Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Emilrolu
Innlegg: 3
Registrert: 19 mai 2017, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R125 2011

Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av Emilrolu »

Hei!

Vi holder på å bytte kjedet og drev på sykkelen, og har i den anledning kjøpt dette apratet på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021200/ , her er instruksjonsboken som fulgte med http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 58_man.pdf

Kjedet er blitt satt på plass, nå gjenstår det kun klinkinga. Instruksjonsboken er umulig å forstå. Er det noen her som har noe kunnskap om dette?

(Sykkelen er en hånda CB-900 Hornet, og kjedet DID 530 VX)
Takk på forhånd
Mvh
Emilrolu

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av Greenhorn »

hei :)

Jeg har selv brukt det settet og klødde meg litt i hodet og, men fant det ut til slutt :thumleft

først er det noen få ting å være veldig obs på:

1. med nytt kjede (O- eller X ring) kommer det med noen pakkninger til leddet, sørg for at disse er godt smurt inn (pleier å være med en liten pakke grease med kjedet) og plassert riktig.

2. når man klinker det gjør det ettersjekk at presset på disse blir "likt" med de øvrige leddene, å klinke til for hardt ødelegger pakkningene, så press litt til, ta av verktøyet og sjekk, på med verktøyet igjen og press litt til evt. etc. slik at det til slutt ser ut til å ha samme "avstand" mellom pakkningene som øvrige lenker i kjeden :thumleft

Når du skal klinke med det settet er det 2 deler fra settet du skal bruke på verktøyet, holderen som "passer" med kjedet og holder det stabilt (du ser at det er frest ut slik at dette kan plasseres på ett ledd på kjeden, denne skal på bakdelen "amboltstykket" på verktøyet, den andre delen er det runde stykket i settet som har en "boble" i midten, dette setter du på skrudelen av verktøyet :thumleft

dette forstår du når du ser på leddet som kan klinkes, stengene- eller "pins" som går gjennom der har en fordypning i endene slik at det kan ekspandere og "låse" leddet når det presses med verktøyet :roll så er det bare å ta 1 slik pin om gangen :thumleft etter dette så sjekker du om leddet står låst skikkelig, evt. utvide det mer ved bruk av de større drivsorene i settet :thumleft

Håper dette hjelper :[-o<

Emilrolu
Innlegg: 3
Registrert: 19 mai 2017, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R125 2011

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av Emilrolu »

Takk @Greenhorn
Fikk det til etter at jeg satt hele natta med tre andre karer og klødde meg i hodet... Nå sitter kjedet bra, så nå blir det en liten tur for å få sjekka kjedet helt her :)

Brukte de to grå med spor. Til klinkinga kjørte jeg på med den svarte med en "nipple" og utvidet pinnene :)

Mvh
Emil Ludvigsen

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av Greenhorn »

hehe ja ser den, tok tid før jeg forstod det selv :knegg man kan si at bruksanvisninger til verktøy, ihvertfall biltema sine, ikke akkurat holder ikea standard :knegg

Bra at du/dere fikk fikset det :thumleft kjør vel, og nyt sommeren (når den kommer :knegg )

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av gsx750_80 »

Greenhorn skrev: 20 mai 2017, 14:37 hehe ja ser den, tok tid før jeg forstod det selv :knegg man kan si at bruksanvisninger til verktøy, ihvertfall biltema sine, ikke akkurat holder ikea standard :knegg

Bra at du/dere fikk fikset det :thumleft kjør vel, og nyt sommeren (når den kommer :knegg )
Har lånt et slikt sett, og tenkte forsøke nå. Ubrukelig bruksanvisning er mildt sagt. Skulle ha "klinket" et kjede.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 30 aug 2019, 20:34
Greenhorn skrev: 20 mai 2017, 14:37 hehe ja ser den, tok tid før jeg forstod det selv :knegg man kan si at bruksanvisninger til verktøy, ihvertfall biltema sine, ikke akkurat holder ikea standard :knegg

Bra at du/dere fikk fikset det :thumleft kjør vel, og nyt sommeren (når den kommer :knegg )
Har lånt et slikt sett, og tenkte forsøke nå. Ubrukelig bruksanvisning er mildt sagt. Skulle ha "klinket" et kjede.
Tror dette skal gjøres i to trinn:
1) Smør opp kjedelås med o-ringer, og tre den største metalldelen av kjedelåset gjennom kjedet.
Sett på resterende o-ringer og press metallplaten over de to pinnene i kjedelåset. Stram slik
at bredden på kjedelåset tilsvarer andre aktuelle, "naboledd", vha "klemmeverktøyet".
2) "Mushroome" pinnene vha klemmeverktøy, vha aktuelle innsatser i dette.

Jeg er usikker på når jeg har strammet passe mye, dvs skvist pinnene passe mye, slik at jeg er sikker på at kjedelåset sitter (også under kjøring ;-) ).

Tror jeg vil satse på klipslås ved en eventuell senere anledning. Sjansene for å gjøre noe galt
ved montering av denne typen, ansees for betydelige. I alle fall for min del.

Det jeg evt sparte ved å montere kjede og drev selv, tapte jeg ved at jeg i kveld trampet i stykker
brillene, som jeg hadde lagt fra meg på gulvet.
Naturligvis morsomt det, men ikke så gøy at det var verdt 3-4000 NOK, synes jeg.

Her vel neppe forsikring som dekker slik klønethet for egen del..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 30 aug 2019, 21:35
gsx750_80 skrev: 30 aug 2019, 20:34
Greenhorn skrev: 20 mai 2017, 14:37 hehe ja ser den, tok tid før jeg forstod det selv :knegg man kan si at bruksanvisninger til verktøy, ihvertfall biltema sine, ikke akkurat holder ikea standard :knegg

Bra at du/dere fikk fikset det :thumleft kjør vel, og nyt sommeren (når den kommer :knegg )
Har lånt et slikt sett, og tenkte forsøke nå. Ubrukelig bruksanvisning er mildt sagt. Skulle ha "klinket" et kjede.
Tror dette skal gjøres i to trinn:
1) Smør opp kjedelås med o-ringer, og tre den største metalldelen av kjedelåset gjennom kjedet.
Sett på resterende o-ringer og press metallplaten over de to pinnene i kjedelåset. Stram slik
at bredden på kjedelåset tilsvarer andre aktuelle, "naboledd", vha "klemmeverktøyet".
2) "Mushroome" pinnene vha klemmeverktøy, vha aktuelle innsatser i dette.

Jeg er usikker på når jeg har strammet passe mye, dvs skvist pinnene passe mye, slik at jeg er sikker på at kjedelåset sitter (også under kjøring ;-) ).

Tror jeg vil satse på klipslås ved en eventuell senere anledning. Sjansene for å gjøre noe galt
ved montering av denne typen, ansees for betydelige. I alle fall for min del.

Det jeg evt sparte ved å montere kjede og drev selv, tapte jeg ved at jeg i kveld trampet i stykker
brillene, som jeg hadde lagt fra meg på gulvet.
Naturligvis morsomt det, men ikke så gøy at det var verdt 3-4000 NOK, synes jeg.

Her vel neppe forsikring som dekker slik klønethet for egen del..
Biltema-verktøyet virket helt fint, men manualen var overraskende ufullstendig.
I dag kjørte jeg for første gang til jobb med sykkelen, etter å ha skiftet kjede og drev selv, med omtalte Biltema-verktøy.
Jeg har en liten test på syklene, som sier noe om hvordan de går. Det varierer med luftfuktighet og temperatur.
I bunnen av en bestemt bakke ligger jeg i 80 km/t indikert på speedometeret, på 6. gear. Så gir jeg gass, og registrerer
hastigheten på et høyere punkt, noen hundre meter lengre fremme.
Samme utgangspunkt mtp hastighet, samme gear, og samme "målepunkt" hver gang.
Hondaen hadde i dag minst 5 km/t høyere hastighet enn det jeg tidligere har registrert ved "målepunktet" lengre opp i bakken.
Redusert friksjon som følge av nytt, godt smurt kjede, har antakeligvis en stor del med den registrerte forskjelle å gjøre.
På en sykkel med bare 26 hk oppgitt, tror jeg den relative forskjellen et godt og dårlig kjede representerer, er godt merkbar.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av FredrikE24 »

Hva med mothold og pen-kulehammer? Slik jeg alltid har gjort det hvertfall.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 02 sep 2019, 18:00 Hva med mothold og pen-kulehammer? Slik jeg alltid har gjort det hvertfall.
Jeg har hørt flere nevne at det er metoden de benytter. Jeg antar det krever en viss fingerspitzgefühl for å lykkes med det. Kan det ikke være en fare for å ødelegge ledd i kjedet, gi for høy friksjon i ett eller flere ledd, eller gi opphav til andre problemer?
I alle fall poengteres det fra litt før 7 minutter ute i denne videoen, at leddene skal ha samme bredde, og at pinnene ikke må skvises for mye, feks; https://www.youtube.com/watch?v=3mf6qRY0Syo
Jeg vil tro at en utrent person kan foreta en mer kontrollert "klinking" ved hjelp av et ordentlig verktøy, enn med hammer og mothold.
Itte vet je..
Ellers la jeg merke til at det i denne videoen hevdes at dersom man skifte kjedet i tide, så kan man benytte 2 kjeder på et sett med tannhjul, og ikke behøve skifte "alt" samtidig, hver gang. Det har jeg ikke hørt om tidligere. I videoen forklarer han hvordan man kan
konkludere med at kjedet bør byttes.
Uansett har jeg gjort følgende kostbare tabber i forbindelse med skifte av kjede / drev:

* Skifte kun drev og kjede, og ikke bakre tannhjul. Resultatet ble at nye deler måtte til etter kun 8000 km. Der var svært kort levetid.
* Kjøre til kjedet knapt kan rettes ut på flere steder, pga stive ledd, kombinert med at det kunne trekkes mange millimeter ut fra bakre
tannhjul.

I videoen gjorde han også et poeng av at man ikke burde anskaffe det billigste kjedeverktøyet, siden det etter sigende var ødelagt etter et par gangers bruk.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet med slitte kjeder(slakk i lenkene) er at det sliter ut drev, særlig bakdrev veldig fort. Da kjedet begynner å klatre på tenna. Da ligger ikke kjedet korrekt. Særlig på bakdrevet, da dette som regel er større. Så blir da tenna "bøyd".

Min erfaring er at man fint kan kjøre flere kjeder på samme drevsett. Jeg bytter kjede på Jawan hvert år. Etter en vinter er kjedet utslitt. Helt rent for dritt, men saltvann har kommet inn, og o-ringkjede har man jo ikke. Ikke at det gjør meg så mye, koster en hundrings for et nytt. Kjedelåsen er med klips, det beste jeg vet.

Bakdrev og framdrev ser fremdeles nytt ut. Vi skal på med kjede nummer fire nå :P Hadde jeg pusha kjedet som nå sitter på, en vinter til, så måtte jeg nok brått på med nytt bakdrev. Det blir på sikt dyrere. Man setter ikke et gammelt kjede på et nytt bakdrev.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Klinke kjedet med Biltema Chain Kit

Legg inn av mekkern »

byttet bare kjede og har rundt 40000km på det nå...men dete var pga def kjede etter forrige eier.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar