Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

At jeg så langt har kjørt drøye 40000km på et biltemakjede jeg satte på brukte drev, vil jeg tilskrive godt vedlikehold av kjede og bruken av automatisk kjedesmører de siste 30000km...
Så får andre drømme om at det ikke er nødvendig/vits med smøring av kjedet....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 26 sep 2019, 22:32 At jeg så langt har kjørt drøye 40000km på et biltemakjede jeg satte på brukte drev, vil jeg tilskrive godt vedlikehold av kjede og bruken av automatisk kjedesmører de siste 30000km...
Så får andre drømme om at det ikke er nødvendig/vits med smøring av kjedet....
Jeg dro for en stund tilbake til Østersund (S) for service, medbringende nye tannhjul og kjede. Det viste seg at jeg hadde fått feil bakre tannhjul fra forhandler, og siden et nytt ikke kunne skaffes i tide, ble det gamle kombinert med nytt kjede. Tannhjul foran ("drev"?) ble også skiftet. Dårlig kombinasjon ab nytt og gammelt, og nytt kjede /drevsett ble montert kun 8000 kjørte km etter. (ingen kjedesmører, kun spray).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er vel en av dem som kanskje har smurt kjedet oftest. Den forrige Bimmern hadde utslitte drev og kjede etter 24.00pkm.

Ville en automatisk smører aom scotoiler etc. Gitt meg nesten dobbelt så lang levetid? Det tillater jeg meg selv å tvile på. Jeg tror det er andre faktorer som spiller større rolle her. Feks. Kjørestil, hva man utsetter kjedet for etc. Men jeg kan jo selvsagt ta feil. Mekkern pleier jo å ha peiling på slikt... :)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Jeg har ikke akkurat "spart" cbr'n vil jeg si.... :roll
En ting spiller dog inn og det er dimensjon på kjede- en 'trend' er jo at man setter på mindre kjede for å minske tap..
eksempelvis at det endres fra 525 kjedeog drev til 520, og disse tåler ikke like mye og slites raskere.mange gjør dette på eksempelvis div 1000rr sykler.
På cbr'n er det 530 kjede og disse tåler mer last enn de smalere kjedene.

Greit at det er noe mer masse og marginalt mer friksjon i et breiere kjede men dette tapet en må ha dynobenk for å finne, er helt uintressant for gatebruk synes jeg.
Kjedene har jo også blitt bedre enn den gang jeg kjørte suzuki gs 750 med 630 oring kjede og voldsomme 68hk... :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 sep 2019, 05:46 Jeg har ikke akkurat "spart" cbr'n vil jeg si.... :roll
En ting spiller dog inn og det er dimensjon på kjede- en 'trend' er jo at man setter på mindre kjede for å minske tap..
eksempelvis at det endres fra 525 kjedeog drev til 520, og disse tåler ikke like mye og slites raskere.
På cbr'n er det 530 kjede og disse tåler mer last enn de smalere kjedene.

Greit at det er noe mer masse og marginalt mer friksjon i et breiere kjede men dette tapet en må ha dynobenk for å finne, er helt uintressant for gatebruk synes jeg.
Kjedene har jo også blitt bedre enn den gang jeg kjørte suzuki gs 750 med 630 oring kjede og voldsomme 68hk... :crazy:
Stålkvalitet har vel også en innvirkning her? Eller er jeg på bærtur nå?

Det snakkes jo så mye om stålkvalitet i enkelte fora at dette alene annses som en egen vitenskap i seg selv. Strekkfasthet på stål i de forskjellige temperaturer, kvaliteten på selve o-ringene etc. Kjørestil og kraft etc. er nevnt.

Jeg tror ikke smøring av kjede skader, men jeg tror heller ikke at smøring av et kjede vil utgjøre voldsomme forskjeller alene. Dog tror jeg at man bør smøre kjede før man setter bot sykkelen for en stund for å hindre at overflaterust sprer seg.

Men så lenge man føler selv man gjør det riktige angående kjedevedlikehold og andre ting, så er jo det helt i orden for min del. Men det betyr ikke at JEG anerkjenner metoden av den grunn. Jeg sitter på en måte litt på gjerdet her... :-k

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Friksjon metall metall gir slitasje uansett...men med forskjeller på type materialer.
Derfor smøres det.
Hadde det ikke vært friksjon mellom drev og kjede hadde det ikke vært slitasje av drevene.
Derfor smøres det.

En tingmange tror er at et O-ring kjede er "ferdig smørt"...
Ja rundt pinnen er det riktig. Men mellom bussing (innvendig smørt mot pinnen) og roller som ligger mot kjede og mot drev derimot, dette må man smøre utenfra.se bildet:
Bilde]

At man kan få en viss levetid uten smøring overhode er en annen sak og et personlig valg.
Men metall mot metall har behov for smøring. Et rullelager som er prinsippmessig samme som et kjede og drev kontakt funker heller ikke lenge helt tørt....

At det finnes løsninger som har mindre vedlikehold og gris er et konstruksjonsmessig valg produsenten av mc tok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg er klar over o-ringens oppgave og at kjedet ikke blir smurt "utvendig" uten at noen fysisk gjør det. Så den saken er biff.

Jeg forstår også at smøring neppe har noen skadelig effekt. Jeg tror så absolutt at smøring har noe for seg. Noe annet har jeg aldri trodd. Men jeg stiller spørsmål ved hvor effektiv denne smøringen er ut fra hvor "viktig" dette føles for de fleste.

Jeg tror bare ikke at smøringen har SÅ mye å si at man kan doble levetiden på kjede og drev ved å gå fra godt vedlikehold og gjevnlig smøring til å montere en løsning ala scotoiler.

EDIT:
Så kommer jo kostnaden for smøring av kjede inn i bildet. Hvor mye bruker man i kroner og øre på smøring kontra hva kjede og drev koster. Hovedpoenget mitt er vel egentlig at smøring av kjede på motorsykkel annses som langt viktigere for mange enn det faktisk er. Men jeg kan som sagt ta feil... :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Kjede vil støye mer og bensinforbruket vil øke-men er jo et regnestykke som du får vurdere.
kostet en lapp med autosmøreren min men bruker ca 30-40 kr i olje i sesongen.. og det ordner seg selv og søler lite og blir ikke seigt,lett å holde rent..og slipper å justere kjedet annet enn sjekk ved dekkskift...
men som sagt for meg vitner et tørt kjede om manglende vedlikehold og ville nedvurdert verdien av hele sykkelen ved et kjøp.
Oljeskift koster penger også-er det spart der også tro?
Men dette er meg-andre bryr seg ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Nå er vel oljeskift på motor for det første påkrevd, og for det andre så koster vel konsekvensene av feil vedlikehold rundt dette langt langt mer, så dette er nok viktigere å holde orden på enn å spraye på litt kjedeolje.

Jeg sier ikke at jeg ikke bryr meg, for de fleste vet sikkert at jeg er ganske nazi når det kommer til vedlikehold av ting jeg eier. Men vet man ikke bedre, så helgarderer man seg. Er vertfall litt slik jeg tenker. Men det betyr ikke at jeg ikke kan så diverse metoder rundt vedlikehold i tvil :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Det meste er vel allerede skrevet i denne tråden, antakelig dette også, men kan sikkert nevnes nok en gang.
Nemlig det at ingen av oss kan se for seg en kardangløsning på MC uten olje. En fullstendig innkapslet kjede- og drevløsning i oljebad ville kanskje vært den optimale løsningen på MC.
Men en slik løsning har man altså ikke på MC i dag.

Selv om dagens moderne kjeder har en rulleflateløsning i kjedeleddene med innkapslet smøremiddel sikret med O/X-ringer, for å redusere den "harde" metall mot metallkontakten mest mulig, er det likevel fortsatt metall mot metall hvor det er naturlig å tenkes seg at det er behov for jevnlig tilføring av smøremidler mens systemet er i drift.

På samme måte som metall mot metall drivpunktene i en kardang, registerkjeder i motorer og div. lagre i hjul, styrekrone osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 sep 2019, 03:23 Jeg er vel en av dem som kanskje har smurt kjedet oftest. Den forrige Bimmern hadde utslitte drev og kjede etter 24.00pkm.

Ville en automatisk smører aom scotoiler etc. Gitt meg nesten dobbelt så lang levetid? Det tillater jeg meg selv å tvile på. Jeg tror det er andre faktorer som spiller større rolle her. Feks. Kjørestil, hva man utsetter kjedet for etc. Men jeg kan jo selvsagt ta feil. Mekkern pleier jo å ha peiling på slikt... :)
Dobbelt så lang levetid kan man antakelig ikke regne med. Skjønt hvem vet med godt vedlikehold?

Kjede og drev på KTM'en min nærmere seg nå 34K. Altså 40 % lenger levetid så langt enn på din BMW. Tross god og jevnlig smøring ut fra det du har skrevet. Kjøremønsteret vårt tror jeg for øvrig ikke er så forskjellig til at dette skulle tilsi såpass stort avvik i slitasjen.

Jeg vet om noen som bytter kjede og drev hver sesong. Dels fordi de har tilgang til billige deler og dels fordi de gjør jobben selv.
Ingenting å si på det, men for oss som ikke skrur mye på sykkelen selv kan det vise seg å være lurt med smarte ting som hjelper med å forlenge levetiden lengst mulig.
Ved å få drev og kjede til å gå kanskje bortimot dobbelt så langt som det som er normalt for de fleste, så har man tross alt spart en god del kroner.
Også er det veldig kjekt med fastmontert kjedesmører på tur, "Top up" med olje, "Turn on" og "Ride off" = Tuturo, som er en den jeg har :) .
Man slipper å tenke på kjedesmøring når man parkerer for kvelden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 27 sep 2019, 07:20 Jeg tror bare ikke at smøringen har SÅ mye å si at man kan doble levetiden på kjede og drev ved å gå fra godt vedlikehold og gjevnlig smøring til å montere en løsning ala scotoiler.
Godt vedlikehold noe ala hva du bedriver burde vel være godt nok, og har ingen innbilning om at Scottoileren min dobler eller forlenger levetiden på kjede/drev kraftig. Det jeg derimot har brukt nærmere 1500,- på (Scottoiler i KTM-oransje, ja jeg er forfengelig :P) er å slippe å ligge på bakken etter en lang dag med kjøring, når man helst skal smøre et kjede, med den tryggheten om at kjede og drev er godt ivaretatt.

Har du noe annet en bare grå, kjedelige ståldrev og kjede så koster det også fort et par tusenlapper for nytt sett, så å prøve å spare noen kroner på ikke å smøre kjedet er nok ikke en genistrek. :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

LarsE skrev: 27 sep 2019, 19:54
Bjerknez skrev: 27 sep 2019, 07:20 Jeg tror bare ikke at smøringen har SÅ mye å si at man kan doble levetiden på kjede og drev ved å gå fra godt vedlikehold og gjevnlig smøring til å montere en løsning ala scotoiler.
Godt vedlikehold noe ala hva du bedriver burde vel være godt nok, og har ingen innbilning om at Scottoileren min dobler eller forlenger levetiden på kjede/drev kraftig. Det jeg derimot har brukt nærmere 1500,- på (Scottoiler i KTM-oransje, ja jeg er forfengelig :P) er å slippe å ligge på bakken etter en lang dag med kjøring, når man helst skal smøre et kjede, med den tryggheten om at kjede og drev er godt ivaretatt.

Har du noe annet en bare grå, kjedelige ståldrev og kjede så koster det også fort et par tusenlapper for nytt sett, så å prøve å spare noen kroner på ikke å smøre kjedet er nok ikke en genistrek. :-k
Ja, for dem som synes slikt vedlikehold er pain in the ass, er jo en slik autosmører gull verdt muligens og kanskje det største argumenetet for å montere en slik :)

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av GeirK. »

AJ renser du kjedet eller holder kjedet seg reint siden den får olje konstant? og hvor mye oljesøl blir det rundt drev felg?

Svar