MC-parkering Oslo-området

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av simpson »

Hvorfor betale for noe som var gratis? Det blir ikke bedre miljø om det koster penger eller er mer utilgjengelig

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av 45316 »

@Dansekris Hvorfor kjører du motorsykkel som går på bensin? Du burde kjøre El. Aller helst vanlig tråsykkel eller apostelenes....

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk



Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 31 aug 2019, 18:37 Hvorfor betale for noe som var gratis? Det blir ikke bedre miljø om det koster penger eller er mer utilgjengelig
Man er jo prisgitt hva disse parkeringshuseierene velger å gjøre, da. Jeg er veldig glad for at det var vært gratis så lenge, men jeg har full forståelse for at private aktører velger på ta betalt for en tjeneste de tilbyr. Det er flere parkeringshus i Oslo som har tilbudt gratis mcparkering på områder som også er egnet for biler.

Det blir ikke bedre miljø fordi noe er dyrt, det har du helt rett i, men pris øker jo som kjent terskelen og mindre biler/motorsykler på veiene er bedre for miljøet. Det er et faktum, selv om det blekner i forhold til mange andre næringer som forurenser hundre ganger mer, men jeg mener at det ikke er en unnskyldning for å ikke bidra der man kan selv.

45316 skrev: 31 aug 2019, 21:36 @Dansekris Hvorfor kjører du motorsykkel som går på bensin? Du burde kjøre El. Aller helst vanlig tråsykkel eller apostelenes....

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Jeg kjører vel motorsykkel av samme grunn som alle andre, nettopp fordi det er veldig veldig gøy. Skulle miljøhensynet gjennomsyret alle aspekter av livet mitt burde jeg latt være, det er det ingen tvil om.

Men, jeg mener bestemt at biler og motorsykkel ikke har noe å gjøre innenfor Ring 1 f.eks. Jeg mener at det ikke er noen selvfølge at kommunen skal stille til disposisjon gratis parkeringsplasser til private kjøretøy. Beboerparkeringsordningen i byen fungerer supert. Kollektivtilbudet i Oslo er fenomenalt.

Jeg tror klimasaken er min tids viktigste politiske sak, selv om jeg ikke kommer til å slutte å kjøre motorsykkel før det eventuelt blir forbudt. Jeg kommer dog til å gjøre mange andre ting som letter klima-avtrykket mitt.
Å lufte MDG på forumer som dette er som å blåse i en hundefløyte, det gjorde jeg med overlegg. Jeg stemmer ikke det selv, men jeg tror Oslo blir en bedre by for alle med mye mindre biler i bykjernen. Jeg bor i nærheten av Sinsenkrysset, og det er ingen tvil om at det er bilene som dominerer dette området, enn så lenge.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har steder hvor jeg kan parkere gratis enda. Heldigvis, dog ikke for allmennheten. Kjører ikke innenfor ring1 om jeg ikke skal noe. Men jeg skal noe der nede å gjøre flere ganger ukentlig. Å bære med meg alt stæsjet jeg skal ha med meg gående fra kontoret, ned til T-banen, ned til Jernbanetorget, Stortinget og National kan man bare glemme at jeg gjør. Det funker bare ikke. Da kjører jeg både bil og mc ned der med god samvittighet. Under dieselforbudet for noen år siden kjørte jeg min 22 år gamle stinkende dieselbil i byen også på dispensasjon. Viktige samfunnsfunksjoner må vedlikeholdes kontinuerlig, og det krever at man kan kjøre bil rundtom. Til tross for forbudet. Jeg ble stoppet ganske mange ganger ila. Den natten og påfølgende arbeidsdag. Det man kunne merke seg langs Oslos veier var tilstedeværelsen av spylebiler langs veiene for å fjerne all støv fra veiene før morgengry slik at samtlige målinger langs veiene viste stor forskjell akkurat denne morgenen sett opp mot målinger noen dager før.

Det er et fåtall som kjører innenfor Ring1 for moroskyld, Ring 2 også for den saks skyld. Ring3 skulle jeg gjerne kunnet droppe sammen med E18 vestover, men hva er alternativet for å komme seg ut på vestsiden av Oslo uten å måtte kjøre gjennom Oslo?

De som har en 8–16 jobb på kontor i bykjernen, forutsigbart og med faste rammer, de burde så absolutt ta kollektivt. Noe jeg har inntrykk av at veldig mange gjør. Jeg togpendlet daglig i perioden 2012-2016. Det var helt greit det.

At MC-parkeringene forsvinner er bare tragisk. Ikke at jeg noen gang har brukt dem. Jeg har både bil og MC-parkering på Helsfyr som jeg nyter godt av, og tar banen derfra når jeg er på private ærender.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av simpson »

Dansekris skrev: 01 sep 2019, 00:30
simpson skrev: 31 aug 2019, 18:37 Hvorfor betale for noe som var gratis? Det blir ikke bedre miljø om det koster penger eller er mer utilgjengelig
Man er jo prisgitt hva disse parkeringshuseierene velger å gjøre, da. Jeg er veldig glad for at det var vært gratis så lenge, men jeg har full forståelse for at private aktører velger på ta betalt for en tjeneste de tilbyr. Det er flere parkeringshus i Oslo som har tilbudt gratis mcparkering på områder som også er egnet for biler.

Det blir ikke bedre miljø fordi noe er dyrt, det har du helt rett i, men pris øker jo som kjent terskelen og mindre biler/motorsykler på veiene er bedre for miljøet. Det er et faktum, selv om det blekner i forhold til mange andre næringer som forurenser hundre ganger mer, men jeg mener at det ikke er en unnskyldning for å ikke bidra der man kan selv.

Grunnen til at private parkeringer er dyre er jo for at kommunale blir lagt ned. De Rød/Grønne skaper kunstige priser.
Oslo sin økonomi går rett på trynet med dette tullegreiene de drive med, gjelden er over tredobblet siden MDG, SV, Rødt og AP kom til makten. Og når Kina og India øker utslippene 10 ganger mer i året enn norges totale utslipp, blir dette bare tull og hele miljødiskusjonen i norge bare latterlig. Dette er sosialisme i praksis og du og jeg må lide for det. Nok av eksempler på hvor fint det er med sosialisme, Sovjet, Kina, Nord Korea for ikke å nevne Kambodsja og Pol Pot.....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Sakkle »

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av FreewheelBurning »

Merker det er behagelig å bo langt unna Oslo. Godt med MC parkering flere steder i byene på sørlandet, rundt skoler i sentrum, rett ved gågater, butikker osv. Kan ta med dama på kino og parkere på motsatt side av gata. Gratis. Uten tidsbregrensning. Bompengedebatten hardner til, men kjører likevel gratis i byer og på flunkende nye motorveier. Det er deilig det.

Var i Bergen i sommer og der var det helt håpløst. Så langt jeg kunne se var det bare ett parkeringshus i sentrum der som hadde gratis MC parkering. Kjørte meg delvis vill i sentrum, og da jeg kom til hotellet begynte det å regne (hallo Bergen!). Så da orket jeg ikke surre videre for å finne et parkeringshus som det ville ta 15 minutt å gå tilbake fra med all bagasjen i regnet. Tok noen runder i kvartalene rundt hotellet. Der var det stuet bort alt av 2-hjulinger bak søppeldunker, inn i smug, på fortau. Endte opp med å gjøre det samme selv. Det meste av det kunne nok bli bøtelagt. Men situasjonen der er så desperat at folk blir tvunget til å stå (delvis) ulovlig.

Vespa70
Innlegg: 1
Registrert: 23 sep 2019, 23:10
Motorsykkelen din: Vespa 300cc

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Vespa70 »

Snikendeugle skrev: 06 jul 2019, 15:53
Relax skrev: 06 jul 2019, 15:26 Hva med tverrgaten som går fra Karl Johan og mot Rådhuset ( Roald Amundsens gt ?)Denne er blokkert for biler, men åpen nok for MC.


https://www.google.com/maps/@59.9138243 ... 312!8i6656

Har parkert der for et par år siden (ca) , men usikker på om det er lovlig!?
:)
Det er ikke lov å stå der, men det virker ikke å være noen som håndhever det heller. Jeg (og mange andre) står stadig vekk der.
Fisk bot der i August!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av tormodg »

Parkering i Oslo handler egentlig mest om god planlegging og betalingsvilje. Opplever fortsatt flere P-hus som tilbyr MC å stå litt her og der uten å parkere. Men tilbudet krymper. Derimot synes jeg det ikke er spesielt vanskelig å parkere mot betaling når jeg trenger et sted å stå. Kjører stort sett MC overalt i Oslo hele sommerhalvåret uten nevneverdige parkeringsproblemer. Men nei, det er ikke alltid jeg får stå gratis.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Juicebox »

Vespa70 skrev: 23 sep 2019, 23:28
Snikendeugle skrev: 06 jul 2019, 15:53
Relax skrev: 06 jul 2019, 15:26 Hva med tverrgaten som går fra Karl Johan og mot Rådhuset ( Roald Amundsens gt ?)Denne er blokkert for biler, men åpen nok for MC.


https://www.google.com/maps/@59.9138243 ... 312!8i6656

Har parkert der for et par år siden (ca) , men usikker på om det er lovlig!?
:)
Det er ikke lov å stå der, men det virker ikke å være noen som håndhever det heller. Jeg (og mange andre) står stadig vekk der.
Fisk bot der i August!
Denne gaten er ikke en parkeringsplass, men en møteplass. Ja, om man skal pirke på dette, man parkerer der(så ja, det er en parkeringsplass om man argumenterer det slikt), men man står også ved sykkelen sin. Per dags dato så får man ikke være der mer sykkelen lenger, men siden det er en sosial møteplass for mcfolk så er de lettere på sånt, som sagt på onsdager.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av erik m »

Men det finnes fortsatt en mulighet! I Karl Johans gate, i fortsettelsen av Roald Amundsens gate altså foran Universitetsplassen i retning mot slottet, er det faktisk tillatt å parkere gratis for mc!!! :D

Men bare på onsdager. Og bare mellom kl 16 og 21... :sorry

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

Oj, her har det skjedd litt. Gratis-parkering i Oslo S er borte, nå betaler man halvparten av en bil, men det er fortsatt 20 kroner i halvtimen(!!!), maks-pris 197kr i døgnet. Jeg har ikke detaljert oversikt, men det virker for meg som at det pr idag ikke er noen gratisplasser igjen i byen. Rett meg gjerne hvis noen vet noe annet. Irriterende egentlig, jeg gjør endel nattarbeid på forskjellige steder, og det går ikke kollektivt på natta når jeg skal hjem. Men men...

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av niko »

Godt mulig jeg bare har flaks, men jeg setter sykkelen både her og der i byen uten at noen kikker på det. Ikke så lenge om gangen riktignok, kanskje et par, tre timer om gangen. Går helt fint. F eks der det står bysykler. I enkelte parkeringshus. Prøver bare å passe på at jeg ikke tar opp bil-plasser eller står i veien. Har ikke fått bot til nå i alle fall. (famous last words).

Bladde litt tilbake i tråden (mai 2018). Flere, meg inkludert, mente det var greit å parkere gratis i de parkeringshusa med halv bom så lenge man parkerte på skraverte felt og ikke tok opp bilplasser. Tror det gjelder fortsatt, noen som har sjekka nylig?

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av MissNoble »

Onepark var en av kjedene som hadde halv bom. Disse har nå byttet betalingssystem til skiltgjenkjennelse, og kjører halv pris på mc. Har bare vært i p-huset på Oslo S, men gjetter på st dette også gjelder de andre husene.

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: MC-parkering Oslo-området

Legg inn av Speedo »

MissNoble skrev: 23 mai 2020, 12:20 Onepark var en av kjedene som hadde halv bom. Disse har nå byttet betalingssystem til skiltgjenkjennelse, og kjører halv pris på mc. Har bare vært i p-huset på Oslo S, men gjetter på st dette også gjelder de andre husene.
Skiltgjenkjennelse? Lett

Bilde

Men nei, har ikke parkert så mye i sentrum i det siste. Vanligvis pleier jeg å parkere mellom biler på vanlig gateparkering, sjekker p-vaktene skiltene om man har beboerkort? Er det egentlig samme pris for beboerparkering for MC og bil?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Svar