Nytt førerkort. Ny sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Hei
På tide å gi seg til kjenne, etter å har lusket rundt her et par måneder.
Fikk et innfall i høst om at jeg ville kjøre opp til motorsykkel. Kontaktet en kjøreskole, og etter 3 uker hadde jeg lappen. Så nå står jeg her med lappen, men ingen sykkel.
Planen er å kjøpe sykkel i løpet av vinteren, men sliter litt med å bestemme meg hva jeg vil ha.

Det jeg har kjørt av sykler, er typiske kjøreskolesykler Yamaha, Suzuki og Kawazaki i 600-650ccm-klassen
Dette er sykler som jeg synes er veldig lette å kjøre (og morsomme, for all del), men jeg synes de mangler noe.. tja.. karakter?

Så hva skal jeg kjøpe?

Jeg er en mann på 40+. Er 165cm høy
Liker remakes av klassiske sykler som Bonneville, Street twin, Motoguzzi v9 Bobber, cb1100 og z900rs, Scrambler
Budsjett: 100k
Skal bruke sykkelen til finværspendling (2,5 mil hver vei) og koseturer. Ser ikke for meg at jeg blir noen motorsykkelferist
Ønsker å skru minst mulig.
Har en kone som ikke har lappen, men som ønsker å få sitte på innimellom.


Men for å være realistisk, så får jeg en nesten ny Yamaha M-07 til budsjett.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Subsea79 »

Hei.
Grattis og velkommen.
Du er i samme situasjon som jeg var i for få mnd. siden.
Jeg fulgte et godt råd jeg fikk her inne, og det var å regne med at jeg kom til å bytte sykkel ganske kjapt :)

Jeg endte opp med MT-07, men denne er nå til salgs.
Jeg var bevist på valget og det faktum at jeg kom til å bytte ila. kort tid, så jeg kjøpte billig og bra. Både for å få litt erfaring, for å se om jeg likte MC livet og for å komme meg på to hjul så fort som mulig :prf
Jeg kunne lett ha fortsatt med MT-07 og klart meg helt fint (med noen modifikasjoner), for det er en kjempesykkel, men er bitt av oppgraderingssyka.
Det er en gang slik at man etter hvert finner ut hva man ønsker og hva man legger vekt på. Når det er sagt så sliter jeg fremdeles med å velge mellom fornuft og følelser :crazy:


Så mitt tips er det samme som jeg fikk. Kjøp noe (relativt) rimelig og gøy/letthåndterlig, og regn med du kommer til å bytte om ikke alt for lenge.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av simpson »

Hei og velkommen inn i varmen.
MT-07 er jo en typisk budsjettsykkel, med de lytene det fører med seg.
En grunn til at MT-07 og 09 er like billige nye som andre merker er brukte.
Suzuki SV 650 faller også inn i den kategorien.
Kort fortalt får du gjerne det du betaler for.
Ikke at de er av dårlig kvalitet teknisk, men er laget av rimeligere komponenter i fjøring, bremser og billigere løsninger og materialvalg.
Sammenligner du med en Ducati Scambler, så vil du merke forskjellen så fort du setter deg på den. Den er mye mer gjennomført i alle ledd, holder seg bedre i pris og vil garantert etter at du opparbeider deg efaring gi mer kjøreglede over tid.
En MT-07 vil relativt fort begrense deg pga billige komponenter.
Kjøp heller en fin brukt sykkel av ett dyrere alternativ.
Men det er min mening og jeg ville helt klart ha gått for den løsningen.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av tormodg »

Hvis du skal ha "old school" kan kanskje Yamaha XSR-700 eller 900 være noe for deg. Men skal du ha med passasjer av og til er kanskje Tracer 900 (dvs den het MT-09 Tracer fram til 2018) et bedre valg selv om det er en mer "moderne" sports tourer.

Er uenig med simpson i at MT-07 begrenser deg pga "billige komponenter", hadde ikke det problemet selv. Men den ble litt liten i det lange løp. Hvis du plutselig får for deg at du vil på en langtur så det er det litt begrenset med bagasjekapasitet. Det er likevel en perfekt sykkel til pendling. Det er vel en grunn til at det er Norges mest solgte MC.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Enig med cannon. MT07 er en budsjettsykkel også i mine øyne. Ingen dårlig sykkel og mye sykkel for pengene, men ja, det er forskjeller. Personlig liker jeg XSR serien bedre og dem er også litt mer "retro" i utseendet. Samme motor som MT07 og MT09 dog.

Det hele koker ned til hvor "kul" du skal være i gata. Skal du bare ha en sykkel som tar deg med ut på tur, uten å vinne gunst hos andre, så er MT07, SV650 etc. veldig prisgunstige og gode sykler tross alt.

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Takk for svar.

Et poeng er ar at sykkelen ikke skal ha for stor salhøyde (vet at de kan senkes) Men bortimot 85 cm i salhøyde, blir for høyt for meg.
Da utgår både Tracer 900 og Xsr 900.

Ender jeg opp med en ny sykkel uansett, kan jeg nesten like godt kjøpe meg en ktm390 eller bmw 310 i starten.

Vanskelig å få prøvekjørt noe i vinter, men jeg må litt rundt å sjekke sittestillinger\salhøyde.

Min kone er litt skeptisk til sykler hvor passasjersetet er opphøyd 20 cm med bare en liten pute å sitte på

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Du blir veldig fort vant til salhøyden, bare så det er sagt. Men er du 160 høy, så kan jeg til dels se problemet. Kan være greit og trygt å rekke ned i starten.

Min personlige mening er å styre unna KTM390 og BMW 310 etc. Dette er sykler man veldig fort vokser i fra motormessig. Så sant du da ikke ser hva du går til og ønsker spesifikt en sykkel i den klassen. Slike sykler er som oftest veldig gode på grusveier og litt terrengkjøring etc da dme er veldig lette og dermed også føles tryggere.

Skal du kjøre langturer på asfalt ville jeg nok ikke valgt disse.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av niko »

Hva med noe sånt? Jeg har ikke kjørt de sjøl, men de får knallkritikker. Fullt utstyrt med alt du trenger og etter sigende omtrent skuddsikker. Og, jeg tror du har sykkel lenge før du bytter. Lav, liten og lett med passe stor motor. Får litt lyst på sjøl, kjenner jeg :-)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=156114895

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 02 okt 2019, 13:25 Hva med noe sånt? Jeg har ikke kjørt de sjøl, men de får knallkritikker. Fullt utstyrt med alt du trenger og etter sigende omtrent skuddsikker. Og, jeg tror du har sykkel lenge før du bytter. Lav, liten og lett med passe stor motor. Får litt lyst på sjøl, kjenner jeg :-)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=156114895
Ikke dum denne :thumleft

Rimelig, gått veldig lite, japansk, ser ganske lav ut, OK motor og fin og ha passasjer på. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av simpson »

niko skrev: 02 okt 2019, 13:25 Hva med noe sånt? Jeg har ikke kjørt de sjøl, men de får knallkritikker. Fullt utstyrt med alt du trenger og etter sigende omtrent skuddsikker. Og, jeg tror du har sykkel lenge før du bytter. Lav, liten og lett med passe stor motor. Får litt lyst på sjøl, kjenner jeg :-)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=156114895
Dette er faktisk ikke dårlig tanke.
Fin nybegynnersykkel, bra kvalitet, mye sykkel for penga.
Og en sykkel du ikke vokser fort i fra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Nå synes jeg vi har vert veldig enige i det siste her inne simpson. Noe må helt klart være riv ruskende galt :lol

Labbetuss
Innlegg: 13
Registrert: 01 okt 2019, 13:46
Motorsykkelen din: Triumph Street Twin 900

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Labbetuss »

Ingen dum idè. Hadde ikke sett for meg sykkel med en liten kåpe og vindskjerm. Men årsmodell, kubikk og kilometer opp mot pris, var ikke denne så dum

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av LarsE »

Labbetuss skrev: 02 okt 2019, 13:15 Takk for svar.

Et poeng er ar at sykkelen ikke skal ha for stor salhøyde (vet at de kan senkes) Men bortimot 85 cm i salhøyde, blir for høyt for meg.
Da utgår både Tracer 900 og Xsr 900.

Ender jeg opp med en ny sykkel uansett, kan jeg nesten like godt kjøpe meg en ktm390 eller bmw 310 i starten.

Vanskelig å få prøvekjørt noe i vinter, men jeg må litt rundt å sjekke sittestillinger\salhøyde.

Min kone er litt skeptisk til sykler hvor passasjersetet er opphøyd 20 cm med bare en liten pute å sitte på
Kjører selv sykkel med oppgitt salhøyde på over 86cm, med 30" lengde på buksa, helt uproblematisk. Får riktig nok ikke begge føttene nedi bakken, men det har jeg aldri savnet heller, pleide ikke å gjøre det på den mindre sykkelen jeg hadde hvor jeg kunne gjøre det heller. Sykkelen eg har føles heller ikkje so høg som talet skulle tilseie, so ville prøvd ut både Tracer og XSR før du slår dei heilt frå deg.

Sidan du har sertifikatet no so kan du vel ta ein tur ned til nærmeste forhandler og prøve ut litt forskjellig, selv om du ikke tenker å handle akkurat i dag?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig.

Salhøyde spiller liten trille. Men det kan være greit å rekke ned med et av beina selvsagt. Spesielt i starten.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 02 okt 2019, 14:34 Nå synes jeg vi har vert veldig enige i det siste her inne simpson. Noe må helt klart være riv ruskende galt :lol
:lol :lol
Kanskje du har blitt voksen?
Eller at du har fått ny hobby og ikke har så ledig tankegang på andre ting lenger?
Nei, vi får vente til vinteren setter inn med mye dødtid.......

Svar