Motordeksel S1000R, Venstre side.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev: 24 sep 2019, 15:48 På motsatt side derimot skal en helt spesiell type benyttes fra BMW. Den spesielle årsaken til dette husker jeg ikke, men jeg har hatt av clutchdekselet på K1300GT flere ganger, og det er litt spesielt da anleggslaten er "skrå". Feil tilstramming og moment, og feil tetningsmasse kan gi trøbbel. Loctite skal ikke på her hvertfall.
Jeg tror nok ikke at pakningsmassen er så veldig spesiell, men at den BMW har selv i alle fall er helt korrekt type. Yamaha har også sin egen, og spesielt der den er i kontakt med motorolje er det viktig at det brukes akkurat denne typen. En av egenskapene er at om noe tyter ut (inn) mot olje, skal fragmenter av denne flensetetningen ikke kunne tette trange oljekanaler i motoren. En annen egenskap som er viktig er at den skal være stabil i de temperaturområdene som finnes i det område den skal brukes.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 24 sep 2019, 19:19 Går sikkert fint, men det jeg også tenker på er hvor langt det er mellom magnesium og stål på spenningsrekka. Spesielt rustfritt. Jeg tror ikke den kombinasjonen er særlig kjekk, og det er nok derfor BMW foretrekker aluminium.
Selvopplevd forøvrig. Det minst edle metallet blir bare til pulver og blir borte, i dette tilfelle, kan det fort være blokka :thumleft
Tja. 3 av mine 4 har ståbolter i alublokk. Veteranen på 40 år har ikke blitt til pulver....ennå;)
Og hvis man monterer dekselbeskyttere utenpå motordeksler så følger det alltid med stålbolter, og da gjerne rustfritt. Dette er uproblematisk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av FredrikE24 »

Stål i alublokk bruker ikke å være noe problem. Det har aldri BMW brydd seg noe om heller. Både MCen og bilen min har stålbolter overalt skrudd rett i aluminiumen. Magnesium er jo noe litt annet om man ser på spenningsrekka.
Ser man i tabellen, så ligger magnesium på -1,65V, hvor alu ligger på mellom -0,78 - -1,0V. Stål ligger på 0,6V.
Rustfritt 304-stål ligger på -0,1V og Rustfritt 316-stål ligger på 0,05V. Ganske stor spenningsforskjell mellom 316-rustfritt og magnesium.

Større sprik gir større fare for reaksjon.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

Jeg tviler ikke på spenningsrekka, og det er helt sikkert lurt å gjøre som BMW sier.
Blokka på s1000r(r) er alu-legering. Kanskje deksler er magnesium?
Uansett ikke sett tegn til pulverisering etter bruk av rf-bolter på begge sidedeksler. Har skrudd ganske mye på den modellen. Jeg synes det er ok å dele praktiske erfaringer fra det virkelige livet, inkludert bruk av rød Bt(!!!) pakningsguffe....;-)

Online
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av mekkern »

Har noen hondamotorer med magnesiumdeksler også od de har rf bolter. Tror bmw har smettet på aluskruer for å pine vekt der de kan da det ikke harbelastning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 27 sep 2019, 08:48 Har noen hondamotorer med magnesiumdeksler også od de har rf bolter. Tror bmw har smettet på aluskruer for å pine vekt der de kan da det ikke harbelastning.
Samme på nye R1. Engangs alu "strekkbolter". Vekthensyn. Jeg tror ikke de strekkes heller.

Svar