LarsE skrev: ↑16 okt 2019, 22:14
men 100% av syklene i 1270+ klassen har 21" fremhjul
Dette er jo ikke riktig .
I 1270+ klassen er det kun KTM som befinner seg og blant annet min og dypens KTM 1290 S har 19" forhjul og ikker 21".
Uten å vite det sikkert så tror jeg det er solgt flere 1290 S med 19" forhjul enn 1290 R med 21" forhjul.
Uansett så er det altså ikke 100% av syklene i 1270+ klassen med 21" forhjul...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
LarsE skrev: ↑16 okt 2019, 22:14
Allikevel er det to konger i omtrent hver eneste sammenligningstest, R1200GS og 1290 Super Adventure, en med 19" og en med 21". Da spørs det jo om felgdiameteren egentlig har så mye å si.
1290 SuperAdventure R har 21", mens S utgaven har 19"
For den jevne motorsyklist er nok S utgaven den optimale med elektronisk demping og støpte felger. 1290 SA R er en rå maskin, men kanskje litt kompromissløs til vanlig touring.
Er uansett så hinsides fornøyd med min GSA 1250 med 19/17 oppsett, at hva jeg tenker om KTM er kun av begrenset relevans :-D
Eneste jeg vet er at på den 300cc scouteren jeg kjørte var hjulene så små at hver eneste dump i veien forsvant dem nedi. Aner ikke hva dimensjonene var på disse hjulene, men komforten var definitivt dårligere enn på min S1000R og andre sykler jeg har kjørt.
Edit:
Ser nå at det var en Kawasaki J300 jeg kjørte med 13" hjul bak og 14 forran.
Olav K skrev: ↑16 okt 2019, 22:58
1290 SuperAdventure R har 21", mens S utgaven har 19"
For den jevne motorsyklist er nok S utgaven den optimale med elektronisk demping og støpte felger. 1290 SA R er en rå maskin, men kanskje litt kompromissløs til vanlig touring.
Er uansett så hinsides fornøyd med min GSA 1250 med 19/17 oppsett, at hva jeg tenker om KTM er kun av begrenset relevans :-D
AJ skrev: ↑16 okt 2019, 22:55
Dette er jo ikke riktig .
I 1270+ klassen er det kun KTM som befinner seg og blant annet min og dypens KTM 1290 S har 19" forhjul og ikker 21".
Uten å vite det sikkert så tror jeg det er solgt flere 1290 S med 19" forhjul enn 1290 R med 21" forhjul.
Uansett så er det altså ikke 100% av syklene i 1270+ klassen med 21" forhjul...
Var ikke klar over at 1290 SAS hadde 19" fremhjul! Trodde den hadde 17", og da falt den i mitt hode automatisk ut av "adventure"-kategorien. Poenget mitt var egentlig at hvis du avkorter det nok så får du den statistikken du vil ha. Egentlig er hele denne diskusjonen ganske unødvendig siden det virker som vi er ganske enige om at 21" er best for offroad kjøring, og 19/17" er bedre for kjøring på vei, og det var vel egentlig det trådstarter lurte på?
Olav K skrev: ↑16 okt 2019, 22:58
1290 SuperAdventure R har 21", mens S utgaven har 19"
For den jevne motorsyklist er nok S utgaven den optimale med elektronisk demping og støpte felger. 1290 SA R er en rå maskin, men kanskje litt kompromissløs til vanlig touring.
Er uansett så hinsides fornøyd med min GSA 1250 med 19/17 oppsett, at hva jeg tenker om KTM er kun av begrenset relevans :-D
AJ skrev: ↑16 okt 2019, 22:55
Dette er jo ikke riktig .
I 1270+ klassen er det kun KTM som befinner seg og blant annet min og dypens KTM 1290 S har 19" forhjul og ikker 21".
Uten å vite det sikkert så tror jeg det er solgt flere 1290 S med 19" forhjul enn 1290 R med 21" forhjul.
Uansett så er det altså ikke 100% av syklene i 1270+ klassen med 21" forhjul...
Var ikke klar over at 1290 SAS hadde 19" fremhjul! Trodde den hadde 17", og da falt den i mitt hode automatisk ut av "adventure"-kategorien. Poenget mitt var egentlig at hvis du avkorter det nok så får du den statistikken du vil ha. Egentlig er hele denne diskusjonen ganske unødvendig siden det virker som vi er ganske enige om at 21" er best for offroad kjøring, og 19/17" er bedre for kjøring på vei, og det var vel egentlig det trådstarter lurte på?
Ja 19-17 er mye mer brukt på adv enn det du påsto tidligere i tråden.
Men hvem har bestemt at adv kategorien skal ha den konfigurasjonen?
Hvis sykkelen ikke har 19 eller 21 framhjul er det ikke en adv?
ADV har ingen ting med hjul å gjøre Simpson du viste det he he
Å som LarsE skrev så bra ang fram hjul
ganske enige om at 21" er best for offroad kjøring, og 19/17" er bedre for kjøring på vei, og det var vel egentlig det trådstarter lurte på?
Bjerknez skrev: ↑17 okt 2019, 04:10
Eneste jeg vet er at på den 300cc scouteren jeg kjørte var hjulene så små at hver eneste dump i veien forsvant dem nedi. Aner ikke hva dimensjonene var på disse hjulene, men komforten var definitivt dårligere enn på min S1000R og andre sykler jeg har kjørt.
Edit:
Ser nå at det var en Kawasaki J300 jeg kjørte med 13" hjul bak og 14 forran.
Her må jeg nesten bidra med min egen erfaring. Har kjørt mitt første halvår på en lignende scooter, xmax 300 (tror ikke det er så stor forskjell på de ulike modellene i denne klassen), og har ikke hatt noen problem med dumper i veien. Bikker snart 20k km, kjørt masse veier i sør-norge mellom Bergen, Stavanger, Kristiansand, Telemark, Oslo og et stykke inn i landet også. En tur til Danmark har det også blitt. Har ikke erfaring til å sammelinge med noe annet dog, så godt mulig større hjul øker komforten. Nå er det andre ting som også spiller inn, som demping, dekk og sete/sal.
Bjerknez skrev: ↑17 okt 2019, 04:10
Eneste jeg vet er at på den 300cc scouteren jeg kjørte var hjulene så små at hver eneste dump i veien forsvant dem nedi. Aner ikke hva dimensjonene var på disse hjulene, men komforten var definitivt dårligere enn på min S1000R og andre sykler jeg har kjørt.
Edit:
Ser nå at det var en Kawasaki J300 jeg kjørte med 13" hjul bak og 14 forran.
Her må jeg nesten bidra med min egen erfaring. Har kjørt mitt første halvår på en lignende scooter, xmax 300 (tror ikke det er så stor forskjell på de ulike modellene i denne klassen), og har ikke hatt noen problem med dumper i veien. Bikker snart 20k km, kjørt masse veier i sør-norge mellom Bergen, Stavanger, Kristiansand, Telemark, Oslo og et stykke inn i landet også. En tur til Danmark har det også blitt. Har ikke erfaring til å sammelinge med noe annet dog, så godt mulig større hjul øker komforten. Nå er det andre ting som også spiller inn, som demping, dekk og sete/sal.
Jeg skal love deg at det er relativt stor forskjell, spesielt når veien er litt humpete og ujevn. Men selvsagt går det å kjøre på langtur for det. Man blir vant til alt og kjører der etter
Det hjalp heller ikke på at jeg satt med begge beina krøket opp forran meg. Var liksom ikke store muligheter for å ta i mot for støtene heller. Men som nevnt, så kjører man jo deretter. :)
Jeg har to sykler i drift. Bysykkelen har 19" foran og 18" bak. Tursykkelen har 21" foran og 17" bak (en Kawasaki adventure'r). Hjulstørrelse spiller en rolle, men like mye påvirkning har dekkbredde og gaffelvinkel. 21"-eren svinger/danser lettere enn 19"-eren. Men så er også gaffelvinklene ulike.
Fra mitt ståsted så er det vanskelig å sammenlikne dersom man ikke holder alt annet konstant enn hjulstørrelse.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!