En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Nå har jeg - som flere sikkert har lagt merke til - vært en smule aktiv på mcsiden.no siden jeg fant denne i fjor sommer.
Tenkte det var på høy tid å "mimre litt" om min vei til lappen. Første post blir nok en del "recap" av min vei frem til juni i år da jeg ikke tidligere har skrevet så veldig mye om dette noe sted. Tanken etterhvert er å oppdatere med bilder av sykkel og turer her og der.
Frykter at første posten blir veldig lang, men dere får bære over med meg og min mimring.

Jeg har mange ganger i mine 47 år på denne planeten gått med tanker om å kjøre sykkel og hvor kult det må være. De gangene jeg luftet ideen for opphavet, så fikk jeg klar og tydelig beskjed om at det kom ikke på tale - det fikk holde med B-lappen for bil!
Vel, nå som mine foreldre dessverre har gått bort, så har jeg benyttet anledningen til å virkeligjøre drømmen om å betale det hvite ut av øyet for å få lov til å kjøre sykkel med motor.

Ideen begynte for alvor å slå rot i fjor sommer under en nabofest hvor en av gutta nettopp hadde tatt lappen. Han kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke gjorde det samme? Det gikk en f... i meg, så jeg tok en tur innom en MC-butikk i Oslo. Endte opp med å kjøpe full utrustning: jakke, bukse, sko, hansker, hjelm...og ikke minst: sykkel! Det ble en Suzuki GSX 650 F '11-mod. Jeg kontaktet en kjøreskole i nærheten av der jeg bor, fikk tid for obligatorisk sikkerhetskurs og troppet opp på dette (på sensommeren 2018).

Før jeg begynte hos kjøreskolen, så leste jeg til øyet ble stort og vått i teoriboka, og lastet ned en eller annen app - husker ikke hva den het. Gjennomførte x-antall teoriprøver i app'en med et snitt på 2-4 feil hver gang. Satt på jobb midt i fellesferien og kjedet meg, reiste meg opp og sa "nå drar jeg til Risløkka og tar prøven!" Som sagt, så gjort. 15 minutter og 1 feil senere var teorien i boks!

Kjørelæreren jeg skulle ha hadde kjørt ut og brukket en arm og et ben, så det ble til at en vikar fra en annen skole skulle ta over. Ikke helt god start på karieren som MC-fører, men shit au! Første kjøretime var ikke før 14 dager etter kurset, så det begynte å haste litt både med obligatoriske timer, banekjøring, langkjøring, etc...

Læreren jeg hadde den gang var ung, ivrig og (forholdsvis) pedagogisk i sin tilnærming til en rykende fersk sjåfør. Jeg hadde aldri sittet på sykkel med motor, og hadde ikke sittet på tråsykkel på mange, mange år! Utrolig nok gikk det veldig bra første time (i kjøregård). Tok ikke lang tid før det bar ut på vei med trafikk.

I og med at det var såpass sent på året/sesongen, så gikk det uforholdsmessig lang tid mellom timene, og tiden strakk ikke til. Lang historie kort; kjøringen ble avsluttet for året med lovnad om å begynne på'n igjen så fort isen forsvant til våren igjen.

Gikk og gnikket og gnei på sykkelen i garasjen hele vinteren igjennom og drømte om å ta den ut og kjøre overalt her jeg bor.
Når våren begynte å melde sin ankomst, så var jeg tilfeldigvis innom en MC-butikk i Oslo hvor jeg kom i snakk med betjeningen. Han anbefalte en kjøreskole i Lillestrøm/Strømmen hvor han hadde tatt lappen. Jeg kontaktet skolen, kom i prat med en hyggelig kar, og avtalte kjøretime 3 april i år.

For å si det enkelt; det var j*vlig kaldt! Men jeg bet tenna sammen og kjørte på selv om det føltes som gebiss, prostata og benskjørhet skulle melde sin ankomst samtidig der jeg ristet som et aspeløv i motvind.
Som alle her inne vet, så er det en del øvelser/trinn man må igjennom før man får lov til å bryne seg på Satans... unnskyld... Statens Vegvesen. Min store skrekk var kjøregårdsøvelsene. Men jeg er jo ikke alene om det, så det var bare å hive seg ut i det. Sving, brems i sving, nødbrems gikk relativt greit. Slalom, garasje og unnamanøver? Not so much... Slet veldig med å få med meg sykkel, blikk, kropp, etc... Men øvelse gjør mester som i alt annet.

Hadde oppkjøring i slutten av april... Her er det ikke så veldig mye annet å melde enn at jeg var mer nervøs enn første gang jeg fikk lov til å tukle med en BH som satt på en kropp. Gjorde alt galt fra første sekund; kvelte motoren, nedi med foten/føttene, blikket rett i bakken, etc... Var vel ikke så veldig snodig at det ikke ble noe førerkort på meg den dagen for å si det enkelt.

Dro hjem, furtet i 2 dager og kontaktet kjørelærer'n igjen. Nå skulle jeg fullføre om det så var det siste jeg gjorde på denne jord!
Fikk kjørt noe privat, samt kjøretimer - og da med fokus på kjøregård. Neste oppkjøring var i slutten av juni (etter 4 uker karantene). Møtte opp med sommerfugler i magen og en "gi faen" holdning som gjorde at jeg fikk karet meg igjennom øvelsene i kjøregården uten de store feilene. Da hadde jeg en stigende optimistisk følelse av at dette ville gå veien. Det bar ut på tur med sensor (han kjørte heldigvis egen sykkel). Det som var kult var at kjørelærer'n og jeg hadde kjørt nøyaktig samme rute - bare motsatt vei - under oppvarmingstimen før oppkjøringen!

Kom meg igjennom dette uten de store utfordringer, og på siste langstrekke mot Lillestrøm trafikkstasjon så slappet jeg veldig av på sykkelen og var 99% overbevist om at lappen var i boks. Sensorene er nok opplært til å tyne elevene litt og sette de under press, så han ville ikke si noe med en gang, og han begynte selvfølgelig med "hvordan synes du det gikk?". Nevnte da de tingene jeg kom på og fortalte f.eks. hvorfor jeg ble liggende bak en syklist når jeg egentlig kunne kjørt forbi (følte jeg ikke fikk sett langt nok frem til å foreta en trygg passering).

Uansett: Han godkjente oppkjøringen, og jeg klarte ikke la være å smile mens han utbroderte i det vide og brede om hva han hadde observert. Når jeg hadde takket høflig for samværet og var på vei ut døra, så sa kjørelærern min at han måtte stikke, men at vi skulle møtes på Varemessa (Lillestrøm) når jeg var ferdig hos Vegvesenet. Det var vel først da det virkelig gikk opp for meg at jeg faktisk hadde bestått!

Første jeg gjorde når jeg kom meg hjem var selvfølgelig å kle på meg MC-utstyr etter alle kunstens regler og sette utfor bakkene hjemme. Følelsen av å faktisk ha bestått og kjøre alene på sykkel var helt ubeskrivelig! Nærmeste jeg kan sammenlikne med må være når jeg besto oppkjøringen for personbil.

Første tur alene på motorvei til jobb var en skrekkblandet fryd der jeg suste avgårde i lovlig hastighet med biler forran, bak og på siden - for ikke å nevne trailere som lager mye turbulens når man prøver å passere de. Tror aldri jeg har følt meg så liten og sårbar noensinne som da jeg passerte et ordentlig langt vogntog i godt driv oppover Djupdalstoppen utenfor Oslo... Men timingen for førerkort kunne ikke vært bedre da veldig mange var på ferie når jeg begynte min pendling til og fra jobb, så jeg fikk en "myk" start på MC-livet på veien.

Det har ikke blitt så veldig mange turer sammen med andre, men fikk brynet meg på kolonnekjøring sammen med en herlig gjeng fra Rides 4 kids i august. Dette er en gjeng med MC-gutter (og jenter) som gir barn som har det vanskelig en opplevelse litt utenom det vanlige. Det kan absolutt anbefales å bli med på ting som dette! Søk de opp på facebook, så er det bare å hive seg med neste gang de skal på tur!

Det har blitt en god del kjøring både til/fra jobb og selvfølgelig noen turer hit og dit i løpet av sommeren. To dager etter lappen var i boks kjørte jeg opp til Rudshøgda nord for Hamar til et vennepar som bor der. Tenkte ikke så veldig mye over kjøreruta, så det ble motorvei hele veien. Litt ugrei følelse når jeg kjørte inn i tunnelene - av en eller annen grunn irriterte lyset meg noe så inn i h*lvete, men det gikk greit. På tur tilbake sent på kvelden, så fikk jeg sidevind fra Mjøsa hele veien, så det ble en slitsom tur. Det ble ikke noe mindre vind og turbulens når vogntog etter vogntog passerte meg og jeg fikk følelsen av å sloss med en uregjerlig sykkel. Var på nære nippet til å gi opp et par ganger underveis og bare parkere og legge meg rett ut på gresset på en rasteplass. Men, som den stabukken jeg er (stjernetegn; steinbukk - kjent for å være stae), så fortsatte jeg til jeg kunne ta av på litt mer svingete veier med dertil lavere hastigheter. Da ble det plutselig noe helt annet!
Fikk somlet meg til å ta en tur ut til Ramton camping til min onkel også uka etter. Det var herlig å kjøre på de svingete veiene ut dit og jeg koste meg som bare det.

Lengre turer har det ikke blitt ennå, men har flere ideer som tumler rundt, men ingenting er spikret ennå. Dessuten er nok sesongen for min del ugjenkallelig slutt for i år. Jeg er ikke så veldig begeistret for å fryse mer en høyst nødvendig, så det å kjøre til jobb på morra'n før fuglene fiser og gradestokken ikke viser mer enn usle +5c frister ikke. Så da blir det å vaske og polere sykkelen og gjøre den klar for vinterdvale ganske snart.

Tenker jeg avslutter nå før dette ender opp med å bli en roman, men jeg har ambisjoner om å oppdatere bloggen litt i ny og ne med stort og smått fra min ferske tilværelse på to hjul. :vs
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av niko »

Morsom lesing, men er du sikker på at du vil parkere allerede? Meldt en 18-20 til helga, med muligheter for godvær mange helger til framover. Hvis du lar fuglene fise fra seg før du starter opp altså :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av kjellv »

Veldig bra Det er nok mange som vil finne glede og nytte i denne "romanen".
Veldig bra at du deler denne historien med oss her i forumet, takk for det.
Flott at du også er blitt aktiv forumbruker og dermed er med på å holde forumet levende

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

niko skrev: 16 sep 2019, 07:40 Morsom lesing, men er du sikker på at du vil parkere allerede? Meldt en 18-20 til helga, med muligheter for godvær mange helger til framover. Hvis du lar fuglene fise fra seg før du starter opp altså :-)
Skrev jeg virkelig at jeg skulle parkere sykkelen? :scratch
Må skylde på at jeg var lettere euforisk etter å ha ryddet plass i garasjen, men også veldig trøtt og sveiseblind når jeg fikk det for meg at jeg skulle bli forfatter :redface

Det blir selvfølgelig kjøring fremover - dog, etter at fuglene har gjort sitt på morrakvisten :D

...og takk for komplimentet angående morsom lesning! Det setter jeg pris på :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

kjellv skrev: 16 sep 2019, 07:43 Veldig bra Bilde Det er nok mange som vil finne glede og nytte i denne "romanen".
Veldig bra at du deler denne historien med oss her i forumet, takk for det.
Flott at du også er blitt aktiv forumbruker og dermed er med på å holde forumet levende Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ser at det er flere som skriver om sine opplevelser/erfaringer med tanke på veien til førerkortet og livet på veien etterpå, så da kan ikke jeg være noe dårligere :scratch
Jeg har også hatt særdeles nytte av diverse innlegg her på forumet helt siden jeg "heiv meg på", så det skulle bare mangle at jeg gir noe tilbake :P
Kanskje det blir en egen blogg ett eller annet sted i cyberspace med link i signaturen etterhvert :-k
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av tormodg »

Herlig lesing og gratulerer så mye med lappen selv om det har gått noen måneder nå. :)

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

tormodg skrev: 16 sep 2019, 16:07 Herlig lesing og gratulerer så mye med lappen selv om det har gått noen måneder nå. :)
Takk tormodg for tilbakemelding og gratulasjoner :D
Ja det er noen måneder siden jeg besto oppkjøringen, men det føles fortsatt lettere uvirkelig å tusle ut i garasjen, ta på hjelm og div. utstyr for deretter å sette meg på "plastraketten" min (derav nick'et) ;)
Når det er sagt, så tenker jeg stadig vekk at dette er noe jeg burde gjort for mange år siden. Men som jeg skrev innledningsvis så var opphavet bremseklosser i så henseende :sorry

Jeg hadde ikke bare mitt egoistiske behov når jeg tok lappen; tenkte også at den dagen en (eller flere) av mine barn (har tre stk.) ønsker å ta lappen på sykkel (det er lov å håpe), så vil jeg være i stand til å gi de gode råd og veiledning på veien. Og i tillegg - om de klarer å holde seg i skinnet, så må de bare vente i ca. 42 672 timer før jeg kan være med og øvelseskjøre :twothumbs:

...og når det er sagt; de får ikke lov til å putre rundt på en moped :[-X Skal de ha noe, så skal de starte med 125cc - ferdig snakka!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av LarsE »

Avhengig av når du tok sertifikatet på bil så er det vel faktisk mulig at du allerede i dag kunne ledsaget noen på 125cc ;) De som tok klasse B før en viss dato fikk vel A1 på kjøpet, og du trenger bare 5 års erfaring i den klassen som eleven skal kjøre opp i :)

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av VindR »

Artig logg, og gratulerer med vell overstått

Skjønner godt den med at det er bedre å komme seg bort fra hovedveiene (Europaveiene) og heller finne noen sideveier. Må jo så klart se an hvor mye lengre tid det tar, men ofte føles tiden kortere på en sidevei

Det er forhåpentligvis litt igjen av sesongen fortsatt, en får bare kle seg godt. Og hvis du ikke har det, så er det faktisk utrolig hvor mye forskjell et par varmeholker gjør!


Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av kjellv »

Plastrakett_71 skrev: 16 sep 2019, 09:19
kjellv skrev: 16 sep 2019, 07:43 Veldig bra Bilde Det er nok mange som vil finne glede og nytte i denne "romanen".
Veldig bra at du deler denne historien med oss her i forumet, takk for det.
Flott at du også er blitt aktiv forumbruker og dermed er med på å holde forumet levende Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ser at det er flere som skriver om sine opplevelser/erfaringer med tanke på veien til førerkortet og livet på veien etterpå, så da kan ikke jeg være noe dårligere :scratch
Jeg har også hatt særdeles nytte av diverse innlegg her på forumet helt siden jeg "heiv meg på", så det skulle bare mangle at jeg gir noe tilbake :P
Kanskje det blir en egen blogg ett eller annet sted i cyberspace med link i signaturen etterhvert :-k
De virkelig store opplevelsene du kan få som forummedlem er å delta på de årlige forumtreffene vi arrangerer. For meg er dette blitt ett av årets store høydepunkt. Prøv å slenge deg på neste gang, men vær forberedt på at det er avhengighetsskapende :crazy:

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av VindR »

kjellv skrev: 16 sep 2019, 18:39 De virkelig store opplevelsene du kan få som forummedlem er å delta på de årlige forumtreffene vi arrangerer. For meg er dette blitt ett av årets store høydepunkt. Prøv å slenge deg på neste gang, men vær forberedt på at det er avhengighetsskapende :crazy:
Dette kan jeg bekrefte! Jeg var med for første gang i år, ble virkelig godt tatt i mot av en super gjeng og kommer til å gjøre alt jeg kan for å bli med til neste år også! Har du muligheten, så sleng deg med. Har du ikke muligheten, så spørs det om du kanskje bør vurdere å endre planene dine :knegg
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

VindR skrev: 16 sep 2019, 20:15
kjellv skrev: 16 sep 2019, 18:39 De virkelig store opplevelsene du kan få som forummedlem er å delta på de årlige forumtreffene vi arrangerer. For meg er dette blitt ett av årets store høydepunkt. Prøv å slenge deg på neste gang, men vær forberedt på at det er avhengighetsskapende :crazy:
Dette kan jeg bekrefte! Jeg var med for første gang i år, ble virkelig godt tatt i mot av en super gjeng og kommer til å gjøre alt jeg kan for å bli med til neste år også! Har du muligheten, så sleng deg med. Har du ikke muligheten, så spørs det om du kanskje bør vurdere å endre planene dine :knegg
Høres ut som jeg absolutt bør prioritere dette til neste år :D
Har ikke lagt de helt store planene ennå for hva jeg skal finne på neste år, men det er ihvertfall sikkert at sesongen begynner så snart grus og løv er fjernet fra veiene :yeyeye
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Etter å ha kjørt sykkel nær sagt hver dag siden jeg fikk lappen, bortsett fra de dagene hvor alle sluser har åpnet seg i det jeg har stått opp på morgenene, så har jeg ennå til gode å oppleve situasjoner hvor jeg har sittet med hjertet i halsen.
Mye av grunnen til det kommer nok av at jeg har kjørt bil i mange år, og dermed har en grei oppfattelse av trafikkbildet. Jeg sier ikke at jeg er perfekt; så langt derifra! Jeg gjør feil akkurat som alle andre :redface
Men jeg legger stadig merke til at de aller fleste bilførere er hensynsfulle i trafikken, og det liker jeg! :twothumbs:
Nå er det nok mange bilførere som er sykkelførere (er det et ord?), så det er da naturlig at de tar hensyn.
Merker det spesielt godt når køen snegler seg fremover og jeg snirkler meg mellom bilene sammen med et dusin eller tre andre MC-ister (det er vel ikke et ord?).

Apropos det å "snike" mellom biler; det tok en stund før jeg turte å prøve denne øvelsen i MC-kjøring; følte ikke at jeg var klar for det med det første, så jeg ble stående bak diverse biler i stekende sol og pustet inn eksos til den store gullmedaljen. Til slutt ble jeg mektig lei av å stå stille mens "alle andre" suste avgårde som ingenting, så jeg startet pent og pyntelig med "lane-splitting igjennom Rælingstunellen mot Lillestrøm midt i rush'en en dag etter jobb.

Skal si det var herlig å oppdage at jeg sparte veldig mye tid på dette! :twothumbs:
Erfarte det samme her i forrige uke mener jeg det var da køen sto dørgende stille på vei ut av Oslo. Jeg brukte knapt 20 minutter fra Karihaugen til Skedsmokorset - en tur som med bil ville tatt bortimot 40 minutter.

Jeg er jo fullstendig klar over at det å kjøre MC er en livsstil med utfordringer når det kommer til det å overleve, og at antall ulykker med fatalt utfall er særdeles mye høyere med to hjul kontra fire eller flere, men det skal ikke stikkes under en stol at frihetsfølelsen er uovertruffen! :twothumbs:

Så får man bare sørge for å ha øyne i nakken og kjøre som om man er usynlig.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av kjellv »

MC er et utrolig effektivt og tidsbesparende kjøretøy i pendlertrafikk og i bymiljø, dette er det stadig flere som forstår. Nettopp slik du beskriver fordelene i framkommelighet har storbyene ellers i verden forstått for lenge siden.
Vær oppmerksom på farene i dette. Det finnes ennå mange bilister som ikke har skjønt dette. I Oslotrafikken og i flere andre store byer har nok de fleste skjønt at også de (bilistene) har en fordel av dette. Jo flere som velger to hjul i stedet for fire, jo bedre plass er det til bilene både på veien og på parkeringsplassene. Men det er store regionale forskjeller rundt om i landet. Mange steder er det veldig få motorsykler i pendlertrafikken, og en større del av bilistene blir irritert når en motorsykkel passerer stillestående kø. De opplever det som frekkhet og køsniking. Tidligere var det historier om bilførere som åpnet bildører for å stoppe en køsniker, men det er heldigvis lenge siden jeg har hørt om slike tilfeller. Men at biler kan finne på å tette luker eller å svinge litt til siden for å sperre skjer av og til. Vær litt på vakt mot slike, for de finnes ennå. Særlig om du er på tur i andre og mindre byer.
Jeg har selv opplevd å få kjeft i fergekø, der jeg rolig kjører forbi hele køen og stiller meg fremst. Særlig hvis det er fare for at ikke alle bilene får plass på ferga kan noen bli ganske hissige når vi gjør slike ting. Men ferjemannskapet vil de fleste steder at vi gjør det på denne måten. De kan da slippe inn et antall motorsykler først, og plassere disse på enkelte områder på ferga der det ikke kan plasseres biler uansett.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En fersk MC-førers vei til lappen - og tiden etterpå

Legg inn av Plastrakett_71 »

Da ble det innkjøp av hansker som forhåpentligvis vil gjøre at jeg ikke fryser så veldig på henda nå som sommeren er på hell. :prf

Det ble noe voldsomme hansker fra Richa med Goretex og «vindusvisker» på venstrehånda. :twothumbs:
Blir spennende å se hvordan de er i morgen. Har planer om å reise på jobb tidlig. Da kommer det helt plutselig en oppdatering med bilde (dersom jeg finner ut hvordan jeg laster opp bilder :-k ) i morgen.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Svar