Vinterklargjøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Vinterklargjøring

Legg inn av Thomas1523 »

Hva må gjøres med en MC før den skal settes inn for vinteren, har nylig hatt sykkelen på førstegangsservice. Vet at tanken skal fylles og sykkelen skal vaskes, men er det noe annet?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, igrunn ikke.

Jeg tar oljeskift ink. En varmkjøring rett før jeg setter den vekk.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Sakkle »

Vask og smør kjedet kanskje?
De lærde strides om det er nødvendig med stabilisator i bensintanken.
Evt. ta ut batteriet eller koble til en vedlikeholds-lader. Folk er uenige om dette også.
Evt. skifte olje og filter (det ble kanskje gjort på service?) om det er lenge siden det er gjort. Ikke strengt tatt nødvendig, men passer godt å gjøre i samme slengen etter min mening.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av cannon »

Full tank og tørr, varmkjørt sykkel før den parkeres for en liten vinterdvale. Særlig hvis den vaskes rett før parkering.
En vedlikeholdslader er smart.
Ingen grunn til å demontere batteriet, gitt at sykkelen parkeres i kald garasje. Uten lading bør minuspol kobles fra. Batteriet kan med fordel lagres kaldt hvis sykkelen står i varmt miljø.

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Thomas1523 »

Sakkle skrev: 26 sep 2019, 17:01 Vask og smør kjedet kanskje?
De lærde strides om det er nødvendig med stabilisator i bensintanken.
Evt. ta ut batteriet eller koble til en vedlikeholds-lader. Folk er uenige om dette også.
Evt. skifte olje og filter (det ble kanskje gjort på service?) om det er lenge siden det er gjort. Ikke strengt tatt nødvendig, men passer godt å gjøre i samme slengen etter min mening.
Olje og filter ble byttet på service, hva er stabillisator i bensintanken? Og for å vaske kjede holder det å ta litt parafin på en tannbørste eller kjedekost og tørke av med en fille etterpå?

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Thomas1523 »

cannon skrev: 26 sep 2019, 17:40 Full tank og tørr, varmkjørt sykkel før den parkeres for en liten vinterdvale. Særlig hvis den vaskes rett før parkering.
En vedlikeholdslader er smart.
Ingen grunn til å demontere batteriet, gitt at sykkelen parkeres i kald garasje. Uten lading bør minuspol kobles fra. Batteriet kan med fordel lagres kaldt hvis sykkelen står i varmt miljø.
Hvorfor skal den varmkjøres før jeg setter den inn?
Tror jeg tar ut batteriet siden det blir fort tomt pga keyless system, men hvilken vedlikeholdslader er å anbefale? Ikke for dyr

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Ettan »

cannon skrev: 26 sep 2019, 17:40 Full tank og tørr, varmkjørt sykkel før den parkeres for en liten vinterdvale. Særlig hvis den vaskes rett før parkering.
En vedlikeholdslader er smart.
Ingen grunn til å demontere batteriet, gitt at sykkelen parkeres i kald garasje. Uten lading bør minuspol kobles fra. Batteriet kan med fordel lagres kaldt hvis sykkelen står i varmt miljø.
Hvorfor varm kjøre sykkelen rett før den parkeres? dette har jeg aldri hørt om før, og kan ikke si at jeg ser poenget med dette heller, det er jo totalt unødvendig.

Vedlikeholdslader er å anbefale dersom du lar batteriet stå i sykkelen, dersom du tar av batteriet bør du lade det helt opp før det settes bort. Om du har det stående i en garasje uten oppvarming bør du heller ta det inn, spesielt om det er fare for at temperaturen kan synke under 0 grader. Det er også lurt å kontrollere og evt. lade opp batteriet en gang eller to ila vinteren. Sønnak har gode ladere.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Sakkle »

Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 hva er stabillisator i bensintanken?
https://www.boatparts.no/sta-bilr-bensi ... sator.html

Jeg er ingen ekspert men har forstått det slik at bensin blir "dårlig" over tid noe som kan være et problem for motor og tank. Tror også det hindrer vann i bensinen etc.
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 Og for å vaske kjede holder det å ta litt parafin på en tannbørste eller kjedekost og tørke av med en fille etterpå?
Holder sikkert i massevis. Bare husk å smør kjedet etterpå.

Finne masse rensesprayer og produkter i forskjellige prisklasser. Samme med smøring. Andre igjen bruker parafin og WD40...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av cannon »

Ettan skrev: 26 sep 2019, 18:13
cannon skrev: 26 sep 2019, 17:40 Full tank og tørr, varmkjørt sykkel før den parkeres for en liten vinterdvale. Særlig hvis den vaskes rett før parkering.
En vedlikeholdslader er smart.
Ingen grunn til å demontere batteriet, gitt at sykkelen parkeres i kald garasje. Uten lading bør minuspol kobles fra. Batteriet kan med fordel lagres kaldt hvis sykkelen står i varmt miljø.
Hvorfor varm kjøre sykkelen rett før den parkeres? dette har jeg aldri hørt om før, og kan ikke si at jeg ser poenget med dette heller, det er jo totalt unødvendig.
Fordi den er våt etter vask. Det ligger vannrester mange utilgjengelige steder. En kjapp varmkjøring og bremsing og fartsvind fjerner alt vann.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av cannon »

Batteriet tåler helt fint minusgrader i garasjen, bare det ikke tappes ned. Derfor av med minuspol. Evt vedlikeholdslader.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av LarsE »

Sakkle skrev: 26 sep 2019, 18:27
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 hva er stabillisator i bensintanken?
https://www.boatparts.no/sta-bilr-bensi ... sator.html

Jeg er ingen ekspert men har forstått det slik at bensin blir "dårlig" over tid noe som kan være et problem for motor og tank. Tror også det hindrer vann i bensinen etc.
Slik jeg forstår det så blir ikke bensin dårlig, men den tiltrekker seg vann (spesielt moderne bensin med innblandet etanol) som ikke er særlig antennelig. Det "gode gamle" rådet er vel å fylle nesten fullt og kjøre på med bensinstabilisator, mens nå som flere sykler har plasttank så har jeg også hørt at man omtrent skal tømme tanken før man setter den bort, da uten noe tilsetninger og så fylle på med fersk bensin på våren. Da blir den dårlige bensinen godt utblandet og sykkelen din skal takle det godt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av AJ »

Jeg fyller opp tanken med 98 oktan, lar batteriet stå i og vedlikelader dette noen ganger i løpet av vinteren.
Har funket helt uproblematisk her hjemme i flere år.

Noen ganger tidligere har jeg også byttet olje og filter rett før vinterlagringen, men ikke i år siden det ikke er veldig lenge siden sykkelen var på service.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av Sakkle »

LarsE skrev: 26 sep 2019, 19:12
Sakkle skrev: 26 sep 2019, 18:27
Thomas1523 skrev: 26 sep 2019, 17:53 hva er stabillisator i bensintanken?
https://www.boatparts.no/sta-bilr-bensi ... sator.html

Jeg er ingen ekspert men har forstått det slik at bensin blir "dårlig" over tid noe som kan være et problem for motor og tank. Tror også det hindrer vann i bensinen etc.
Slik jeg forstår det så blir ikke bensin dårlig, men den tiltrekker seg vann (spesielt moderne bensin med innblandet etanol) som ikke er særlig antennelig. Det "gode gamle" rådet er vel å fylle nesten fullt og kjøre på med bensinstabilisator, mens nå som flere sykler har plasttank så har jeg også hørt at man omtrent skal tømme tanken før man setter den bort, da uten noe tilsetninger og så fylle på med fersk bensin på våren. Da blir den dårlige bensinen godt utblandet og sykkelen din skal takle det godt.
https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/ ... drivstoff/
Kan drivstoff bli gammelt?

Svar: Ja, drivstoff med innblanding av bio-komponenter (etanol i bensin eller FAME i diesel) har begrenset lagringstid.

.........

Etanolholdig bensin (E5-bensin) har også begrenset lagringstid og her gjelder de samme «reglene» for lagring som for diesel. Dersom du har en bil, motorsykkel eller annen motor/motorredskap som kun benyttes i deler av året bør bensinen tilsettes et tilsetningsstoff som øker «holdbarheten» til bensinen. Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av cannon »

Antar at dette er gangbare tips. Kåre har lang erfaring:)

https://www.dinside.no/motor/dette-ma-d ... t/61008403

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterklargjøring

Legg inn av cannon »

Og her er den ultimate varianten, sitert fra en uendelig rekke av tidligere vinterlagringstips:

2 alternativer for vinterlagring av MC: 

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje. 
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer. 
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling. 
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet. 
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!! 
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt. 

Eller; 

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren. 
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

Svar