Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Stian87 »

Hehe

Jeg er nok enig i mye av det dere skriver, om at MC handler om mye mer enn praktisk teknologi. Når det kommer til bil er jeg av en annen oppfatning, jeg synes bl.a. blindsonevarsel, automatisk bremsing, ryggekamera og sensorer er kjekt å ha. Men man kan ikke basere seg utelukkende på dette.

Rygget på en stor potte med leiebil i Italia. En smarting hadde satt ut potten et sted den ikke hadde vært før, i tillegg stod den i skyggen som gjorde at det var vanskelig å se den på ryggekameraet, ingen sensorer fanget den opp og den lå i blindsonen for sidespeil. Så selv med masse teknologi kan ting skje, kan godt være det ikke hadde skjedd om jeg var mer oppmerksom, eller sett ut bakruta.

Mitt lille stikk var mest ment til den generelle stemningen på forumet her. Det er mye fordommer mot sosiale medier og teknologi, og man kan få inntrykk av at mange helst vil ha papirkart og sveive i gang motoren. Denne generelle skepsisen til teknologiske fremskritt anser jeg nok som litt gubbete. Men det skaper jo engasjement, og det er heldigvis flere unge, aktive og opplyste brukere forumet også :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 17 jan 2019, 14:21
Stian87 skrev: 17 jan 2019, 14:10 Så dette skal bli bra! Hat resten av dere geitebukker med stokk er skeptiske overrasker meg ikke et sekund :knegg (liten fleip på slutten)
Det skjedde en feil når jeg delte ut premiene i bloggen min. Jeg ser meg derfor nødt til å deaktivere gavekortet du fikk.
Altså, du har vært veldig lite velvillig med å ta hensyn til at jeg burde vinne ellers så nå må du ikke bli vanskelig fordi jeg kaller deg litt gubbete :D

Du og jeg står normalt sett samme sted når det kommer til teknologi. Men jeg kan forstå det er utfordrende å forholde seg til den raske utviklingen når man er vant med modem og fasttelefoni. Jeg synes det er bra du prøver :knegg :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez »

Grunnen til at jeg var vandt til modem var sikkert fordi jeg faktisk var født når modemet kom. Du har vel bare sett modem på bilder? :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 18 jan 2019, 11:59 Grunnen til at jeg var vandt til modem var sikkert fordi jeg faktisk var født når modemet kom. Du har vel bare sett modem på bilder? :lol
Neida, husker modem og ISDN og tiden før internett. Jeg er bare en veldig positiv og optimistisk person som synes nettbank er kurant å bruke og at smarttelefonen er et fremskritt ;) :knegg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Sakkle »

Stian87 skrev: 18 jan 2019, 12:24
Bjerknez skrev: 18 jan 2019, 11:59 Grunnen til at jeg var vandt til modem var sikkert fordi jeg faktisk var født når modemet kom. Du har vel bare sett modem på bilder? :lol
Neida, husker modem og ISDN og tiden før internett. Jeg er bare en veldig positiv og optimistisk person som synes nettbank er kurant å bruke og at smarttelefonen er et fremskritt ;) :knegg
Men internett skulle jo være en døgnflue og papirleksikon kom fremdeles til å være et must i et hvert hjem i alle fall i 100-år til? Eller?

Spøk til side. En viss skepsis til ny teknologi kan nok være sunt, men det blir litt i overkant noen ganger. Og så er det nok ikke kundesegmentet over 50 som Shoei primært har i tankene med dette produktet...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez »

Jeg få gi meg jeg som er eldst (gubbete).

Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 18 jan 2019, 12:58 Jeg få gi meg jeg som er eldst (gubbete).

Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)
Studier har vist at det er vanskelig for gamle mennesker å fokusere på flere ting på en gang, så det er sikkert en god ide :lol

Neida, skal slutte å harselere med dere nå, det var mest for gøy.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Skogstrollet »

Som hjelp til navigasjon, varsling for fare og slikt kan jeg godt tenke meg å bruke en HUD i hjelmen. For å lese tekstmeldinger, sosiale medier og slikt? Nei takk, det tror jeg ikke er noe særlig lurt...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 18 jan 2019, 13:00
Bjerknez skrev: 18 jan 2019, 12:58 Jeg få gi meg jeg som er eldst (gubbete).

Når det er sagt så er jeg ikke skeptisk til ny teknologi. Det er helt sikkert kult med HUD i hjelmen. Jeg mener bare at det ikke øker trafikksikkerheten. Å selv om jeg blir omtalt som "gubbete" så trenger jeg ikke å sitte med GPS'en (HUD) helt oppe i trynet. :)
Studier har vist at det er vanskelig for gamle mennesker å fokusere på flere ting på en gang, så det er sikkert en god ide :lol

Neida, skal slutte å harselere med dere nå, det var mest for gøy.
You're on fire!! :lol

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av Gulars »

Jeg har HUD i bilen. Noe av det "dillet" jeg er mest fornøyd med. Jeg stiller rattet lavt, da kommer det i synsfeltet for speedometer. Det er nå uproblematisk da jeg ser farten i frontruten. Å få HUD i visir eller på vindskjermen på mc ville jeg gjerne hatt. Da tenker jeg primært på fart og GPS, samt eventuelle feil/fare-meldinger.
Kjør sikkert!

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Alle Triumpher med TFT-skjerm kan få integrert GPS, styring av telefon/musikk og kontroll av GoPro

Legg inn av VindR »

Triumph har kunngjort at alle modeller med TFT skjerm får en oppgradering:

- Integrert GPS med "turn-by-turn" visning (bruker Google sitt system)
- Styring av musikk og telefon, samt visning av innkommende samtaler, osv.
- Integrert styring av GoPro
- Integrert Bluetooth modul

Dette kan monteres på både gamle og nye modeller, så lenge de har en TFT-skjerm. Nå er jeg usikker på om noen kommer med det nye oppsette som standard, men jeg TROR at dette er noe som må bestilles/ettermonteres. Det må i hvert fall det på alle gamle modeller. Modeller med TFT-skjerm som er støttet:

- Street Triple R & RS
- Speed Triple S & RS
- Tiger 800 XCX, XCA, XRX, XRX LRH, XRT
- Tiger 1200 XRX, XRX LRH, XRT, XCX, XCA
- Scrambler 1200 XC & XE

Systemet vil bli gjort tilgjengelig senere i høst, sammen med prisen.

https://www.triumph-motorcycles.ca/tft-connectivity

Bilde
Sist redigert av AJ den 19 sep 2019, 11:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Slått sammen med eksisterende relevant tråd om div. utstyr på MC
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Alle Triumpher med TFT-skjerm kan få integrert GPS, styring av telefon/musikk og kontroll av GoPro

Legg inn av cannon »

VindR skrev: 19 sep 2019, 10:28 Triumph har kunngjort at alle modeller med TFT skjerm får en oppgradering:

- Integrert GPS med "turn-by-turn" visning (bruker Google sitt system)
- Styring av musikk og telefon, samt visning av innkommende samtaler, osv.
- Integrert styring av GoPro
- Integrert Bluetooth modul

Dette kan monteres på både gamle og nye modeller, så lenge de har en TFT-skjerm. Nå er jeg usikker på om noen kommer med det nye oppsette som standard, men jeg TROR at dette er noe som må bestilles/ettermonteres. Det må i hvert fall det på alle gamle modeller. Modeller med TFT-skjerm som er støttet:

- Street Triple R & RS
- Speed Triple S & RS
- Tiger 800 XCX, XCA, XRX, XRX LRH, XRT
- Tiger 1200 XRX, XRX LRH, XRT, XCX, XCA
- Scrambler 1200 XC & XE

Systemet vil bli gjort tilgjengelig senere i høst, sammen med prisen.

https://www.triumph-motorcycles.ca/tft-connectivity

Bilde
Fint med stort spenn i smak og behag. Moderne tek er fint, men GPS, kamera, telefon, musikk, samtale osv i kombinasjon med mc er både unødvendig og feil i min snevre verden. Det handler om å kjøre. Klokke er det eneste jeg savner på 2 av mine sykler. Resten er varsellamper, fart og turtall.
Og ja, disse dingsene kan medføre fare, hvis de gis for mye oppmerksomhet.
Koppholder på styret er min værste observasjon til nå.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Alle Triumpher med TFT-skjerm kan få integrert GPS, styring av telefon/musikk og kontroll av GoPro

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 19 sep 2019, 14:56 Fint med stort spenn i smak og behag. Moderne tek er fint, men GPS, kamera, telefon, musikk, samtale osv i kombinasjon med mc er både unødvendig og feil i min snevre verden. Det handler om å kjøre. Klokke er det eneste jeg savner på 2 av mine sykler. Resten er varsellamper, fart og turtall.
Tror vi bare får være enige om å være uenige.

Om du ikke klarer å kjøre MC og høre musikk samtidig er jeg ikke sikker på om du bør kjøre MC :P

Spøk til side... GPS er helt klart veldig kjekt å ha, særlig når du skal et sted du ikke har vært før eller vil følge en fastlagt rute. Papirkart er ikke et godt alternativ. Musikk er en fin avveksling på lengre turer og muligheten til å ta imot samtaler på sykkelen er veldig greit. Noe annet ser forsåvidt ikke jeg behov for heller.

Kan ikke se at jeg ser noen sikkerhetsrisiko ved bruk av dette om man bruker hodet. Sett opp hvor du skal på GPSen og finn fram spillelista før du setter av gårde. Trykking på telefonen i fart på MC er ikke jeg tilhenger av heller.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av AJ »

Mye tyder på at neste års KTM 1290 SA vil være utstyrt med adaptiv cruisekontroll. Kanskje også dødsonevarslere i speilene:



Jeg husker mange rynket på nesen da bakkestartassistenen kom. Noe sånt hadde man da ikke behov for :scratch :eh ... mente mange.
Jeg har nå hatt dette på to sykler og synes dette er en fin greie. Spesielt når fulllastet og med passasjer på krevende veier hvor man gjerne møter bobiler på alle tenkelige steder... Veldig greit da å konsentrerte seg om en fot i bakken og balanse når slike møter skjer i trange svinger i stigninger for så å starte mykt og sikkert med innkoblet bakkestartassistent.

Hva jeg mener om adaptiv cruisekontroll? Vel, vet ikke enda... Vet bare at jeg sjelden bruker fartsholderen på KTM'en jeg har nå. Samme med den forrige.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Nyttig eller farlig? Om nye førerassistentsystemer- og utstyr til MC og fører

Legg inn av JK95 »

Som med det meste annet får man like mange meninger som folk :lol

Selv liker jeg tanken på HUD i hjelmen likt det Skully prøvde å få til. På Streetfighteren må jeg bøye nakken nedover for å faktisk se displayet, så muligheten for speedometer i hjelmen høres ypperlig ut :thumleft Mulighet for gps ved behov samt å kunne se hvem som ringer hadde heller ikke skadet :-k Nei, fremtiden kan komme med mye positivt også :prf

Svar