18" vs 19" vs 21"

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 18" vs 21"

Legg inn av AJ »

LarsE skrev: 16 okt 2019, 22:14 men 100% av syklene i 1270+ klassen har 21" fremhjul :knegg
Dette er jo ikke riktig :eh .
I 1270+ klassen er det kun KTM som befinner seg og blant annet min og dypens KTM 1290 S har 19" forhjul og ikker 21".
Uten å vite det sikkert så tror jeg det er solgt flere 1290 S med 19" forhjul enn 1290 R med 21" forhjul.
Uansett så er det altså ikke 100% av syklene i 1270+ klassen med 21" forhjul...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 18" vs 21"

Legg inn av Olav K »

LarsE skrev: 16 okt 2019, 22:14 Allikevel er det to konger i omtrent hver eneste sammenligningstest, R1200GS og 1290 Super Adventure, en med 19" og en med 21". Da spørs det jo om felgdiameteren egentlig har så mye å si. :-k
1290 SuperAdventure R har 21", mens S utgaven har 19"

For den jevne motorsyklist er nok S utgaven den optimale med elektronisk demping og støpte felger. 1290 SA R er en rå maskin, men kanskje litt kompromissløs til vanlig touring.
Er uansett så hinsides fornøyd med min GSA 1250 med 19/17 oppsett, at hva jeg tenker om KTM er kun av begrenset relevans :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av THagen80 »

Hadde v-strom 1000 2015 med 19" foran og 17" bak.
Byttet til Africa Twin AS 2019 med 21" foran og 18" bak.

AT virker både stødig, mer lettbalansert og passerer hull, kanter og lignende på en mildere måte.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Bjerknez »

Eneste jeg vet er at på den 300cc scouteren jeg kjørte var hjulene så små at hver eneste dump i veien forsvant dem nedi. Aner ikke hva dimensjonene var på disse hjulene, men komforten var definitivt dårligere enn på min S1000R og andre sykler jeg har kjørt.

Edit:
Ser nå at det var en Kawasaki J300 jeg kjørte med 13" hjul bak og 14 forran.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Subsea79 »

Moto Guzzi kjører 16" på noen modeller.
Blant annet V9 Bobber (kanskje noe av det fineste på 2 hjul) har 16" fremme og bake mener jeg på

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: 18" vs 21"

Legg inn av LarsE »

Olav K skrev: 16 okt 2019, 22:58 1290 SuperAdventure R har 21", mens S utgaven har 19"

For den jevne motorsyklist er nok S utgaven den optimale med elektronisk demping og støpte felger. 1290 SA R er en rå maskin, men kanskje litt kompromissløs til vanlig touring.
Er uansett så hinsides fornøyd med min GSA 1250 med 19/17 oppsett, at hva jeg tenker om KTM er kun av begrenset relevans :-D
AJ skrev: 16 okt 2019, 22:55 Dette er jo ikke riktig :eh .
I 1270+ klassen er det kun KTM som befinner seg og blant annet min og dypens KTM 1290 S har 19" forhjul og ikker 21".
Uten å vite det sikkert så tror jeg det er solgt flere 1290 S med 19" forhjul enn 1290 R med 21" forhjul.
Uansett så er det altså ikke 100% av syklene i 1270+ klassen med 21" forhjul...
Var ikke klar over at 1290 SAS hadde 19" fremhjul! Trodde den hadde 17", og da falt den i mitt hode automatisk ut av "adventure"-kategorien. Poenget mitt var egentlig at hvis du avkorter det nok så får du den statistikken du vil ha. Egentlig er hele denne diskusjonen ganske unødvendig siden det virker som vi er ganske enige om at 21" er best for offroad kjøring, og 19/17" er bedre for kjøring på vei, og det var vel egentlig det trådstarter lurte på?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: 18" vs 21"

Legg inn av simpson »

LarsE skrev: 17 okt 2019, 20:29
Olav K skrev: 16 okt 2019, 22:58 1290 SuperAdventure R har 21", mens S utgaven har 19"

For den jevne motorsyklist er nok S utgaven den optimale med elektronisk demping og støpte felger. 1290 SA R er en rå maskin, men kanskje litt kompromissløs til vanlig touring.
Er uansett så hinsides fornøyd med min GSA 1250 med 19/17 oppsett, at hva jeg tenker om KTM er kun av begrenset relevans :-D
AJ skrev: 16 okt 2019, 22:55 Dette er jo ikke riktig :eh .
I 1270+ klassen er det kun KTM som befinner seg og blant annet min og dypens KTM 1290 S har 19" forhjul og ikker 21".
Uten å vite det sikkert så tror jeg det er solgt flere 1290 S med 19" forhjul enn 1290 R med 21" forhjul.
Uansett så er det altså ikke 100% av syklene i 1270+ klassen med 21" forhjul...
Var ikke klar over at 1290 SAS hadde 19" fremhjul! Trodde den hadde 17", og da falt den i mitt hode automatisk ut av "adventure"-kategorien. Poenget mitt var egentlig at hvis du avkorter det nok så får du den statistikken du vil ha. Egentlig er hele denne diskusjonen ganske unødvendig siden det virker som vi er ganske enige om at 21" er best for offroad kjøring, og 19/17" er bedre for kjøring på vei, og det var vel egentlig det trådstarter lurte på?
Ja 19-17 er mye mer brukt på adv enn det du påsto tidligere i tråden.
Men hvem har bestemt at adv kategorien skal ha den konfigurasjonen?
Hvis sykkelen ikke har 19 eller 21 framhjul er det ikke en adv?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av kvase »

ADV har ingen ting med hjul å gjøre Simpson :lol :sk? du viste det he he :knegg
Å som LarsE skrev så bra :twothumbs: ang fram hjul :prf
ganske enige om at 21" er best for offroad kjøring, og 19/17" er bedre for kjøring på vei, og det var vel egentlig det trådstarter lurte på?
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 17 okt 2019, 04:10 Eneste jeg vet er at på den 300cc scouteren jeg kjørte var hjulene så små at hver eneste dump i veien forsvant dem nedi. Aner ikke hva dimensjonene var på disse hjulene, men komforten var definitivt dårligere enn på min S1000R og andre sykler jeg har kjørt.

Edit:
Ser nå at det var en Kawasaki J300 jeg kjørte med 13" hjul bak og 14 forran.
Her må jeg nesten bidra med min egen erfaring. Har kjørt mitt første halvår på en lignende scooter, xmax 300 (tror ikke det er så stor forskjell på de ulike modellene i denne klassen), og har ikke hatt noen problem med dumper i veien. Bikker snart 20k km, kjørt masse veier i sør-norge mellom Bergen, Stavanger, Kristiansand, Telemark, Oslo og et stykke inn i landet også. En tur til Danmark har det også blitt. Har ikke erfaring til å sammelinge med noe annet dog, så godt mulig større hjul øker komforten. Nå er det andre ting som også spiller inn, som demping, dekk og sete/sal.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2019, 13:41
Bjerknez skrev: 17 okt 2019, 04:10 Eneste jeg vet er at på den 300cc scouteren jeg kjørte var hjulene så små at hver eneste dump i veien forsvant dem nedi. Aner ikke hva dimensjonene var på disse hjulene, men komforten var definitivt dårligere enn på min S1000R og andre sykler jeg har kjørt.

Edit:
Ser nå at det var en Kawasaki J300 jeg kjørte med 13" hjul bak og 14 forran.
Her må jeg nesten bidra med min egen erfaring. Har kjørt mitt første halvår på en lignende scooter, xmax 300 (tror ikke det er så stor forskjell på de ulike modellene i denne klassen), og har ikke hatt noen problem med dumper i veien. Bikker snart 20k km, kjørt masse veier i sør-norge mellom Bergen, Stavanger, Kristiansand, Telemark, Oslo og et stykke inn i landet også. En tur til Danmark har det også blitt. Har ikke erfaring til å sammelinge med noe annet dog, så godt mulig større hjul øker komforten. Nå er det andre ting som også spiller inn, som demping, dekk og sete/sal.
Jeg skal love deg at det er relativt stor forskjell, spesielt når veien er litt humpete og ujevn. Men selvsagt går det å kjøre på langtur for det. Man blir vant til alt og kjører der etter :thumleft

Det hjalp heller ikke på at jeg satt med begge beina krøket opp forran meg. Var liksom ikke store muligheter for å ta i mot for støtene heller. Men som nevnt, så kjører man jo deretter. :)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Lauri »

Jeg har to sykler i drift. Bysykkelen har 19" foran og 18" bak. Tursykkelen har 21" foran og 17" bak (en Kawasaki adventure'r). Hjulstørrelse spiller en rolle, men like mye påvirkning har dekkbredde og gaffelvinkel. 21"-eren svinger/danser lettere enn 19"-eren. Men så er også gaffelvinklene ulike.

Fra mitt ståsted så er det vanskelig å sammenlikne dersom man ikke holder alt annet konstant enn hjulstørrelse.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar