Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 11 sep 2019, 14:14
Rune75 skrev: 11 sep 2019, 14:10
Bjerknez skrev: 11 sep 2019, 13:43
simpson skrev: 11 sep 2019, 13:38 Lukter hjemmelagde julepresanger til venner og familie i år :twothumbs:
Tror mine foreldre var glad når jeg var ferdig med skolen..... :thumleft
Jepp! Sparer fort noen kroner der i år muligens :twothumbs: :knegg Hvis man ikke regner inn tiden man bruker...

Nå har jeg mottatt gaver jeg ikke vil ha fra fjern familie i en årrekke... så nå er det på tide og ta igjen :lol
Ove Bjerknez Artz & Craftz. Sånn værsågod, der har du det nye navnet på bloggen din :thumleft
Hehe, jeg er litt motstander av å bruke engelske navn, men navnet i seg selv hadde jo passet greit... HVIS det var kun slikt jeg blogget om. Turer, fjas & slabberas er nok mer treffende med tanke på innholdet. :)

Ok. Den norske versjonen: Ove Bjerknez skaper magi med høyrehånden - og den venstre.

Edit: Ser nå at det kanskje blir bedre med 'hendene'

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, denne kunne fort blitt missforstått :lol

Såpass missforstått at jeg faktisk kunne økt besøkstallet drastiskt.... eller ikke... :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Men du burde også vurdere en båndsag, en stikksag er ok, men erstatter ikke båndsag.
Men med beskrivelsen av dine brødfjølkunnskaper fra sløyden, ønsker jeg deg virkelig lykke til........ :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 11 sep 2019, 14:36 Men du burde også vurdere en båndsag, en stikksag er ok, men erstatter ikke båndsag.
Men med beskrivelsen av dine brødfjølkunnskaper fra sløyden, ønsker jeg deg virkelig lykke til........ :vs
Hehe, brødfjølen på sløyden ble laget på følgende måte:

1. Finn en planke med passende lengde i plankehaugen. Evt. kapp den. (det måtte læreren gjøre for sag var farlig)
2. Skjær den til på båndsagen (det fikk jeg lov til under streng observasjon)
3. Puss kantene med pussepapir og kloss (jævlig kjedelig)
4. Ferdig!

Men vi laget oss ofte kjapt og enkelt en sjako(?) som er et slagvåpen som besto av to trebiter med kjetting i mellom. Lærer forsto ikke hva dette var for vi sa bare at vi skulle lage dørpynt til mamma hvor disse skulle henge. Etter noen uker gikk nok ryktene på lærerværelset og da ble det en stopper for det.

Vi hadde selvsagt ingen intensjoner om å bruke disse, annet enn å tøffe oss litt. I dag hadde man nok blitt utvist på skolen og sendt rett i ungdomsfengsel med lenke rundt beina... :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

En brødfjøl blir fort flottere med en håndoverfres!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2019, 15:47 En brødfjøl blir fort flottere med en håndoverfres!
Ja... hvis man kan bruke den vel og merke :knegg

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kvase »

Bjerknez skrev: 11 sep 2019, 15:49
FredrikE24 skrev: 11 sep 2019, 15:47 En brødfjøl blir fort flottere med en håndoverfres!
Ja... hvis man kan bruke den vel og merke :knegg
Å du får sikkert kjøpt kopi anlegg for slike ting også så vidt jeg vet :thumleft
Det er bare gugle
Solgte nylig denne da jeg ikke hadde behov for den mer inkludert 70 forskjelige frese stål for 2500kr så si ubrukt
http://www.aurus.no/webshop.aspx?pageid ... 2#products
3
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av TGR »

Trudde det var detailing som var greia di jeg Bjerknez. Og nå er det plutselig skjærefjøl.... :lol
Blir spennende å se da, når du etter hvert avanserer til fuglebrett ... :crazy:

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Fsva »

Blir det sybord med mange skuffer i, eller skjærefjøl i julegave til fruen i år? :knegg


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Får man på nok lakk på skjærefjøla kan den nok detailes den også. Riper er dog ikke til å unngå, men kan jo poleres bort?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 11 sep 2019, 22:52 Trudde det var detailing som var greia di jeg Bjerknez. Og nå er det plutselig skjærefjøl.... :lol
Blir spennende å se da, når du etter hvert avanserer til fuglebrett ... :crazy:
Haha, er veldig mange ting som opptar meg skal du vite. Men det kommer i bølger og det har det gjort i alle år. Får jo ikke plass til å gjøre alt på en gang.

Nå er det vel ikke skjærefjøler som er det store, men dem er forholdsvis lette å lage, koster veldig lite (praktisk talt gratis, hvis man ikke regner inn tiden man bruker) men krever allikevel at man har det rette utstyret og en viss teknikk for å få det bra.

Men det er mye man kan lage i treverk. Men om det blir noe stort treverksted tror jeg neppe. Dette er bare et furterom hvor det skal kobles av fra livet ellers. Her er pc, nettbrett og mobil forbudt. Bortsett fra ved bildetagning da jeg stort sett kun bruker mobilen til dette nå om dagen :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 sep 2019, 00:21 Får man på nok lakk på skjærefjøla kan den nok detailes den også. Riper er dog ikke til å unngå, men kan jo poleres bort?
En skjærefjøl skal ikke lakkes men oljes. Helst med mineralolje som er "food safe"

Må du følge med... :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 11 sep 2019, 22:52 Trudde det var detailing som var greia di jeg Bjerknez. Og nå er det plutselig skjærefjøl.... :lol
Blir spennende å se da, når du etter hvert avanserer til fuglebrett ... :crazy:
Er jo litt artig å ha noe å holde på med vinterstid også. Viktig og holde seg opptatt med noe :knegg

Å bygge ting i tre er jo tross alt ikke veldig vanskelig så lenge man har det rette utstyret. Men i Norge har vi i stor grad kun tilgang til kjedelige tresorter som Furu og gran etc. Dette er jo ganske myke treslag som egentlig ikke egner seg så godt i skjærebrett.

På den andre siden av dammen er dem langt mer heldig på den fronten. Man får kjøpt mer eksotiske treslag her hjemme også, men da begynner det å bli kostbart. Nærmer seg 100 kroner meteren for en plank i massiv eik. Til en liten brødfjøl trenger man fort 2-3 meter. :roll

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

:scratch 2-3 meter?
Lange brød i Østfold da :knegg
Men du kan faktisk få kjøpt mange treslag i Norge også. Men de er litt dyrere enn gran ja.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 12 sep 2019, 07:52 :scratch 2-3 meter?
Lange brød i Østfold da :knegg
Men du kan faktisk få kjøpt mange treslag i Norge også. Men de er litt dyrere enn gran ja.
Ja, det går nok fort 2-3 meter. Man bruker jo planken på høykant og limer sammen. Hvis brødfjøla feks. skal være 40cm. lang og 30cm bred samt ha en god tykkelse på la oss si 4 cm. så går det fort med litt materiale. Mer enn man tror ofte.

På kjellerbenken min og de to hyllene har jeg til sammen brukt 80 meter med materiale. Man må som oftest kjøpe i hele lengder (4-5 meter) og det skal fraktes med henger etc. Man kan gjerne kjøpe det ferdig oppkappet fra butikk, men man må uansett betale for hele lengden selv om man ikke skal ha den etc.

Dem får jo ikke solgt en plankestump på 15 cm. liksom.

Sn retekorg ved disken med 15cm. avkapp til ei krone stykket liksom.... :lol

Svar