Nytt førerkort. Ny sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av niko »

Labbetuss skrev: 04 okt 2019, 08:28 Takk for mange gode innspill

All fornuft sier at Hondaen er noe av det lureste kjøpet. Jeg ser den. Men må være ærlig å si at denne sykkelen ikke tiltaler meg noe særlig. Kunne gjerne tenkt meg litt mer særpreg..? Det er sikkert jålebukken i meg som snakker, men jeg vil ha en sykkel som det kiler litt i magen av, hver gang jeg ser den utenfor stuevinduet mitt.

Jeg kommer helt sikkert til å endre preferanser etter å ha kjørt sykkel en stund :-)

Er det noen sykler (merker, typer osv) som jeg skal helt klart unngå med tanke på driftsikkerhet, stort verdifall osv?
Mange som mener Hondaen er stygg. Jeg skjønner ikke det, smak og behag og alt det der. Men er ellers helt enig med deg, du må finne en sykkel du liker. En du snur deg og ser på en ekstra gang når du parkerer. Sjøl har jeg ikke mye erfaring ennå, har eid en Honda CB 500 og eier nå en Yamaha TDM 850. Har vært veldig fornøyd med begge sjøl om Hondaen fort blei for liten. TDM'en passer meg utmerket. Billig, og veldig pen - syns jeg. Lett å begripe sånn rent teknisk.. Enkel, men trang, å gjøre småreparasjoner på, selv for en som ikke er veldig kyndig. Ikke noe display der røde feilmeldinger kan dukke opp. Den har tre stiller, går godt, går dårlig, går ikke. I år har den gått som ei klokke, ikke ett feilslag (hadde litt trøbbel rett etter at jeg kjøpte den, ting var en smule ujustert her og der). I dag hadde jeg tenkt meg på tur, dro av gårde i ti-tida men det var ikke noe moro. Surt og kaldt. Lav motsol og vått på veien. Dro hjem og bestemte at sesongen er over. Sykkelen fikk en vask, kjederens, full tank og ny olje. Til våren får den nye dekk. Enkelt og greit. Mye moro og lite stress.

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Igjen, takk for velkomsten.

I går var jeg en tur til to forhandlere: Ducati og Yamaha.

Prøvesatt m-07\tracer 700\xsr700 og xsr 900, samt Ducati Scrambler.

xsr 900 utgår. Den ble for høy. Mt-07 utgår også, da den er uegnet for passasjer (i allefall blir innsalget vanskelig, etter som det er selveste finansministeren og statsministeren som skal sitte på)

Likte xsr 700. Men den var også litt i høyeste laget. Vet den kan senkes, men skal jeg ha denne, ønker jeg å bytte til kofortsete, og den bygger opp noen cm, så da er jeg på samme sted som utgangspunktet. Klarte hverken å padle meg frem eller tilbake på denne, så da må jeg av sykkelen, for den minste justering av plassering

Den jeg likte best, var Ducatien. Liten og nett. God sittestilling og bena trygt neppå (langt fra flatt)

Skal bruke vinteren godt på å se litt mere. Ønsker bla og se litt på Bonneville.

Hvis jeg skal være skikkelig ufornuftig. Hva med denne:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=150457286 :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Hva mener du med at du ikke kunne "padle frem og tilbake"? Mener du å flytte deg frem og tilbake på setet? XSR modellene har jo såpass rett opp og ned sittestilling at man enkelt kan reise seg opp og flytte seg dit man vil. Har kjørt XSR flere ganger og kan ikke si jeg beit meg merke i at den var umulig og forflytte seg på?

Scrambleren står oppgitt med 86cm. salhøyde og veier 209 kilo...? Rakk du ned med begge beina på denne?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Geiroe »

Hvis du skal ha medpassasjer, og gjerne vesker og toppboks også, anbefaler jeg deg å finne en sykkel du når ned med begge føttene, slik at du kan holde godt fast i sykkelen ved av og påstigning. Passasjerer heises ikke av og på med kran.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 08 okt 2019, 13:53 Hva mener du med at du ikke kunne "padle frem og tilbake"? Mener du å flytte deg frem og tilbake på setet?
Han mener nok ganske sikkert muligheten til å flytte på og bevege sykkelen ved behov ved å bruke beina. Altså må han ha det han opplever som trygt fotfeste i bakken for å holde sykkelen i balanse og samtidig kunne flytte på den ved å "padle" med beina i stedet for å gå og trille den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 08 okt 2019, 14:09
Bjerknez skrev: 08 okt 2019, 13:53 Hva mener du med at du ikke kunne "padle frem og tilbake"? Mener du å flytte deg frem og tilbake på setet?
Han mener nok ganske sikkert muligheten til å flytte på og bevege sykkelen ved behov ved å bruke beina. Altså må han ha det han opplever som trygt fotfeste i bakken for å holde sykkelen i balanse og samtidig kunne flytte på den ved å "padle" med beina i stedet for å gå og trille den.
Ja, mulig. Men Scrambleren står jo oppgitt med 86cm. salhøyde...

Så sant ikke demperne er helt "svamp" da og sekker sammen såpass når man setter seg på den at man rekker ned?

I så tillfelle ville jeg muligens vert skeptisk på disse... :-k

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Mener å kunne flytte sykkelen mens jeg sitter på den ja. Når jeg såvidt nå nede i med tærne, er det vanskelig å flytte den både frem og tilbake

Scrambler står oppført med 31.1 inch, som er tilnærmet lik 79 cm
xsr er oppført med 32,7, tilnærmet lik 83, og xsr700 en halv cm lavere.

De få cm har mye å si for meg i allefall

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at det er flere typer av Scrambler og sikkert derfor jeg så en setehøyde på 86cm. Jeg så en nå med setehøyde 81cm. Sikkert denne du prøvesatt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av simpson »

Labbetuss skrev: 08 okt 2019, 14:36 Mener å kunne flytte sykkelen mens jeg sitter på den ja. Når jeg såvidt nå nede i med tærne, er det vanskelig å flytte den både frem og tilbake

Scrambler står oppført med 31.1 inch, som er tilnærmet lik 79 cm
xsr er oppført med 32,7, tilnærmet lik 83, og xsr700 en halv cm lavere.

De få cm har mye å si for meg i allefall
Men bredden og utformingen av salen utgjør veldig mye, ikke bare høyden.
Så en høy sittehøyde med smal sal gjør at du kan ha bedre bakkekontakt enn en med lavere høyde, men bredere sal. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Man rekkern'te ned til bakken med føttene når man sitter i spagaten på en tjukkas nei :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av TGR »

86 cm er omtrent setehøyden på en BMW R1200GS, så en Scrambler kan umulig være så høy..... :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Sto vertfall det på den jeg fant, nederst på siden her:
https://ducatinorge.no/ekstrautstyr-og- ... p131987627

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 08 okt 2019, 23:07 Sto vertfall det på den jeg fant, nederst på siden her:
https://ducatinorge.no/ekstrautstyr-og- ... p131987627
Jammen.... Nå er jo disse italierne små da. Kanskje de har små cm også ..... :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 08 okt 2019, 23:26
Bjerknez skrev: 08 okt 2019, 23:07 Sto vertfall det på den jeg fant, nederst på siden her:
https://ducatinorge.no/ekstrautstyr-og- ... p131987627
Jammen.... Nå er jo disse italierne små da. Kanskje de har små cm også ..... :crazy:
Det var den første som dukket opp etter et google søk. Jeg ser nå at de fleste andre scramblere er lavere enn denne. :redface Til å være spesialister på Pizza, så synes jeg italienere holder seg bra med tanke på vekt :knegg

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Erlend Kveinen »

Det er stille i denne tråden og det tyder på at Labbetuss fremdeles er i tenkeboksen vedrørende kjøp? Gratulerer med lappen forresten.

Med oppgitte preferanser og størrelse på kropp og budsjett i opprinnelig innlegg foreslår jeg at du kikker nærmere på følgende modeller i løpet av vinteren:

Triumph Bonneville
Honda CBR 650 F

Begge er sykler med bevist byggkvalitet, moderat salhøyde og som virkelig tar seg godt ut fra stuevinduet. Nevnte jeg kjøreegenskapene? Sterke nok til at du ikke MÅ skifte første året og jammen får du med deg kona også om hun vil. Bruktprisene på begge ligger på den behagelige siden av 100 000 og eksemplarene ute på Finn er heller lite kjørt, om det betyr noe.

Det hevdes at førstesykkelen nærmest er et mellomspill til du finner noe bedre (les: større). Ofte kan dette være tilfellet men ikke alltid. Ser at Niko her inne ikke greier å skille seg av med sin TDM (forståelig nok; gromsykkel!). Selv handlet jeg MC nesten et år før lappen var i handa og det er den samme sykkelen jeg putrer rundt på ennå, nesten ti år etter. Transalpen viste seg å være så trivelig, behovsrettet og komfortabel å kjøre at alle senere fristelser er motstått (på dette området). Ikke alle opplever å treffe blink på første forsøk men det går altså an. Lykke til med jakten, prosessen med å velge er nesten like morsom som å kjøre.

Svar