Vinterklargjøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Plastrakett_71 »

Er det ikke rart hvordan vi mennesker (og kanskje vi med MC spesielt), legger så utrolig mye tid, krefter og penger i enkelte ting? Jeg kommer til å gjøre følgende; langtur førstkommende lørdag eller søndag (avhengig av været). Deretter skal sykkelen vaskes og gjøres ordentlig ren. Kjede skal vaskes og smøres og minuspolen på batteriet kobles fra.
Når dette er gjort, skal jeg gråte en skvett fordi jeg må klare meg igjennom mørketiden uten sykkelen. Presenningen blir så lagt over sykkelen - og det er det.
Olje, filter, smøring av kabler, etc blir gjort så fort vi tipper over påske til neste år.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 26 sep 2019, 18:27
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 hva er stabillisator i bensintanken?
https://www.boatparts.no/sta-bilr-bensi ... sator.html

Jeg er ingen ekspert men har forstått det slik at bensin blir "dårlig" over tid noe som kan være et problem for motor og tank. Tror også det hindrer vann i bensinen etc.
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 Og for å vaske kjede holder det å ta litt parafin på en tannbørste eller kjedekost og tørke av med en fille etterpå?
Holder sikkert i massevis. Bare husk å smør kjedet etterpå.

Finne masse rensesprayer og produkter i forskjellige prisklasser. Samme med smøring. Andre igjen bruker parafin og WD40...
Bensin forringes, ja. Bensin med etanol er mindre egnet for langtidslagring enn bensin uten. Her til lands er Shell V-power 98 oktan og noe 98 oktan fra Esso forhåpentligvis fortsatt uten etanol.

Noe mer om den saken her:

" ...For the most part E10 works fine as a fuel, but it’s known to cause problems for the fuel systems on older bikes and also complicates long-term storage. Ethanol is a corrosive liquid and can damage parts not meant to come in contact with it, causing hoses and gaskets to swell, deteriorate, and distort. You might recall the rash of warped plastic gas tanks on Ducatis and Aprilias in the mid-2000s—ethanol was to blame. For the most part manufacturers have adapted and now use ethanol-resistant fuel-system components, but older bikes (pre-2000) that were never designed to flow blended gas are susceptible to issues. If you ride an older bike, check out the “Learning To Cope With Ethanol” sidebar to see how you can combat alcohol-induced fuel-system failure.

ADVERTISEMENT / ADVERTISE WITH US
Even if your bike is equipped to cope with ethanol, blended gasoline may still cause complications when the kickstand is down for long periods of time like it is during the winter. That’s because ethanol is hydrophilic, meaning it attracts and binds to water, including water vapor in the air.

“When the ethanol absorbs enough water,” says Helix Racing Products’ Benson Greer, “it falls out of suspension and sinks to the bottom of the tank. This is called ‘phase separation,’ and it can begin to happen in as little as 30 days.” And since ethanol is a primary octane ingredient and is now bound to water at the bottom of your tank, “the gas that’s left may have an octane rating that could be in the low 80s,” Greer says.

Preventing phase separation—as well as delaying oxidation, the chemical process responsible for making gas go stale—is one of the things modern fuel stabilizers like Helix’s 5-in-1 Ultimate Fuel Stabilizer are designed to do. If you plan on storing your bike for a month or more, make sure to mix in a quality fuel stabilizer and fill your tank completely to reduce the volume of air and thus water vapor present in the tank. ... "

https://www.motorcyclistonline.com/gaso ... gazine-mc/
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av AJ »

@Plastrakett_71:
"Skinn og bein er jo halve moroa", het det i en reklame på TV for en god stund siden. Fiskeren som kom med uttalelsen hadde åpenbart ikke mye til overs for enkle foredlede fiskeprodukter...

Sånn er det mange av oss motorsyklister også. Vi liker gjerne å gjøre ting litt mer arbeidskrevende enn som så. Ikke nødvendigvis fordi det er påkrevende, men fordi vi liker å dulle og stelle med syklene våre. Mao. er det halve moroa å drive med slikt, ikke minst når sykkelen skal vinterlagres ;) .

For egen del kan det hende at jeg også sprayer sykkelen med et tynt lag ACF-50 olje, selv om jeg bor i et område med stabilt vinterklima langt unna saltvannsjø...
Altså, strengt tatt ikke nødvendig. Men noe jeg gjerne kan finne på å gjøre likevel. Nettopp for å "dulle og stelle" litt ekstra med KaTieM'en min :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av LarsE »

Sakkle skrev: 26 sep 2019, 19:32
LarsE skrev: 26 sep 2019, 19:12
Sakkle skrev: 26 sep 2019, 18:27
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 hva er stabillisator i bensintanken?
https://www.boatparts.no/sta-bilr-bensi ... sator.html

Jeg er ingen ekspert men har forstått det slik at bensin blir "dårlig" over tid noe som kan være et problem for motor og tank. Tror også det hindrer vann i bensinen etc.
Slik jeg forstår det så blir ikke bensin dårlig, men den tiltrekker seg vann (spesielt moderne bensin med innblandet etanol) som ikke er særlig antennelig. Det "gode gamle" rådet er vel å fylle nesten fullt og kjøre på med bensinstabilisator, mens nå som flere sykler har plasttank så har jeg også hørt at man omtrent skal tømme tanken før man setter den bort, da uten noe tilsetninger og så fylle på med fersk bensin på våren. Da blir den dårlige bensinen godt utblandet og sykkelen din skal takle det godt.
https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/ ... drivstoff/
Kan drivstoff bli gammelt?

Svar: Ja, drivstoff med innblanding av bio-komponenter (etanol i bensin eller FAME i diesel) har begrenset lagringstid.

.........

Etanolholdig bensin (E5-bensin) har også begrenset lagringstid og her gjelder de samme «reglene» for lagring som for diesel. Dersom du har en bil, motorsykkel eller annen motor/motorredskap som kun benyttes i deler av året bør bensinen tilsettes et tilsetningsstoff som øker «holdbarheten» til bensinen. Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.
Vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du svarer på, men det eneste jeg hadde feil var vel at ren bensin ikke tiltrekker seg vann? Burde vel også ha nevnt at det gode gamle rådet fortsatt gjelder for sykler med ståltank, og kan også fint gjøres på sykler med plasttank.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av haakeik »

Jeg gjør det enkelt med min 24 år gamle Triumph:
1. Ikke noe vask
2. Full tank med 98 oktan
3. Tømmer forgasserne for bensin
4. Litt kjedespray på kjedet
5. Sprayer alle metalldeler med ACF-50
6. Setter den på midtstøtten og frontstativ slik at dekkene er i luften.
7. Kobler på batterilader
8. Hiver over pustende dekke
9. Lader et par ganger i løpet av vinteren

Det har holdt i mange år, sykkelen starter om våren og ingen korrosjon på metalldeler.

Når våren kommer er det olje- og filterskift, en skikkelig spabehandling og bytte slitedeler hvis nødvendig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av gsx750_80 »

LarsE skrev: 26 sep 2019, 22:14
Sakkle skrev: 26 sep 2019, 19:32
LarsE skrev: 26 sep 2019, 19:12
Sakkle skrev: 26 sep 2019, 18:27
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 hva er stabillisator i bensintanken?
https://www.boatparts.no/sta-bilr-bensi ... sator.html

Jeg er ingen ekspert men har forstått det slik at bensin blir "dårlig" over tid noe som kan være et problem for motor og tank. Tror også det hindrer vann i bensinen etc.
Slik jeg forstår det så blir ikke bensin dårlig, men den tiltrekker seg vann (spesielt moderne bensin med innblandet etanol) som ikke er særlig antennelig. Det "gode gamle" rådet er vel å fylle nesten fullt og kjøre på med bensinstabilisator, mens nå som flere sykler har plasttank så har jeg også hørt at man omtrent skal tømme tanken før man setter den bort, da uten noe tilsetninger og så fylle på med fersk bensin på våren. Da blir den dårlige bensinen godt utblandet og sykkelen din skal takle det godt.
https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/ ... drivstoff/
Kan drivstoff bli gammelt?

Svar: Ja, drivstoff med innblanding av bio-komponenter (etanol i bensin eller FAME i diesel) har begrenset lagringstid.

.........

Etanolholdig bensin (E5-bensin) har også begrenset lagringstid og her gjelder de samme «reglene» for lagring som for diesel. Dersom du har en bil, motorsykkel eller annen motor/motorredskap som kun benyttes i deler av året bør bensinen tilsettes et tilsetningsstoff som øker «holdbarheten» til bensinen. Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.
Vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du svarer på, men det eneste jeg hadde feil var vel at ren bensin ikke tiltrekker seg vann? Burde vel også ha nevnt at det gode gamle rådet fortsatt gjelder for sykler med ståltank, og kan også fint gjøres på sykler med plasttank.
Der var bare ment som et supplement; Ved å unngå etanolholdig bensin kan mange spare seg for en del problemer.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Sakkle »

LarsE skrev: 26 sep 2019, 22:14 Vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du svarer på, men det eneste jeg hadde feil var vel at ren bensin ikke tiltrekker seg vann? Burde vel også ha nevnt at det gode gamle rådet fortsatt gjelder for sykler med ståltank, og kan også fint gjøres på sykler med plasttank.
Første setningen om at bensin ikke blir dårlig. Det er jeg ikke sikker på om jeg er enig i. Det er en blanding av kjemikalier som endrer seg over tid som det meste annet. Noe fordamper, noe reagerer kanskje med noe annet, vann kommer til etc. etc. etc.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av LarsE »

Sakkle skrev: 26 sep 2019, 22:30
LarsE skrev: 26 sep 2019, 22:14 Vet ikke helt hvilken del av innlegget mitt du svarer på, men det eneste jeg hadde feil var vel at ren bensin ikke tiltrekker seg vann? Burde vel også ha nevnt at det gode gamle rådet fortsatt gjelder for sykler med ståltank, og kan også fint gjøres på sykler med plasttank.
Første setningen om at bensin ikke blir dårlig. Det er jeg ikke sikker på om jeg er enig i. Det er en blanding av kjemikalier som endrer seg over tid som det meste annet. Noe fordamper, noe reagerer kanskje med noe annet, vann kommer til etc. etc. etc.
Er vel ganske nøyaktig det samme som står rett under det du siterte?
[...] Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.

Bensin og diesel som ikke inneholder biokomponenter har tilnærmet ubegrenset holdbarhet forutsatt korrekt/gunstig lagring.
Problemet oppstår når du har etanol innblandet med bensinen, som det meste av (all?) 95 okt har i dag. 98 Oktan skal visstnok fortsatt være etanolfri.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Har aldri opplevd problemer med gammel bensin. Senest for to uker siden tråkka jeg to ganger på kicken på hyttemopeden. Den har da stått i evigheter og snart 5 år gammel bensin. Gikk helt fint gjorde den også. Bensinkrana sto på og gassern var derfor full.

Tømme eventuelle gassere er sikkert ikke dumt.

Ellers liker jeg å sette den bort med ny olje.
Vask, rens og annen form for konservering er helt frivillig vil jeg si.
Litt vedlikeholdslading eller hekte av minuspolen er ikke en uting.

Man kan gjøre ting lettvint og enkelt, eller litt mer omfattende. Det er uansett fine greier å kunne ta ut sykkelen på våren helt klar for kjøring.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 26 sep 2019, 23:06 ...Har aldri opplevd problemer med gammel bensin. Senest for to uker siden tråkka jeg to ganger på kicken på hyttemopeden. Den har da stått i evigheter og snart 5 år gammel bensin...
Etanol i bensin er av relativt ny dato, og andelen har økt. Hvis bensinen var 5 år gammel kan det godt hende at den ikke inneholdt noe etanol.
Det er mange problemer heller ikke jeg har opplevd, som denguefeber, kikhoste eller fotsopp, for å nevne noe. Det blir uansett anekdotisk, og betyr ikke at ingen av fenomenene eksisterer. ;-)
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 26 sep 2019, 23:15
FredrikE24 skrev: 26 sep 2019, 23:06 ...Har aldri opplevd problemer med gammel bensin. Senest for to uker siden tråkka jeg to ganger på kicken på hyttemopeden. Den har da stått i evigheter og snart 5 år gammel bensin...
Etanol i bensin er av relativt ny dato, og andelen har økt. Hvis bensinen var 5 år gammel kan det godt hende at den ikke inneholdt noe etanol.
Det er mange problemer heller ikke jeg har opplevd, som denguefeber, kikhoste eller fotsopp, for å nevne noe. Det blir uansett anekdotisk, og betyr ikke at ingen av fenomenene eksisterer. ;-)
Det stemmer sikkert. Fenomenet etanol har heller ikke klart å skape plunder i noen av mine mc, ikke bil, og ikke kantklipper, motorsag eller plenklipper. Alle 10 maskiner ligger lenge uten å bli brukt.
I denne tråden er kanskje ikke etanol-fenomenet så veldig relevant? Har en følelse av at det var poenget til FredrikE24....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 26 sep 2019, 23:24
gsx750_80 skrev: 26 sep 2019, 23:15
FredrikE24 skrev: 26 sep 2019, 23:06 ...Har aldri opplevd problemer med gammel bensin. Senest for to uker siden tråkka jeg to ganger på kicken på hyttemopeden. Den har da stått i evigheter og snart 5 år gammel bensin...
Etanol i bensin er av relativt ny dato, og andelen har økt. Hvis bensinen var 5 år gammel kan det godt hende at den ikke inneholdt noe etanol.
Det er mange problemer heller ikke jeg har opplevd, som denguefeber, kikhoste eller fotsopp, for å nevne noe. Det blir uansett anekdotisk, og betyr ikke at ingen av fenomenene eksisterer. ;-)
Det stemmer sikkert. Fenomenet etanol har heller ikke klart å skape plunder i noen av mine mc, ikke bil, og ikke kantklipper, motorsag eller plenklipper. Alle 10 maskiner ligger lenge uten å bli brukt.
I denne tråden er kanskje ikke etanol-fenomenet så veldig relevant? Har en følelse av at det var poenget til FredrikE24....
Den "følelsen" hadde jeg og, ja. På det punktet går det an å være enig med deg. Etanol er det flere av oss som VET er relevant. Putt hva du vil i tankene på "maskinene" dine, enten det er 8 kantklippere, 1 Tesla og en Honda, eller hva f...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Det var poenget mitt ja. Skriver på mobilen, så hadde ikke veldig lyst til å ramse opp hele maskinparken fra stort til smått. Felles for alle er at de ligger lenge uten å bli brukt, og fenomenet «gammel bensin» er for meg en gåte. Føler derfor at det ikke er relevant til den ganske korte lagringen man gjør over vinteren. Amerikanerne ser ut til å slite mer, alt fra fargeendring, endring i konsistens og lukt. Tette gassere, korrosjon og gørr. Bremsevæske ser også ut for meg at fortere blir dårlig der borte.
Jeg «gidder ikke» toppe tanken heller. Den er i plast, og står sykkelen med nogenlunde jevn temperatur, så går det fint.

Kan nevne en kollega med Suzuki GSX med gassere. Den parkeres bare på høsten og startes på våren. Null vedlikehold utover vask innimellom og oljeskift før den årlige motorsykkelturen i Juni med jobben. Sykkelen er fin fortsatt og går som en klokke. Stikk i strid med min praksis rundt motorsykkel drift og vedlikehold.
Han jobbpendler med den som regel. Akkurat som meg.

Etanol i bensin har det vært en stund. Var vel i 2012 jeg måtte bytte bensinslanger på min 1976 modell 6-serie BMW. De var ikke gamle, men sprakk av etanolen. Motorbranner ble et tiltagende problem blant folk med gamle biler.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 26 sep 2019, 23:46 Det var poenget mitt ja. Skriver på mobilen, så hadde ikke veldig lyst til å ramse opp hele maskinparken fra stort til smått. Felles for alle er at de ligger lenge uten å bli brukt, og fenomenet «gammel bensin» er for meg en gåte. Her på berget hvertfall. Amerikanerne ser ut til å slite mer, alt fra fargeendring, endring i konsistens og lukt. Tette gassere, korrosjon og gørr.

Kan nevne en kollega med Suzuki GSX med gassere. Den parkeres bare på høsten og startes på våren. Null vedlikehold utover vask innimellom og oljeskift før den årlige motorsykkelturen i Juni med jobben. Sykkelen er fin fortsatt og går som en klokke. Stikk i strid med min praksis rundt motorsykkel drift og vedlikehold.
Han jobbpendler med den som regel. Akkurat som meg.

Etanol i bensin har det vært en stund. Var vel i 2012 jeg måtte bytte bensinslanger på min 1976 modell 6-serie BMW. De var ikke gamle, men sprakk av etanolen. Motorbranner ble et tiltagende problem blant folk med gamle biler.
AMCAR er godt kjente med problemer forbundet med etnol i drivstoff. Regjeringen er også oppmerksom på dette: https://www.amcar.no/aktuelt/regjeringe ... litet.html
At noen ikke registerer problemer forbundet med etanol i drivstoff beviser ingen ting om etanol i drivstoff generelt.
Bilbranner er og et godt eksempel på skader som følge av etanol. I det siste har det stadig stått å lese om bilbranner, med langt større hyppighet enn for ikke mange år tilbake. Akkurat som påpekt i denne artikkelen, som har vært nevnt her tidligere:
https://autoweek.com/article/car-life/j ... es-ethanol
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Sakkle »

LarsE skrev: 26 sep 2019, 22:56 Er vel ganske nøyaktig det samme som står rett under det du siterte?
[...] Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.

Bensin og diesel som ikke inneholder biokomponenter har tilnærmet ubegrenset holdbarhet forutsatt korrekt/gunstig lagring.
Problemet oppstår når du har etanol innblandet med bensinen, som det meste av (all?) 95 okt har i dag. 98 Oktan skal visstnok fortsatt være etanolfri.
Igrunn ikke... oppbevaring i en motorsykkeltank er ikke gunstig lagring. Om bensin skal holde over lang tid må den oppbevares i en lufttett beholder. En motorsykkel tank er ikke lufttett.

Jeg sier ikke at den muligens ikke vil fungere i svært lang tid, potensielt mange år. Men det kommer helt an på. Har selv opplevd å måtte sende et aggregat på service i forsvaret. Rapporten vi fikk tilbake var "gammel bensin". Denne bensinen hadde stått på jerrykanne, sikkert med dårlig pakning, i en container over lang tid.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar