Mc-vinterkjøring og vinterdekk
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Nå trenger jeg råd godtfolk ettersom jeg skal prøve meg på noe jeg ikke har gjort før: vinterkjøring med mc
Det høver seg slik at det er lettere for meg å kjøre mc på jobb (parkering, køer, tidspunkt for buss etc.).
Sykkelen er en Kawasaki KLR 650, originaldim'en på dekk er foran 90/90-21 og bak 130/80-17. (Om denne en-dunkeren duger som vintersykkel gjenstår å se. Tipper bakhjulet får en del jobb med heftig dreiemoment på lavt turtall ved igangsetting og en djævelsk kraftig og kontant motorbrems.)
Kjørestrekningen vil være nær 1 mil på gode vinterveger (ingen salt eller strøing) og deretter ut på svært trafikkert europaveg med vekselvis snødekke og polert asfalt med ishinne (og selvfølgelig saltsørpe).
Jeg ønsker myk gummiblanding, godt mønster og pigg.
Hva anbefaler dere av dekkmerke og evt. dekkforhandlere?
Det høver seg slik at det er lettere for meg å kjøre mc på jobb (parkering, køer, tidspunkt for buss etc.).
Sykkelen er en Kawasaki KLR 650, originaldim'en på dekk er foran 90/90-21 og bak 130/80-17. (Om denne en-dunkeren duger som vintersykkel gjenstår å se. Tipper bakhjulet får en del jobb med heftig dreiemoment på lavt turtall ved igangsetting og en djævelsk kraftig og kontant motorbrems.)
Kjørestrekningen vil være nær 1 mil på gode vinterveger (ingen salt eller strøing) og deretter ut på svært trafikkert europaveg med vekselvis snødekke og polert asfalt med ishinne (og selvfølgelig saltsørpe).
Jeg ønsker myk gummiblanding, godt mønster og pigg.
Hva anbefaler dere av dekkmerke og evt. dekkforhandlere?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
- må legge til at alternativet til ferdigpiggede dekk er å bruke skrupigg slik som best-grip.
Jeg har myst litt på best-grip 1100, 1200 eller 1300 https://cdn.starwebserver.se/shops/best ... 1483372010
Men jeg er ganske grønn, så alle tips og synspunkter tas imot med takk og smil-
Jeg har myst litt på best-grip 1100, 1200 eller 1300 https://cdn.starwebserver.se/shops/best ... 1483372010
Men jeg er ganske grønn, så alle tips og synspunkter tas imot med takk og smil-
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
...må kanskje ha pigg, vet ikke, men siste Bike, nr 9, har en oversikt over ulike dekktyper uten pigg for den der type mc.
Kanskje skaffe deg en elektrisk varmevest?
Kanskje skaffe deg en elektrisk varmevest?
-
- Innlegg: 7621
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Skrupigg er dyrt og har visst en tendens til å krabbe innover i dekket ved kjøring på asfalt.Lauri skrev: ↑11 okt 2019, 09:49 - må legge til at alternativet til ferdigpiggede dekk er å bruke skrupigg slik som best-grip.
Jeg har myst litt på best-grip 1100, 1200 eller 1300 https://cdn.starwebserver.se/shops/best ... 1483372010
Men jeg er ganske grønn, så alle tips og synspunkter tas imot med takk og smil-
personlig ville jeg gått for "varebilpigg" i passende antall..
dette har jeg brukt på vintermoped med stort hell sammen med litt mykt knastedekk.(så det ikke blir for stivt i kulda) men er ikke oppdatert på dekktyper som er egnet pr i dag.
prøvde xl600r på vinterføre men det var ubrukelig etter vei synes jeg..enten så spant det eller så slapp det av motorbrems på snø og is.
men som leketøy jada..
2T er sakene på vinterføre-tilnærmet 0 motorbrems funker gull på glatta.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Ja, jeg er spent på om en-sylindret er noe på vinterføre. Draget er jo til å få pels av; herrrlig. Men jeg har sklidd ned noen bratte gressbakker med motorbrems og ukontrollert skrens.
I nabolandene Sverige og Finland kjøres det en god del med disse offroadmaskinene vinterstid, så jeg tipper det er trening som må til. Selv har jeg kun lekt meg med mopp på vinterføre. Behovet for vinterkjøring med mc kom nå med ny jobb.
jeg har en 175cc to-takter stående, som lett bygges om til offroad - så hvem vet, kanskje...?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Takk for tips om Bike nr 9ZZR-Erling skrev: ↑11 okt 2019, 10:07 ...må kanskje ha pigg, vet ikke, men siste Bike, nr 9, har en oversikt over ulike dekktyper uten pigg for den der type mc.
Kanskje skaffe deg en elektrisk varmevest?
Det blir nok scooterdressen over kontorklærne istedenfor varmevest.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 7621
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
joda.. med skikkelige dekk og lange pigger er det morro med stor 4t på snø og is, men disse dekkene funker elendig/blir ødelagt på asfalt.
så derfor heller jeg mot en totakter..
så derfor heller jeg mot en totakter..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Jeg har listet opp et lite utvalg av to-hjulinger (men i parentes kan jeg nevne at stallen består av 3 stk 50 cc, 1 stk 125, 2 stk 175, 1 stk 600, 3 stk 650 og 1 stk 1200. Fa... det blir 11 stk to-hjulinger!)
Flakmop, også kjent som Kostermoped (google dette) en transportmoped med kasse og to hjul foran. Bakhjulet drives av en 3-giret Sachs motor. Merket mitt er Crescent. Fett å dra på butikken med
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Jeg vil tro at dess smalere dekk, dess bedre?
Og litt redusert lufttrykk - eller...?
Og litt redusert lufttrykk - eller...?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Herlig! Ja, den e nok digg tel butikken og småærn, sjarmerende jaLauri skrev: ↑11 okt 2019, 17:34Jeg har listet opp et lite utvalg av to-hjulinger (men i parentes kan jeg nevne at stallen består av 3 stk 50 cc, 1 stk 125, 2 stk 175, 1 stk 600, 3 stk 650 og 1 stk 1200. Fa... det blir 11 stk to-hjulinger!)
Flakmop, også kjent som Kostermoped (google dette) en transportmoped med kasse og to hjul foran. Bakhjulet drives av en 3-giret Sachs motor. Merket mitt er Crescent. Fett å dra på butikken med
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Kjøp Heidenau K60 Snowtex og noen hundre pigger fra EBay. Har kjørt på EBay-pigg i to sesonger og de holder bemerkelsesverdig bra.
Mitas Winter Friction er jo dekket man bør ha, men de selges som regel med pigger med 7mm overheng. Ikke noe å kjøre på asfalt med.
Kan anbefale totakt.. Man er ikke mye høy i hatten når du helst ønsker å sakke farten på glattisen i trafikk og motoren omtrent stopper fordi bakhjulet nærmest står stille kun ved motorbrems. I tillegg mye enklere å trampe i gang etter en iskald natt..
Sprøyt på med ACF50 på høsten, vask den når våren kommer.
Mitas Winter Friction er jo dekket man bør ha, men de selges som regel med pigger med 7mm overheng. Ikke noe å kjøre på asfalt med.
Kan anbefale totakt.. Man er ikke mye høy i hatten når du helst ønsker å sakke farten på glattisen i trafikk og motoren omtrent stopper fordi bakhjulet nærmest står stille kun ved motorbrems. I tillegg mye enklere å trampe i gang etter en iskald natt..
Sprøyt på med ACF50 på høsten, vask den når våren kommer.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 5363
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: K1600GT
- Sted: Lillestrøm
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Er det disse piggene du tenker på FredrikE24 ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Jeg er ikke noen ekspert men de så veldig lange ut. Du vil vel ha noe som ikke stikker mer enn 2-3 mm ut av dekket om du skal ha sykkelen i nærheten av asfalt?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk
Tyske Heidenau har godt rykte. De piggene du nevner, er det noe á la best-grip?FredrikE24 skrev: ↑11 okt 2019, 18:42 Kjøp Heidenau K60 Snowtex og noen hundre pigger fra EBay. Har kjørt på EBay-pigg i to sesonger og de holder bemerkelsesverdig bra.
Mitas Winter Friction er jo dekket man bør ha, men de selges som regel med pigger med 7mm overheng. Ikke noe å kjøre på asfalt med.
Ja, dette merket ACF50 ser jeg mange refererer til. Det danker ut WD40. Selges denne sprayen i Norge eller blir det kjøp fra ebay.co.uk?
Kawasaki'en har eiker - og jeg har (bare) hørt at saltsørpa lurer seg inn i felgen der den kan og etter en stund begynner sørpa å tære på eikeholderne. Så de som nevner ACF50 anbefaler å gi felgen en nøye dusj.
Kawasakien er prisgitt el.start, null kick-start på denne. I tillegg er motoren væskekjølt. Dermed blir det "motorvarmer" (sirkulasjonspumpe fra Alibaba og Kina) og kjapp tilkobling til vedlikeholdslading.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!