18" vs 19" vs 21"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Coach »

Et spørsmål til dere!

En del sykkler har 18" framhjul og noen 21". Hvil man merke stor forskjell når det gjelder kjøring på vanlig vei?

Har ingen erfaring med 21" så det er greit å høre hva dere mener.
Sist redigert av Coach den 29 okt 2012, 08:53, redigert 1 gang totalt.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 18" vs 21"

Legg inn av AJ »

Det er egentlig ganske uvanlig med 18" forhjul. TDM 900 og Harley Davidson XL 1200 har dette, så vidt jeg husker. Samme med med V-Max, men den har vel samme dim'en på bakhjulet.
Ellers har vanlige gatesykler 17" forhjul og ditto bakhjul, mens de fleste såkalte adventure-sykler har 19" foran og 17" bak.

Noen få sykler har 21" og da er dekket gjerne enda smalere enn det man finner på 19" hjulene.

Større omkrets og smalere dekk foran skal gi mer retningstabilitet på løst underlag.
Korriger gjerne om jeg tar helt feil...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av DrGreve »

VF1000F-2 kom med 18" framhjul i 1985 og sammen med gaffelforspranget samt en tomme økning i framdekket gjorde at sykkelen ble langt mer stødigere enn den tidligere VF1000F-utgaven. I allefall oppleves det slik :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av ejs »

:thumlef

Var det ikke 16 tommers på første utgaven?

Mange hadde 16 tommers i 1980 årene,men de fleste gikk over til 17 tommers forhjul etterhvert,
da 16 tommers er for nervøse.noen satt vel på dekk med høyere profil for å øke diameteren..
Store hjul og stort etterslep gir en sykkel som er tyngre å kjøre i svinger.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av DrGreve »

ejs skrev::thumlef

Var det ikke 16 tommers på første utgaven?
Jo det stemmer det.
Tja, tyngre å styre er jo bare en følelse som man tillvenner seg til. Når det er sagt, så er jo F-2-ikke akkurat en banesykkel, men som touringmaskin er den uovertruffen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av mekkern »

Morsomste sykkelen jeg har hatt var den med 16" forran og 18" bak-136kg fulltanket og nærmere 60hk-
nervøs? niks -lettsvingt? JESS..

1986 mod Suzuki Rg 250 Gamma med litt motormod. :prf

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2086.htm
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Crinos »

Jeg har kjørt sykkel som har 16" bak og 21" fremme, var helt kurrant det.
Nå kjører jeg på 16" bak og 19" fremme.

Kan ikke si at jeg merket så mye forskjell mellom 19 og 21 tommer.. Men så snakker vi tung Harley og da spiller det kanskje ikke så mye trille okke som?

Jeg vurderer å gå ned litt fremme, dog beholde rulleomkretsen lik. Har bare lyst på et mer "beefy" dekk.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av Bringisen »

Ja, du vil merke forskjell. Jeg gikk fra 19 tommer på R1200GS til 21 tommer på F800GS og merker forskjellene. På asfalt synes jeg 21 tommer virker litt mer nervøst og følsomt og ville nok foretrukket 19 tommer eller 17 tommer for tur på asfalt. På grus og i terreng er det en fordel med 21 tommer. Da vil jeg ha litt mer følsomhet samt at 21 tommerhjulet ruller lettere over hinder osv.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av dypen »

Det anbefales stort forhjul på vinterkjøring, sykler av eldre merke modell som har stort forhjul?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av kvase »

Jeg kjører med 18" bak å 21" foran da det er originalt på min KTM adventer 1090R Har samme oppsette med hjul på en Suzuki DRZ 400- Jeg valgte dette på grunn av 3 prolapser -Hvorfor jo 21" triller så snillere over hindre slik at det ikke forplanter slag i styre på samme måte som samme hullet i veien ville gjøre med en som bruker 17 eller 19" framhjul . Det er en god del typiske adventer MC er med samme oppsette som meg rundt forbi -17 +19 2" framhjul svinger også letere en 21" å har kortere svingradius
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: 18" vs 21"

Legg inn av LarsE »

AJ skrev: 29 okt 2012, 08:27 Ellers har vanlige gatesykler 17" forhjul og ditto bakhjul, mens de fleste såkalte adventure-sykler har 19" foran og 17" bak.

Noen få sykler har 21" og da er dekket gjerne enda smalere enn det man finner på 19" hjulene.
De fleste adventuremodeller har vel 21" foran og gjerne 18" bak. Den mest kjente modellen med 19" forhjul er vel 1200GS/1250GS, så kan det vel diskuteres opp og ned i mente om det ruller flere adventuresykler på veiene med 21" enn 19" hjul :roll

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 15 okt 2019, 20:10 Det anbefales stort forhjul på vinterkjøring, sykler av eldre merke modell som har stort forhjul?
Cx500c

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: 18" vs 21"

Legg inn av Olav K »

LarsE skrev: 15 okt 2019, 22:46
AJ skrev: 29 okt 2012, 08:27 Ellers har vanlige gatesykler 17" forhjul og ditto bakhjul, mens de fleste såkalte adventure-sykler har 19" foran og 17" bak.

Noen få sykler har 21" og da er dekket gjerne enda smalere enn det man finner på 19" hjulene.
De fleste adventuremodeller har vel 21" foran og gjerne 18" bak. Den mest kjente modellen med 19" forhjul er vel 1200GS/1250GS, så kan det vel diskuteres opp og ned i mente om det ruller flere adventuresykler på veiene med 21" enn 19" hjul :roll
I 1200+ klassen har vel de aller fleste 19" forran, en vel kun KTM 1290 SuperAdventure R som kjører 21" framme.
Og så den "gamle" 1190 Adventure R

Det sier nok litt om hvor produsentene ser for seg at disse syklene blir brukt. Asfalt og lettere gruskjøring.

For røffere bruk er 21" framme suverent :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 18" vs 19" vs 21"

Legg inn av kvase »

Nå er begge adventer ene til KTM 790 med 18" å 21" dekk også Yamaha tennere z660r + den nye Tennere 700 som straks er å få kjøpt igjen. Flere i dette segmentet fins å KTM 690
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: 18" vs 21"

Legg inn av LarsE »

Olav K skrev: 16 okt 2019, 15:13
LarsE skrev: 15 okt 2019, 22:46
AJ skrev: 29 okt 2012, 08:27 Ellers har vanlige gatesykler 17" forhjul og ditto bakhjul, mens de fleste såkalte adventure-sykler har 19" foran og 17" bak.

Noen få sykler har 21" og da er dekket gjerne enda smalere enn det man finner på 19" hjulene.
De fleste adventuremodeller har vel 21" foran og gjerne 18" bak. Den mest kjente modellen med 19" forhjul er vel 1200GS/1250GS, så kan det vel diskuteres opp og ned i mente om det ruller flere adventuresykler på veiene med 21" enn 19" hjul :roll
I 1200+ klassen har vel de aller fleste 19" forran, en vel kun KTM 1290 SuperAdventure R som kjører 21" framme.
Og så den "gamle" 1190 Adventure R

Det sier nok litt om hvor produsentene ser for seg at disse syklene blir brukt. Asfalt og lettere gruskjøring.

For røffere bruk er 21" framme suverent :prf
Tja, du har vel ett poeng der, men 100% av syklene i 1270+ klassen har 21" fremhjul :knegg Finnes heldigvis også mindre sykler, som man godt kan argumentere for at er mer adventure-orientert enn de svære beistene de fleste kjører rundt på, de har som oftest 21" framhjul. Har gjerne som du sier noe å gjøre med hvor de egentlig er ment å brukes. Allikevel er det to konger i omtrent hver eneste sammenligningstest, R1200GS og 1290 Super Adventure, en med 19" og en med 21". Da spørs det jo om felgdiameteren egentlig har så mye å si. :-k

Svar