MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorcycle Communication Systems, BT-S2 - noen med erfaringer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker selv Cardo G9x og den har forsåvidt funket greit de fire årene jeg har hatt den. Men jeg har i 98% av bruken kun brukt den som lydavspiller og ikke som intercom. Intercom synes jeg bare er slitsomt. Når jeg er på tur orker jeg ikke å jatte med andre hele tiden. Noe må man jo snakke om når man stopper også :)

Det viktigste for min del er selve lydkvaliteten siden jeg stort sett bruker intercom til musikkavspilling streamet fra telefon (spotify). Jeg har testet det systemet som er i den nye Schuberth C4 Pro hjelmen samt det jeg bruker selv som er Cardo G9x. Lydkvaliteten er bare helt grei. Gåsehud får man ikke. Man kan spille relatvit høyt, men lyden er veldig tam. Dårlig med "trøkk" for å si det sånn.

Skal du i hovedsak bruke den som intercom, så er jo ikke lydkvaliteten SÅ viktig.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Motorcycle Communication Systems, BT-S2 - noen med erfaringer?

Legg inn av haakeik »

Jeg har i sommer brukt Fodsports M1-S til å høre på musikk og radio. Vesentlig bedre kvalitet på lyd enn min gamle Cardo G9x og den spiller mye høyere. Den kan også firmware oppgraderes via PC. Den kan parres med andre merker. Den har ikke radio, men med en PopNano koblet til, er det ikke noe problem å høre på DAB radio.
Fodsports M1-S: https://www.aliexpress.com/item/Fodspor ... autifyAB=0

PopNano: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bild ... jamforelse

Lordjanus
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2018, 17:25
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville Bobber 1200

Re: Motorcycle Communication Systems, BT-S2 - noen med erfaringer?

Legg inn av Lordjanus »

Takker for svar , skal sjekke de forskjellige som dere drar frem.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Motorcycle Communication Systems, BT-S2 - noen med erfaringer?

Legg inn av KåreDump »

Lordjanus skrev: 08 aug 2018, 22:48 Eller er det ikke bra, noen som har prøvd, er jo litt skeptisk.
Kjøpte en sånn BTS2-sak når min G9x tok kveld. Regna med det skulle være det reneste søppel, men tok feil.
Har kun testa den som musikkavspilling og for å svare telefon, har ikke prøvd den som intercom (har for pratsomme kjørekompiser tila t jeg didder det! :lol )

Lydkvaliteten er på linje med G9x, og batteritiden er MYE bedre!

Juicebox skrev: 09 aug 2018, 00:22 Intercom er noe jeg syns man ikke skal spare på. Kan anbefale Scalarider packtalk på det varmeste. DMC-teknologien er en av de beste om ikke den beste!
Både jeg og min datter hadde kjøpte G9x når jeg øvelseskjørte med henne, men etter tre-fire år hadde begge settene sluttet å fungere...
Den der billigsaken koster ca en tiendel av hva en tilsvarende sak av anerkjent merke koster.
Og når den funker (for meg i alle fall) like bra som "merkevaren", så blir valget lett for meg!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Motorcycle Communication Systems, BT-S2 - noen med erfaringer?

Legg inn av Juicebox »

KåreDump skrev: 09 aug 2018, 12:52 Både jeg og min datter hadde kjøpte G9x når jeg øvelseskjørte med henne, men etter tre-fire år hadde begge settene sluttet å fungere...
Den der billigsaken koster ca en tiendel av hva en tilsvarende sak av anerkjent merke koster.
Og når den funker (for meg i alle fall) like bra som "merkevaren", så blir valget lett for meg!
Så bra billigsaken funker for deg! Mener det 100%!
Du må huske at G9x og Packtalk kommer fra samme merke men de er to forskjellige enheter fra to forskjellige tider. Det er også en stor forskjell å bruke det til øvelseskjøring og til gruppekjøringer som inneholder mer enn 1.
Ingen andre produsenter har en mesh-teknologi som er like bra utprøvd som DMC til scalarider og som er like stabile som dem.

Skal man ha intercom for fører og passasjer så funker hvilken som helst enhet, men om man vil ha en intercom som skal være så universell som mulig og samtidig være en av de på topp så hadde jeg lett gått for Packtalk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Spørsmål om VOX innstillinger på Cardo Scala G9

Legg inn av AJ »

Jeg har Cardo Scala G9 som jeg bruker når kona og jeg er på tur.
Siden stemmeaktiveringen ikke funker så bra til tider lurer jeg på om enhetene er stilt inn riktig.

Jeg har stilt inn begge enhetene på "Call Intercom" som skal være rett innstilling for å starte kommunikasjonen ved hjelp av stemmen.
Det andre alternativet er standard fabrikkinnstillingen "Voice Command" hvor man gir stemmekommandoer som "Radio on", Music on", "Next track", "Music off" osv. osv.
En innstilling jeg aldri har brukt siden jeg kun bruker intercomsystemet til kommunikasjon med passasjer, koblet til GPS og av og til tlf.
Funker helt fin med GPS og tlf., mens stemmeaktiveringen mellom hjelmene stadig vekk svikter.

Derfor lurer jeg på om "On" innstillingen på "VOX" er feil når enhetene er innstilt på "Call Intercom".
I forklaringen under "VOX" står det at VOX teknologien er for sikker hands-free bruk med stemmekommandoer (Voice Command).
Står altså ingenting om stemmeaktiveringen - "Call Intercom" - for å starte en samtale mellom fører og passasjer.

Så til spørsmålet:
Er det noen her inne som vet med sikkerhet hva "VOX" skal være innstilt på når enhetene er innstilt på "Call Intercom"? Se bildevedlegget.

Jeg lurer nemlig på om "on" innstillingen under "VOX" kan virke forstyrrende på stemmeaktiveringen slik at den ikke funker optimalt.

Alle lure løsninger og gode erfaringer med å få dette til å funke best mulig mottas med takk!
Cardo Scala VOX innstillinger.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Thomas1523 »

Går det ikke ann å bruke telefon som intercom? Ha ørepropper i hjelmen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

Thomas1523 skrev: 23 sep 2019, 19:57 Går det ikke ann å bruke telefon som intercom? Ha ørepropper i hjelmen?
Ikke på samme måte, vil jeg tro? Har ikke peiling på alle tekniske finurligheter produsentene putter i telefonene nå om dagen, så jeg vet ikke.
Den enste muligheten med tlf. som jeg ser for meg er å ringe og opprette en samtale, som man pleier å gjøre med telefonen.
Uten stemmeaktivering som laget slik at man kan starte en samtale når behovet er det og la forbindelsen slå seg av ved å holde munn :-$ ;) i et visst antall sekunder. For så å starte forbindelsen igjen med stemmen når behovet er der.

Det er nettopp dette jeg vil ha best mulig, selve startprosessen og lurer på om jeg har noen innstillinger som er feil.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Niebelheim
Innlegg: 3
Registrert: 04 sep 2019, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 800 2010
Sted: Hommelvik

Packtalk Slim

Legg inn av Niebelheim »

Jeg kjøpte en Packtalk Slim av en på Finn.no i fjor sommer. Han hadde kjøpt en Duo pakke, og solgte den ene enheten til meg.

Jeg har vært kjempefornøyd med den, og har brukt den omtrent daglig når jeg kjører til jobb, men nå har den begynt å bli rar.

Den begynte plutselig å justere lyden opp av seg selv og lagde lyder som man normalt hører når man trykker på knappene på siden. Og nå virker ikke knappene på siden i det hele tatt, så jeg får ikke til å slå den av og på en gang.

Jeg frykter det har kommet fukt i den.
De skal jo være vanntett, så jeg syns jo det er litt rart også.
Dette skal vel dekkes av garanti, siden den er rett over et år gammel?
Problemet er at jeg ikke har kvitteringen på den.

Er det noen som har noen gode tips?

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Flattop »

Spør den opprinnelige kjøperen om han kan sende deg en kopi av kvitteringen.

Hvis så er mulig kontakt de som den ble kjøpt av.
Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av erik m »

Har hatt G9x i tre år (sesonger) nå, og oppsummerer:
-bruksanvisningen er enormt lang, og stort sett vanskelig å forstå. Ikke ordene, men hva som egentlig menes. Over 90% har jeg ikke bruk for.
-har samme utfordring som AJ; skal VOX være på eller av når call intercom er på? Har periodevis forsøkt begge deler, og noen ganger funker det, andre ganger ikke i begge innstillinger!
-når jeg kjører med åpent visir som jeg stort sett gjør hele sommeren og er avhengig av intercom for å diskutere veivalg o.l. med kompisen, varer batteriene knapt en time - de blir antakelig aktivert av vindsuset. Dette har blitt verre etter hvert, og betyr vel at batteriene uansett ikke er ment å vare lenger enn et par år. Da skal vi nok kjøpe noe helt nytt. Uansett hvordan jeg stiller VOX og AGC.
-intercom kommer og går, og plutselig kan radioen slå inn - på full styrke! Den oppfatter visse trafikklyder som voice command!
-positivt at intercom - når den fungerer - virker over mer enn en kilometer når det er relativt klar bane, og når jeg får lyd er den høy og klar.
-jeg bruker aldri audio når jeg kjører, trenger settet utelukkende som intercom og stemmen fra gps. Det siste fungerer greit, men jeg har et sett som har en masse finesser jeg ikke har bruk for, og som er kronisk upålitelig på det ene av de to områdene jeg trenger. Trøster meg med at det var på tilbud da jeg kjøpte det!

Finnes det et kommunikasjonssystem som IKKE har radio eller audiomulighet, som bare funker som intercom samt tar inn gps-stemmen og som er pålitelig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 10 des 2019, 13:14 Har hatt G9x i tre år (sesonger) nå, og oppsummerer:
-bruksanvisningen er enormt lang, og stort sett vanskelig å forstå. Ikke ordene, men hva som egentlig menes. Over 90% har jeg ikke bruk for.
-har samme utfordring som AJ; skal VOX være på eller av når call intercom er på? (Min understrekning - AJ) Har periodevis forsøkt begge deler, og noen ganger funker det, andre ganger ikke i begge innstillinger!
Lurer fortsatt på dette, men har samtidig "slått meg til ro" :-k med at VOX skal være påslått... :confused .
Litt forvirret fortsatt, skal det innrømmes.
Hører derfor gjerne fra andre med erfaringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av E-strom »

AJ skrev: 10 des 2019, 18:39
erik m skrev: 10 des 2019, 13:14 Har hatt G9x i tre år (sesonger) nå, og oppsummerer:
-bruksanvisningen er enormt lang, og stort sett vanskelig å forstå. Ikke ordene, men hva som egentlig menes. Over 90% har jeg ikke bruk for.
-har samme utfordring som AJ; skal VOX være på eller av når call intercom er på? (Min understrekning - AJ) Har periodevis forsøkt begge deler, og noen ganger funker det, andre ganger ikke i begge innstillinger!
Lurer fortsatt på dette, men har samtidig "slått meg til ro" :-k med at VOX skal være påslått... :confused .
Litt forvirret fortsatt, skal det innrømmes.
Hører derfor gjerne fra andre med erfaringer.
Brukte G9x fra 2014 til 2018
- VOX måtte jeg skru av, synger en del i hjelmen... :redface
- Intercom fungerer helt fint med VOX av
- koblet opp mot juniors Interphone, fungerer også fint
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

E-strom skrev: 11 des 2019, 16:03 Brukte G9x fra 2014 til 2018
- VOX måtte jeg skru av, synger en del i hjelmen... :redface
- Intercom fungerer helt fint med VOX av
- koblet opp mot juniors Interphone, fungerer også fint
Dette er absolutt nyttig og interessant :drg .

Jeg har slått av slått av (Off) "Spoken Status Announcements" nettopp for å slippe "maset" fra den innebygde stemmen om de forskjellige funbksjonene.
Dette funker helt fint slik det skal. "Annonsøren" er taus.

Så har jeg slått på (On) "VOX" fordi jeg hele tiden har oppfattet det slik at denne funksjonen må være påslått for at stemmeaktiveringen skal fungere. Dvs. at jeg åpner kanalen med passasjeren med stemmen i stedet for å trykke på en knapp.
Og det er denne funksjonen som tidvis er høyst upålitelig, dvs. at samme hva man gjør åpnes ikke kommunikasjonskanalen, "Channel A" i mitt og min faste passasjers tilfelle.

Derfor er det du nevner med din erfaring om at Intercom fungerer helt fint med VOX av (Off) veldig interessant.
For å få det inn med teskje: betyr dette at du "Call Intercom" er valgt under innstillingen "VOX Operation Mode"?

Se for øvrig bildeutsnittet nedenfor som viser innstillingene på G9 settet jeg har. Innstillingene er nøyaktig det samme på begge settene. Altså likt hos meg som fører og passasjeren.
Som du ser er "VOX" påslått.

Så spørsmålet er enkelt og greit dette: vil stemmeaktiveringen (starte/åpne kanalen for å snakke med passasjeren) fungere med "VOX" avslått (Off)?

Dette er strengt tatt den eneste funksjonen jeg har behov for med dette settet i tillegg til kontakt med tlf. og GPS, som alltid har fungert uproblematisk med Cardo Scala G9 og tidligere Cardo sett.
Cardo scal G9 innstillinger VOX.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av E-strom »

AJ skrev: 11 des 2019, 16:57[...
Så spørsmålet er enkelt og greit dette: vil stemmeaktiveringen (starte/åpne kanalen for å snakke med passasjeren) fungere med "VOX" avslått (Off)?
...]
Nei, du må trykke på knappen på intercom'en for å koble til eller fra når VOX er av
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar