VindR - Super sommer på Super'n

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av cannon »

VindR skrev: 27 aug 2019, 20:31
cannon skrev: 27 aug 2019, 20:24 Bildet av ditt starter-relé viser at det er likt med mitt 20 år gamle CBR-rele, med unntak av sikrings-ampere. Er det flere kontakter som skal kobles på, enn det som vises på bildet? Jeg tror ikke det.
Skriver ikke dette for å kverulere, men jeg blir lettere provosert av merkeforhandlere som forteller eventyr for egen vinnings skyld....med forbehold om at releet i MT-09 faktisk kan være spesielt. Bilder fra google viser at det er helt standard, uten at jeg skal være for påståelig.
Det som er på det, er de to sikringene på hver sin side, batteri inn (rød) og strøm ut (sort), samt den hvite kontakten i bakkant.

Det er godt mulig forhandleren sa det var "unikt" selv om det kanskje ikke var det. Jeg er bare såpass fersk i MC-faget at jeg kan gå lett på sånt (foreløpig) :-# :x
Altså standard. Sikkert lurt å kjøpe hos forhandler allikevel:-)

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Da har det vært et par dager med litt skruing. Fant ut at jeg kunne like gjerne få ordnet litt mens sykkelen stod og jeg ventet på nytt startrelee.

Startet med å gi sykkelen en velfortjent vask etter turen til Trøndelag. Det har vært så dårlig vær, og jeg har hatt det så travelt i det siste, at i går var første muligheten. Avfetting av industristyrke gjorde susen for å bli kvitt all kjedeoljen jeg hadde kastet bort på turen Bilde Måtte passe på å få et ferskt bilde etter vask, selv om tyvstart-kablene på en måte ødela det litt.

Bilde

Etter vasken ble det en liten tørk, og så bar det i veien til verkstedet hjemme for å skru. Planen var å få gått over sykkelen litt generelt og ha på igjen LITT kjedeolje etter avfettingen. Jeg hadde også gått til innkjøp av varmeholker, så disse skulle også monteres.

Bilde

Etter å ha gått over sykkelen, startet jobben med holker. Jeg har ikke skrudd så mye sykkel, men en del andre kjøretøy. Nå viste det seg merkelig nok at det er bedre plass til å strekke ledninger på en traktor enn en motorsykkel... Jeg hadde ikke lyst til å ta jobben med å fjerne hele tanken (full tank og usikker på hvilke ledninger og slanger jeg måtte være forsiktig med), så jeg endte med å bare tippe opp tanken i bakkant. Dette gav meg litt mer plass, og jeg fikk til slutt tredd en ledning fra batteriet og fram til styret.

Bilde

Bilde

Fjerning av de gamle holkene gikk greit nok, med riktig verktøy. Fikk fjernet klisteret under dem med en flattrekker, men de ville ikke av. Da gav jeg opp planen med å beholde dem og skar dem rett av med en kniv. Problem løst! De nye holkene gled rett på uten problemer. Prøvde dem først for å finne ut av posisjonen, limte den venstre, men den høyre satt bom fast da jeg prøvde den! Så da regner jeg med at den sitter uten lim, for jeg har ikke sjans til å få den av eller flytte på den uten å skjære av den også! Heldigvis fikk jeg justert den, slik at den i grunn sitter i riktig posisjon.

Bilde

Deretter ble det å finne en plass for ledningene, uten at de havner i klem. Endte opp med å ta av dekselet mellom tanken og styret, og oppdaget at det var veldig god plass under det. Da slapp jeg også å prøve å få tredd alle ledningene, med kontakter, inn gjennom ramma.

Bilde

Jeg fikk lagt alle ledningene under dekselet, stripset det som måtte stripses og passet på at det ble nok ledning til overs så jeg kan styre uten at det blir noe strekk i dem. Alt i alt er jeg i grunn kjempefornøyd med resultatet. Kunne sikkert ha gjort det raskere, men sier meg fornøyd siden det er første gangen jeg gjør en "større" jobb på sykkel. Ledningene ble greit skjult, ingen tugger noe sted og holkene fungerer utmerket. Varmer godt og de er mer behagelige enn de originale som satt på. Både med og uten varme.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har også en annen gladnyhet. Jeg fikk det nye startreleet i dag! Jeg har nå byttet det, og sykkelen starter lettere enn noen gang! Det gikk nok litt lite strøm gjennom det gamle før det døde helt, for starteren virker livligere samt at den bruker mye mindre tid på å faktisk starte motoren. Så da vil jeg si det vi traff full pott på feilsøkingen på campingplassen Bilde

Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av AJ »

VindR skrev: 03 sep 2019, 20:40 Jeg har også en annen gladnyhet. Jeg fikk det nye startreleet i dag! Jeg har nå byttet det, og sykkelen starter lettere enn noen gang! Det gikk nok litt lite strøm gjennom det gamle før det døde helt, for starteren virker livligere samt at den bruker mye mindre tid på å faktisk starte motoren. Så da vil jeg si det vi traff full pott på feilsøkingen på campingplassen Bilde
Godt å høre :thumleft !
Da ser det ut til at alt er på stell.
Kun offentlig godkjent kjørelisens som gjenstår.
Og det fikser du greit om noen dager.
Lykke til!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kjellv »

Innmari gode nyheter.
Når varmeholkene er på er du klar for høstsesongen. Litt øving foran garasjen hver dag i sakte fart og med med blikket langt fram nå, så er du i mål om kun få dager :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av FredrikE24 »

Trikset med å fjerne holker er å lure blåsespissen innunder og gønne på med trykkluft. Da er det bare å trekke de av :thumleft Samme når nye skal på, du blåser de rett og slett på plass.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 03 sep 2019, 22:55 Trikset med å fjerne holker er å lure blåsespissen innunder og gønne på med trykkluft. Da er det bare å trekke de av :thumleft Samme når nye skal på, du blåser de rett og slett på plass.
Eller Elnett hårspray når nye holker skal på plass :crazy: :

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6069#p6069
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

AJ skrev: 03 sep 2019, 20:46 Godt å høre :thumleft !
Da ser det ut til at alt er på stell.
Kun offentlig godkjent kjørelisens som gjenstår.
Og det fikser du greit om noen dager.
Lykke til!
Satser på at det går bra ;) Har langkjøring i morgen, så da blir det en tur til. Med 4 varmegrader over åsen i dag tidlig, så vurderer jeg å be om å få bruke egen sykkel i morgen, bare pga. varmeholkene :P
kjellv skrev: 03 sep 2019, 21:57 Innmari gode nyheter.
Når varmeholkene er på er du klar for høstsesongen. Litt øving foran garasjen hver dag i sakte fart og med med blikket langt fram nå, så er du i mål om kun få dager :thumleft
Jeg kjenner nå om dagen at de kan være greie å ha, til og med til øving. Blir nok noen runder fram og tilbake mellom kjeglene hjemme de neste dagene. Enda enklere nå som sykkelen starter uten å kortslutte ledninger :lol
FredrikE24 skrev: 03 sep 2019, 22:55 Trikset med å fjerne holker er å lure blåsespissen innunder og gønne på med trykkluft. Da er det bare å trekke de av :thumleft Samme når nye skal på, du blåser de rett og slett på plass.
Det har jeg ikke tenkt på. Jeg skal huske på det til neste gang jeg skal gjøre noe slikt. Ikke sikkert det blir på denne sykkelen, men jeg har en følelse om at dette kanskje ikke er den siste sykkelen jeg kommer til å ha ;) Jeg fikk fjernet alt limet ved å bruke en skrutrekker. Jeg kunne la skrytrekkene gå runden rundt hele styret under holken, men den satt bom fast allikevel når jeg prøvde å få dratt/skrudd den av. Men jeg skal som sagt teste med trykkluft neste gang.
AJ skrev: 04 sep 2019, 07:30 Eller Elnett hårspray når nye holker skal på plass :crazy: :
Den var heller ikke dum da! Problemet mitt her var bare at jeg hadde ikke sjans til å få av holken igjen etter at jeg testet den på, så det var i grunn for sent uansett :redface
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av FredrikE24 »

Holka blåser seg opp og sklir av nærmest av seg selv. Dumt å komme til skade for å skjære i filler varmetrådene nestegang.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Da er langkjøring unnagjort! Det ble ikke helt som jeg trodde, da jeg trodde vi bare skulle kjøre en lang tur langsmed vegen. I stedet ble turen brukt på alt annet enn hovedveier (stort sett), og i stedet på mindre veier med masse svinger. Dette var fordi vi skulle trene på plassering og svinger. Jeg hadde ingenting i mot det, for det gjorde hele turen mye morsommere!

Vi begynte med at kjørelæreren satt på med meg, og så kjørte vi fra trafikkstasjonen på Gjøvik og hjem til meg. Der tok kjørelæreren SV'n sin videre, mens jeg fikk kjøre MT'n. Det å kunne få trene på slike ting med min egen sykkel gjorde alt ekstra artig!

Ruta ble Gjøvik, Hov, Brandbu langsmed Randsfjorden, tok av i Brandbu og kjørte over til Jevnaker, før turen fortsatte videre til Bjoneroa og vestsiden av Randsfjorden hjem igjen (etter en burger-pause på Jevnaker). Alt i alt en veldig bra og lærerik tur! Fikk noen innspill angående plassering i svinger, og jeg føler at dette sitter mye bedre nå. Det er en herlig følelse når alt bare flyter fra sving til sving.

Jeg har også gjort litt endringer på sykkelen min. Jeg gikk løs på alt av støtdemping på den tidligere i uka, og justerte alt som var justerbart. Dette ble en helt ny sykkel å kjøre! Den ble mye stivere, reagerer mye raskere på kommandoer, enklere å styre/legge ned gjennom svinger og flyter generelt mye bedre. Jeg veit at støtdemperne på denne sykkelen ikke er av beste sort, men jeg ble faktisk veldig fornøyd med justeringene!

Nå er det bare å trene litt krypkjøring hjemme, pugge sikkerhetsspørsmål og så stille på oppkjøring om en uke.


Bilde

Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Relax »

Det hørtes riktig så bra ut! :thumleft
Kult å få bruke egen sykkel på dette også!

Lykke til!
"Do the right thing"

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Relax skrev: 05 sep 2019, 16:59 Det hørtes riktig så bra ut! :thumleft
Kult å få bruke egen sykkel på dette også!

Lykke til!
Ja, jeg syntes det var artig å få bruke den på turen. Da fikk jeg testet det nye demper-oppsettet også ;)
Tusen takk!
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Snikendeugle »

Kul B-logg å følge :twothumbs:
Merkelig hvor mye kulere MT-en blir med den fronten! :yeyeye
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Snikendeugle skrev: 06 sep 2019, 11:32 Kul B-logg å følge :twothumbs:
Merkelig hvor mye kulere MT-en blir med den fronten! :yeyeye
Tusen takk for det, godt å høre at jeg faktisk skriver noe interessant :P Jeg prøver å holde den oppdatert når det skjer noe :)
Jeg synes det kittet gjør seg på sykkelen. Den skiller seg litt mer ut. Jeg har ikke noe i mot originale MT'er, jeg bare liker å ha ting som ikke alle andre har ;) Nå er det gjort litt diverse andre ting med denne sykkelen også da, men det er SR-kittet som er mest synlig.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Det har ikke skjedd så mye siden sist gang, men jeg tenkte å bare få ned noen ord.

Sitter i grunn og mimrer litt og tenker over ting nå som oppkjøringen nærmer seg. Og ja, jeg er fullt klar over at jeg skravler fælt om den oppkjøringen. Jeg skjønner godt hvis noen begynner å bli lei av at jeg skriver det ordet :P For mange så er det kanskje bare "enda en ting å få unna", men for meg så er det faktisk litt stort. Dette er noe jeg har gått og tenkt på og hatt lyst til i årevis, men jeg har ikke hatt muligheten til å gjøre det.

Men i år så gikk ferien til Mallorca, hvor jeg leide en Aprilia RX125 en hel dag. Det la ingen demper på drømmen for å si det slik. Og når det til og med, mot forventning, fortsatt var igjen noen kroner da jeg kom hjem, så tenkte jeg "Søren heller, jeg hopper i det" og tok en telefon til kjøreskolen. Grunnkurset var da unnagjort i midten av Juli, og første kjøretime var uka etter.

Jeg har ikke så mye erfaring med motorsykkel fra tidligere. Jeg er oppvokst på gård, så traktorlappen var en selvfølge. Mopedlappen fulgte da med, og det ble nesten et par år på en Honda MTX 50cc. Denne ble solgt da billappen var i boks (over 15 år siden allerede....), og jeg hadde i grunn ikke så altfor mye erfaring med motorsykler før turen på lettsykkelen på Mallorca i år. Det vil altså si at min totale erfaring med (tunge) motorsykler, er omtrent 2.5 - 3 måneder. Kan tenke meg det er noen som fulgte meg opp/ned fra Gullvåg som er glade de ikke visst det da :redface Men drømmen har alltid vært der!

Litt av det kan nok kanskje krediteres et par storebrødre og faren min også. Jeg hadde brødre som duret rundt på scootere og faren min har lang fartstid i politiet (rundt tre tiår). Jeg har fortsatt bilde av mitt første møte med en ordentlig motorsykkel og det var da jeg fikk sitte på fanget til faren min på hans tjenestesykkel. Jeg er ikke sikker på akkurat hvor gammel jeg var, men jeg tipper cirka fire-fem år.
Pappa og meg.jpg
Nå nærmer tiden seg for å prøve å få lappen selv. Oppkjøringen er førstkommende Torsdag, og jeg trodde jeg hadde nerver forrige uke. Det er godt mulig jeg hadde det, men de kjennes ekstra godt nå. Jeg har hatt ett sett med kjøretimer utenom det obligatoriske, men det har jo også blitt litt kjøring i forbindelse med trinnvurderingene. Jeg fikk en uvurderlig runde med trening på turen vår til Trøndelag, og jeg har noen timer med krypkjøring hjemme på gården. Dessverre så er alt hjemme gruslagt, så unnamanøver og nødbrems har jeg ikke tatt sjansen på å trene her.

Siste runde med krypkjøring hjemme gikk veldig bra. Jeg har litt å hente på snuingen, men ellers så gikk det 15-20 runder gjennom kjeglene (jeg bruker fem hjemme, i stedet for fire som er på oppkjøring) i 0-5 km/t (speedometeret viser null hvis det er saktere enn 5 km/t) uten hverken riving eller uønskede bein på bakken. Problemet er bare at kjøreskolesykkelen har en helt annen sittestilling og tyngdepunkt, men det skal jeg få vent meg til på timen før oppkjøringen. Unnamanøver gikk greit på siste kjøretime, og det samme gjorde nødbrems, sving og brems i sving. Så med ordene til kjørelæreren: "Hvis du ikke klusser til noe på oppkjøringen nå, så skal det går bra. Men det har ikke jeg kontroll over".

Så da er det bare å trene litt forsiktig hjemme, lese seg opp i forbindelse med sikkerhetsspørsmål (har funnet noen sider og videoer for dette), utnytte den siste timen på morgenen før oppkjøringen og prøve å holde hodet kaldt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Tiger »

Dette klarer du - stol på deg selv. Se langt fram og prøv å være avslappet. Lykke til :-)

Svar