Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av dypen »

Sakkle skrev: 11 okt 2019, 19:50
dypen skrev: 11 okt 2019, 19:31 Er det disse piggene du tenker på FredrikE24 ?
Jeg er ikke noen ekspert men de så veldig lange ut. Du vil vel ha noe som ikke stikker mer enn 2-3 mm ut av dekket om du skal ha sykkelen i nærheten av asfalt?
Du er inne på noe der, det var mest piggtypen jeg tenkte på. Dekket forbores, piggen skrus inn og limes kanskje, overhenget kan justeres litt men det bildet jeg la inn hadde kanskje litt mye overheng :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, er de du nevner dypen.

Såpass overheng bør det jo være!
Tenkte at med såpass mye bar asfaltkjøring vil piggene slites ned fort, men de har holdt helt supert.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri »

I fjor kjørte jeg to-hjuling til 25. november. Da kom snøen og jeg måtte frakte dyret hjem på biltilhenger.

Dersom man ser bort fra piggdekk til mc; hva er da det beste piggfrie vinterdekket? Erfaringer anyone?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg vil påstå at Heidenau har noen fine varianter. Jeg fikk en konkret anbefaling, Heidenau K60 Snowtex, da Mitas Winther Friction har litt vel grove pigger.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av mekkern »

har egentlig gode erfaringer med Heidenau sitt K66 i 120/70-17 dekk foran på 125ccm jeg kjørte litt "off season"..heter vel snowtex i scooterstørrelse?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Sakkle »

Hvordan funker scooter på vinteren? Greit? Eksempelvis en Honda Zoomer eller noe i den duren...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører med 18tom felg både forran og bak. Jeg føler det er visse ulemper med små hjul. Et skateboardhjul kan feks gå i «full lås» på grunn av litt grus, det stopper å rulle. Jeg føler det samme skjer når jeg kjører i snø i litt fart, evt. Issvuller i veien. Det er direkte skummelt. Har mistet helt retningen noen ganger da jeg føler hjulet slutter å rotere i hastigheten det burde mtp. Underlaget som forseres. Ser for meg at et større framhjul vil hjelpe for å kunne opprettholde grepet da det ikke på samme måte vil dytte snøen forran seg i høyere hastigheter, men rulle bedre over.

Jeg har som nevnt i min blogg fått tak i en av få Jawa Tramp her i landet(det finnes etter hva jeg vet bare 12 av de) som var ganske herja. Forstillingen skal jeg flytte over, så jeg får 21tom framhjul. Slik jeg ser det er scooter lite egnet på dager med snø. Blir spennende å kjenne litt på hvordan det blir med større forhjul.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri »

Sakkle skrev: 14 okt 2019, 21:30 Hvordan funker scooter på vinteren? Greit? Eksempelvis en Honda Zoomer eller noe i den duren...
Min erfaring med 50cc Aprilia og 12"-hjul: meget dårlig på snøsporet veg tross piggdekk. Små hjul blir som klinkekuler, som vandrer sidevegs. Er det slett vinterveg så går det greit. Og på glatt vinterasfalt: greit også. Men hjulspor i den snølagte vegbanen gir sleng gang på gang.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Sakkle »

Lauri skrev: 15 okt 2019, 17:46
Sakkle skrev: 14 okt 2019, 21:30 Hvordan funker scooter på vinteren? Greit? Eksempelvis en Honda Zoomer eller noe i den duren...
Min erfaring med 50cc Aprilia og 12"-hjul: meget dårlig på snøsporet veg tross piggdekk. Små hjul blir som klinkekuler, som vandrer sidevegs. Er det slett vinterveg så går det greit. Og på glatt vinterasfalt: greit også. Men hjulspor i den snølagte vegbanen gir sleng gang på gang.
Såå... på noenlunde trafikkert vei i hovedstaden, stort sett greit med andre ord. Stort sett... Men bedre med større hjul. Makes sense...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri »

Sakkle skrev: 15 okt 2019, 18:27
Lauri skrev: 15 okt 2019, 17:46
Sakkle skrev: 14 okt 2019, 21:30 Hvordan funker scooter på vinteren? Greit? Eksempelvis en Honda Zoomer eller noe i den duren...
Min erfaring med 50cc Aprilia og 12"-hjul: meget dårlig på snøsporet veg tross piggdekk. Små hjul blir som klinkekuler, som vandrer sidevegs. Er det slett vinterveg så går det greit. Og på glatt vinterasfalt: greit også. Men hjulspor i den snølagte vegbanen gir sleng gang på gang.
Såå... på noenlunde trafikkert vei i hovedstaden, stort sett greit med andre ord. Stort sett... Men bedre med større hjul. Makes sense...
Ja - i by, på trafikkert vei går det bra. Heidenau har gode vinterdekk til scooter. Og er du litt handy med to dekkspaker så bytter du selv dekkene. Du kan lage deg en "dekkavpresser" for å få løsnet dekket fra felgkanten.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 »

Snø og hjulspor etter biler er helt forferdelig med små hjul. Var en morgen jeg tok bilen, og ble glad for det når veien var ubrøyta fra Tusenfryd og innover til Oslo. De gangene jeg har tryna har det vært slikt føre. Heldigvis i lav fart.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 15 okt 2019, 20:35 Snø og hjulspor etter biler er helt forferdelig med små hjul. Var en morgen jeg tok bilen, og ble glad for det når veien var ubrøyta fra Tusenfryd og innover til Oslo. De gangene jeg har tryna har det vært slikt føre. Heldigvis i lav fart.
Ok... tror jeg slår fra meg tanken om scooter da... :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri »

Da fikk Kawa'en Heidenau K60 Silica både foran og bak.

Pigging må jeg komme tilbake til, blir vel forborring, sicaflex og skruer fra eBay.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri »

Da fikk Kawa'en Heidenau K60 Silica både foran og bak. :prf

Pigging må jeg komme tilbake til, blir vel forborring, sicaflex og skruer fra eBay.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har god erfaring med å ikke forborre og lime faktisk, men skader sikkert ikke!

Fortell gjerne om erfaringer. Jeg går inn i siste sesong på TKC80. Som er helt bånn i bøtta i kulda.

Svar