkelen riktig ennå :D
Det skal sies at det var noe så inn i h*lvete kaldt (+4c), men det hjalp utrolig godt med hanskene! :twothumbs:

Prøvde meg på "lane-splitting" igjen, og denne gangen gikk det (selvfølgelig) bedre enn forrige gang - ikke for det; det skjedde ikke noe galt sist heller, men jeg følte meg mye tryggere på denne type aktivitet nå enn tidligere.
La veldig godt merke til hva slags biler som lagde plass til meg og ikke: yrkesbiler (trailere/varebiler) flyttet seg litt ut til siden, mens enkelte i små biler latet som ingenting og "sklei" inn mot midtstripa.

Apropos skli: følte at sykkelen sklei bortover på vegmerkingen. Har selvfølgelig fått med meg at denne er glattere enn asfalten rundt, men det var allikevel en mindre koselig følelse :sorry

Kan noen her inne fortelle meg hvordan man laster opp bilder fra f.eks. en mobiltelefon?
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av VindR »

Høres ut som du har god nytte av tohjulingen til/fra jobb! Godt hanskene hjalp da, det finnes (nesten) ikke noe værre enn å legge i vei, og så sitte der med stivfrosne fingre. Jeg er ikke akkurat noen dreven sjåfør, men såpass har jeg fått med meg.

Jeg har også hørt delte ting om hvor hjelpsomme bilister er når det gjelder fildeling. Kjøreskolelæreren min hadde faktisk erfaring med at de fleste flyttet seg, men spesielt el-biler hadde lett for å bli "tiltrukket av midtstripa" :P Personlig har jeg ikke prøvd fildeling enda. Veit ikke hvorfor, er vell bare redd for å irritere bilister. Nå har jeg stort sett bare stått i kø mot rundkjøringer da, og da føler jeg at å legge meg inn mot midten for å dele, når jeg skal tilbake helt i høyrefeltet i rundkjøringen, kan bli litt vrient. Sitter sikkert bare i hodet.

Uansett moro å lese at du er såpass fornøyd med, og har nytte av, sykkelen :)

Når det gjelder opplasting av bilder fra telefonen, så tror jeg det skal være en fane for å laste opp filer. Hvis du skriver innlegg fra nettleseren din da. Ellers så anbefaler jeg å bruke appen 'Tapatalk'. Der kan du legge inn alle forumene du er på, få oversikt over uleste tråder, osv. Der er det en egen opplastingsfunksjon når du skriver innlegg. Det fine med denne, er at den endrer størrelsen på bildene slik at du får lastet dem opp. Tar du bilder med høy oppløsning, så kan de fort bli så store at de går over grensen til forumet. Men Tapatalk tilpasser disse når du laster opp.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av LarsE »

VindR skrev: 18 sep 2019, 08:32 Jeg har også hørt delte ting om hvor hjelpsomme bilister er når det gjelder fildeling. Kjøreskolelæreren min hadde faktisk erfaring med at de fleste flyttet seg, men spesielt el-biler hadde lett for å bli "tiltrukket av midtstripa" :P Personlig har jeg ikke prøvd fildeling enda. Veit ikke hvorfor, er vell bare redd for å irritere bilister. Nå har jeg stort sett bare stått i kø mot rundkjøringer da, og da føler jeg at å legge meg inn mot midten for å dele, når jeg skal tilbake helt i høyrefeltet i rundkjøringen, kan bli litt vrient. Sitter sikkert bare i hodet.
Har lagt merke til at her i Bergen så er de ganske flinke til å slippe forbi i morgenrushen, men på andre tider så er det mer flaks å treffe på noen som slipper deg forbi.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Da var Tapatalk installert. Får se etterhvert om det er noe tess:-)

Da kan jeg prøve å laste opp bilde av hanskene:
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av FreewheelBurning »

Plastrakett_71 skrev: 18 sep 2019, 16:15 Da var Tapatalk installert. Får se etterhvert om det er noe tess:-)
Vil ikke anbefale Tapatalk fordi den legger til irreterende søppel på slutten av alle postene.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

FreewheelBurning skrev: 18 sep 2019, 18:22
Plastrakett_71 skrev: 18 sep 2019, 16:15 Da var Tapatalk installert. Får se etterhvert om det er noe tess:-)
Vil ikke anbefale Tapatalk fordi den legger til irreterende søppel på slutten av alle postene.
*mumle* du har rett i det. I tillegg maser appen om at jeg må bli premium-ett-eller-annet.
Tanken var god, men når det ikke er mulig å benytte et program uten konstant mas så takker jeg for følget. Tapatalk blir avinstallert nå.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Sakkle »

Plastrakett_71 skrev: 18 sep 2019, 18:26 *mumle* du har rett i det. I tillegg maser appen om at jeg må bli premium-ett-eller-annet.
Tanken var god, men når det ikke er mulig å benytte et program uten konstant mas så takker jeg for følget. Tapatalk blir avinstallert nå.
Tror jeg beholdt Tapatalk i ca. 2 dager før jeg avinstallerte for godt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Siste tur med sykkel blir på lørdag eller søndag (avhengig av været selvfølgelig).
Så blir det vask og stell av maskin og diverse utstyr før alt pakkes pent bort under presenning i garasjen inntil fuglene igjen samles for å drite ned biler i nabolaget en gang på vårparten. :roll
Blir litt vemodig å parkere, men jeg trøster meg med at når snøen forsvinner i april en gang, så kan jeg atter en gang sette meg overskrevs på plastraketten min og suse innover til Helsfyr mens jeg fryder meg over å ha kunnet ta meg råd til dette. :yeyeye
Det skal bli tid til å investere i annet kjøreutstyr (bukse og jakke) til langturer i løpet av vinteren. Så får tiden vise hvilke andre "må-ha-gadgets" jeg klarer å kaste penger etter. :redface
Oppdatering av bloggen blir det, men det blir nok lettere sporadisk i mørketiden er jeg redd.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Nå har det vært rimelig stille fra meg en periode - har egentlig gått i dvale for vinteren.
Har kjøpt en Haynes reparasjonsbok for vidunderet som står og vansmekter i garasjen, så den boka skal studeres i løpet av sene vinterkvelder slik at jeg kan hive meg over sykkelen til våren og gjøre ting jeg ikke kan. :-k

For en stund siden oppdaget jeg noe "artig" i vognkortet til sykkelen: den er visstnok 7600 mm bred! :O
Som den ansvarsbevisste innbygger i Norge/Noreg jeg er, så tok jeg turen til Biltilsynet på Jessheim med vognkortet for å få rettet opp i denne feilen.

Mannen bak disken gjorde store øyne og flirte litt, men lovte dyrt og hellig at han skulle sende noen e-poster og rette opp i dette....
Flere måneder går, og jeg hører absolutt ingenting før jeg somler meg til å ringe de. Får da vite at det er forhandlers ansvar siden det ikke bare gjelder min sykkel, men samtlige '11-modeller av denne. :scratch

Ok, jeg ringer forhandler (MC Oslo). Får til svar at det ikke er deres ansvar da de ikke selger Suzuki.
Tar kontakt med importør (eller rettere sagt; representant for importør) og får til svar: det er vegvesenets ansvar.
Forklarer da problemet og at dette begynner å bli rimelig komisk.

Han jeg pratet med hos importøren tar da ansvar og får rettet opp i dette. Jeg fikk beskjed i dag om at jeg kan bestille nytt vognkort til uka - og at bredden da skal være tilbake på beskjedne 760 mm. :thumleft
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av FredrikE24 »

Kan ikke si å ha sett en GSX650F på Helsfyr ennå. Jeg kjører innover Innspurten daglig. I disse dager på Jawa.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Lauri »

Flott historie du deler @Plastrakett_71. Og kanskje er den en inspirasjon for den etterhvert voksne garde som foreløpig drømmer om en mulig framtid på to hjul (selv om det nærmer seg snå på toppen, så er det likevel fyr i peisen).

Friheten er å pakke sekken, ta med seg primus og lefse, memorere kartet og kjøre deg solotur. Det er "gøttere enn å dæijnnse nakjen".
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

FredrikE24 skrev: 19 okt 2019, 11:41 Kan ikke si å ha sett en GSX650F på Helsfyr ennå. Jeg kjører innover Innspurten daglig. I disse dager på Jawa.
Har nok parker sykkelen for sesongen, men kommer sterkere tilbake i begynnelsen av april 2020!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Lauri skrev: 19 okt 2019, 12:06 Flott historie du deler @Plastrakett_71. Og kanskje er den en inspirasjon for den etterhvert voksne garde som foreløpig drømmer om en mulig framtid på to hjul (selv om det nærmer seg snå på toppen, så er det likevel fyr i peisen).

Friheten er å pakke sekken, ta med seg primus og lefse, memorere kartet og kjøre deg solotur. Det er "gøttere enn å dæijnnse nakjen".
Takk for hyggelig tilbakemelding :D
Om jeg kan bidra med noen bevingede ord for å få andre interessert i å kjøre sykkel, så er målet nådd :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Svar