Motordeksel S1000R, Venstre side.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av Mincemeat »

Gjør dumme ting, vinn dumme priser sies det.

I dette tilfellet stemmer det ganske bra. La ned sykkelen på en parkeringsplass og trenger nå nytt motordeksel på venstre side og girhendel.

Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette og hvor mye det koster?

Fant i utlandet for 550 dollar, men der virker det som alt det andre (skruer og pakninger) må kjøpes separat. Leste at skruer skulle byttes pga at de er av aluminium. Hadde foretrukket et kit, men kanskje man må ha litt kjennskap for å bestille slikt?

Gjør jeg det via MC Oslo regner jeg med at det ikke er noe tvil om hva som er billigst av egenandel og arbeid.

Noen som har noe kjennskap? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger. :)

Mvh
Mincemeat

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av kjellv »

Ta en telefon til en BMW-forhandler og be om pris. Ingen vits i å gjette at det er så kjempedyrt før du har sjekket. Be om fastpris på deler med pakning og nye skruer ferdig montert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg la ned sykkelen i 2015, men da på høyre side. Jeg ble faktisk overrasket over prisene i positiv grad.

Jeg sende mail til BMW i Ålesund. Dem fikset deler til meg og jeg synes ikke prisen var avskrekkende faktisk. Men hva venstre motordeksel koster vet jeg dog ikke.

Husk å kjøpe evt. Skruer etc også. Samt at det vel skal være gjengelås etc. Samt at momentet skal være riktig. Jeg var vertfall veldig nazi på akkurat dette. Andre bryr seg kanskje ikke like mye.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av FredrikE24 »

Hiv in 7 siste siffer av VIN på realoem.com.
Der finner du alle delenummer, med tegninger.
Søk litt rundt på nettet, eller punch det rett i nettbutikken til MCOslo. BMW delenummer altså.

Brukeravatar
Mincemeat
Innlegg: 59
Registrert: 10 mai 2018, 14:56
Motorsykkelen din: 2016 YZF-R1

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av Mincemeat »

Etter å ha sjekket pris gir bytte av deksel hos MCoslo havner jeg på ca 5500 for byttet. 4200 for dekselet og en time for montering.

Girhendel og gummi ting til girhendel på hvv. 1300 og 80. Ca. 600 for R&G klossen.

Så det var jo ikke over all forventning.

Jeg tenker det kan være fornuftig å få mcoslo til å bytte dekselet og så kan jeg fikse det andre selv. Dette synes imidlertid å være en mindre komplisert operasjon å legge ut på også for de mindre erfarne mekanikere blant oss, men det er vel lurt å overlate det til proffene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

Ebay: motordeksel 780,-. Frakt 180,-.
Selger med 100% positiv rating.
Søk på s1000r clutch cover.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av Bjerknez »

Husk at hvis det skal gjøres riktig, så skal det også med stor sannsynlighet brukes en form for Locktite på skruer, samt pakningsmiddel som kostet skjorter og armer hos Wurth hvis jeg skulle ha den riktige.

En som meg, som ikke vet så mye om dette, kjørte safe og kjøpte denne fra Wurth. Den måtte bestilles og kom sef. kun i 250ml. flaske. Jeg trengte vel en t-skje.

Så legger dem inn jobb for bytte av motordeksel, så må du huske på at dem helt sikkert også har tatt med det som trengs av andre ting. Jeg mener å huske at dette vidundermiddelet fra Wurth kostet meg over 600 kroner. Locktiten kostet 280 kroner og BMW klistremerket til sykkelen kostet hele 690 kroner(!) Skruene som brukes (vertfall på dekeslet jeg byttet) er engangsskruer, så disse må også bestilles.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av kjellv »

cannon skrev:Ebay: motordeksel 780,-. Frakt 180,-.
Selger med 100% positiv rating.
Søk på s1000r clutch cover.
Clutch cover er vel høyre side, om ikke alt er skrudd sammen helt motsatt av normalt på denne?

Ellers vil vanligvis slike ting som loctite, flytende pakninger, rensemidler, tørkepapir og verktøy framkomme som verkstedmateriell på en verkstedregning med en 50 lapp eller noe. Det blir fort dyrt å kjøpe inn slikt i små forpakninger for en liten jobb.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 24 sep 2019, 07:41
cannon skrev:Ebay: motordeksel 780,-. Frakt 180,-.
Selger med 100% positiv rating.
Søk på s1000r clutch cover.
Clutch cover er vel høyre side, om ikke alt er skrudd sammen helt motsatt av normalt på denne?

Ellers vil vanligvis slike ting som loctite, flytende pakninger, rensemidler, tørkepapir og verktøy framkomme som verkstedmateriell på en verkstedregning med en 50 lapp eller noe. Det blir fort dyrt å kjøpe inn slikt i små forpakninger for en liten jobb.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Du har rett. V.s. er stator cover. De ligger fra 1900,- til 2500,- på eBay.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez har rett. Må kjøpe tetteguffe fra BMW, nye ISA-skruer. Loctite skal man nok ikke ha etter hva jeg husker. Men tetteguffa er svinedyr.

Så skal olja tappes, må ha olje også. Kan like gjerne kjøpe filter også og skifte samtidig.
Alt i alt synes jeg ikke prisen McOslo har gitt er så ille.
Dekselet skal også strammes til i en helt spesifikk rekkefølge skruemessig, og med rett moment selvfølgelig.

Rettelse. Jeg tenkte høyre side, altså clutch. Kan være langt mindre omfattende på venstre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av Bjerknez »

Skruene (og dekselet) til "inspeksjonsdekselet" på høyre siden som jeg byttet måtte vertfall ha locktite og dette var engangsskruer. Dem skulle skrus fast med 5NM(!). Det er så lite at man nesten klarer dte med håndmakt uten verktøy. Men jeg fulgte boken her.

Så det er ikke bare dekselet som må bestilles. Jeg ringte BMW i Ålesund og sa at jeg skulel ha ALT som trengtes for å bytte dette dekselet. Allikevel klarte dem ikke å sende meg tetningsmiddel, så dette måtte jeg kjøpe selv via Wurth.

Dette er vel en ganske ny sykkel, så jeg ville definitivt kjørt safe her. Ta vare på kvitteringer og kjøp orginalt. Man begynner ikke å "lappe" en såpass ny sykkel med uorginale eller feil deler og midler for å spare noen hundrelapper mener jeg.

Så 5.000 kroner som du har fått pris på er nok for mer enn kun motordeksel og jobben. Å legge inn en time arbeid på dette synes jeg høres fornuftig ut og hvis deksel og alt som skal til inkludert ny olje og oljeskift + filter etc. så sparer du kanskje penger på en kommende service også som må tas med i prisen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

Verkstedprisen høres helt grei ut, særlig hvis man er litt usikker på egen ferdighet.
Denne dekseljobben er dog svært enkel. Det kan brukes vanlig pakningssement fra feks BT, og boltene kan fint brukes på nytt. Ikke bruk locktite eller annen gjengelåsing.
Heller ikke noe problem å bytte til feks rustfrie umbrakoskruer.
Ved å lene sykkelen t.h. så behøves ikke oljeskift.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er ikke oljesiden, er på dynamo-siden av sykkelen. Tetningsmasse skal nok derfor ikke benyttes. På motsatt side derimot skal en helt spesiell type benyttes fra BMW. Den spesielle årsaken til dette husker jeg ikke, men jeg har hatt av clutchdekselet på K1300GT flere ganger, og det er litt spesielt da anleggslaten er "skrå". Feil tilstramming og moment, og feil tetningsmasse kan gi trøbbel. Loctite skal ikke på her hvertfall.
Tilstrammingsrekkefølgen er noe sær kan man si.

BMW spesifiserer at det skal benyttes skruer i aluminium, og at disse er kun for engangsbruk. Alle skal byttes hver gang.
Pos.2 er i dim M6x35, i alt 8stk. Koster 30kr stykket fra BMW med partnr. 11147724485
Pos.3 er i dim M6x45, i alt 4stk. Koster 42,5kr stykket fra BMW med partnr. 11147724486
Pos.6 er nok neppe nødvendig å løsne. Denne er dog i stål ser det ut til. M5x16 med 8.8 i strekkfasthet.
S1000R-Alternator.PNG
Følger man produsentens spesifikasjoner er det dette som gjelder.
Man kan i og for seg bruke hva som helst, men jeg ville ikke gjort det.

Man kan sikkert mene mye om hvorvidt det er nødvendig. Jeg tenker som så at BMW ikke nevner dette for moroskyld.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av cannon »

Fredrik. Sikkert smart å gjøre som BMW sier.
Jeg har skiftet både stator og noen kløtsjer på s1000rr. Samme deksler som på s1000r. Stator er oljekjølt og det må brukes tetning også på venstre side.
Vi har alltid skiftet til stålbolter, av praktiske årsaker. Aluboltene kan gjenbrukes, men ikke anbefalt. De kan ryke ved tiltrekking. Ingen krise det, men ekstra jobb. Med stål er problemet løst. Ulempen er noen ekstra gram.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motordeksel S1000R, Venstre side.

Legg inn av FredrikE24 »

Går sikkert fint, men det jeg også tenker på er hvor langt det er mellom magnesium og stål på spenningsrekka. Spesielt rustfritt. Jeg tror ikke den kombinasjonen er særlig kjekk, og det er nok derfor BMW foretrekker aluminium.
Selvopplevd forøvrig. Det minst edle metallet blir bare til pulver og blir borte, i dette tilfelle, kan det fort være blokka :thumleft

Svar