Sløv frambrems - Brembo/KTM

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av remy_penev »

Hei.

Har lagt merke til at frambremsen på min 2018 Super Adventure har blitt noe sløvere i senere tid. Den er ikke like sylskarp som den var tidligere. Det er også noe vibrasjon når man bremser over en lengre strekning, men ikke ved har nedbremsing.

Sykkelen er gått snart 25.000km. Bremseklossene er i god stand, skivene ser også fine ut.
Men eg lurer på om det er mulig å pusse skivene, såkalt "De-glazing" som illustres her:
https://www.youtube.com/watch?v=QjKJKt9DAT4

Kan eg prøve det med sandpapir, også vaske skiver med bremserens etterpå?
Er det noen som har andre tips og råd for å "skjerpe" frambremsen, slik at den hugger litt bedre igjen? :)
1.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av Kawagutten »

Bytte bremse væske og rense alle ringene på skiva i tillegg til å gjøre ren caliper,klosser og skiver.Bruk samme bremsevæske.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av kjellv »

Prøv det enkle først, kjør opp varmen på klosser og skiver.
Jeg hadde også det samme problemet i fjor. På en av mine mange turer i Trollstigen bestemte jeg meg for å prøve dette. På tur ned igjen kjørte jeg på skikkelig, ved å dra raskt opp i fart og bremse skikkelig ned igjen i de bratte bakkene gjentatte ganger. Du får raskt opp temperaturen, og dette fungerte veldig bra for meg.
For veldig mange av oss kjøres ikke sykkelen så hardt som bremsene er dimensjonert for. Det blir mest småbremsing med kalde skiver, og bremsebelegget får en slags glasering i det ytterste laget som har kontakt med skivene. Bremsene er laget for å tåle veldig høye temperaturer, og en skikkelig oppvarming av og til har klossene veldig godt av.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av AJ »

Har i sommer flere ganger opplevd det samme som remy_penev og lurt på om dette skyldes de nye Mitasdekkene, skeive skiver eller kjøring med bagasje.
Det siste nevnt fordi det var mest uttalt de gangene jeg kjørte med ulike bagasjeløsninger.

Gode bremser hele tiden, men noen ganger godt merkbare vibrasjoner enkelte ganger.
Har røsket og rivd litt i skivene for å få bedre bevegelighet i flyteringene i tillegg til at jeg har smurt disse med bittelitt olje.

Men nå skal jeg prøve kjellv-metoden siden denne ikke har vært prøvd ut tidligere :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av kjellv »

Jeg var en gang hos svv på EU kontroll med en liten lastebil der den ikke besto bremsetesten. Jeg fikk beskjed om å kjøre opp i pukkverket og laste opp et gruslass og bremse skikkelig et par ganger i unnabakke når det ikke var biler bak, og så komme igjen neste dag for ny bremsetest.
Bilen var bare tre år gammel, og ble sjelden brukt med tunge lass, og mest brukt i bynære strøk.
Forsøket fungerte utmerket, og bremsene var helt ok neste dag.
Prinsippet med bremsene er de samme, og det funker!

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av Dansekris »

Jeg har hatt suksess med dette trikset:

Stripse fast hendelen helt trykket inn og la den stå over natta. Da skal visst eventuelle bobler stige opp i bremsevæskereservoaret.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av FredrikE24 »

Har samme erfaring som kjellv. Hjelper å bremse skikkelig gjentatte ganger. Kosebremsing ved jobbpendling gjør til at bremsene føles ganske slappe etter noe uker. En tur med hardkjør med tilhørende hard bremsing gjør absolutt susen. Føles som en helt annen sykkel etterpå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 01 sep 2019, 01:11 Har samme erfaring som kjellv. Hjelper å bremse skikkelig gjentatte ganger. Kosebremsing ved jobbpendling gjør til at bremsene føles ganske slappe etter noe uker. En tur med hardkjør med tilhørende hard bremsing gjør absolutt susen. Føles som en helt annen sykkel etterpå.
Skal absolutt prøves i dag! Jeg er av de med en sykkel som har ekstra kraftig motorbrems (en del av den den elektroniske utstyrspakka), som gjør at det blir mye "kosebremsing".
Så da får jeg ta en god treningstur med bremsene i dag slik at de får bygd litt "muskler" igjen :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av cannon »

Kawagutten skrev: 31 aug 2019, 13:21 Bytte bremse væske og rense alle ringene på skiva i tillegg til å gjøre ren caliper,klosser og skiver.Bruk samme bremsevæske.
Veldig enig i dette, selv om varmkjøring sikkert hjelper. En skikkelig rengjøring gir deg bremsefeelingen tilbake.
Plukk av klosser og monteringsdeler. Dypp kalipper i zalovann og skrubb alt med tannbørste. Skyll og blås tørt.
Gjerne lufte til slutt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av kjellv »

Nå svarte jeg som jeg gjorde i en tråd som omhandlet et problem med en relativt ny sykkel. Derfor gikk jeg som naturlig er ut fra at det er like ny bremsevæske av god kvalitet, og det ikke er blitt gjort noe inngrep i bremsesystemet ennå.

Husk at bremsevæske er ferskvare, og må være av riktig type til sykkelen. Det finnes 3 typer bremsevæske: Dot4/Dot 5,1 som er den mest vanlige, LHM som normalt brukes på Citroen biler og ikke motorsykler som jeg kjenner til, og Dot5 som brukes på Harley Davidson og er siliconebasert. Det er viktig at det brukes den foreskrevne til sykkelen, og aldri blande de forskjellige typene.
Jeg hadde ikke turt å gjøre denne øvelsen ned Trollstigen uten at jeg visste at jeg hadde relativt ny bremsevæske på sykkelen, og at jeg visste at bremsene ellers er helt i orden. Bremsene skal kjøres så varme at det lukter varme bremser.

Gammel bremsevæske kan være noe redusert og inneholde partikler av vann, dermed kan denne oppnå kokepunkt ved lavere temperatur enn det som bremsesystemet skal tåle. Resultatet med dette forsøket med en sykkel med gammel bremsevæske kan derfor bli fatalt ved at kalipper blir så varm at bremsevæsken koker, og man opplever bremsesvikt av denne grunn :-k

Bremsevæske er anbefalt byttet hvert 2 år. Så er dette nevnt også!

ZZR-Erling

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg ville blåst ringene mellom skive og nav med trykkluft. Hvis det er mye dritt der, vil ikke skivene vandre det ørlite som må til for å gå optimalt mellom klossene.
Å bremse hardt kan helt sikkert gi effekt det også, på et annet problem med samme symptom? Ihvertfall blir klossene renbrent og vil gi optimal friksjon.
Å trykksette slangen over natta vil fjerne/redusere luft i væska fordi boblene stiger raskere opp og ut i reservoaret når hendelen frigjøres.
Gjør dette og bytt væska, men tviler litt på at det hjelper egentlig, men du får jo lufta samtidig. Rens skivene med en god såpevask og børste og trykkluft , og tørk de når de er tørre med en ren klut med rødsprit. Bruk orginal væskespec.

ZZR-Erling

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, og ikke bruk trykkluft på calippere, det er ganske tynn gummi inni der som MÅ være tett!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av Kawagutten »

Bytte av bremsevæske hvert andre år. Ville byttet nå selv om det er en 2018 modell. Bremsevæsken skulle vært sjekket på 15000 servicen. Koster jo ikke stort over hundrelappen for ei flaske. Nivå i beholderen 4mm . Bremseskiver foran 4mm og 4.5mm bak. Husk å bytte bremsevæske på hele systemet for er vel linket med bakbremsen. Aldri bruk DOT5 . 4 og 5.1 er anbefalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av FredrikE24 »

Om man ikke bedriver banekjøring synes jeg skifte hvert 2.år er litt unødvendig.

Nå skifter jeg hvert år, men det er mest for å årlig flushe rent bremsekraftforsterker/servo og ABS-enhet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sløv frambrems - Brembo/KTM

Legg inn av dypen »

Bremsevæske har den fine egenskapen at den absorberer vann / kondens, jo mere vann jo lavere kokepunkt. AJ nevnte smøring som frarådes. Hvis noe skal smøres bruk bremsepasta som er beregnet for bremser og ikke på deler som kan påvirke bremseeffekt, bremseklossbelegg, bremseskiver etc
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar