Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Oki, også vurderer jeg denne, eller tilsvarende:
http://www.southerncaliforniamotowerks. ... 4_w640.png


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

På en K1200 kan det sikkert være greit, men på K1300 skal strammerproblematikken være løst.

santorini
Innlegg: 2
Registrert: 08 nov 2015, 02:14
Motorsykkelen din: BMW K1200s 07 mod

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av santorini »

ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 07:31 Oljepumpekjedet? Er ikke det litt overkill å sjekke så tidlig? Samme med regsterkjedet..?
Jeg har en BMW k1200s 07 modell. For ca 1 år siden var jeg hos Leeres for å lese av feilkoder. Da sier en av mekanikerne at han syns jeg burde bytte registerkjede. Da hadde den gått ca 75000 km. Samtidig som de gjorde det sjekket de også ventilklaringene og de lå innenfor alle 16 stk. Kostet ca 10 ooo. Det ble litt annerledes lyd i motoren👍 Rett etter dette var jeg også innom Klev Tunning og fikk montert power comander og kjørt den i benk. Etter dette kjente jeg nesten sykkelen igjen, all hakking ble borte, den gikk for magert, bensinforbruket økte med ca en halv dl pr mil.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

santorini skrev: 11 okt 2019, 20:27
ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 07:31 Oljepumpekjedet? Er ikke det litt overkill å sjekke så tidlig? Samme med regsterkjedet..?
Jeg har en BMW k1200s 07 modell. For ca 1 år siden var jeg hos Leeres for å lese av feilkoder. Da sier en av mekanikerne at han syns jeg burde bytte registerkjede. Da hadde den gått ca 75000 km. Samtidig som de gjorde det sjekket de også ventilklaringene og de lå innenfor alle 16 stk. Kostet ca 10 ooo. Det ble litt annerledes lyd i motoren👍 Rett etter dette var jeg også innom Klev Tunning og fikk montert power comander og kjørt den i benk. Etter dette kjente jeg nesten sykkelen igjen, all hakking ble borte, den gikk for magert, bensinforbruket økte med ca en halv dl pr mil.
God info, takker :thumleft

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 09 okt 2019, 23:23 Pluggnøkkel?
Tok ut pluggene med standard pipesett.
Vakumfylling av systemet trengs ikke, gjorde det uten. Du finner en lufteskrue på venstre side. Åpne denne og fyll på så mye du får på. Start opp og etterfyll. Åpne lufteskrue og la lufta komme ut. Kjør motor nokså varm, åpne lufteskruen og se om du får ut mer luft. La motoren bli kald(over natten), etterfyll og start opp igjen. Sjekk om du får ut mer luft og etterfyll. La motoren bli varm. Stopp. Sjekk dagen etterpå og gjenta.
Om du ikke har tid, så vakumfyller du.
Jeg kan ikke huske at dette var noen big deal. Var som på alle andre motorer egentlig.

Oljeskift er også rett frem å gjøre. Oljeskift på kardangen, da må bakhjulet av. Castrol Syntrax 75W90 Longlife. På motor har Castrol en egen olje til denne motoren(K1300) i Power1-serien. Evt. Går du for BMW Advantec Ultimate.

Sjekk slakken på oljepumpekjede! Er ikke registerkjede skiftet bør du også vurdere dette. Var ikke vanskelig annet enn at clutchdekselet må av. Må skifte ut skruene og ha tetteguffe for hånden.

Kjekt mer alt spesialverktøy og greier, men har klart det uten også. Til og med hatt av clutchkurven med hjelp av noen ekstra hender ved montering.

All rakling borte, bytte o-ringer i strammeren. Ventilene sjekka innenfor og plugger byttet samt vann fylt etter vakumetode, biken e klar! :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

Bra! Du får vurdere å sjekke oljekjedet neste vinter. Tar av dekselet og pirker bortpå med en trekker.

Svar