Uheldige følger av etanol i drivstoff

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av niko »

Hvordan merker jeg at motoren er nedsota? Og kan det ha noe med høyt oljeforbruk å gjøre?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av dypen »

Har du en motor som har gått veldig langt ville jeg være betenkt med en behandling som fjerner all sot. Overraskelsen kan bli oljeforbruk utover normalen om du ikke har hatt det tidligere. Jeg har testet :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 »

Generelt skeptisk til alt av lurium og triks.
Har dog brukt Diesel Purge fra Liqui Moly på gamle Benzen. Konsentrert! Da ble det andre boller. Returen gikk gjennom tre filtre før luriumet gikk inn i dieselpumpa igjen. Motoren hadde forøvrig rundet en halv mill. Km.

Sålenge kompen er bra og det er lite blow-by, la motoren være!

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 09 okt 2019, 16:51
mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Interessant!
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?

Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
Litt om vanninjeksjon/WI satt i system:

[youtube]https://youtu.be/PhShcJZ3JAk[/youtube]

Fodeler som han sier i videoen:
1. får ned tamperaturen på A/F miks, det medfører mindre sjangs for "knocking"/tenningsbank/totalhavari/smeltede stempler
2. pga 1 kjører man opp ladetrykket i turboen, på den her maskinen som fra før har 444hk, velger de å ta ut 493hk pga WI
3. man kan kjøre annen tenningstidspunkter, det betyr vel at tenningstidspunktet kan settes nærmere optimalt med tanke på effektuttak
4. mindre stress på stempler, ventiler, turboer og katalysatorer

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FredrikE24 »

Turbo kan kjøpes som komplett kit til K1200RS ink. Vanninsprøytning for drøye 300hk :)

Bilde
Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Og da er vi tilbake på et sted vi kan utnytte mulighetene med E85....
Med sin høyere oktan( antiknock) kan vi ha høyere ladetrykk og mengden av fuel (30%+i forhold til ren bensin) vil da også kjøle forbrenningskammeret og gi muligheten av ennå høyere forbrenningstrykk og effekt. ( og forbruk)

Men dette forutsetter også at alle deler er kompatible med drivstoffet- egentlig bygget som en alkoholmotor med en dæsj bensin for lettere tennvillighet i kulde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Geiroe »

Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Geiroe skrev: 09 okt 2019, 21:29 Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
Ikke prob- bare prisnivået. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Geiroe »

mekkern skrev: 09 okt 2019, 21:37
Geiroe skrev: 09 okt 2019, 21:29 Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
Ikke prob- bare prisnivået. :lol
Ja det er vel der begrensningen ligger. :sorry
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjører ett par mil med fuel stabilizer før dvala...null problem da.

Har brukt denne ett par overvintringer:
Bilde

Mekkern: (siden jeg vet hvor du bor), du får den hos Bakken Motor i Kobbervikdalen. 355ml flaske holder til 227l.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 22:45
mekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 11 okt 2019, 09:31
ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 22:45
mekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar. :crazy:
Du må si fra dersom du deltar i Rally Knuten.

:twothumbs:

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Vi har vel 15-20 % etanolinnblanding i mesteparten av drivstoff her til lands nå. Kunne vært interessant å vite om norske brannfolk
har utstyr for å slukke "etanolbranner". Antakeligvis ikke.. I USA feks, er kunnskapsnivået antakeligvis vesentlig høyere.

For øyeblikket brenner hundrevis av biler i Stavanger..

"...In a training video shown as part of the Massachusetts Firefighting Academy’s Ethanol for First Responders program, a frustrated engine company desperately tries to extinguish a car fire. The more water hosed onto the vehicle, the more stubbornly the flames react. The car in the video burned for hours in real time, despite efforts by firefighters who hooked up a large-diameter hose and flowed enough water to fill an Olympic-sized pool. ..."
https://www.firehouse.com/home/article/ ... hting-foam

"...The amount of renewable fuels is increasing, which makes it critical that first responders have the knowledge necessary to respond to ethanol and ethanol blended fuel emergencies, she says.

In 2006, the “Training Guide to Ethanol Emergency” training program was launched
. Since then, the RFA has distributed more than 10,000 copies of the DVD across the United States and internationally, Ruff says. The RFA began holding ethanol safety seminars, funded by a U.S. DOE grant, in December 2010. ..."
http://ethanolproducer.com/articles/127 ... eds-needed

"Gasoline warning: EPA approved E15 and E85 gas can ruin your engine, corrode your fuel line and destroy gaskets in older non-approved vehicles. Destroyed gaskets means leaky gasoline. Leaky gasoline on hot surfaces leads to ignition, and ignition leads to vehicle fires. The non-approved might not even be that old; there are vehicles that are only a couple of years old that are approved for E15 or E85 mixed blend gasoline. Most gasoline on the market is E10, which contains 90 percent gasoline and 10 percent ethanol. "
https://www.arlingtoncardinal.com/2014/ ... -vehicles/

Svar