Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: 05 okt 2019, 11:38
Thomas1523 skrev: 05 okt 2019, 11:22
mekkern skrev: 05 okt 2011, 22:42 men ikke bruk noe stivere børste enn en malerkost ellers kan du dytte dritten inn i o/x ringene og skade dem og vaske ut fettet.. såkaldt radiatorpensel er fin.
Hva med tannbørste?
Da ville jeg tatt en tilhørende et annet familiemedlem i så fall. Evt kjøpt en slikhttps://www.biltema.no/bil---mc/mc/vask-og-reng ... 2000021500
Eller en myk billig pensel fra Europris:
https://www.europris.no/catalogsearch/result/?q=pensel
Disse Europrisbutiikkiene finnes jo snart overalt så en av disse er rimelig lett å få tak nær sagt overalt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 05 okt 2019, 17:06 eller slik-holder lenge...
https://www.europris.no/penselsett-work ... 88043.html
Disse er helt greie.
Mykest mulig pensel/børste for mest mulig skånsom behandling av O/X-ringene, selv om disse er rimelig robuste.
Men etter etter lang kjørelengde begynner selvfølgelig også disse å merke den kraftkrevende jobben de gjør og dermed mer utsatt for ytre påvirkninger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Eneste fordelen med spesialbørste fra Biltema er at den er veldig rask å bruke siden du børster 3 sider av kjede på en gang 😊 Siste runde var med vanlig radiator pensel for min del ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

smører med gearolje..
selv bruker jeg bare en gammel mikrofiberklut som allerede har gjort jobben sin-fukter den med gearolje og tørker rent kjedet.. samtidig får jeg smørt det...
sitter jo ikke en masse seig gammel guffe full av sand/støv på det når en ikke har sprayet det inn med seigt klin....

så det er ikke vask av kjedet mer enn en gang i sesongen sånn cirka-hvis det i det hele tatt er nødvendig...

På "posørkjeder" bruker jeg en lett spray med:https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851430/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL »

Prøver meg her siden det heter "alt om kjede" her ;)

Svigerfar la merke til at kjedet lå inntil midtstøtta når den står parkert! Kanskje ikke ideelt? Kjente litt på slakken i kjedet, og kan vel trygt si det er mye å gå på her :P Jeg får ikke sjekket hvor slakk den er, fordi kjedet kommer opp til sykkelen før det er helt stramt :redface

Jeg satt meg på sykkelen og så at midtstøtten dyttes litt unna, så den er i hvert fall ikke borti under kjøring. Nå blir egentlig siste turen hjem fra svigers før jeg sier takk for i år, så spørsmålet er da om jeg bør ta dette nå eller kan det vente til våren? Jeg har lest en del rundt hvordan stramming gjøres og lurer også på om det er ok å gjøre uten momentnøkkel?

Bilde av det stakkars kjedet jeg burde fulgt med på litt tidligere:
525D72EE-A4C0-4239-A4E0-20566B0AAE8B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg synes det ser ut på bildet som at kjedet ligger nedpå midtstøtta som holder det litt oppe slik at vi ikke ser godt nok hvordan slakken er.
Et bilde hvor midtstøtta skyves ned mens sykkelen holdes rett opp mot underlaget vil ganske sikkert vise slakken bedre.

Ut det lille vi ser på bildet tror jeg du har for mye slakk i dette kjedet.
Hva det skal være på din sykkel vet jeg ikke, kanskje 3-4 cm. maks?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL »

AJ skrev: 06 okt 2019, 11:20 Jeg synes det ser ut på bildet som at kjedet ligger nedpå midtstøtta som holder det litt oppe slik at vi ikke ser godt nok hvordan slakken er.
Et bilde hvor midtstøtta skyves ned mens sykkelen holdes rett opp mot underlaget vil ganske sikkert vise slakken bedre.

Ut det lille vi ser på bildet tror jeg du har for mye slakk i dette kjedet.
Hva det skal være på din sykkel vet jeg ikke, kanskje 3-4 cm. maks?
Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 06 okt 2019, 11:33 Definitivt for mye slakk! Når jeg skyver ned midtstøtta faller kjedet kanskje 3-5mm videre ned. Service manual per internett sier 25-35mm slakk. (Kort kontrollspørsmål: Slakket måles fra bunn til topp, ikke slakk fra "midten" og ned/opp?) Midt på kjedet kan jeg skyve kjedet nedenfra og helt opp til svingarmen, og som du ser på bildet er noen cm. Må jo være dobbelt så mye som maks, om ikke mer... Må ut å måle dette nøyaktig.
Den vanligste måten å måle på er å holde en tommestokk mest mulig vinkelrett mot kjedet. Plasser tommestokken bak kjedegangen, trekk så kjedet så langt ned langs tommestokken slik at øvre kjedegang er helt stram. Les av og notér, evt. marker med en tusjpenn kjedeleddets laveste punkt på tommestokken. Skyv deretter nedre kjedegang oppover langs tommestokken så langt du greier. Les så av på samme måte her.
Avstanden du nå har notert eller avmerket på tommestokken er kjedeslakken.

Er den mer enn 35 mm må den justeres.
Selv sørger jeg alltid for å at kjedet er justert opp mot maksimalt anbefalt verdi, som er 45mm på min KTM.

Selv justeringen er en smal sak, mens utfordringen på noen sykler kan være å sentrere hjulet helt optimalt igjen.
For å få dette til best mulig har jeg skaffet meg en Profi-CAT laser:
https://www.profi-products.de/en/profi- ... -d-cat?c=6

Og hjulakslingen strammer jeg alltid til med momentnøkkel :[-X !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ikke stram til mindre enn 30mm... ville holdt meg til 35-40mm målt fra stramt ned til stramt opp-målt midt på kjedet mellom dreva .
målt med sykkel på midtstøtte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av PWL »

dypen skrev: 06 okt 2019, 12:21 Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
Jeg kan vel følge markørene på høyre og venstre side? De er i hvert fall spot nå før stramming.

Når det gjelder hvor mye slakk det er... Det er over 6cm i hvert fall. Jeg måler 6cm nå og grunnen til at jeg ikke får målt lenger er fordi svingarmen er i veien når jeg strekker kjedet oppover. Ikke bra.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

PWL skrev: 06 okt 2019, 10:57 Prøver meg her siden det heter "alt om kjede" her ;)

Svigerfar la merke til at kjedet lå inntil midtstøtta når den står parkert! Kanskje ikke ideelt? Kjente litt på slakken i kjedet, og kan vel trygt si det er mye å gå på her :P Jeg får ikke sjekket hvor slakk den er, fordi kjedet kommer opp til sykkelen før det er helt stramt :redface

Jeg satt meg på sykkelen og så at midtstøtten dyttes litt unna, så den er i hvert fall ikke borti under kjøring. Nå blir egentlig siste turen hjem fra svigers før jeg sier takk for i år, så spørsmålet er da om jeg bør ta dette nå eller kan det vente til våren? Jeg har lest en del rundt hvordan stramming gjøres og lurer også på om det er ok å gjøre uten momentnøkkel?

Bilde av det stakkars kjedet jeg burde fulgt med på litt tidligere:
525D72EE-A4C0-4239-A4E0-20566B0AAE8B.jpeg
Tror den støtta di har fått seg en kilevink og er litt skeiv. Skal nok være litt mer avstand til kjede selv om det er slakt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 06 okt 2019, 14:30 Tror den støtta di har fått seg en kilevink og er litt skeiv. Skal nok være litt mer avstand til kjede selv om det er slakt.
Eller at en festeskrue til midtstøtta på kjedegangsiden har løsna/skrudd seg ut og at midtstøttefjæra drar støtta opp mot svingarmen.
Antakelig lite sannsynlig, men verd å sjekke for sikikerhets skyld siden det har forekommet på noen sykler at slike festeskruer har skrudd seg løs...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

PWL skrev: 06 okt 2019, 14:02
dypen skrev: 06 okt 2019, 12:21 Bra tips der med laser måling eller ved hjelp av andre måleverktøy. Har du ikke noe dedikert verktøy for dette kan du måle fra et fast likt punkt h + v side på sykkel’n til aksel i bakhjul. Eksempel fra svingarmbolt til bakhjulsbolt med likt mål på begge sider og kjedeslakken er innenfor opgitt mål :)
Jeg kan vel følge markørene på høyre og venstre side? De er i hvert fall spot nå før stramming.
Da har du gjort en innsats for å lykkes :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar