Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Redcliff
Innlegg: 14
Registrert: 22 des 2018, 07:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 950A

Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av Redcliff »

Jeg har nettopp hatt sykkelen på service. Nye tennplugger ble byttet og for første gang fikk jeg se de gamle. Disse skal være byttet i april 2018, men jeg har mine tvil. De ser ganske rustne ut og jeg mistenker at de har vært på sykkelen en del år. Jeg har en følelse av at de ikke ble byttet i fjor og at jeg har betalt for deler som ikke er byttet og jobb som ikke er utført. Har noen erfaring med hvordan plugger kan se ut etter ca. 1,5 år? :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av kjellv »

Det ser ikke veldig bra ut ved første øyekast-
Men, se på gjengeparti og elektroder, og se også andre enden som står beskyttet av plugghetten. Det som er rustent og stygt er den delen av tennpluggene som ikke er beskyttet mot elementene.
Da må jeg spørre et par spørsmål.. Har du kjørt sykkelen i mye salt miljø, for eksempel undersjøiske tuneller eller saltede veier på vår og høst? Bor du veldig nær sjøen? Hvordan er sykkelen vinterlagret? Står sykkelen parkert ute under tett overtrekk når den ikke er i bruk? Slike ting kan fort være årsaken til at pluggene ser slik ut.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av dypen »

Hvor langt har du kjørt siden bytte i 2018? Ser du på senter og side elektroden så er disse lite slitt. Ser du bort fra metall huset som sannsynlig står fritt ser pluggen bra ut.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av FredrikE24 »

Pluggene ser fine ut etter hva jeg kan se ser imidlertid ut som at sykkelen har vært lagret fuktig, eller kjørt i salt. Skal sies at pluggene på min Jawa ikke ser så rustne ut(de er ikke litt brune en gang) etter to vintersesonger til tross for at den sykkelen kun kjøres i saltsørpe.

Redcliff
Innlegg: 14
Registrert: 22 des 2018, 07:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 950A

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av Redcliff »

Takk for tilbakemeldinger.
Ja, det er bare rusten som er/var problemet, pluggene ellers var ok, ifølge mekanikeren som skiftet dem
Til spørsmålene:
1. Jeg har kjørt i en del tuneller (Oslo-fjordtunellen og en del andre på Sør-Vestlandet i fjor og tidligere i år, men ikke så mange under sjø), men mesteparten er på veier i Østlandsområdet samt en langtur fra Nesodden til Tromsø og Øst-Finnmark i fjor (lite regn og mye sol). Tidligere i vår kjørte jeg i et kraftig regnvær i et par dager. Jeg har ikke kjørt om vinteren eller på saltede veier og ellers lite i regnvær.
2. Jeg har kjørt ca 20 000 km siden april 2018.
3. Jeg bor noen hundre meter fra sjøen.
4. Sykkelen har vært vinterlagret tørt og varmt på ulike verkstedet.
5. Til daglig står den tørt i garasje. Kun lagret ute på turer.
6. Jeg vasker og steller sykkelen regelmessig, men tørker den etter vask.

Jeg skjønner at rusten på pluggene ikke er noe bevis på at de ikke ble byttet i fjor. Jeg hadde ikke tenkt å gå videre med saken, men
jeg ble litt skeptisk/nysgjerrig når jeg så hvor mye rust som var på pluggene. Jeg tror ikke dette er vanlig utseende siden mekanikeren som skiftet disse også reagerte, men jeg har ikke noen erfaring på dette området. Heretter vil jeg be om å få se alt som er byttet.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av mekkern »

Mye salting i tuneller hele året for å binde støv.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av kjellv »

Er det rust på sykkelen? Se spesielt på stålskruer som har vært skrudd på, typisk skruene på styret for eksempel. Men også ståldetaljer rund om på sykkelen som er litt utsatt for slitasje på lakk, styrevektene i enden av styret, sidestøtte, rammedeler under motor?
Du bor 200 m fra sjøen, og er da utsatt for mye salt. Når det er dårlig vær og mye vind er det utrolig mye salt fra sjøen i lufta.
Tennpluggene på sykkelen din ligger helt åpent og utsatt til, og er ikke spesielt godt rustbeskyttet. Men ser du tegn til at andre deler av sykkelen også begynner å ruste kan det være lurt å gjøre noen tiltak, f.eks legge på noe beskyttende spray enkelte steder etter at du har vasket sykkelen.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Redcliff
Innlegg: 14
Registrert: 22 des 2018, 07:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 950A

Re: Hvor gamle kan disse tennpluggene være?

Legg inn av Redcliff »

Aha.. Var ikke klar over at tuneller saltes hele året.
Takk til kjellv for gode innspill. Jeg har ikke sett noe rust ellers på sykkelen - den er blank og fin, men skal sjekke grundigere. Godt tips å bruke beskyttende spray etter vask. Som sagt er sykkelen inne i garasjen til daglig, har ikke merket at det kommer fukt inn i garasjen fra sjøen (3-400 m i luftlinje) - det er i alle fall ikke noe annet i garasjen som har blitt fuktig eller rustet.

Svar